Fornuft eller godhetstyranni? Sunnmørskommune endrer navn

Started by Bebben, 01.04.2018, 12:08:40

Previous topic - Next topic

Bebben

Haram kommune på Sunnmøre, rett nord for �lesund, har besluttet å endre navn til Brattland, etter kommunesenteret Brattvåg.

�rsaken er at navnet "Haram" også er et arabisk ord som er sentralt i Islam, og betegner alt slikt som er forbudt innen religionen, slik som øl og svinekjøtt, utroskap og homofili.

Ordfører Vebjørn Krogsæter (Senterpartiet) sier til Sunnmørsposten at han tror navneskiftet er nødvendig for å tilpasse seg en ny virkelighet.

â?? Haram er en inkluderende kommune, og vi tar derfor grep for Ã¥ unngÃ¥ at mennesker med en annen trosretning ikke skal føle seg velkomne eller hjemme i den storartede kommunen vÃ¥r.

Biskopen i Møre, Ingeborg Midttømme, gir sin fulle støtte til navneendringen, og sier at det er viktig å uttrykke respekt for [andre] religioner, også gjennom språk og navnevalg, og at endringen innebærer en utstrakt hånd og et ønske om dialog.

Tidligere justisminister Sylvi Listhaug, som er fra nabokommunen Ã?rskog, er imidlertid kritisk:
â?? Jeg ser ikke poenget med at vi her i Norge skal tilpasse oss fremmede kulturer, det er da virkelig mer logisk at det er de som kommer hit, mÃ¥ tilpasse seg oss og lære seg Ã¥ uttale kommunenavnet pÃ¥ norsk. Norske stedsnavn er et uttrykk for vÃ¥r egen gamle kultur og sprÃ¥k, og en sprÃ¥klig tilfeldighet mellom norsk og arabisk kan ikke brukes som begrunnelse til Ã¥ endre dem. Dette er misforstÃ¥tt godhetstyranni og reinspikka islamofili fra kommunestyrets side, sier hun til Sunnmørsposten.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)


Bebben

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

Og Haram Kommune skal slå seg sammen med �lesund kommune;

https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2017-12-19-2175

for øvrig bl.a. sammen med Listhaugs hjemkommune �rskog, det hele skjer 1. januar 2020 og samtlige kommuner blir da hetende �lesund Kommune.

Men denne historien kan dere fÃ¥. Haram Kommune har landets første og sÃ¥ vidt meg bekjent eneste muslimske lensmann.  Lensmannsbetjent Jens Vidar Bjørkedal gjorde FN-tjeneste i Libanon og fant der sin utkÃ¥rede, en lokal kvinne som selvsagt var muslim. Som kjent er det forbundet med enorme represalier Ã¥ forlate islam, og det er heller ikke tillatt Ã¥ gifte seg med en vantro, sÃ¥ Bjørkedal skiftet heller over til islam, giftet seg, tok med seg konen til BrattvÃ¥g og ble senere lensmann.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 01.04.2018, 12:51:01
så Bjørkedal skiftet heller over til islam, giftet seg, tok med seg konen til Brattvåg og ble senere lensmann.

Jeg har ikke nerver til mer i år. Regner med baconpølser er forbudt for lengst på Esso der i kommunen.
Jeg sier som Eggum: "Mor, jeg vil tilbake!"

Emeritus

Så vidt jeg vet er/var Bjørkedal et utmerket lensmann og ingen merket noe i hans daglige virke. Jeg skriver er/var da jeg er usikker på om han nå er pensjonert.



Herr og fru Bjørkedal sammen med en av døtrene Shahed eller Hanna.

Men Bebben; er dette ditt påfunn og bidrag til 1. april, jeg finner ikke noe i Sumpen.

For øvrig hadde Sumpen i min barndom ofte gode 1. april innslag. Ett av de beste var da de annonserte at Braathen S.A.F.E. i forbindelse med skifte til Boeing 737 skulle dele ut 1000 gratis reiser med flyging over Sunnmørsalpene og at første mann til mølla osv. Braathen hadde den gang kontor på Skateflua og det var ikke en ståplass å oppdrive i den del av byen.

Bebben

Finner ikke i Sumpen? Vel, jeg linket jo...  :D

Men artig den om lensmannen, som Ã¥penbart ikke var omskÃ¥ret fra resten av Sunnmøre. 
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)