Marineskandaler: Den norske marine har fått en konkurrent

Started by Telehiv, 10.04.2020, 12:18:49

Previous topic - Next topic

Telehiv

Den norske marines forsvarsverk rundt havariskandalen med fregatten KNM Helge Ingstad i 2018 har inneholdt de mest tragikomiske hvitvaskingforsøk, som har gitt troskyldige observatører et bilde av at tankskipet TS Sola ble veldig aggressiv og - i et ondsinnet samarbeid med fastlandet - direkte angrep fregatten som førte til at den sank.


Det norske skipet KNM Helge Ingstad som senket seg selv

Mange trodde det ville bli vanskelig å finne en konkurrent til dette stand-up showet i den virkelige verden.

Men Venezuela har gjort et ærlig forsøk:
Iflg. normalt troverdige kilder som PopularMechanics ( https://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a32021287/venezuela-cruiser-cruise-ship-collide/ ) og fagbladet Maritime Executive ( https://www.maritime-executive.com/article/venezuelan-navy-patrol-boat-sinks-after-collision-with-cruise-ship ) har det venezuelanske marineskipet Naiguata sunket etter å ha forsøkt å vedre et utenlandsk cruiseskip:


Det venezuelanske skipet Naiguata som senket seg selv

Det aller mest interessante er likevel hvordan denne «aksjonen» fra Venezuelas marine foregikk. Man forsøkte nemlig å tvinge cruiseskipet - mens det fremdeles befant seg utenfor venezuelansk grense - til å bli med til havn, ved å brase gjentatte ganger rett inn i siden på cruiseskipet. Om dette var inspirert av KNM Helge Ingstad er ikke opplyst om.

Det gikk uansett som man har sett det kan gå ved slike skipskollisjoner: Et av fartøyene forliste. Dessverre for Venezuela var det deres eget patruljefartøy Naiguata som gikk rett til bunns. Det tålte ikke påkjenningene det selv forårsaket. Lykkeligvis ble ingen av de 34 om bord skadet.

Cruiseskipet var i motsetning til marinefartøyet bygget for å tåle en smell, det var nemlig utstyrt med et skrog som var forsterket med tanke på møter med isfjell. Som fagbladet opplyser (men som neppe er blitt lest av marinen i Venezuela heller):

« What the crew of the Naiguata apparently did not realize was that the Resolute's hull is stronger than average because of its iceberg-resistant hull. The ship's website describes the hull as having "high density steel plating" to allow it to sail in "ice laden large waters."

Cruiseskipet RCGS Resolute skal ha blitt værende i området, og tilbudt seg å bistå i redningsaksjonen, men skal ikke ha fått svar fra Venezuelas marine. Cruiseskipet skal deretter har seilt videre til øya Curacao, med bare mindre, overfladiske skader.

PS: Det hører med til historien at marinefartøyet Naiguata ble bygget ved samme verft som de fem norske fregattene, nemlig spanske Navantia (tidligere kalt Bazan).

Document.no har en omtale av saken her:
https://www.document.no/2020/04/03/komisk-flause-for-regimet-i-venezuela-senket-eget-marinefartoy-pa-idiotisk-mate/

   

Telehiv

Etter at vår tapre og handlekraftige marine nå skal ha fått kontroll på det angripende neset som rente deres avanserte krigsskip i senk, meldes det at man har funnet den endelige løsningen for den nye marinesatsingen:



PS: Selvsagt klimanøytralt, og derfor padlet av en veganer med utlagt tarm for å samle opp utslippet av ødeleggende gresseter-klimagasser.

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 25.09.2021, 15:02:19
Etter at vår tapre og handlekraftige marine nå skal ha fått kontroll på det angripende neset som rente deres avanserte krigsskip i senk, meldes det at man har funnet den endelige løsningen for den nye marinesatsingen:



PS: Selvsagt klimanøytralt, og derfor padlet av en veganer med utlagt tarm for å samle opp utslippet av ødeleggende gresseter-klimagasser.

Aha, slagskipet Missouri BB-63 av Iowa-klassen.
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Missouri_(BB-63)

Perfekt for St. Gretas neste Atlanter-kryssing.

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 26.09.2021, 11:21:34
Quote from: Telehiv on 25.09.2021, 15:02:19
Etter at vår tapre og handlekraftige marine nå skal ha fått kontroll på det angripende neset som rente deres avanserte krigsskip i senk, meldes det at man har funnet den endelige løsningen for den nye marinesatsingen:



PS: Selvsagt klimanøytralt, og derfor padlet av en veganer med utlagt tarm for å samle opp utslippet av ødeleggende gresseter-klimagasser.

Aha, slagskipet Missouri BB-63 av Iowa-klassen.
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Missouri_(BB-63)

Perfekt for St. Gretas neste Atlanter-kryssing.

Godt observert, dette er skipet der japanerne undertegnet sin kapitulasjon den 2. sept 1945:






ConTrari1

I betraktning av størrelsen på general MacArthurs ego, hadde han passet helt fint inn som kano-padleren.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.