Korsfestede Sylvi: Kunst som engasjerer

Started by Telehiv, 03.04.2018, 08:18:51

Previous topic - Next topic

Telehiv

Gatekunstneren AFK har som alle i kongeriket nå vet - muligens med unntak av Rasmus Benestad som trolig fremdeles staver seg gjennom kommentarfeltet i Aftenposten etter sin siste narsissistiske utgytelse der han kan fortelle at han sitter i komiteer som kan bedømme kollegers publiseringsskjebne (min Gud!) - brukt påsken til å korsfeste Sylvi Listhaug på et gatehjørne i Bergen.


Kunstnerens eget bilde på Instagram

Reaksjonene pÃ¥ kunstverket «Making a Martyr» er dessverre stort sett forflatede elsk- eller haterklæringer ut fra politisk stÃ¥sted: Mange høyreorienterte av det enklere slaget ser dette bÃ¥de som et angrep pÃ¥ Sylvi personlig sÃ¥ vel som pÃ¥ sin politiske overbevisning. Venstreregressive kroer seg og syns bildet er "avslørende" og bekrefter deres egen Sylvi-diagnose. Mange FrP'ere av den litt mer rampete og nonchalante typen er imidlertid mer laidback og syns at sÃ¥nt mÃ¥ man godt tÃ¥le. Sannsynligvis synes ogsÃ¥ disse tidligere videohøvdingene at det ogsÃ¥ det er spennende Ã¥ omsider fÃ¥ se Sylvi naken.   

Helt som forventet dukket også en åleglatt KrF-Hareide i akutt stemmemangel opp og erklærte det som "usmakelig" og ikke egnet for barn. Ja, Hareide får begynne å rive ned alle de samme bildene som henger i alle kirker, som små barn i generasjoner har tapt nattesøvnen på i kombinasjon med utagerende dommedagsskremsler, svovel og aske, m.m....

Stort sett reaksjonære Hans Rustad har likevel en til dels fornøyelig kommentar i dag på Document i dag, der han sier:

"Som så ofte har kunstnere ikke særlig peiling på politikk. AFK føler og synser til VG:
â?? Mens vi krangler med hverandre, mister vi av syne de hendelsene som førte oss hit. Hvor hadde vi vært om vi hadde diskutert Ã¥rsakene til tvungen migrasjon fremfor Ã¥ umenneskeliggjøre migrantene for Ã¥ lette vÃ¥r egen samvittighet? Hat kan ikke bekjempes med hat, skriver kunstneren.
Dette er tøvete. Listhaug har diskutert sak, mens opposisjonen snakket om noe annet. De laget en bølge av innbilte sammenhenger. Kanskje AFK skulle malt Jonas Gahr Støre på korset i stedet? Men det ville neppe vært like sexy."


Et spesielt trekk ved bildet synes å tiltrekke seg spesiell oppmerksomhet: Påskriften "Min kamp" i Hitler-assosierte gotiske bokstaver over Sylvis underliv. Igjen, de venstre-regressive nikker anerkjennende og mener de får bekreftelse på egne kortstokk-preferanser, mens Rustad typisk for høyresiden ikke synes dette løfter kunstverket:

"Kunstneren AFK kunne ikke dy seg. Han har malt Min kamp, pÃ¥ magen til Listhaug. Et billig trick, det billigste i boken, som trekker kunstverket ned."   

Jeg er ikke helt enig. Vel, påskriften "Min kamp" er vel av kunstneren ikke ment som annet enn venstre-regressiv kritikk - og utgjør slik den banale delen av kunstverket, men jeg syns godt en frittenkende observatør (hvis man ikke kjente AFKs allerede flaggede politiske ståsted) også kan tenkes å tillegge påskriftens plassering - tvers over Sylvis underliv der hun har båret fram to barn midt oppe i en politisk heksegryte - et hint i retning av den smerte ulike personangrep kan ha påført henne. Vi husker at Kristus på korset fikk stukket inn et romersk spyd i samme underlivsregion. De på høyresiden som tolker smerte ut av Sylvis påskrift her ville i så fall fått et nytt argument for hvordan hennes fiender tråkker på alt rundt henne.



Uansett, bildet er selvsagt en vitaminbombe i det visuelle bergenske gateliv, og nå får vi bare håpe at "kulturhøvdingene" i Keystone Cops holder fingra fra fatet. De har visst veldig lyst å få revet ned det hele. Uvisst av hvilken grunn. Kanskje av sympati med Sylvi!?



Emeritus

Jeg så det ved selvsyn i går kveld, Hans Holmboesgt. var svært godt besøkt denne ettermiddag/kvelden. Bildet henger for øvrig rett sør for Marg&Bein/Kaos i krysset Fosswinkelsgt./Hans Holmboegt.

Bergen har nå minst to betydelige gatekunstnere, Dolk er allerede verdenskjent og hans bilder går nå for svært store summer. Han benytter sjablonger som han sprayer opp om natten. Hans verker er så populære at han blir bedt om å sette de opp på ny hvis de blir utsatt for hærverk.

http://kunsthistorie.com/fagwiki/Dolk

Så har vi fått AFK som malte et helt fantastisk bilde under Smørsbroen;



The Awakening

Det fikk stå noen måneder før Statens Vegvesen malte over det, og det til sterke reaksjoner fra byens befolkning.

Men kunsten blir jo ikke dårligere om den blir fjernet, nå er det plass til noe nytt under Smørsbroen.

Så får vi se hvor lenge Listhaug for henge. Politiet har nå innsett at den instinktive trang en eller annen ordenspurk hadde etter at han så bildet - det skal straks males over, vi må bare få huseierens tillatelse først - nå er erstattet med at det ikke er vår oppgave å være kunstkritikere så dette blir opp til huseieren.

Og huseieren? Jo det er et eierseksjonssameie som skal holde formelt møte om hvorvidt bildet skal stÃ¥ eller ikke. Jeg hÃ¥per det fÃ¥r stÃ¥, i hvert fall i noen mÃ¥neder.   

Bebben

Min kamp!? Mener han å insinuere at Knausgård har vært der? Det tillater jeg meg å tvile på.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

Bebben, jeg tror jeg har funnet noe av hemmeligheten med dette verket. Dette er en erkjennelse en skal være usedvanlig dristig for å antyde, men jeg har testet den i lunsjen med betydelig suksess. (10 stk. hvorav fire kvinner i omtrent samme alder som Listhaug og omtrent like mange fødsler)

Ser en bort fra Mein Kampf og en del andre distraksjoner vil jo enhver mann og de fleste kvinner se en uvanlig velformet og yppig kvinne. Kunstneren har utvilsomt gitt Listhaug litt mer enn hun fortjener. Se på brystene, passe store, nydelige proporsjoner, myke og selvbærende til tross for tre ammeperioder.

Se på magepartiet, mykt og fløyelsaktig, men likevel potent nok til å gi noen kraftige motjukk.

Men hoftepartiet i kombinasjon med de lange og atletiske bena tar kaken. Ingen mann kan motstå dette.

Denne kunstneren vet hva han holder på med. Listhaug er sannsynligvis den mest fornøyde av de alle.

Bebben

Jau emeritus, jeg hadde faktisk selv tenkt å påpeke at kunstneren hadde vært svært så velvillig, eller er det vellystig, når det gjelder den rent fysiske fremstillingen.

Man aner en lengsel etter forbuden frukt her, og mest interessant er det jo dersom det var utilsiktet.
Sterke kvinner er sexy, kanskje de er særlig forlokkende for anonyme menn med liten pikk. Eller får vi se et selvportrett a la Nerdrum? :D
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Bebben

La inn denne på VGD, kopierer her i tilfelle den blir slettet:

Haiku for Sylvi

Sexy Sylvi

Sterk. Forlokkende
for små anonyme menn
med en liten pikk.

Dette oppfyller kravet til et haiku-dikt (5+7+5 stavelser) og er således et kunstverk, i ytringsfrihetens navn. Tolkningen av det er fri.

Jeg har selvfølgelig ikke sett mer av pikken til maleren enn han har sett av SL pupper. Men det blir jo akkurat det samme forholdet, eller hva.   ;)




Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Telehiv

#6
Vi ante vel hva som kom da en hettekledd person gjorde dette først i natt:



Og til slutt ble Bergen en attraksjon fattigere: