Kong Mswati III - Afrikas svar på IPCCs Pachauri?

Started by Telehiv, 20.04.2018, 11:18:51

Previous topic - Next topic

Telehiv

Det lille afrikanske kongeriket Swaziland bytter navn til Kongedømmet eSwatini. Første statsnavn tilpasset dataalderen?



Uansett, Kong Mswati III annonserte navnebyttet under landets feiring av 50 år med uavhengighet fra Storbritannia. Til dette trengte han ikke å spørre noe storting, for Kong Mswati III er en av Afrikas siste nær eneveldige konger*. Han kritiseres ofte (merk: fra utlandet) for at han bruker det fattige landets ressurser til å finansiere sin egen luksuriøse livsstil

*Etter tradisjonen styrer kongen sammen med sin mor (Indlovukazi, direkte oversatt "Store hunnelefant")

Spesielt har ritualet der kongen velger seg ut stadig nye dronninger fått oppmerksomhet:
Hvert år danser Swazilands jomfruer toppløse for kongen, og synger sanger med tekster som «vi vil ikke ha politiske partier i Swaziland» og «jeg er jomfru, vær snill å sjekke at jeg er ren.» Tradisjonelt har kongen plukket seg en brud fra de opptil 80 000 dansende kvinnene. .
I 2013 hadde Mswati III 13 dronninger. Nå skal tallet ha økt til 15.

Det store spørsmålet her på forumet vil selvsagt likevel være:
- Hvor står Kong Mswati III klimapolitisk?
- Har Norge vært inne med velvillige og målrettede (sic) "klimamidler" her allerede? For her er nok midlene i like trygge hender som i regnskogen, vil jeg tro.
- Kunne det evt. vært lurere om Norge her bidro med litt mer målrettet bistand enn "klima", jfr at rundt 39 % av landets voksne er smittet av HIV/AIDS.

Sist, men ikke minst: I disse #metoo-tider må vel eSwatini være det nær perfekte tilbaketrekningsland for norske politikere med tilbøyeligheter, ja, kanskje bedre og rimeligere å kjøpe seg en posisjon her enn i FN, NATO, Verdensbanken, Regnskogsfondet, egne freds- og klimainstitutt betalt av den norske staten, osv.?
Med HIV-rate pÃ¥ 39% kunne dette kanskje til og med virket litt oppdragende og redusert frekvensen av Ã¥kerrulling o.l.?   

Link: https://www.dn.no/nyheter/2018/04/20/0526/Utenriks/swaziland-bytter-navn