Vil COP26-delegatene i Glasgow ha nok strøm til å holde varmen?

Started by Telehiv, 22.09.2021, 11:02:15

Previous topic - Next topic

Telehiv

Klimakonferansen COP26 skal avholdes 31. okt til 12. nov. 2021 i Glasgow.
Den vil dermed bli avholdt parallelt med en akselererende svikt i den britiske strømforsyningen pga. dysfunksjonelle vindanlegg og laveffekt solanlegg samtidig med at man har kuttet i det tradisjonelle energisystemet (gass, atomkraft, kull, samt at man av ren udugelighet og fokusforvirring ikke har videreutviklet vannkraftmulighetene). Årsaken ligger i det halsløse vedtaket om "net zero" karbonutslipp i 2050. Dermed har strømprisene i UK allerede nådd høyder som har gjort at en rekke husstander ikke klarer utgiftene.

Hvordan har UK klart å komme i dette uføret?
Det tragiske er at UK så sent som i 2010 hadde en velfungerende energibasis på 80+ GW "dispatchable capacity" bestående av en balansert CCGT energipakke (naturgass, "conventional steam"/kull, kjernekraft og vannkraft).

Men det var nettopp i 2010 at UK kastet seg ut i de første virkelig selvskadende vedtakene med å redusere i disse energiformene, unntatt gass som man skjønte at man måtte øke bidraget fra for å ikke kræsje allerede innledningsvis
- likevel er man nå i 2021 nede i ca. 55 GW dispatchable capacity 
- herunder er kull redusert fra ca. 40 GW bidrag til ca. 15, mens naturgass er opp fra ca. 20 GW til ca. 30 GW
- med utfasing av kjernekraft og sviktende vannkraft i tillegg havner man altså i et dramatisk kraftunderskudd hvis hovederstatteren vindkraft ikke leverer som i de mest optimistiske prognosene

Hvordan passer dette med behovsbildet?
Øvre strømbehov sesongmessig utgjør ca. 30 GW om sommeren, og 50 GW om vinteren.
Når vi da tar en kikk på the Digest of UK Energy Statistics (s. 88) som nylig kom ut, ser vi at dette ikke lenger henger sammen med dagens strømdekning:



Ved første blikk ser man at det trendes mot et kommende sammenbrudd, men foreløpig ikke fullt utviklet. Men en nøyere titt viser at i visse behovsbilder styrer man allerede mot akutte/periodiske kræsj (og langt verre og mer konsistent skal det jo bli hvis man kjører disse planene videre):
- den dramatiske og raske nedskjæringen i kull gjør naturgass kritisk som backupkilde (og gass er jo heller ikke fornybar)
- og hvis både vind og sol ikke leverer som håpet kan ikke foreliggende naturgasskapasitet dekke bortfallet fra nedstengte kull- og kjernekraftanlegg
- og vind og sol svikter som kjent jevnlig i kortere og lengre perioder - sånn som i den siste tiden

Norge trår til med gasstøtte
UKs gassfelt i Nordsjøen er i sterk nedgang, derfor har Norge akkurat fått regjeringens løyve til å trappe opp gassproduksjonen for å komme UK til unnsetning. Det store spørsmålet er likevel når UK skjønner at de kjører et rent selvskadingsløp uten å ha reelle energialternativer, og hva de vil gjøre med det?
Vi har jo sett en rekke land som allerede har blitt tvunget tilbake til mer pålitelige energiformer enn vind og sol, og snart må nok også UK følge etter eller få uhåndterbare og strømruinerte gule vester også i sine gater.

For dette skal dekke storindustrien og strømkundene i UK?!
 


Telehiv

Den såkalte Al Gore-effekten rundt klimakonferanser er som kjent at det begynner å snø eller bånnfryse der sånt ikke har skjedd i manns minne. F.eks. under Københavnkonferansen der noen klimaaktivister i knallfrosten i nattens mulm og mørke ble oppdaget med blåselamper for å få den berømte isbjørnen til å smelte som planlagt. Men Al Gore-effekten overgikk CO2-hypotesen med rå margin og lot ikke isbjørnen smelte før tre mnd. senere....
 
Det ville derfor være naturlig at Glasgow fikk værforhold av denne type i november, slik de hadde f.eks. i 2018:



Dette selvsagt samtidig som strømnettet bryter sammen og delegatene begynner å brenne hockeykøller for å holde varmen:




Telehiv

Må nesten smile i skjegget; med et glimt i øyet tok jeg opp Al Gore-syndromet foran i tråden (at klimakonferanser med Al Gore til stede tiltrekker seg uvanlig kaldt og snøtungt vær) - og nå foreligger det en værmelding som tyder på at Glasgow kan få snø allerede FØR COP26-konferansen!

Dvs. 2-3 mnd. før det normalt faller snø i Skottland:



Ja, begynner det å snø i Glasgow før COP26 frykter jeg at NRK setter opp en sorggruppe for egen klimastab, på samme måte som de gikk i sorgmodus da MDG havnet under sperregrensen:

https://resett.no/2021/09/15/skjalg-fjellheim-nrk-er-en-sorggruppe-for-klimaaktivister/

Yo mama.






translator

Quote from: Telehiv on 23.09.2021, 22:26:56
Må nesten smile i skjegget;

Mange metaforer rundt dette med skjegg:

QuoteIkke mumler jeg og ikke har jeg skjegg, min kjære Solvang!

Erna Solberg i den siste partilederdebatten.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

ConTrari1

Quote from: translator on 24.09.2021, 00:25:21
Quote from: Telehiv on 23.09.2021, 22:26:56
Må nesten smile i skjegget;

Mange metaforer rundt dette med skjegg:

QuoteIkke mumler jeg og ikke har jeg skjegg, min kjære Solvang!

Erna Solberg i den siste partilederdebatten.

Høres nesten ut som Mumler Gåsegg, eller var det Gumler Måsegg?
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.