Skrevet av Emne: Grunnlaget for el-bilbølgen i Norge svekkes?  (Lest 274 ganger)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 1 543
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Grunnlaget for el-bilbølgen i Norge svekkes?
« på: 18.04.2018, 10:46:10 »
Norge er i en unik situasjon for elbiler i den vestlige verden: En rekke avgiftsfritak og andre fordeler har gjort at salget av elbiler har steget sterkt i flere år.
Men hva skjer når det begynner å spises i disse fordelene?
I disse dager kjøres det nemlig fram diverse planer om å begynne å beskatte elbiler med både bompenger og fjerne diverse goder på den andre siden. Overrasket?



Oslo har jo lenge sett etter flere fiskalinntekter, og denne uken ble det vedtatt at takstene i bomringene reduseres, men det innføres samtidig toveis innkreving.
Og fra og med mars 2019 er det slutt også for elbilistene i Oslo-regionen. Da må de betale for seg. 56 nye bomstasjoner skal opp, og elbilistene slipper ikke lenger unna. Det er Oslopakke 3 som ligger til grunn for den massive økningen i bompenger, en avtale mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten. Totalt øker regningen for bilistene med én milliard kroner – selv om en enkeltpassering altså blir billigere.

Link:
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977

Ellers har det jo åpenbart vært et underliggende ønske mange andre steder i landet også om å få tak i mer elbilavgifter enn hittil. I fjor høst kunne vi lese om følgene av at fra 1. januar 2017 åpnet regjeringen for at kommunene kunne velge å ta betalt for parkering av elbiler. Mange innførte umiddelbart full betaling. Det har dermed oppstått stor forvirring for forbrukerne, og man jobber nå febrilsk på etterskudd for å lappe dette sammen til en mer helhetlig og tydelig pakke.
https://elbil.no/ny-elbil-regel-i-2018-maks-halv-takst-for-parkering-ferge-og-bom/

Neste skritt, når elbilene er mange nok, er selvsagt at man påberoper seg at elbiler nå er blitt "helt vanlige biler" og at alle gjenværende lettelser også må vekk.
Spørsmålet er da hvor mye vi begynner å tape vekst i elbilsalget? USA med sin enorme bilpark, men uten statlige goder for elbilene, er jo i den andre ekstreme ytterkant for utbredelse av elbiler:



« Siste redigering: 18.04.2018, 11:00:19 av Telehiv »