Terroriseringen av terroriseringen

Started by Emeritus, 24.03.2016, 19:19:19

Previous topic - Next topic

Emeritus

Jeg sitter for øyeblikket i et muslimsk land og ser på Dagsrevyen, altså NRK's dekning av Brussel. Dette er en katastrofe i enhver strategisk synsvinkel, det er nettopp denne ubegrunnede frykten de forsøker å oppnå. Obama på sin side har skjønt dette, til tross for 32 drepte i Brussel, demper han det ned og danser Tango i Argentina.
 

Telehiv

#1
Quote from: Emeritus on 24.03.2016, 19:19:19
Jeg sitter for øyeblikket i et muslimsk land og ser på Dagsrevyen, altså NRK's dekning av Brussel. Dette er en katastrofe i enhver strategisk synsvinkel, det er nettopp denne ubegrunnede frykten de forsøker å oppnå. Obama på sin side har skjønt dette, til tross for 32 drepte i Brussel, demper han det ned og danser Tango i Argentina.


Vel, dette er komplisert, og det er vel ingen som har fasitsvaret på hvordan man skal forholde seg til dette. Terrorismens omfang er nå så verdensomfattende og meningsløst at det knapt kan settes inn i en helhetlig analyse. Hovedmønsteret for terrorangrepene i Vesten synes imidlertid å være vestlig lokaliserte menn med opprinnelig Midt-�sten/Nord-Afrika-etnisitet, indoktrinerte på radikal/voldelig islamisme, og med mer eller mindre kriminelle rulleblad, som åpenbart ser en stor rehabiliteringsmulighet i å sprenge seg selv og andre i luften. 72 jomfruer følger jo også med i dette åndelige rehab-programmet.

Det siste jeg hørte om antall islamistiske terroraksjoner world wide etter 9/11 (2001), er over 23.000 aksjoner, et enormt tall som indikerer at vestlige media stort sett bare dekker aksjoner der hvite, vestlige er signifikant eksponerte.

Jfr. for eksempel den totale overkill av Belgia-reportasjer i norske media akkurat nå, slik Emeritus synes å frustreres over i startinnlegget - for hvilket formål har disse overtygde, timelange dvelingene etter hvert? Hvilken ny innsikt bæres til torgs annet enn ren lidelses-medieonani nå?.

Her er litt statistikk jeg noterte meg i fjor engang, før jeg mer eller mindre ikke lenger orket å følge mer detaljert med på disse nidingsverkene:

- Over 30.000 drept av terror i 2014

- Antallet mennesker som ble drept i militante angrep og terroraksjoner steg med 80 prosent til 32.658 i 2014, viste for eksempel en rapport fra tenketanken Institute for Economics and Peace.

- IEPs globale terrorindeks viste samtidig at elleve nasjoner opplevde over 500 dødsfall som følge av terrorangrep, og særlig fem land peker seg ut: 78 prosent av drapene skjedde i Afghanistan, Irak, Nigeria, Pakistan og Syria.

- 51 prosent av menneskene ble drept av ekstremistgrupper som kobles til IS eller Boko Haram.
- Nesten 10.000 personer ble drept i militante angrep i Irak, mens dødstallet var over 7.500 i Nigeria, ifølge IEP.

- Videre vurderte instituttet at kostnaden for terrorangrepene på verdensbasis var over 460 milliarder kroner. «Terror» blir av IEP definert som «trusselen om eller bruken av ulovlig makt og vold av en ikke-statlig aktør for å oppnå et politisk, økonomisk, religiøst eller sosialt mål gjennom frykt, tvang eller skremsel».

- I 2013 ble nærmere 18.000 mennesker drept i terroraksjoner, ifølge tenketankens tall. Det var en økning på over 60 prosent fra året før

Her og nå har jeg ikke tilsvarende tall for 2015.

 

Emeritus

#2
Sitat Telehiv;

"Vel, dette er komplisert, og det er vel ingen som har fasitsvaret på hvordan man skal forholde seg til dette."

Dette er det vanskelig å være uenig i. Siden ditt siste innlegg har det vært en stor aksjon i Bagdad, og en i Lahore India, der noen (utvilsomt muslimsk inspirert) fant det hensiktsmessig å drepe 72 personer i en fornøyelsespark, der det særlig har gått ut over de som oppsøker slike parker, barn sammen med sine foreldre.

Og du påpeker at aksjonene i Brüssel får massiv dekning, mens de to øvrige - som begge er større i betydningen tapte liv - får ubetydelig dekning i vestlige media.

Jeg har ikke noe svar, men det jeg uansett ber meg frabedt er enda mer overvåkning av alle og enda mer dagligdags kontroll av de grupper som neppe kan stå bak dette. Jeg er nettopp ferdig med en uke i Tyrkia, et sted jeg har vært mange ganger tidligere. Denne gangen ble jeg stoppet på vei inn til METRO (et stort varehus) og leiebilen jeg benyttet ble undersøkt med speil (speil under bilen for å finne bomber) og hunder før jeg fikk parkere.

Så hva med å slutte med denne "det er feil å dra alle under en kam misforståelsen" og bare fastslå at terrorisme, den av Belgia, Bagdad og Lahore typen, har et muslimsk opphav. Hva om den vestlige verden begynte med å avkreve en fast muslimavgift knyttet til flytransport slik at alle muslimske land måtte betale en forholdsmessig høyere andel av flyplassavgiftene, den del som går med til disse ta av deg skoene og beltet fornedrelsene hver gang vi skal opp i et fly. Disse idèene kommer fra et sted, og det heter wahhabisme som lever i beste velgående og spres med statlig støtte fra Saudiene.

Telehiv

#3
Quote from: Emeritus on 29.03.2016, 00:06:58
Disse idèene kommer fra et sted, og det heter wahhabisme som lever i beste velgående og spres med statlig støtte fra Saudiene.

Ifm. med hvilken katt bjella henger på, så er det noen som har markert at de vil gå rettens vei for å stanse våpensalg til Saudi-Arabia:

Aktivister i Canada går nå rettens vei for å stanse et planlagt milliardsalg av militært utstyr til Saudi-Arabia, med henvisning til påståtte krigsforbrytelser landet begår i Jemen, skriver NTB.

Søksmålet er fremmet av jussprofessoren Daniel Turp ved University of Montreal som mener et planlagt salg av pansrede militærkjøretøy til 125 milliarder kroner strider mot en rekke canadiske lover.

NTB har hentet sin info fra The Intercept:
https://theintercept.com/2016/03/29/growing-international-movement-seeks-to-place-arms-embargo-on-saudi-arabia/

PS: Ellers kan vi notere oss at den mulig fremtidige presidenten Donald Trump i sine taler snart har angrepet de fleste arabiske land for delaktighet i den verdensomspennende terrorismen - UNNTATT Saudi-Arabia, som han av en eller grunn holder utenfor denne kritikken....