Oslos "grønne" bystyre med ny selvskading: Nå knuses elbil-økonomien

Started by Telehiv, 08.12.2022, 10:02:44

Previous topic - Next topic

Telehiv

Det var visst ikke nok å Lan-budsjettere med minst kr. 12.600/år (før nye overskridelser skal tas inn) for Oslos drikkevann pr. husstand om 3 år:

Byrådet i Oslo vedtok onsdag en massiv økning på de kommunale ladepunktene
Disse er ofte å finne langs gatene i hovedstaden. Mange, spesielt de som bor i blokker, har ikke tilgang på å lade hjemme og er derfor avhengige av å kunne sette bilen på lading på disse plassene.
Men nå er det ikke sikkert det lønner seg med elbil i byen i det hele tatt.
– I noen tilfeller blir det mer enn dobbelt så dyrt å lade elbilen på kommunens ladere som å fylle forurensende drivstoff, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Med disse ladeprisene anbefaler vi ikke oslofolk som er avhengig av gatelading å kjøpe elbil.



Tredoblet laderegning!!
Prisene tredobles på semi-hurtigladere, der prisen går fra 23 kroner til 62 kroner i timen. Lader man om  natten, mellom klokken 20 og klokken 9, stiger prisen fra 12 til 35 kroner.
På normalladere, som har en effekt på mellom 3,6 til 7,2 kW, går prisen fra 28 til 49 kroner dagtid, og fra 12 til 35 om natten.
Dersom man lader bilen i åtte timer om dagen går totalprisen altså fra 184 til 392 kroner. Lader man tilsvarende om natten går prisen fra 96 til 280 kroner.
– Oslo kommune kan bare glemme å nå klimamålet sitt om å fjerne alle forurensende biler fra veiene med denne politikken, sier Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening.
Foreningen gir et eksempel der ladekostnaden blir helt hinsides: Lader du en eldre elbil med et forbruk på 2 kWt pr. mil og som lader med maks 3,6 kW effekt på et ladeuttak som kan levere 22 kW, får du en drivstoffkostnad på 34 kroner pr. mil.

Myndighetenes selvskapte energikrise gjør det enda verre videre?
Kommunen har også varslet at prisene kan settes opp dersom strømmen blir vesentlig dyrere. Bu i Elbilforeningen ser ikke logikken bak det enorme prishoppet.
– I mange tilfeller vil elbilister betale mer på de «trege» gateladestolpene til kommunen enn på kommersiell lynlading. Vi aner ikke hvilket fiktivt marked kommunen opererer i. Oslo har en helt idiotisk prismodell, sier Bu.

Kø på hurtigladestasjonene
Elbilforeningen har bedt om innsyn i bakgrunnstallene kommunen bruker for å beregne prisene.
Hurtiglading på kommersielle ladestasjoner koster i dag opp mellom syv og ni kroner pr. kWt, noe som ofte blir billigere enn å lade på ladestolpene til kommunen.
– Med dette forslaget gjør Oslo kommune sitt eget ladetilbud uaktuelt for de fleste. Resultatet er at mange ladestolper blir stående ubrukt, mens det kommer til å bli kø på byens hurtigladestasjoner, sier Maltun.

Konklusjon:
Hvor mange elbil-entusiaster vil til slutt skjønne at "grønt" forlengst har endt opp som kynisk fiskal-butikk for det offentlige OGSÅ NÅR DET GJELDER ELBILER og har lite med miljøvern å gjøre?

DN har omtalt saken her:
https://www.finansavisen.no/nyheter/bil/2022/12/08/7967476/ladeprisene-i-oslo-tredobles-helt-idiotisk?internal_source=sistenytt


Telehiv

Over natten har prisene nesten blitt tredoblet for vanlig «treg» lading på gatestolpene rundt omkring i hovedstaden. Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo og som er driveren bak dette, mener derimot kritikken mot de eksploderende ladekostnadene er "uberettiget" og sier til Dagsavisen: "Oslo kommune har i praksis kraftig subsidiert elbilistene".

Glad ser ho ut også:


Jaja, vi får bygge elbilist-flyktningeboliger for Oslofolket rundt om i landet der det kan fyres med ved i årene framover. Vi kan jo ikke la dem fryse ihjel selv om de har valgt MDG inn til å bestyre seg.