Vinterværet vinteren 2022/23

Started by frankolsen, 18.11.2022, 16:24:11

Previous topic - Next topic

Telehiv

#75
Quote from: Okular on 12.03.2023, 12:47:19Selv har jeg falt litt ut av hele klimasirkuset de siste par årene, i hvert fall av den aktive deltakelsen i den.

Føler rett og slett at det ikke er så mye mer jeg kan bidra med, tatt i betraktning at jeg alltid har vært mest interessert i den rent vitenskapelige delen av den. Og siden det nå er blitt så grundig slått fast og synlig for alle og enhver at dette jo aldri har dreid seg vitenskap i utgangspunktet, men om en ren ideologisk agenda som for enhver pris skal pushes på 'oss vanlige folk', for liksom å 'skremme' oss til underkastelse (de storskala politisk-økonomiske samfunnsendringene man ønsker å innføre har vært målet hele veien), så gidder jeg liksom ikke å diskutere med folk lenger. Det har selvsagt alltid vært poengløst å snakke vitenskap med de hjernevaskede, men i starten var det litt artig allikevel, med den parallelle intensjonen om å lære seg opp om temaet underveis og i sin tur også formidle det man lærte til andre.
Okular,
takk for både hyggelige ord og interessant refleksjon rundt "klimadebatten".
Det er ikke vanskelig å forstå at også du gikk lei av å prøve snakke fornuft på et tidspunkt - i en ikke-eksisterende debatt der de alarmist-ortodokse (om aldri så faglig svake og falsifiserte) i praksis gis enerett til mediene og tilnærmet uimotsagt kan spille "kyndige" med dekning i overnasjonal ideologi og pengestrøm.
Mens en langt sterkere faglig opposisjon deplattformes av de kunnskapsløse mikrofonstativene i media og i de maktpolitisk lydige forskningsrådene under FN-paraplyen.
 
Jeg har selv stort sett gitt opp å diskutere klimaproblematikk i de norske fora der det fremdeles kunne vært en viss debatt, men som har endt opp med å stenge debattforaene etter hvert som alarmismen har blitt umulig å holde til troende. Her til lands er det vel snart bare klimarealistenes nettsted som har en viss debatt gående utenom her, dvs. der man tillates å vise til kritisk forskning uten å bli slettet på rappen. Men verken KR eller kd kan skryte av mange deltakere og brukere. Tror folk er både mette og preges av en viss oppgitthet over at politikerne, tross gjentatte bevis for at "grønn" energi i form av vind og sol ikke hjelper mht miljøvern (snarere tvert imot), bare kjører på videre med sin klimaselvskading av det ultrakostbare slaget. Elektrifiseringen av sokkelen er f.eks. ultrakostbar selvskading på et svært alvorlig nivå, og helt uten miljøgevinst i et samlet bilde.

Jeg har imidlertid glede av å følge med i de internasjonale forskningsfora og de nye studiene som hakker stadig større hull i CO2-hypotesens velfødde leirføtter. Og prøver å dele mine funn her jevnt og trutt. Jeg kunne jo bare lagt dette i skuffen etter egen gjennomgang, men det koster meg lite (som nyslått pensjonist) å dele med andre. Håper det er en del lesere der ute som har glede av det, om de ikke skriver så mye her.

Til slutt: Løsningen på å få slutt på den stupide og selvskadende klimaalarmismen (som setter reelt miljøvern helt i skyggen) vil ikke komme fra forskerne, men fra udiskutable signaler fra Moder Jord herself. Dvs. når selv en journalist ser på bildene de får tilsendt at de har blitt lurt og manipulert med hele veien.
 

Telehiv

Kaldeste dag i Bergen siden 1947



Det har ikke vært så kaldt på denne dagen på 76 år, skriver Bergens Tidende
(Bergens Tidende er forøvrig avisen som på redaktørnivå har meldt at de ikke vil ta inn innlegg fra "klimafornektere").

Målestokken viste – 9,1 grader i Bergen. Folk må skrape is på innsiden av rutene. For å finnne så lave temperaturer 9. mars eller senere i mars måned, må man helt tilbake til 1947.
Og før det må man igjen tilbake til 1888 for å finne dager etter 9. mars som var kaldere enn dagens temperatur.
At det er uvanlig kaldt i Bergen, bekreftes av Anne Solveig Andersen i Meteorologisk institutt.
– Det er ikke så vanlig. Det er veldig kalde luftmasser som ligger over oss nå. Det er sirkulasjonen i stratosfæren som påvirker dette, forklarer hun til BT.


frankolsen


Telehiv

#78
Quote from: frankolsen on 13.03.2023, 17:35:39Har noen sett John Smits i dag ?  ;D

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ll9qj1/tre-vogntog-staar-fast-full-stans-paa-e6

Nei, si det. Det er jo naturlig å tro at NRKs gode gamle klimabøttekott m/klimavennlig bitepinne i ask er i bruk igjen.
Ellers har man i Lovisenbergt i Oslo opprettet et senter for såkalt "kognitiv terapi/kognitiv atferdsterapi" som anvendes i stadig nye sammenhenger. Senteret sier at terapiformen er godt dokumentert som en god og fornuftig behandlingsform der man "identifiserer og registrerer negative automatiske tanker".
Vi vet jo nå at en del klimafanatikere har utviklet nettopp en slik "automatisk negativ" reaksjon ved å se eller høre om snø og kulde, da dette bryter så sterkt med det forventede verdensbildet at sinnet ikke klarer å absorbere denne utfordringen raskt nok. Jfr. at bitepinne kan være et effektivt hjelpemiddel mot akutte anfall på kort sikt, mens en mer varig hjelp kan bestå i mer langsiktig kognitiv terapi/kognitiv atferdsterapi.
Jeg ringte senteret i dag for å høre om noen av våre mest innbitte nixofober (av nix, snø på latin) var inne til behandling hos dem, men de opplyste at de ikke hadde anledning til å opplyse noe om sine klienter.
Så lenger kommer vi ikke der.



stjakobs

#79
Jeg har lenge fulgt med (på Youtube) ei motorsykkeljente, Noraly Schoenmaker, som i fjor dro fra sør i Amerika og nord til Alaska. På sensommeren hadde hun problemer med alt for tidlig snø i et par av midtstatene i USA.

Nå har hun nylig tatt ferja til Marokko, truffet snø i Altlasfjellene, noe som sikkert ikke er unormalt. Men men her er det mengder med snø.
Her er ei lenke som viser litt av dette -->


Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

Quote from: stjakobs on 15.03.2023, 16:36:20Jeg har lenge fulgt med (på Youtube) ei motorsykkeljente, Noraly Schoenmaker, som i fjor dro fra sør i Amerika og nord til Alaska. På sensommeren hadde hun problemer med alt for tidlig snø i et par av midtstatene i USA.

Nå har hun nylig tatt ferja til Marokko, truffet snø i Altlasfjellene, noe som sikkert ikke er unormalt. Men men her er det mengder med snø.

Heisan stjakobs,
ja, uten at vi skal lage "klima" av de få siste årene så begynner det likevel å bli interessant med alle de nye værforholdene som peker mot kaldere tider.
Og det vil i så fall ikke være uventet; iht. 30/60-års syklusene skal vi allerede være flere år inn i en ny kaldere 30-års syklus. Vi får bare holde oss friske, ta vitaminer og kjøre intervalltrening, så vil vi kunne holde ut til det er på tide å trekke ut på gatene med plakaten "Told you so!"




Telehiv

#81
Emerald Bay i California er dekket av is – ikke skjedd på flere tiår
Det er litt morsomt å kunne bringe et oppslag fra The Guardian om ekstrem kulde, snø og tilfrysing. For The Guardian er jo avisen som de siste par tiårene mer enn de fleste har utmerket seg med å være skamløst mikrofonstativ for de mest klimaalarmistiske påstandene såvel som angrep på klimaforskere med kritiske innvendinger. Kanskje de begynner å se behovet for å lirke seg litt diskret tilbake til mer seriøse avisoppgaver?
 

Emerald Bay skal ikke ha vært så tilfrosset siden tidlig på 90-tallet. Foto: California State Parks

Oversatt til norsk går The Guardians oppslag slik:

Californias ekstreme vintervær har medført at Lake Tahoe's Emerald Bay er frosset helt over.
Emerald Bay, skal ikke ha frosset helt til siden tidlig på 90-tallet.
– Det er ganske vanlig at det fryser noe til, spesielt langs breddene, men det er uvanlig at det fryser helt til, slik det er nå, sier Kaytlen Jackson i California State Parks til SFGate.
Jackson dro ut for å få sjekke om det var tilfelle, da hun hørte ryktene om at innsjøen var frosset. Bildet hun tok er trukket fram som ukas bilde i det statlige organets nyhetsbrev.
Sist i 1993 og 1989 antas det at Emerald Bay sist var fullstendig dekket av is.
– Før det må vi helt tilbake til 1950-tallet, sier Jackson, som vedgår at de er noe usikker på dette.

Lake Tahoe-regionen er særlig hardt rammet av det ekstreme vinterværet som herjer California.
Myndighetene har heller ikke klart å rydde unna de kraftige snømengdene som har kommet, noe som har ført til ekstreme veiforhold, begravde byer og takkollapser.
– Det er en veldig tung vinter. Det har nådd et punkt der jeg ser dyp snø på steder jeg aldri har sett dette tidligere, sier Scott Elliot i California State Parks til The Guardian.


Lenke: https://www.theguardian.com/us-news/2023/mar/14/lake-tahoe-emerald-bay-freeze

stjakobs

#82
Avisa Nordland 16.03.2023:

"Kjell Setså (72) har bodd i Breivik ved Skjerstadfjorden hele livet sitt. Han har aldri har sett fjorden islagt som nå.

– Jeg har bodd her i 72 år, og jeg har aldri vært borti noe som dette før. Det har kommet små flak før, men aldri noe som dette.

Årsakene til isleggingen, har han en anelse om, uten at han kan fastslå noe sikkert.

– Jeg har jo tenkt litt på om hva det kommer fra. at det har blitt dannet is fra smeltevannet som har rent ut. Inn mot Saltdal har man Saltdalselva, så det kan ha kommet mye ferskvann derfra. Dette kan ha lagt seg oppå det andre, og dermed har det utviklet seg, mener 72-åringen.

Kaldt vær
Seniorforsker og oseanograf André Staastrøm hos Niva påpeker at ikke har studert Nordland spesielt i år.

– Jeg har ikke hatt blikket opp fra Oslofjorden i det siste og der er det også mye is i år, men ikke ekstremt på noen måte. Hele Bunnefjorden er isdekt og isen vokser enda, sier han til Avisa Nordland.

Selvsagt er det kaldt vær som har forårsaket siden.

– Et scenario kan jo være at det først har vært en mildværsperiode med mye elveavrenning, sier han.

Han påpeker at dersom det ligger et tynt ferskvannslag på toppen som ikke er blitt forstyrret av mye vind, etterfulgt av en kaldværsperiode, så kan det bli is.

– Saltstraumen er også en naturlig barriere som holder ferskvannslaget på plass, sier han.

Mest is i mars
Mars er for øvrig den måneden hvor det typisk er mest is, siden vannmassene nedover i dypet da har rukket å bli ordentlig kalde i løpet av vinteren.

– Isen kan da vokse veldig raskt ved at vannet under isen ikke er langt fra frysepunktet. Jeg tror uttrykket er at «isen bunnslår», sier han.

Han legger til følgende på e-post:

– Bodøtraktene er jo kjent for veldig mye vind. Jeg anbefaler å sjekke vindstatistikken. Hvis det har vært lite vind, så kan det være med på å forklare isdekket."

breivik.JPG





Jeg må bare tilføye at det i snitt har blåst kuling (eller sterkere) mer eller mindre i månedsvis, selv om de siste dagene har være relativt stille
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

I dag er været i Salten-regionen tilbake til normalen igjen. 14 m/s med litt mer av og til.normal.JPG
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

Quote from: stjakobs on 17.03.2023, 09:35:36I dag er været i Salten-regionen tilbake til normalen igjen. 14 m/s med litt mer av og til.normal.JPG

Saltenområdet byr på noe av det vakreste i norsk natur, fra fjord til fjell.
Og alle tiders mennesker.
Håper å få tatt en ny tur til de trakter med bobilen til sommeren.
 

Telehiv

#85
Ja, så var det snøen vi aldri mer skulle se, da - Met.inst er ikke enig lenger, de har stappet John Smits langt inn i klimabøttekottet med klimavennlig bitepinne og alt, og tilstår betingelsesløst:

Snørekord i Tromsø
Meteorologisk institutt melder på Twitter at det er registrert ny snørekord for mars måned i Tromsø.
– Det har kommet 158 cm snø på platen hittil denne måneden, og forrige rekord er på 150 cm fra 2000. Med andre ord: aldri før har det snødd så mye i mars måned siden observasjonene startet, skriver meteorologene.
Den mest snørike måneden registrert i Tromsø var imidlertid januar 1997, da det snødde totalt 271 centimeter, ifølge Meteorologisk institutt.


Merknad: Det mest påfallende er at alle de tre største snørekordnee er kommet ETTER at verden forlengst skulle ha gått under i røyk og damp, iht. IPCC.

Telehiv

Går mot kald mars måned: 2 grader under «normalt»
– Per nå ser Norge ut til å havne omkring 2 grader under normalen for mars, skriver Meteorologene på Twitter. Fasiten blir klar på mandag.

Men nattens temperatur var iskald mange steder. Det var ned mot og under 30 minus enkelte steder på indre Østland men også i Finnmark. Det er rekord.

Dette er temperaturer målt i slutten av MARS (ikke midtvinters):


Eller sagt på en annen måte:
Når klimafykene i Met.Inst. tvinges til å melde om rekordkulde som dette, begynner bortforklaringene allerede på innpust:

Forsker Ketil Tunheim ved avdeling for klimatjenester ved Meteorologisk institutt påpeker at:
"Mars kan være veldig kald og årets måling er trolig bare den 40nde kaldeste siden 1900.
– Det er naturlig at det svinger fra år til år. Men så ser vi over tid at det varierer rundt en normal. Det er mindre sannsynleg med en så kaldt mars nå som for 30–40 år sidan, sier Tunheim til NRK som mener det (forventede) varmere været følger klimaendringene skapt av CO2."


"Mindre sannsynlig", du?!
- mars i 2001, 2006, 2013 og 2018 - som alle er år der det iht. klimaaalarmistene skulle være like lite sannsynlig - var enda kaldere enn det vi opplever i år.
CO2-hypotesen rakner ikke bare på kortere sekvenser, nå har kloden flatet ut og ikke minst blitt kaldere de siste 7-8 år, så det nærmer seg snart en kvalifisert klimaendring til det kaldere hvis det fortsetter sånn.


Telehiv

#87
Gult farevarsel om snø i Agder og Telemark


NRK får mer og mer panikk dess mer det snør nå, og henter inn den ene skamløse fagmyggen etter den andre for å bortforklare at gamle spådommer om "no more snow" faller som bowlingkjegler.
Furevik tar vel dagens kake:
- Det er ikke stort mer enn et par år siden han opptrådte med skremsler om voldsom nedbørsøkning og katastrofeflommer i årene framover, etter ett enkelt år med kraftig regn noen steder i Europa, og viste til mantraet "varmere, våtere, villere".
- Men skulle man sett: Etter at noen områder i Sør-Europa hadde tørre tider ifjor (det var forøvrig like mange områder i Europa som hadde over normalen med nedbør; det jevner seg jo ut over store nok områder, men det kan man ikke lage klimakrisevarsler på...), er det hele snudd på hodet: Nå er det musestille om "våtere", nå er det dramatisk tørke som gjelder.
Det er til å gråte over: Samtidig som Furevik understreker at kald vår og mye snø i Norge er "tilfeldig vær", leverer han et helt ufaglig krisevarsel om "tørkekatastrofe" i Europa (og alle andre steder ellers i verden han har funnet noen ukers tørt vær) som et "pågående klimafenomen".

De eier jo ikke skam. Faglig integritet er til å skoggerle av.

PS: Apropos flommer og tørke, det er fremdeles bare snakk om helt vanlig veksling i været fra år til år, som dessverre misbrukes så skamløst av uredelige "klimaforskere" med manisk agenda.
Forøvrig har verden heller ikke blitt varmere de siste 7-8 år, og alle former for ekstremvær har avtatt i intensitet, som enkelt kan bevises med statistikk over flere tiår. Dokumentasjonen på dette er lagt ut flere ganger her på forumet over flere år. Uten at disse fakta synes å ha blitt observert i NRK, de lar jo klimasjarlatanene fortsette å bløffe og snakke bort sine feilaktige krisevarsler og tabber uten innsigelser.

PS 2:  Av en eller grunn hørrte vi ikke noe fra Furevik & de tidligere i vinter når Spania snødde ned og satte kulderekorder over alt:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mB5EjL/kraftige-snoebyger-i-spania-kulderekord-og-stroembrudd