Norske personer til IPCCs neste rapportering (2021-22)

Started by Telehiv, 07.04.2018, 12:20:25

Previous topic - Next topic

Telehiv

Quote from: Emeritus on 09.04.2018, 16:55:33
NÃ¥r det gjelder Telehiv synes han faktisk uvitende om IPCC rapportenes innhold, her er innholdsfortegnelsen fra WGII
(forrige rapport)

Jeg har lest alle IPCC-rapporter fra 1-5 og behørig kommentert de fleste rapportdeler i en rekke fora de siste 20 Ã¥r, og blir stadig like sjokkert over at man i overveiende grad fremdeles setter folk inn som konsekvensutredere som ikke har forutsetninger for Ã¥ bedømme om de konsekvensutreder pÃ¥ reell naturvitenskap eller ikke. Fra dette kostebinderiet kommer de vettløse alarmene om 50 millioner klimaflyktninger, isbjørnens snarlige utryddelse, humler som blir sterile av 0,3 C tempøkning, økonomer og ingeniører som regner pÃ¥ murbygging rundt Grønland fordi en sinnsforvirret klimatolog har fortalt dem at det er nødvendig, osv. Dvs. det eneste media bryr seg med, og som fÃ¥r alle sensasjonsopportunister til Ã¥ gni seg i hendene hele veien til banken. 

Emeritus

Sitat Telehiv;

QuoteJeg har lest alle IPCC-rapporter fra 1-5 og behørig kommentert de fleste rapportdeler i en rekke fora de siste 20 Ã¥r, og blir stadig like sjokkert over at man i overveiende grad fremdeles setter folk inn som konsekvensutredere som ikke har forutsetninger for Ã¥ bedømme om de konsekvensutreder pÃ¥ reell naturvitenskap eller ikke.   

Det du egentlig sier her, er at tverrfaglig vitenskapelig arbeider der personer med ulik spisskompetanse sammen utarbeider en rapport ikke holder mål siden den enkelte forfatter ikke har kompetanse til å vurdere om alle de øvrige deltageres konklusjoner holder naturvitenskapelig eller annen vitenskapelig standard. Har du noensinne vurdert hvorfor store og komplekse forskningsprosjekter som bl.a. utføres av CERN ofte har både 15 og 20 medforfattere? Du mener altså at en økonom eller en samfunnsviter ikke kan si noe om konsekvenser gitt en bestemt klimautvikling fordi han selv ikke er naturviter?

Vi snakker her om enda et vitenskapelig paradigmeskifte, så vidt jeg husker det tredje på et par år. Det første var Evans, det andre disse Zeller et Co., og nå et helt nytt paradigme innen tverrfaglig vitenskapelig samarbeid, der diskusjonstemaet nå vil bli; hva er enklest? � etterutdanne en Dr. polit. til Dr. scient., eller å etterutdanne en Dr. scient. til Dr. polit.

Og hva du har lest og ikke lest skal jeg ikke uttale meg om, men hvis meg hvor i IPCC rapportene jeg kan lese om isbjørnens snarlige utryddelse eller om humler som blir sterile ved 0,3C temperaturøkning.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 09.04.2018, 21:32:44
Og hva du har lest og ikke lest skal jeg ikke uttale meg om, men hvis meg hvor i IPCC rapportene jeg kan lese om isbjørnens snarlige utryddelse eller om humler som blir sterile ved 0,3C temperaturøkning.

Her er bare ett av flere tusen eksempler på hvordan man bruker IPPC-rapportering som grunnlag for det reneste vås:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058549

Vi snakker i denne sammenheng om samme gjengen man finner både i IPCC-rapporteringene og i påfølgende "studier" av dette kaliber.

Bebben

emeritus,

Det er likevel uklart for meg hva den tilrådde rent formelle prosessen for utvelgelse består i, og som fører til at noen forskere blir valgt og andre ikke. Hele arbeidet med disse rapportene fortoner seg som en svært komplisert prosess, eller skal vi si, som et byråkratisk monster.

Det som slår meg er at med en skog av observatør-organisasjoner, NGO-er, regjeringer, forskere, byråkrater og nær sagt alt som kan krype og gå av potensielle interessenter, samt hensyn til kjønn (hvor mange?) osv., er prosessen atskillig mer komplisert enn den hadde trengt å være.

Det handler jo bare om å sammenfatte de siste utviklingene på ett felt. Tipper at et team sammensatt av en håndfull spesialister kunne ha fikset dette mye enklere og minst like bra, og kanskje utgitt en årlig rapport. Men det er klart, da blir det jo færre gratis reiser til eksotiske steder på svært mange personer.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

Sitat Bebben:

QuoteDet handler jo bare om Ã¥ sammenfatte de siste utviklingene pÃ¥ ett felt. Tipper at et team sammensatt av en hÃ¥ndfull spesialister kunne ha fikset dette mye enklere og minst like bra, og kanskje utgitt en Ã¥rlig rapport. Men det er klart, da blir det jo færre gratis reiser til eksotiske steder pÃ¥ svært mange personer.   

Du stilte spørsmålet og jeg lette litt og fant svaret. Jeg tror det er mye FN her. U-landene skal med, det skal være "gender" balanse, og da risikerer en å få inn mye rart. Siden vitenskap har lite med U-land og "gender" balanse å gjøre er det jo åpenbart at det hele kunne ha vært gjort mye enklere. Men litt av cluet er vel at IPCC - rapportene skal være samstemte og et uttrykk for "verdensamfunnets" oppfatning og at det da kan bli en del hummer og kanari er ikke overraskende.

Telehiv

For meg som har fulgt klimagalskapen sammenhengende fra starten, så er galskapen i denne industrien etter hvert så vanvittig at man bare må le. Det er ikke grenser for hva som passerer fagfellevurderinger bare det representerer den rette holdning. Jeg nevner i fleng:

- krympende fugler i Nord- Amerika: http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_8560000/8560694.stm
- dyr som krymper: http://www.thaindian.com/newsportal/health/animals-may-shrink-in-size-because-of-global-warming_100138497.html
- mer enn en million arter utryddes innen 2050 (Nature-artikkel!!): https://www.eurekalert.org/pub_releases/2004-01/ci-ccm010504.php
- øgler skifter kjønn, foreløpig er menneskene ikke truet sier forskerne: https://www.independent.co.uk/news/science/hot-temperatures-are-changing-the-gender-of-lizards-study-finds-10359893.html
- global oppvarming får det til å rable for farmere: http://www.msn.com/en-nz/health/medical/study-finds-climate-change-triggers-mental-health-problems-for-farmers/ar-BBnwIaI?li=AA4RDf
- osv., jeg har linker til et par tusen enda verre studier som ville sendt alt annet enn rettroende klimaalarmister i en tidlig, latterforårsaket grav. Alle høytidelig publisert i diverse klimatidsskrifter.

NB: Jeg må gjøre oppmerksom på at global temperatur har vært mye høyere enn i dag i flere perioder bare etter siste istid, så vi må i forskningens navn anta at alle disse "klimakatastrofene" har skjedd flere ganger før. For de driver vel ikke å koker opp falske skremsler for oss under dekke av vitenskap, vel? Gud forby.

Emeritus

Sitat Telehiv;

QuoteHer er bare ett av flere tusen eksempler på hvordan man bruker IPPC-rapportering som grunnlag for det reneste vås:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058549

Vi snakker i denne sammenheng om samme gjengen man finner bÃ¥de i IPCC-rapporteringene og i pÃ¥følgende "studier" av dette kaliber.   

Hva er det du holder på med?

Jeg ba om;

Quotehvis meg hvor i IPCC rapportene jeg kan lese om isbjørnens snarlige utryddelse eller om humler som blir sterile ved 0,3C temperaturøkning.   

Altså hva IPCC har uttalt, det er jo for i helvete IPCC rapportene som er tema her, ikke hva "samme gjengen" eller hvordan "noen" benytter IPCC- rapporteringen til.

For å benytte din egen terminologi; Jeg er sjokkert, nei verre, jeg er øvegøven over at Telehiv snakker dritt om IPCC, men hele tiden må vise til det som ikke står i IPCC. Og du har lest dette i 20 år, snakk om bortkastet tid.

Jeg ser nå at du har limt inn en serie nye "IPCC inspirerte" artikler. Jeg gidder ikke en gang å lese de, hvis jeg vil finne klimagalskap har vi faktisk en egen tråd her på forumet benevnt "Klimarealistene," den slår alt - ingen ved siden, ingen over.

Og til slutt; du limte inn en artikkel om Ursus maritimus der abstraktet avsluttes slik;

QuoteThe stochastic model was linked to a set of 10 GCMs compiled by the IPCC; the models were chosen for their ability to reproduce historical observations of sea ice and were forced with "business as usual" (A1B) greenhouse gas emissions. The resulting stochastic population projections showed drastic declines in the polar bear population by the end of the 21st century. These projections were instrumental in the decision to list the polar bear as a threatened species under the U.S. Endangered Species Act.   

For meg ser dette ut som en fornuftig studie, den sier ikke et ord om "isbjørnens snarlige utryddelse," men påpeker det åpenbare at hvis isbjørnens habitat forsvinner i løpet av de neste 70 - 80 år, vil Ursus maritimus få en del problemer, en må jo være Klimarealist for ikke å forstå noe så selvsagt.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 10.04.2018, 00:12:37
Og til slutt; du limte inn en artikkel om Ursus maritimus der abstraktet avsluttes slik;

QuoteThe stochastic model was linked to a set of 10 GCMs compiled by the IPCC; the models were chosen for their ability to reproduce historical observations of sea ice and were forced with "business as usual" (A1B) greenhouse gas emissions. The resulting stochastic population projections showed drastic declines in the polar bear population by the end of the 21st century. These projections were instrumental in the decision to list the polar bear as a threatened species under the U.S. Endangered Species Act.   

For meg ser dette ut som en fornuftig studie, den sier ikke et ord om "isbjørnens snarlige utryddelse," men påpeker det åpenbare at hvis isbjørnens habitat forsvinner i løpet av de neste 70 - 80 år, vil Ursus maritimus få en del problemer, en må jo være Klimarealist for ikke å forstå noe så selvsagt.

Jeg gjentar og siterer fra samme "studie": "drastic declines in the polar bear population by the end of the 21st century", basert på IPCCs scenarier.
Mens virkeligheten er mer enn en dobling så langt. Men på IPCCs konferanser har man i 30 år gjentatt det samme: "fare for nesten total utrydding innen 2050", etter hvert endret til "innen 2100". Osv.

Emeritus

Sitat Telehiv;


"Men på IPCCs konferanser har man i 30 år gjentatt det samme: "fare for nesten total utrydding innen 2050", etter hvert endret til "innen 2100". Osv. "

Og dette har du sikkert en link til?