Skrevet av Emne: Statoil med ny idiotsatsing i utlandet: Mariner i britisk sektor  (Lest 55 ganger)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 1 414
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Statoil har en skrekkelig historie med rent blårusspregede feilsatsinger i utlandet, som tok helt av under Helge Lund. Mest kjent er de amerikanske gigatapene i hundremilliarders klassen. Mindre kjent er en rekke andre, svære feilsatsinger på flere kontinenter, bl.a. i Afrika og Sentral-Asia. Grunnet pinlig svakt journalistnivå i Norge har Statoil gang etter gang kunnet trekke seg ut av svære tapsprosjekter uten å få den kritiske omtale hos norske media og politikere som burde fulgt i kjølvannet. Og dessverre har også alle de senere regjeringer latt blårussen i Statoil ture fram med det ene dårlig funderte tapsprosjektet etter det andre i utlandet. Jeg kunne snakket om disse flausene i dagevis, men det får ligge. Nå begynner man imidlertid å se litt mer av hva Statoil har rotet seg bort i nå - helt unødvendig, siden de har bedre prospekter på norsk sokkel de heller kunne fått i gang: Marinerfeltet på britisk sokkel. Med svært lite miljøvennlig oljekvalitet.   

Man er derfor i ferd med å konkludere slik i noen oppslag i dag:

"Statoil har brukt 55 mrd. på lite lønnsom klimaversting"


Utbyggingen av Mariner-feltet på britisk sokkel er et av de mest kompliserte Statoil noensinne har satt i gang med

Statoil har lenge massert pressen med samme leksa som da de feilregnet fullstendig på "asfaltfeltene" i USA, jfr. hva TU skrev for omtrent ett år siden:
"I over 30 år har forskjellige oljeselskap jobbet for å få ut oljen på Mariner-feltet på britisk side av Nordsjøen. Problemet har vært at de om lag 250 millionene fat olje har vært så tung og seig, at flere har vært nødt til å gi opp. Men Statoil klarte å knekke koden. Tidligere i mai ble de første modulene til plattformdekket lastet ombord på Dockwise Forte, og er nå på vei til Nordsjøen."

Både politikere og media må snart stille selskapet noen spørsmål:
- hvorfor kan dere ikke la være å gå løs på slike prosjekter, som har mye lavere lønnsomhet enn felt dere har tilgang til på norsk sokkel, og som uansett vil tiltrekke seg negativ oppmerksomhet fra miljøorganisasjonene?
- hvorfor klarer dere ikke å kvitte dere med denne selvskadende tendensen til å alltid måtte til utlandet - IKKE MINST Å INNGÅ KATASTROFALE KONTRAKTER SOM NORSKE LEVERANDØRER VILLE GJORT FOR HALVE KOSTNADEN OG PÅ RETT TID - for å vise at dere har "knekket koder", osv.? Hittil har sånt stort sett gått ut på å knekke nakken....

Her er den mer korrekte virkelighet:
Mer enn halve Norges svært dyktige leverandørindustri er nå kjørt på dunken fordi selskapet i årevis har hentet inn skandaløst dårlige og kostnadsoverskridende kontrakter fra utlandet i stedet. Når alle leveringsskandalene fra utlandet ikke lenger var til å komme forbi, har de begynt å bruke norske leverandører igjen. Etter at halve næringen er ruinert og en enorm mengde know-how er rasert og/eller spilt over til utenlandske konkurrenter som på denne måten har fått tilnærmet fritt innsyn i norsk ekspertise.
 
Dette i all korthet, jeg gidder ikke å utmale ytterligere hvor feil det er at styresmaktene har latt Statoil få holde på slik altfor lenge.
Kan bare kort legge til at den meningsløse kostnadssløsingen med å komme opp med nytt navn - åpenbart kun for å fjerne "stat" i navnet, er bare ytterlig et pinlig eksempel på en frigang de aldri skulle fått lov å holde på med.
 
PS: Og hvor bestilte Statoil modulene til Mariner? Joda, i Korea.....
« Siste redigering: 17.04.2018, 08:43:16 av Telehiv »