Skrevet av Emne: Statoil med ny idiotsatsing i utlandet: Mariner i britisk sektor  (Lest 396 ganger)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 1 495
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Statoil har en skrekkelig historie med rent blårusspregede feilsatsinger i utlandet, som tok helt av under Helge Lund. Mest kjent er de amerikanske gigatapene i hundremilliarders klassen. Mindre kjent er en rekke andre, svære feilsatsinger på flere kontinenter, bl.a. i Afrika og Sentral-Asia. Grunnet pinlig svakt journalistnivå i Norge har Statoil gang etter gang kunnet trekke seg ut av svære tapsprosjekter uten å få den kritiske omtale hos norske media og politikere som burde fulgt i kjølvannet. Og dessverre har også alle de senere regjeringer latt blårussen i Statoil ture fram med det ene dårlig funderte tapsprosjektet etter det andre i utlandet. Jeg kunne snakket om disse flausene i dagevis, men det får ligge. Nå begynner man imidlertid å se litt mer av hva Statoil har rotet seg bort i nå - helt unødvendig, siden de har bedre prospekter på norsk sokkel de heller kunne fått i gang: Marinerfeltet på britisk sokkel. Med svært lite miljøvennlig oljekvalitet.   

Man er derfor i ferd med å konkludere slik i noen oppslag i dag:

"Statoil har brukt 55 mrd. på lite lønnsom klimaversting"


Utbyggingen av Mariner-feltet på britisk sokkel er et av de mest kompliserte Statoil noensinne har satt i gang med

Statoil har lenge massert pressen med samme leksa som da de feilregnet fullstendig på "asfaltfeltene" i USA, jfr. hva TU skrev for omtrent ett år siden:
"I over 30 år har forskjellige oljeselskap jobbet for å få ut oljen på Mariner-feltet på britisk side av Nordsjøen. Problemet har vært at de om lag 250 millionene fat olje har vært så tung og seig, at flere har vært nødt til å gi opp. Men Statoil klarte å knekke koden. Tidligere i mai ble de første modulene til plattformdekket lastet ombord på Dockwise Forte, og er nå på vei til Nordsjøen."

Både politikere og media må snart stille selskapet noen spørsmål:
- hvorfor kan dere ikke la være å gå løs på slike prosjekter, som har mye lavere lønnsomhet enn felt dere har tilgang til på norsk sokkel, og som uansett vil tiltrekke seg negativ oppmerksomhet fra miljøorganisasjonene?
- hvorfor klarer dere ikke å kvitte dere med denne selvskadende tendensen til å alltid måtte til utlandet - IKKE MINST Å INNGÅ KATASTROFALE KONTRAKTER SOM NORSKE LEVERANDØRER VILLE GJORT FOR HALVE KOSTNADEN OG PÅ RETT TID - for å vise at dere har "knekket koder", osv.? Hittil har sånt stort sett gått ut på å knekke nakken....

Her er den mer korrekte virkelighet:
Mer enn halve Norges svært dyktige leverandørindustri er nå kjørt på dunken fordi selskapet i årevis har hentet inn skandaløst dårlige og kostnadsoverskridende kontrakter fra utlandet i stedet. Når alle leveringsskandalene fra utlandet ikke lenger var til å komme forbi, har de begynt å bruke norske leverandører igjen. Etter at halve næringen er ruinert og en enorm mengde know-how er rasert og/eller spilt over til utenlandske konkurrenter som på denne måten har fått tilnærmet fritt innsyn i norsk ekspertise.
 
Dette i all korthet, jeg gidder ikke å utmale ytterligere hvor feil det er at styresmaktene har latt Statoil få holde på slik altfor lenge.
Kan bare kort legge til at den meningsløse kostnadssløsingen med å komme opp med nytt navn - åpenbart kun for å fjerne "stat" i navnet, er bare ytterlig et pinlig eksempel på en frigang de aldri skulle fått lov å holde på med.
 
PS: Og hvor bestilte Statoil modulene til Mariner? Joda, i Korea.....
« Siste redigering: 17.04.2018, 08:43:16 av Telehiv »

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 1 495
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Sv: Statoil - folkets oljeselskap?
« Svar #1 på: 25.04.2018, 08:24:28 »
Statoil stadig mer fokusert på å snike midler unna statens beskatning
Statoil var opprinnelig 100% statseid, og hadde ingen motiver for å lure staten for rettmessige skatteinntekter. Etter børsnotering i New York og nedsalg til private investorer, er den norske stat fremdeles hovedaksjonær med en eierandel på 67 prosent som forvaltes av Olje- og energidepartementet. Men etter børsnoteringen har vi sett et stadig økende preg av at Statoil synes å prioritere å være løpegutt mer for private, utenomstatlige interesser enn den norske stat:

1) Statoil ble i slutten av februar varslet av norske myndigheter om en endring i ligningen til selskapet som kan føre til en skatteregning på cirka 500 millioner dollar, eller om lag 4 milliarder kroner. Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken. Statoil omtaler nå i Q1-regnskapet den mulige skatteregningen i en note i kvartalsresultatet. Statoil skriver at skatteregningen handler om hvorvidt kostnader til forskning og utvikling skal allokeres under skattereglene for drift offshore. Bak disse tallene ligger et banalt forsøk på å unndra skattemidler fra den norske stat. Altså fra deg og meg.

2) Tidligere i år omtalte DN en annen sak som synes å være langt mer alvorlig mht. å prøve å lure seg rundt beskatning til den norske stat:
Statoil sammen med Statkraft kan ende opp med en skatteskjerpelse i milliardklassen. Denne kom som følge av at de statseide selskapene har brukt belgiske internbanker og med det spart milliarder av kroner. DN tar opp igjen temaet i dag ifm kvartalsframleggingen og skriver:
"I flere år betalte selskapene svært lav skatt av sine overskudd i Belgia, der begge selskaper hadde opprettet internbanker: Statkraft Treasury Center og Statoil Coordination Center."

Og videre:
"Ved hjelp av disse internbankene flyttet de to største statskontrollerte energiselskapene ut store deler av sin egenkapital og kuttet skatteregningen med milliardbeløp. Statkraft oppgir i sitt siste regnskap at selskapet har fått et foreløpig varsel om en skattesmell på fire milliarder kroner for årene 2008 til 2014. Statoil oppgir ikke noe beløp i sin omtale av forhåndsvarselet om skattesmell for årene 2012 til 2014."

Tenk over det dere leser her:
Statsselskapet Statoil (som nå for øvrig prøver å fjerne ordet "stat" i selskapsnavnet) har opprettet "internbank" i Belgia (når får vi høre om andre land også?) for å lura unna skatt som skulle gått til sin egen eier, den norske stat.

Håper noen forstår alvoret i hva denne utskliende utviklingen betyr?
Og at noen med litt vett igjen i vår forvaltning nå finner det nødvendig å stille spørsmålet: Hvor langt skal denne ødingen av norske fellesverdier gå før det må gripes inn?


« Siste redigering: 25.04.2018, 08:33:19 av Telehiv »

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 1 495
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Bare en kort tilleggskommentar om det oljeselskapet som har vært mest entydig positiv om å bruke norske leverandører til norsk sokkel:
Svenske Lundin Petroleum.
Nå meldes at selskapet har den absolutt laveste løftekosten pr. fat av sammenlignbare selskaper.
Fra før vet vi at det koster bare halvparten av britisk sektor å løfte et fat olje på norsk sokkel.
Og i denne klassen er altså Lundin best. Fordi de alltid insisterer på å bruke mest mulig norske leverandører som sikrer at man kommer i mål på tid og kost. Uten latterlig kostbare etterøvelser for å redde feilslåtte Asia-prosjekter. Slik Statoil og andre har driti seg ut på i årevis nå.


Gigantfeltet Johan Sverdup på Utsirahøyden vest for Karmøy vil etter hvert utgjøre 40% av norsk oljeproduksjon

Merk også dette: Takket være Lundins betydelige eierandel i det Statoil-opererte kjempefeltet Johan Sverdrup klarte man å sikre en noenlunde anstendig andel norske leveranser. Og dermed også et vellykket utviklingsprosjekt. Hadde Statoil fått styre dette alene hadde vi trolig allerede hatt en stortingshøring på Asia-overskridelser.

Lundins CEO svarer Bloomberg her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/Lundin-Petroleum-melder-om-rekordlave-kostnader

Litt mer om Johan Sverdup:
Aker-systemet har også hatt flere hender inne her, og utbyggingen av pågående fase 2 forløper også etter planen. Ved full feltutbygging med en femte plattform i feltsenteret og økt landstrømkapasitet, vil produksjonskapasiteten være oppe i 660 mbopd. Den økte landstrømkapasiteten vil også forsyne de omkringliggende feltene på Utsirahøyden: Ivar Aasen, Edvard Grieg og Gina Krog. Feltet skal etter planen være fullt utbygget i fjerde kvartal 2022. Ut fra tid og volum på slike prosjekter forstår man sikkert hvorfor jeg pukker på at norske leverandører må prioriteres. Ikke av sjåvinisme, men av økonomisk fornuft: Norsk sektor er blitt så kostnadseffektiv grunnet de norske leverandørenes til dels fabelaktige medvirkningsvilje i å utvikle intelligente kombi-løsninger, gjenbruksløsninger, osv., optimaliseringer det har vist seg å være hinsides å oppnå med å sette vilkårlige byggeelementer til Asia. 
   


 
 
« Siste redigering: 02.05.2018, 11:45:12 av Telehiv »