Vinterværet vinteren 2022/23

Started by frankolsen, 18.11.2022, 16:24:11

Previous topic - Next topic

Telehiv

I går overrasket Dagsrevyen positivt med å fortelle at minst 160 var døde av kuldebølgen i Afghanistan, og at kulden var den verste på minst 10 år (de har faktisk hatt mange tøffe vintre de siste ti årene).
Det var et NTB-oppslag om kuldebølgen som en del aviser gjenga for 1-2 uker siden, men nå når det har blitt stabilt kaldt lenge og stadig flere fryser ihjel er det lite å finne i "klimapressen" forøvrig.
Vi får bare stålsette oss og vente på at det blir en mildværsdag der borte. Da rykker Huitfeldt ut og forteller at Norge må gi klimahjelp i tillegg til å hente alle kvinnene til Norge for videreutdanning. Har hun tenkt over hva som kan skje med disse kvinnene om de vender tilbake til et Talibanreir med en mastergrad? Ikke det, nei...

Lenke: https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/taliban/anniken-huitfeldt/huitfeldt-rundlurt-av-taliban-terroristene/s/5-95-870844


GUTTA KRUTT: Dette bildet av Taliban på privatfly på vei mot Norge, lagt ut av Taliban selv, skapte raseri på sosiale medier for et år siden. Foto: Taliban


 

Telehiv

Retting ad kulderekord i Afghanistan som NRK opplyste var det kaldeste registrert de siste 10 år. Nå viser det seg at det er snakk om det kaldeste noengang registrert.

Situasjonen i Nord-Afrika er også interessant, f.eks. i ørkenen i Algerie:






Telehiv

Da er første oversikt for januar 2023 kommet fra UAHs "Version 6 global average lower tropospheric temperature (LT) anomaly". Som ventet har det vært relativt kaldt i denne perioden; -0.04C under snittet for referanseperioden 1991-2020. Desember 2022 var +0.05C over snittet.



De som er interesserte i mer om dette, kan gå direkte til Roy Spencers utfyllende blogg:
https://www.drroyspencer.com/2023/02/uah-global-temperature-update-for-january-2023-0-04-deg-c/



frankolsen

#48
Januar måned i Australia endte på en 63 plass av 114, og faktisk helt likt med referanseperioden de fortsatt bruker der borte, 1961 til 1990.
Altså har det vært 50 varmere januar måneder siden målingene startet i 1909.

http://www.bom.gov.au/clim_data/IDCKGC1AR0/202301.summary.shtml

Telehiv

Av og til bør vi minnes Kongsberg kommunestyre som erklærte "klimakrise" for noen år siden, hvorpå de tok sommerferie alle sammen.
Vi med vettet i behold tenkte: Kan ansvarlig styrende dra på ferie når det er krise?!
 

Telehiv

#50
Hva har skjedd i Dagbladet?
Traff akkurat min klimainteresserte (og alarmistkritiske) nabo på vei hjem etter lørdagens handlerunde.
Han har notert det samme som meg, at Dagbladet i den siste tid har tatt inn rapporter fra ekstremt kalde forhold flere steder i verden, og i dag melder de dette:

Kulderekord - minus 75,5
På Mount Washington hadde vinden en opplevd temperatur på minus 75,5 celsiusgrader fredag.
Dette er ny rekord.


KALDT: Mount Washington er kjent for dramatisk vær. Nå er det satt ny opplevd kulderekord på fjelltoppen. Foto: Jim Cole / AP / NTB

Lenke: https://www.dagbladet.no/nyheter/kulderekord-minus-755/78403784

Dagbladet var en gang (for mange tiår siden, men dog) en mediekritisk røst som ikke beit på alt de ulike maktgrupper leverte av sannhetsvridninger. Naboen spør: Er det noen i Dagbla'-redaksjonen som har skjønt at hvis de fortsetter som resten av MSM med fortsatt alarmistisk klimaidioti vil de bli til (grov) latter blant kloke mennesker om en 5-10 år?
La oss håpe, og ønske Dagbladet enda bedre bedring!



Telehiv

Oppdateringen på snøen vi aldri mer skulle se etter 2013 eller noe sånt (sic); også denne vinteren ligger snømengden på nordlige halvkule over snittet for referanseperioden 1982-2012:



Det har vært relativt lite nedbør de siste 2-3 ukene på Grønland, som tilsier mindre tilvekst på ismassivet. For uansett hvor kaldt det er må det snøfall til for at breer skal vokse.
Nå er det imidlertid tilbake til vanlig nedbørsprofil og breen er akkurat nå i tydelig vekst:





 

Telehiv

#52
Ifm. med jordskjelvene i Tyrkia og Syria har jeg prøvd å følge med Dagsrevyens temperaturangivelser for disse områdene samt Balkan og Øst-Europa innover mot Tyrkia/Syria. Problemet med å få et realistisk inntrykk av temperaturforholdene gjennom Dagsrevyen er at de rutinemessig bare oppgir dagens høyeste temperaturer (kl 1200; det samme gjelder værkartet for Norge), mens nattetemperaturene utelates. Her er TV2s meldinger bedre (les: mindre tendensiøse).
Ved å se på en del utenlandske værmeldinger som angir svært kalde nattetemperaturer blir Dagsrevyens dagtemperaturer påfallende misvisende. Men selv dagtemperaturene til noen av Dagsrevyens værkart er underlige nå: Et eksempel her fra Balkan i går på dagtid (fra nasjonal værstasjon) gir et helt annet kuldebilde enn hva Dagsrevyen viste fram for samme tidspunkter:



En tweet fra Milos Milic understreker dette, når han angir noen eksempler også på morgentemperaturer (som Dagsrevyen altså ikke viser):

Milos Milic
@skomimaster
The coldest morning so far on this winter at this part of Balkans 🥶
-26°C Kosanica (Montenegro)
-23°C Sjenica (Serbia)
-21°C Karajukića Bunari (Serbia)
-20°C Sokolac (Bosnia)
-19°C Žabljak (Montenegro)

Romania er et annet beinkaldt eksempel, når minimumstemperaturer angis:



Når noen av de omliggende landene til jordskjelvsområdene har problemer med å stille med hjelp for å redde folk ut av de iskalde jordskjelvområdene, er dette bl.a. en av forklaringene: De har store kuldeproblemer for egen befolkning.



frankolsen

#53
Ja det sørøstlige Europa har hatt et lite vinterhelvete en ukes tid nå med temperaturer mellom 8 og 10 grader under normalen.
Også her på Kreta har det vær beinkaldt med iskald nordavind, store snømengder og stengte veier.
Den laveste temperaturen jeg har målt den siste uka var 2,7 grader.

Telehiv

Quote from: frankolsen on 11.02.2023, 11:54:40Ja det sørøstlige Europa har hatt et lite vinterhelvete en ukes tid nå med temperaturer mellom 8 og 10 grader under normalen.
Også her på Kreta har det vær beinkaldt med iskald nordavind, store snømengder og stengte veier.
Den laveste temperaturen jeg har målt den siste uka var 2,7 grader.

Kreta: Ut fra meldingene for Kreta ser hele neste uke til å bli uvanlig kald, nattestid rundt 0 og til og med minusgrader. Pga. beliggenheten langt sør vil jo solen hjelpe på midt på dagen (meldingene angir 5-7 grader neste uke på dagtid), men som i jordskjelvområdene blir det raskt kaldere straks solen går ned.
Håper du får et OK opphold likevel, frankolsen!

frankolsen

#55
Quote from: Telehiv on 11.02.2023, 12:13:31Kreta: Ut fra meldingene for Kreta ser hele neste uke til å bli uvanlig kald, nattestid rundt 0 og til og med minusgrader. Pga. beliggenheten langt sør vil jo solen hjelpe på midt på dagen (meldingene angir 5-7 grader neste uke på dagtid), men som i jordskjelvområdene blir det raskt kaldere straks solen går ned.
Håper du får et OK opphold likevel, frankolsen!


Jeg koser meg her jeg, har bodd fast her i snart tre år nå  :D
Vinteren i fjor var faktisk verre, da var det bikkjekaldt fra november og ut mars, med 1,5 meter snø på Omalos-sletta i 1100 meters høyde.
Den kaldeste vinteren på 40 år sa de lokale  ::)
Men ellers er det herlig her  ;D
Og har du lyst å komme på besøk så har jeg enda en del ledig:
www.villamarella.no

Telehiv

#56
Quote from: frankolsen on 11.02.2023, 15:35:24Jeg koser meg her jeg, har bodd fast her i snart tre år nå  :D
Vinteren i fjor var faktisk verre, da var det bikkjekaldt fra november og ut mars, med 1,5 meter snø på Omalos-sletta i 1100 meters høyde.
Den kaldeste vinteren på 40 år sa de lokale  ::)
Men ellers er det herlig her  ;D
Og har du lyst å komme på besøk så har jeg enda en del ledig:
www.villamarella.no

Visste ikke at du bodde fast på Kreta! Spennende, Kreta er jo Zevs fødested sies det, og generelt et av antikkens mest omtalte områder. Knossos er jo en historie alene, og for oss klimainteresserte er jo den minoiske varmeperiode selvsagt viktigere enn for mer uvitende klimaalarmister: Denne varmeperioden fra ca. 2700–1420 f.Kr. utgjorde jo den tidligste dokumenterte sivilisasjon i Europa. Rart å tenke på: For bare noen tiår siden anså historikere og arkeologer at det er varmeperioder som har vært grunnlaget for de viktigste historiske høykulturene (jfr. den minoiske varmeperioden, varm romertid, osv.). Behagelig klima blir imidlertid nå ansett som livstruende, arkeologer og historikere som protesterer blir deplattformet, og Al Gore & de bruker varmeskremsler til primitiv pengefisking. Sukk, sukk, sukk

Tilbake til saken:
Jeg har tenkt meg en tur til Kreta mange ganger de senere årene men har ikke hatt noen gode kontakter, så her håper jeg du gir oss noen stikkord om hva du har å tilby.
Kanskje flere lesere her på kd.com finner ut at de må besøke deg?
Jeg er aktuell kandidat!

frankolsen

Quote from: Telehiv on 11.02.2023, 18:23:11Tilbake til saken:
Jeg har tenkt meg en tur til Kreta mange ganger de senere årene men har ikke hatt noen gode kontakter, så her håper jeg du gir oss noen stikkord om hva du har å tilby.
Kanskje flere lesere her på kd.com finner ut at de må besøke deg?
Jeg er aktuell kandidat!


Tja, det jeg kan tilby er små koselige selvhusholdnings leiligheter beliggende i Tavronitis, 20 km vest for Chania. Stedet ligger på en høyde ovenfor landsbyen med flott utsikt over landsbyen,flyplassen i Maleme, havet utenfor og fjellene innover på øya.
Hver leilighet har en dobbeltseng og en sovesofa og jeg kan også sette inn en ekstra seng for maksimalt 4 personer. Det er kjøkkenkrok for enkel matlaging, kjøleskap selvfølgelig og aircontition.
Og selvfølgelig et 12 meter langt svømmebasseng.
Fra Tavronitis, 500 meter ned bakken, er det veldig god bussforbindelse i alle retninger; inn til Chania langs kysten forbi Maleme, Gerani, Platanias og Agia Marina, vestover til Kolymbari (4 km) og til Kissamos (20km) og over til Paleochora på sørkysten. Det går også busser til de kjente strendene, Balos (med båt fra Kissamos), Falassarna og Elafonissi hver morgen med retur på sen ettermiddag/tidlig kveld.
Men det er uten tvil en fordel å leie bil slik at man også kan komme seg til steder bussen ikke går til  :D

Telehiv

#58
Alta (i Utah, ikke Finnmark!) har fått over 500 tommer snø denne vinteren

ALTA SURPASSES 500 INCHES
Alta Ski Area in Utah has smashed through the 500 inches mark for the season — felling an all-time record.
Back in 1981-1982, Alta set its long-standing record for the most snowfall between October and January when an astounding 442 inches accumulated. Alta usurped that record by 3 inches back on Jan 25, 2023, but since then the snow has persisted, with the resort's seasonal total now sitting at 502 inches with feet-more in the forecast.


Om dette er et engangstilfelle? Å nei da:
Alta has surpassed 500 inches in 2016/17, 2018/19, 2019/20 and now 2022-23 — it's like a trend is developing...





PS: I 1998 sa "klimaforskerne" at snart skulle vi aldri mer oppleve snø
Vel vel, The usual suspects vil nok finne et eller annet sted fremdeles der det ikke er nye snørekorder for tiden - f.eks. på Tonga?

Men neppe i Libanon, i Bsharri og Keserwan distriktene [Cazas] på rundt 1,000 m høyde har de fått ca. 120 cm snø nå:



 

Telehiv

I føljetongen "Snøen vi aldri mer skulle se" vil nok dagens VG-oppslag score høyt:

Historisk snøstormvarsel i California



Det er sendt ut snøstormvarsel for fjellene i San Bernadino County, som ligger utenfor Los Angeles i California i USA.
– Et snøstormvarsel, det første noen gang utstedt fra dette kontor, er nå gjeldende, skriver National Weather Service San Diego på Twitter.
Varselet gjelder fra 04.00 fredag morgen til 16.00 lørdag lokal tid.
–Reiser vil bli veldig vanskelige og opp mot umulige grunnet det tunge snøværet og ekstremt kraftig vind som er ventet.


Lenke: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/varsler-historisk-snoestorm-i-california.QrkGehaFu?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1&utm_medium=dre-63f7c9015334f4bcceaaa16f