Blir fusjonsreaktoren en realitet snart?

Started by stjakobs, 21.10.2014, 10:25:45

Previous topic - Next topic

stjakobs

Lockheed Martin pÃ¥stÃ¥r at de har noe i laboratoriet som ser svært lovende ut. Flere forskere fra andre miljø er svært kritiske. Det spørs hva som har størst innvirkning pÃ¥ oljeprisen som faller - økt oljeproduksjon i Saudi-Arabia eller offentliggjøringen fra  Lockheed Martin.

Link: http://www.technologyreview.com/news/531836/does-lockheed-martin-really-have-a-breakthrough-fusion-machine/

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Ex-administrator

Hvis Norge hadde brukt alle Mongstad- og andre klimamilliarder på fusjon, hadde vi kanskje vært der allerede?

Amatør1

"Lockheed Martin says it will have a small fusion reactor prototype in five years but offers no data. "

Skavise, hva minner dette om? En forsker som varsler om hva som vil skje i fremtiden (en gang når artikkelen er glemt), men som dessverre ikke har noen data å vise til?

stjakobs

Quote from: Amatør1 on 02.11.2014, 16:04:21
"Lockheed Martin says it will have a small fusion reactor prototype in five years but offers no data. "

Skavise, hva minner dette om? En forsker som varsler om hva som vil skje i fremtiden (en gang når artikkelen er glemt), men som dessverre ikke har noen data å vise til?

5 år er imidlertid lettere å forholde seg til enn de hundrevis av år som klimaalarmistene prøver å overbevise oss om!
Den som lever får se!
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Emeritus

#4
Quote
Emeritus;
Steinar har rett i det meste.
Pga ressursmangel så må problemer prioriteres, og globalt klima er for tiden og i nærmeste overskuelige fremtid ikke noe vi kan påvirke.

Petter T. Jeg svarer deg på en annen streng, vi burde ha hatt en egen streng for energi og teknologi, så jeg hang meg på denne.

Jeg har en annen tilnærmingsmåte, menneskeheten har ved flere anledninger vært i stand til å gjøre enorme fremskritt på kort tid. Om CO2 er et problem, er ikke det avgjørende for meg. Men mye av dagens teknologi - og der kommer kullkraftverk i en særstilling - er avleggs teknologi som kun eksisterer fordi det er billig og at vi gjør det av gammel vane.

Selv om en renser disse verkene for sot og partikler, er det likevel et faktum at åpen drift ødelegger naturen og arbeidsmiljøet stort sett er elendig. Det er billig så lenge en lar underbetalte arbeidere utvinne det med en helt uakseptabel risiko. Du har tidligere nevnt Svalbard, og at arbeidsmiljøet der er akseptabelt. Det er jeg ikke enig i, Svaldbardgruvene er sannsynligvis blant de gruver i verden med høyest fokus på sikkerhet, dødstallene er likevel helt uakseptable i enhver sammenheng:


Quote17. april 2008 Gruvebrann i Barentsburg april 2008.
3. juli 2005 En mann omkom av oksygenmangel i Svea Nord.
22. januar 2003 En 34 år gammel mann døde etter en gruveulykke i Svea Nord. En steinblokk falt i gruva og traff mannen.
4. juli 2000 En mann omkom i Svea Vest da gruvegangen raste sammen over ham.
18. september 1997 23 russiske og ukrainske gruvearbeidere omkom i en eksplosjon i en gruve i Barentsburg.
Fra 1990 til 1997 omkom til sammen ti mennesker i russiske gruver i Barentsburg og Pyramiden.
I 1991 og 1995 var det to ulykker i norske gruver. En person omkom i hver av ulykkene.
I 1989 omkom fem personer i en kraftig eksplosjon i en russisk gruve i Barentsburg.
5. november 1962 Kings Bay-ulykken. 21 mennesker mistet livet i en eksplosjon.
19. mars 1953 19 mann mistet livet i en eksplosjonsulykke i Kings Bay i Ny Ã?lesund.
7. januar 1952 15 mann omkom i to forskjellige gruveulykker i Kings Bay i Ny Ã?lesund.
14. september 1948 15 mann omkom i en eksplosjonsulykke i Kings Bay i Ny Ã?lesund.
 

Listen er ikke komplett, der i tillegg en rekke mindre ulykker som rammet færre personer og som gjelder alvorlige og invalidiserende skader. Listen går riktignok langt tilbake i tid og omfatter også de russiske gruvene der sikkerheten sannsynligvis ikke er like høyt prioritert. Men en sammenligning med antall dødsfall pr. utvunnet Joul vil sannsynligvis sette endog disse gruvene i et svært dårlig lys sammenlignet med eksempelvis olje og gassindustrien. Og da kan dere tenke der hva som skjer i land med mindre fokus på sikkerhet.

Og Store Norske er for øvrig sjanseløs i dagens marked, gruvedriften på Svalbard opprettholdes av strategiske hensyn, Store Norske har stort sett tapt penger, dog med noen hederlige unntak i de årene gruvedriften ble ledet av Røde Robert (Robert Hermanssen - broren til den tidligere Telenorsjefen)

Vi er sannsynligvis pÃ¥ vei inn i et stort skifte innen energikilder. Kineserne har forstÃ¥tt dette, de har nÃ¥ innført et tre Ã¥rs moratorium for godkjennelse av nye kullverk, samtidig forsker de pÃ¥, og bygger kjernefysiske verk i et skremmende tempo, sÃ¥ vidt jeg husker har de 10 - 15 under bygging, mens tallet i Europa og USA er noen ytterst fÃ¥. I USA og Europa vil de de neste Ã¥rene bli lagt ned flere verk, enn det bygges nye. Du vet hva jeg mener, og at jeg er enig med James Hansen, bekymrer meg ikke det aller minste. Fikk jeg viljen min hadde vi benyttet en stor slump av oljefondet og satt vÃ¥re beste folk pÃ¥ massiv forskning og utvikling innen kjerneteknologi, der ligger fremtidens energiløsning. Kjerneenergi har selvsagt sine utfordringer, men som teknologioptimist er disse til for Ã¥ løses. 

Hvor mange kjernekraftteknologer kunne vi ha utdannet for kostnaden til Månelandingen (jeg tenker selvsagt på den norske)?