Jørgen Randers' nye og useriøse dommedagsskremsler

Started by Telehiv, 19.11.2020, 09:45:01

Previous topic - Next topic

Telehiv

Ethvert alarmismeutspill fra Jørgen Randers og hans Romaklubb-nihilisme (helt siden boken Limits of Growth i 1972) er en egotripp med to hovedmotiv:
- lage skremsler for allmennheten og slik posisjonere Randers enda bedre i halvhemmelige internasjonale organer
- fremheve Jørgen Randers som en stor tenker som kan bli den som redder menneskeheten fra skremsler han selv har konstruert



Nylig slapp denne røveren en ny skremselstirade i artikkelen "An earth system model shows self-sustained melting of permafrost even if all man-made GHG emissions stop in 2020". Intet mindre enn "point of no return" er nådd, altså...igjen.

Link til artikkelen: https://www.nature.com/articles/s41598-020-75481-z
Her er en lettfattelig kommentar til elendigheten: https://wattsupwiththat.com/2020/11/13/study-humanity-is-beyond-the-point-of-no-return-on-climate-change/

Ikke overraskende har en rekke mer seriøse forskere sett på mølet, og blitt rystet over de billige alarmismetriksene som atter serveres.
Randers et al har derfor måttet gi en oppklaring av hva de sier (som ikke akkurat hjelper på tøvet) og WUWT har derfor tatt opp en del av den økende kritikken her, og kommenterer tørt:

"This clarification follows a well trodden climate doomsday pattern, in which no matter how scary the climate prediction, we always have a last chance to provide taxpayer funding for climate research or climate remedial action."

Link: https://wattsupwiththat.com/2020/11/18/we-still-have-a-chance-norwegian-climate-doomsday-authors-issue-a-clarification/

Kommentarspalten har også mange sarkastiske bidrag, her et par av de mer slagferdige (for hva annet kan man enn le?!):

Herbert November 18, 2020 at 3:06 pm
There is always another round of drinks in The Last Chance Saloon


Artikkelen har f.eks. ut-av-luften-hentede tullepåstander som at "... global temperatures will be 3°C warmer and sea levels 3 metres higher by 2500 than they were in 1850."

Som får signaturen Scissor til å levere denne svisken:

Scissor November 18, 2020 at 4:03 pm
Thank goodness. I thought it was going to be 3C warmer and sea levels 3 meters higher by the year 2400.


Og slik kan vi holde på.
Men det tragiske er jo at Randers-tullet ikke har noe med seriøs vitenskap å gjøre, bare langt framskreden opportunisme mht å onanere på klimagullkalven. Som etter hvert må føle seg ganske misbrukt både foran og bak?






Telehiv

Jeg måtte kravle meg hikstende opp igjen fra golvet da jeg leste denne omtalen i NRK for noen dager siden, som man absolutt bør lese for å få en kvikk intro til kritikkstrømmen mot Randers-kvakket:

Link: https://www.nrk.no/norge/klimaforsker-jorgen-randers-far-knallhard-kritikk-for-forskningsrapport-1.15243511

NRK har faktisk evnet å levere en kritikk av de skremsler de ellers frivillig strør rundt seg med selv.
Og enda morsommere: De har limt inn en kommentar fra Michael Mann - selv han synes dette blir for ille:

Michael E. Mann
@MichaelEMann
12. nov.
The study uses a hopelessly inadequate climate model and the future projections are meaningless. Stay tuned for more (from me and others)..




Og selvsagt måtte NRK få avklart det hele hos vår store tenker Bjørn Samset, som deler denne grensesprengende innsikt med oss:

"– Det de har gjort er å ta sin spesielle modell, med de antakelsene den har, og kjøre den fram i tid. Det er helt greit. Men når man sier at «dette vil skje» og «dette har skjedd» så mener jeg det blir feil, sier han til NRK.
– Vi har fortsatt muligheter til å begrense de verste konsekvensene av global oppvarming. Det vil bli krevende, men vi kan utgjøre en forskjell, legger han til."


Nei, det er mye å glede seg over på forskningsfronten for tiden, dere!


ConTrari1

Tillater meg  å kopiere inn mitt innlegg fra mandag:

Hehe, Randers får så ørene flagrer av sine med-alarmister, etter publisering av en dyster "Tippepunkt-rapport". Det viser hvor ytterst følsomme alarmistene er når det gjelder å holde balansen mellom å skremme for lite og å skremme for mye. Her har Randers tråkket grundig i salaten. Når til og med NRK gjengir kritikken mot en trofast "klima-redder", er det alvor.

Klimaforsker får knallhard kritikk for «dommedags-artikkel»
Klimaforsker Jørgen Randers hevder global oppvarming allerede kan ha passert «the point of no return». Det får flere kjente klimaforskere til å steile.

Det er litt drøyt å kalle Randers for klimaforsker, vil jeg si. Han har ikke akkurat noen naturvietnskapelig bakgrunn.

Zeke Hausfather er ikke nådig:

This is doomist tripe. There's little chance of "runaway" global warming; how much the earth warms depends entirely on how much CO2 and other greenhouse gasses we emit. We have the power to solve climate change, and stories like this are simply gifts to those advocating inaction.

https://www.nrk.no/norge/klimaforsker-jorgen-randers-far-knallhard-kritikk-for-forskningsrapport-1.15243511

Også omtalt hos WUWT:

https://wattsupwiththat.com/2020/11/13/study-humanity-is-beyond-the-point-of-no-return-on-climate-change/
ReplyQuoteNotifyRemove
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 20.11.2020, 13:37:46
Tillater meg  å kopiere inn mitt innlegg fra mandag:

Din utmerkede intro dagevis før jeg våknet gikk meg hus forbi i farten. Husket jeg hadde sett noen omtale dette, men at det var her på forumet glapp helt.
Antar det er en slags bivirkning av kombinert covid-angst og klimaignorans hos meg..
For jeg skulle jo selvsagt tenkt over at klimadebatt.com er stedet der all søppel oppdages og omtales først!

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 20.11.2020, 13:46:04
Quote from: ConTrari1 on 20.11.2020, 13:37:46
Tillater meg  å kopiere inn mitt innlegg fra mandag:

Din utmerkede intro dagevis før jeg våknet gikk meg hus forbi i farten. Husket jeg hadde sett noen omtale dette, men at det var her på forumet glapp helt.
Antar det er en slags bivirkning av kombinert covid-angst og klimaignorans hos meg..
For jeg skulle jo selvsagt tenkt over at klimadebatt.com er stedet der all søppel oppdages og omtales først!

Takk uansett for dine flotte innlegg! Gode historier om Randers kan ikke gjentas for ofte :-)
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.