Stavanger kommune gjør kollektivtrafikken gratis fra 1. juli

Started by Telehiv, 22.05.2023, 10:55:08

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg måtte sjekke kalenderen om en mulig 1. aprilspøk da jeg i morges leste denne NTB-meldingen.
Men vi er da granngivelig i slutten av mai, selv om en rekke fjelloverganger fremdeles er stengt grunnet en lang og snørik vinter. Så vi får stole på at NTB ikke har levert en tullemelding på sitt typiske "klimanivå" her:

Stavanger kommune gjør kollektivtrafikken gratis fra 1. juli
Kollektivtrafikken blir gratis i Stavanger fra 1. juli.
Det gjelder både buss, båt og tog, skriver kommunen i en pressemelding. Det er Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet og SV er enige om å gjøre kollektivtrafikken gratis.
De skriver selv at de er den første store norske byen som fullfinansierer kollektivtrafikken for sine innbyggere.
– For mange er og vil bilen fortsatt være nødvendig, men flere er i en situasjon hvor de kan klare seg helt uten bil eller kutte bil nummer to i husstanden. Vi håper at gratis buss sørger for at flere prøver å reise mer kollektiv i hverdagen, gjerne i kombinasjon med økt sykkelbruk, sier ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap).


PS: Sjekket Stavanger Aftenblad nå; og de bekrefter. Samt hva dette er beregnet å koste:
Ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) og flertallspartiene blar opp 200 millioner kroner.


Politikere som endelig har funnet på noe som vanlige folk kan leve med også?

Vel, dette er vel ikke det verste politiske påfunnet i disse dager, hvis tanken er å kutte ned energiforbruket ved å få flere over på kollektivordninger? Må uansett være bedre enn å kaste mer gode penger inn i flere selvskadende og dysfunksjonelle "grønne" energiprosjekter (sol, vind, batterier, osv.) som bare kræsjer det norske spredningsnettet, raserer norsk infrastruktur generelt, herjer med fauna, natur og miljø, samt ruinerer norsk industri og til slutt husholdsøkonomien.

frankolsen

Meget god nyhet fra min gamle norske hjemby :) 
Nå er jeg spent på om min siste norske hjemby, Sandnes, følger opp.
Som kjen er Stavanger og Sandnes ett felles både bosteds- og arbeidsområde, og det blir urettferdig om bare Siddisene skal få kjøre gratis buss og ikke Sanneserne :D   

Telehiv

Quote from: frankolsen on 22.05.2023, 11:09:58Meget god nyhet fra min gamle norske hjemby :) 
Nå er jeg spent på om min siste norske hjemby, Sandnes, følger opp.
Som kjen er Stavanger og Sandnes ett felles både bosteds- og arbeidsområde, og det blir urettferdig om bare Siddisene skal få kjøre gratis buss og ikke Sanneserne :D   

Ja, jeg har selv bodd et par tiår på Nord-Jæren og arbeidet innen både forskning og tilhørende bedriftsetableringer der. Og kan bekrefte at det er et handlekraftig folkeferd om de først bestemmer seg for noe :-)
Det skal bli interessant om dette sprer seg også til andre områder i Norge?
 

frankolsen

Dette kan fort vise seg å bli et lite problem for flertallspartiene i Stavanger, sitat fra Fylkesvaraordføreren:

"– Det høres jo tilforlatelig ut med gratis buss. Alt som blir gratis, brukes mer og hvis dette fører til at vi må sette opp flere busser for å ta unna gratispassasjerer, må vi ha et system der Stavanger tar de reelle kostnadene ved dette. Fylket kan ikke påføres merkostnader som går ut over tilbudet til andre som reiser kollektivt i Rogaland, sier Bergsvåg."

Har det gått litt fort i svingen i de røde rekker tro ?

Telehiv

Som vanlig var vi her på kd.com tidlig ute med saken. I kveld vil den tas opp i NRKs Debatten hos Fredrik Solvang.
Da får vi kanskje litt mer svar på spørsmålene vi har reist her?