Hva er de faktiske smelteforhold i Arktis og Antarktis?

Started by Telehiv, 09.11.2020, 09:21:29

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Men han Ludvig rister dystert på hodet, for det blåser co2-initiert nordavind fra alle kanter. Og da blir det fryktelig varmt. Besøkte Aukrust-museet i dag, og der har de fordundre meg besudlet hans minne med å lage en Flåklypa film som handler om at det ikke er snø i Østerdalen mer. Det var ikke en gang noen morsomme poenger, bare platt vulgær-propaganda. Tvi vøre!

Sånt må renses ut med god vin, for å sitere en annen Aukrust-figur:
"No må du halde op med å drykkje bror min, for no vert du så utydeleg!"

NRK har observert været i detalj i alle norske kommuner, ogå Alvdal:

Velkommen til Alvdal i år 2100!
Du har nå forflyttet deg 80 år frem i tid! Vi befinner oss i en tenkt fremtid mot slutten av vårt århundre, hvor verden har greid å gjennomføre middels gode klimakutt.

Det vi skal fortelle deg her, er basert på tusenvis av opplysninger fra norske og internasjonale klimaforskere. Trenger du skiene dine lenger? Står kjelleren under vann? La oss se.

I dag har Alvdal kalde vintre og kjølige somre i forhold til resten av landet.

Men i fremtiden har det blitt varmere.


2,7 grader varmere!

De arme alvdøler må lide under å ha fått samme klima som Sandnes har i dag, og alle vet jo at det er forferdelig.

Merkelig nok står det ikke noe eksplisitt om snø.

https://www.nrk.no/klima/kommune/3428
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Vi har en utrivelig start på seinhøsten her i Norge nå, jeg våknet til snø på bakken her i Fana i morges, selv om det er mye mer vinterlig mange andre steder langs vårt langstrakte land for tiden.

Men dette er tross alt bare småtteri mot den CO2-fornektende sprengkulden i Antarktis dette året, for her må det nok jobbes hardt på COP 26 for å ikke skape uro:

Sprengkulden i Antarktis:
- The Antarctic interior recorded its coldest April-to-September this year since records began in 1957.
- According to the US National Snow and Ice Data Centre (NSIDC), the average temperature at the US Amundsen-Scott South Pole Station was minus 60.9ºC for the six months.
- It was also the station's second coldest winter (June, July and August) on record, with an average seasonal temperature of minus 62.9ºC. This was an extraordinary 3.4ºC below the long-term average (1881-2010) for winter
.

Havisen rundt Antarktis:
- Antarctic sea ice extent also was above average for several months. 
- In late August it was the fifth highest in the 43-year satellite record.
- The maximum observed on September 1 was 18.75 million square kilometres (7.24 million square miles, over twice the size of Australia) and the second-earliest seasonal maximum in the satellite record.


Grøss....


Og så begynner Arktis å yppe seg også?
- it was "relatively cool" near the North Pole last summer, compared to recent years, which allowed September's ice extent to be the highest since 2014.



PS: Bortforklaringene fra the usual suspects kan dere bl.a. lese her:
https://wattsupwiththat.com/2021/10/22/south-poles-winter-weather-record/


Telehiv

Mens COP26-menigheten fortsetter å feilinformere om smeltende poler med cherrypickede grafer og rene påfunn, sier faktiske observasjoner noe helt annet:

"Antarktis' kaldeste halvår siden målingene startet for 60 år siden"



De som vil friske opp skoletysken kan se foredraget fra Die Kalte Sonne om saken:
https://youtu.be/resSw67kWe8

PS: I WUWT-lenken nedenfor kan dere også lese om det gale (varme) måleresultatet fra en stasjon i Antarktis, som alarmistene brukte for alt det var verdt i villige media - helt til det ble avslørt at målingen var korrupt og måtte trekkes fra datasettet i juli 2021...men gir lurvetassene opp å bruke denne feilkilden? Å neida:

"The 20.75°C "record" reading resulted from a faulty instrument, and thus was nullified last July.
Yet, activist groups like Germany's DUH don't want to hear any of it. They continue to cite the nullified record even today for gathering petition signatures."


Lenke: https://wattsupwiththat.com/2021/11/10/temperature-bottom-falling-out-antarcticas-coldest-half-year-since-measurements-began-60-years-ago/



Telehiv

Grunnet de siste par ukers vedvarende flate/lave observasjonsdata for Grønlands breutvikling (dvs. den perioden COP26 har foregått) og deretter siste døgns voldsomme vekst, skader det ikke å nevne noen opplysninger som er blitt meg til del i den forbindelse:
Jeg har i mange år utvekslet data om klimaforhold med en dansk ingeniør/forsker som først arbeidet i mange år med vindmøller men fant at dette var mer miljødestruktiv enn nyttig teknologi, og søkte seg derfor over i danskenes Arktisregistreringer/DMI.
Sittende i dette miljøet sendte han meg for drøyt to uker siden (rett før COP26 startet) en melding jeg først trodde var en spøk, deretter at han hadde bitt på en eller annen konspirasjonsteori, for han meldte at han hadde hørt rykter på jobben om at de som driver med breregistreringene skulle holde Grønlands ismassetilvekst så lav som mulig til COP26 var over(!).

Jeg lo godt i tilsvar og mente at jeg hadde da mer tiltro til DMI enn som så. Vel, sa min gamle venn: Vent og se...hvis dette likevel er korrekt må de i så fall begynne å ta inn igjen en evt. lag ganske raskt straks COP26 er over...
Og hva har skjedd, to dager etter COP26 er over?

Hmmmm....
Ved åpningen av COP26 falt tilveksten brått til under snittet i referanseperioden. De siste par uker i DMIs daglige meldinger har deretter holdt en jevnt lav utvikling gjennom hele COP26:



Jeg var derfor spent da jeg sjekket DMIs graf i morges (dagen etter avtalearbeidet var avsluttet i Glasgow), og må innrømme jeg sperret opp øynene litt - plutselig er to ukers "stillstand" skutt i været, godt over snitt i referanseperioden:



Vel, før man lager noe mer av dette:
- dagens meldte økning er fremdeles trygt innenfor standardavvik
- såpass som to uker på lavt, stabilt nivå (som under hele COP26) er imidlertid litt uvanlig for november
- vi bør nok vente noen dager til og se hvordan dette utvikler seg videre

Uansett skal jeg ha en prat med min danske venn og høre om det snakkes noe mer om saken.

PS: Jeg har faktisk andre venner jeg fortalte disse ryktene til for et par uker siden, så også av den grunn vil nok dette bli samtaleemne under neste kaffetreff  ;)

PS2: Jeg må nesten legge til en ting til som min danske kontakt nevner nå; han sier at hvis man skal ta inn en evt. lag for flere tidligere urapporterte økninger må man nesten dele det opp, dvs. ikke ta alt på en gang. Han sier derfor at siden man nå tok sørøst-Grønland som tilvekstområde siste døgn, venter han at vekst i nordvest-Grønland vil følge i fortsettelsen.
Så dersom dette skjer de neste dagene må jeg si vår danske venn har påfallende "synske" evner  :o


Telehiv

Klimabløfferne hadde det travelt før og under COP26 med å snekre historier om det hurtig bortsmeltende Grønland.
Men hvis man forholder seg til hvor mye av den faktiske ismassen som har smeltet bort selv i de varmeste årene, så er det omtrent ikke registrerbart. Derfor oppskalerer man grafene for å gi illusjon om "krise".
Se på den tendensiøse framstillingen versus den saklige:



Og enda verre for alarmistene, Grønlandsmassivet har hatt stigende trend det siste tiåret:

 


Telehiv

"ARCTIC SEA ICE EXTENT IS CURRENTLY THE SECOND-HIGHEST IN 15 YEARS, AND GROWING"

Vi er inne i vekstsesongen for Grønlandsmassivet, men det har en god stund vært relativt kaldt og dermed lite nedbør over Grønland. Det betyr typisk stabile breforhold, mens sjøisen har vokst mer enn snittet i høst:

 

Men selv om det har vært relativt lite nedbør over Grønland så langt i høst, så ligger samlet snømengde for hele nordkalotten over snittet:



Kort sagt: Klimaalarmistenes modeller havner mer og mer på vidotta for hvert år som går nå. Uten at noen fant å ta dette seriøst opp under COP26...





Telehiv

Nordøstpassasjen og Tsjuktsjerhavet med tidlig tilfrysing i år



Nordøstpassasjen, også kalt Nordlige sjørute, er sjøveien mellom Europa og østkysten av Asia som i skiftende grad kan trafikkeres noen måneder om sommerhalvåret. Under de spesielle værforholdene sommeren 2009 var passasjen omtrent isfri i august og i september 2009 seilte for første gang to lasteskip gjennom passasjen, uten hjelp av isbrytere.
Dette fikk de minst seriøse "klimaforskerne" til å gaule om at Nordøstpassasjen var i ferd med å bli varig isfri. 12 år etter ser man at det dette året var snakk om helt spesielle vær- og vindforhold, og at passasjen er like usikker for kommersiell skipstrafikk som før, og har i årene etterpå stort sett trengt russiske isbrytere også sommerstid. Den lovede bortsmelting av Arktis såvel som isfri Nordøstpassasje er fremdeles bare pinligheter fra modellregimet.
TU hadde en artikkel i 2014 som viste hvor usikker passasjen er fra år til år: https://www.tu.no/artikler/nordostpassasjen-er-stengt-av-is/230492

Bilde fra Barents Observer: Finske bulkskip som må eskorteres av isbrytere gjennom Østsibirhavet


I år sliter klimaalarmistene og de vanlige useriøse klimaforskerne enda mer med å holde fasaden: Tsjuktsjerhavet (620 000 km²) er havområdet mellom Sibir og Alaska, nord for Beringstredet, og var allerede i andre halvdel av oktober betydelig tilfrosset. Så mye at hvalrossene fikk problemer med å bruke området og har søkt mot områder med tynnere is.
Havisen i området som ikke smeltet denne sommeren er nå for lengst over 2 m tykk mellom Vrangeløya og fastlandet. Som vanlig er det dermed påfallende taust fra alarmistsiden, og saken ble såvidt meg bekjent ikke luftet under COP26 en eneste gang i noen offentlig presentasjon.

Lenker:
https://wattsupwiththat.com/2021/11/19/chukchi-sea-ice-that-didnt-melt-this-summer-is-now-2m-thick-between-wrangel-island-and-the-shore/

https://thebarentsobserver.com/en/2021/11/ship-captains-eye-release-russian-ice-captivity



Telehiv

Enda mer man ikke snakket om på COP26:

Dozens of ships stuck in Arctic as ice freezes early in reverse of recent warming winters


More than two dozen cargo vessels are stuck in Russia's Arctic ice, waiting for ice-breakers to come to their rescue, after an inaccurate forecast from the country's Met Office.

Lenke: https://www.msn.com/en-gb/news/world/dozens-of-ships-stuck-in-arctic-as-ice-freezes-early-in-reverse-of-recent-warming-winters/ar-AAR0n3c?ocid=entnewsntp&pc=U531


ConTrari1

Fint å se at også American Thinker tar opp dette:

In  fact, it turns out that, according to a study released a week ago:

Paleoclimate data indicate there was less Arctic sea ice during the pre-industrial period than in modern times, or when CO2 concentrations were 100 ppm lower than today (280 vs. 380 ppm).
Scientists (Diamond et al., 2021) assert that during the 18th and 19th centuries Arctic sea ice extent minimum (September) values averaged 5.54 million km².

Though modern sea ice losses are often characterized as dangerously low, satellite data indicate the 2002-'06 five-year average minimum sea ice extent was 5.92 million km², which is 0.38 km² above the 1700s and 1800s or pre-industrial (PI) levels. This would not appear to be consistent with claims of unprecedented sea ice losses in recent decades.


https://www.americanthinker.com/blog/2021/11/global_warming_scaremongers_refuted_as_arctic_ice_growing_on_track_to_be_the_most_ice_in_2_decades.html
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 24.11.2021, 10:50:37
Fint å se at også American Thinker tar opp dette:

In  fact, it turns out that, according to a study released a week ago:

Paleoclimate data indicate there was less Arctic sea ice during the pre-industrial period than in modern times, or when CO2 concentrations were 100 ppm lower than today (280 vs. 380 ppm).
Scientists (Diamond et al., 2021) assert that during the 18th and 19th centuries Arctic sea ice extent minimum (September) values averaged 5.54 million km².

Though modern sea ice losses are often characterized as dangerously low, satellite data indicate the 2002-'06 five-year average minimum sea ice extent was 5.92 million km², which is 0.38 km² above the 1700s and 1800s or pre-industrial (PI) levels. This would not appear to be consistent with claims of unprecedented sea ice losses in recent decades.


https://www.americanthinker.com/blog/2021/11/global_warming_scaremongers_refuted_as_arctic_ice_growing_on_track_to_be_the_most_ice_in_2_decades.html

Alt rundt klimaalarmismen går ut på å forvrenge fakta nå - nye som gamle, og dess lenger dokumenterbare tegn til "klimakrise" uteblir, dess sterkere blir behovet for å avspore debatten fra fakta. Et fersk eksempel er The Washington Post, som bruker en lang (og skandaløst tendensiøs) artikkel til å prøve å unngå å snakke om at hovedmassivet på Grønland har vokst de siste årene (har ikke lenken i farten). De desinformerer i stedet om "extreme calving" og andre lett gjennomskuelige påfunn for å illudere uvanlig bortsmelting, selv om de i en halv setning et annet sted i artikkelen vedgår (dog mest mulig uklart) at breen har vokst de senere årene. Seriøse breforskere opplyser som kjent at økt kalving tvert i mot er en indikasjon på vekst i et hovedmassiv fordi det fører til økt istransport mot kystene med tilhørende "avskalling" i kantene. Men sånt bryr ikke klimaalarmister seg om.

Lurer på hvordan bl.a. The Washington Post og ubetalelig klimaskadde The Guardian vil forklare at grafene for "a thing of the past" (i.e. snø) ser slik ut på den nordlige halvkule - noen som ser en "krise"?!"









ConTrari1

I USA når hykleriet er foreløpig toppunkt når Biden-regimet nå frigjør 50 millioner fat olje fra den nasjonale reserven, mens de påstår å skulle redde verden fra klimakrise. Når bensinprisen er kommet opp i rundt 7 dollar for en gallon på det meste, må man dempe gemyttene. Biden bønnfaller OPEC om å produsere mer, og gjør landet til latter for hele verden. Det er ikke mer enn et år siden USA var selvforsynt med oljeprodukter. Dette er en stor hjelp for Trump, som sannsynligvis stiller til valg i 2024, hvis det da er noe land igjen å regjere.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 24.11.2021, 12:04:19
I USA når hykleriet er foreløpig toppunkt når Biden-regimet nå frigjør 50 millioner fat olje fra den nasjonale reserven, mens de påstår å skulle redde verden fra klimakrise. Når bensinprisen er kommet opp i rundt 7 dollar for en gallon på det meste, må man dempe gemyttene. Biden bønnfaller OPEC om å produsere mer, og gjør landet til latter for hele verden. Det er ikke mer enn et år siden USA var selvforsynt med oljeprodukter. Dette er en stor hjelp for Trump, som sannsynligvis stiller til valg i 2024, hvis det da er noe land igjen å regjere.

Feilsatsingene og svikten i det grønne skiftet med akselererende energipriser og flytting av arbeidsplasser til mindre klimaselvskadede land er i ferd med å fattiggjøre Vesten raskere enn selv pessimistene kunne forutse for bare få år siden. Det vi ser nå er at den ene vestlige statsleder etter den andre, i takt med sammenbruddet i energi-infrastrukturen, prøver reparerende nødløsninger av det mest forhastede og forfeilede slag. Jeg ble derfor ikke det ringeste overrasket da Biden kom med sine panikkpregede planer om å slippe 50 mill fat fra oljelagrene ut i markedet for å dempe raseriet over økningen i energipriser. Fyren er jo rett og slett livredd for at gatens parlament slår til igjen, der alle de fattiggjorde i kjølvannet av klimaselvskadingen kan sette landets ordenssystem virkelig på prøve. Og han selv blir en forskanset stakkar i kjelleren i det hvite hus.

Ingen skal si vi ikke lever i en usikker tid på mange områder.




ConTrari1

Quote from: Telehiv on 24.11.2021, 13:15:28
Fyren er jo rett og slett livredd for at gatens parlament slår til igjen, der alle de fattiggjorde i kjølvannet av klimaselvskadingen kan sette landets ordenssystem virkelig på prøve. Og han selv blir en forskanset stakkar i kjelleren i det hvite hus.

Ingen skal si vi ikke lever i en usikker tid på mange områder.

Jeg kan ikke fatte og begripe annet enn at selvskadingen av våre vestlige nasjoner er gjort bevisst for å svekke oss. Det finnes ingen annen logisk forklaring. Europa har massevis av kull, av naturgass (UK alene kan raskt gjøre slutt på vår eksport dit) og av atomkraft. Det er overhodet ikke noen energikrise hvis man oppfører seg rasjonelt. Men dessverre er vi nok nå inne i et tidlig stadium av New World Order.

Skulle ønske de polare strøk smeltet så mye at man kunne søke tilflukt der :-)
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 24.11.2021, 13:35:21
Skulle ønske de polare strøk smeltet så mye at man kunne søke tilflukt der :-)

Hadde det bare vært så vel, men stadig mer tyder dessverre på at det går "gale" veien; vi synes å være på vei inn i en ny kaldere periode igjen. Nå er det nettopp sluppet en ny (fagfellevurdert) studie ( https://www.mdpi.com/2673-9321/1/2/14/htm ) som sier at klimamodellene overdriver CO2s betydning for global temperatur med fem-gangen.

Så de klimaforskerne som ikke ønsker å bli sittende igjen i skammekroken vil kanskje etter hvert måtte vende tilbake til de naturlige solstyrte syklusene som budskap, og proklamere at en ny kaldere 30-års periode er på vei. Og da skal dere se, da er det ikke lenge før det er "ny istid" på vei igjen, også (hul latter).

Lenke: https://electroverse.net/climate-models-overestimate-co2s-impact-on-global-temperatures-by-factor-of-5/ 



translator

Litt apropos. Kent Andersen har skrevet en kommentar om advarsler om global oppvarming i 1922.

I august 1922 sendte det norske handelsdepartementet ut en ekspedisjon til Spitsbergen og Bjørnøya under ledelse av dr. Adolf Hoel, som foreleste om geologi ved Universitetet i Christiania. Målet var å undersøke og kartlegge området, men det mest spektakulære var klimaendringene: Det var usedvanlig varmt, isbreer hadde trukket seg tilbake eller forsvunnet, og havet var isfritt forbi 81 grader nord.

https://www.document.no/2021/11/23/advarsel-om-global-oppvarming-fra-1922/

(artiklene på document.no kommer i så raskt tempo at det er nesten umulig å få med seg alt)
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund