Nyeste innlegg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
91
frankolsen,
velkommen til forumet!
Så du har kilder på at tankbåten ikke var under slep?
Ja, jeg siterte bare det media sa på et visst tidspunkt.
Det blir uansett interessant å høre hvordan en fregatt som skal spore små ubåter ikke klarte å se en tankbåt så stor som et internasjonalt handlesenter  :o
Jeg hørte forresten en i marinen nå som dro en første pinlig bortforklaring/avsporing: "Det er ikke sikkert tankbåten så fregatten på radaren" (!!)
Det var jo fregatten som skulle se tankbåten, var det ikke?!?

Hvis hvitvaskingen skal bli på dette nivået, tror jeg at jeg tar et utenlandsopphold mens den foregår.
Takk for det Telehiv.
Ja, tankbåten gikk for egen maskin med 7,2 knops fart da kollisjonen skjedde.
(Ingen taubåt i verden kan slepe denne med så stor fart)
En kollisjon som egentlig skulle være fullstendig umulig.
Det er en del personer om bord på Helge Ingstad som har et meget alvorlig forklaringsproblem, sett i lys av opplysningene som har kommet fram i dag om at de ble anropt og advart flere ganger, og svarte at de hadde full kontroll :-)
92
Her må nok betydelige ACPs (ass covering procedures) aktiveres: Document skriver nå at

"KNM «Helge Ingstad» anropt og advart flere ganger.
Svar: – Vi har kontroll"


Avisen skriver videre:

Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble anropt og advart både fra TS «Sola» og fra sjøtrafikksentralen på Fedje om at den var på kollisjonskurs. Svaret tilbake var at de hadde full kontroll.
Nettstedet aldrimer.no sier at de har fem uavhengige kilder som forteller at fregatten ble advart. Svaret tilbake var at de var oppmerksom på tankskipet.
Kollisjonen fremstår som ubegripelig. Alle skip som beveger seg inn i dette området, skal varsle Kystverket minst en time på forhånd. Alle skip skal lytte på VHF-båndet og kommunisere både med sjøtrafikksentralen på Fedje og mellom skipene. Det ble gjort også i dette tilfellet. Likevel smalt det.
Etter reglene skal det være fem mann på brua på fregatten. Hvor mange det var natt til torsdag, er ikke opplyst. Kollisjonen skjedde kl. 04.03.
Tankskipet gjorde alt etter boka da det forlot Stureterminalen: Det var los om bord, og skipet hadde følgebåt.
Tankskipet gikk rett ut i hovedleia før skipet satte nordlig kurs, viser data fra Marinetraffic.com. Da los og skipper fikk visuell kontakt med KNM «Helge Ingstad» som kom glidende sørover i nattemørket, med kurs mot Haakonsvern orlogsstasjon utenfor Bergen, ble fregatten anropt. Det bekrefter fem kilder uavhengig av hverandre.
I anropet ble det spurt om fregatten hadde tenkt å vike for tankskipet. Den som svarte, trolig vaktsjefen på brua på KNM «Helge Ingstad», besvarte spørsmålet med at «vi har kontroll».
Samtidig skal Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS ha fanget opp at de to fartøyene befant seg på en mulig kollisjonskurs.
Fedje VTS skal ha anropt KNM «Helge Ingstad» gjentatte ganger for å fortelle om dette.
Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling ønsker ikke å kommentere opplysningene. Ulykken later til å stille marinen i stor forlegenhet. Slik det nå ser ut, skyldes den menneskelige feil.
Kollisjonen er en hendelse som ikke skulle ha skjedd. Hvis reglene ble fulgt, skulle den rett og slett ha vært en umulighet.




Nei, her får hvitvaskingskomiteen (aka "granskingskomiteen") hendene fulle, gett.
For sikkerhets skyld har de allerede sagt at dette vil ta minst ett år...
93
Ser faktisk ut til at vandrehistorien om hangarskipsflotiljen har blitt overgått av virkeligheten i norsk skjærgård:

94
Da jeg var i forsvaret måtte noen soldater skrive "tapt- og skade-melding" på en tanks som sank i myra. Men denne topper den glatt :-) Min største var en feltgenser jeg stjal.
95
frankolsen,
velkommen til forumet!
Så du har kilder på at tankbåten ikke var under slep?
Ja, jeg siterte bare det media sa på et visst tidspunkt.
Det blir uansett interessant å høre hvordan en fregatt som skal spore små ubåter ikke klarte å se en tankbåt så stor som et internasjonalt handlesenter  :o
Jeg hørte forresten en i marinen nå som dro en første pinlig bortforklaring/avsporing: "Det er ikke sikkert tankbåten så fregatten på radaren" (!!)
Det var jo fregatten som skulle se tankbåten, var det ikke?!?

Hvis hvitvaskingen skal bli på dette nivået, tror jeg at jeg tar et utenlandsopphold mens den foregår.
96
Skipet KNM Helge Ingstad dundret inn i var den 250 meter lange og 44 meter brede oljetankeren av typen aframax, registrert på Malta, men eies av et gresk rederi. Det ble bygget i 2017. Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da kollisjonen med fregatten skjedde klokka 4.26 natt til torsdag. Her noterer vi oss at sjøfartsreglene er slik at man har vikeplikt for båter under slep.



BT melder at tankskipet hadde los om bord da det kolliderte med fregatten. Losen blir dermed et nøkkelvitne når politiet og Havarikommisjonen nå går i gang med å granske ulykken i Hjeltefjorden.
TS Sola gikk for egen maskin utover fjorden og hadde nådd en fart på 7,2 knop da kollisjonen inntraff.
Den var altså ikke under slep. Taubåten var bare med som eskorte i tilfelle noe uforutsett skulle skje.
Men at fregatten hadde vikeplikt er hevet over enhver tvil :-)
97
Skipet KNM Helge Ingstad dundret inn i var den 250 meter lange og 44 meter brede oljetankeren av typen aframax, registrert på Malta, men eies av et gresk rederi. Det ble bygget i 2017. Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da kollisjonen med fregatten skjedde klokka 4.26 natt til torsdag. Her noterer vi oss at sjøfartsreglene er slik at man har vikeplikt for båter under slep.



BT melder at tankskipet hadde los om bord da det kolliderte med fregatten. Losen blir dermed et nøkkelvitne når politiet og Havarikommisjonen nå går i gang med å granske ulykken i Hjeltefjorden.




98
Andre emner enn klima / KNM Helge Ingstad: Ny forsvarsskandale under oppseiling?
« Nyeste innlegg av Telehiv 08.11.2018, 12:31:04 »
På en usannsynlig måte har marinen klart å kjøre sin høyteknologiske fregatt KNM Helge Ingstad inn i en fullastet tankbåt. Bare flaks kan ha hindret at vi fikk et av tidenes største oljeutslipp i vårt absolutte nærmiljø. Jeg antar det skyldes tankbåtens dobbeltskrog og soneoppbygging, og tilhørende korrekt bruk av dette.

Det mest fantastiske er at fregatten, det tapre KRIGSSKIP bygd for å tåle "enorme påkjenninger" som det het i innsalget, synes å være fartøyet som synker!
Deretter undres jeg på om fregatten kan ha operert systemet for vanntett isolasjon av fartøyets ulike soner korrekt? Hvis man har dummet seg her også, tenker jeg tåkeleggingen vil legge seg som en Londontåke over saken, av hensyn til "nasjonens sikkerhet".
 
Ledelsen på fregatten synes til alt overmål heller ikke ha evnet å sette skipet på en fornuftig plass i tilfelle den skylle synke.
Er det mulig? Selv min halvblinde tante ville kjørt fregatten inn på en grunne for kontrollert stranding. Det hadde man nemlig tid til, hvis noen om bord kunne å lese kart da....men her synes de faktisk å ha lagt den i en skråning...

Nå krenger den derfor utenfor kontroll, og kan synke:


Nå er det å vente på marinens pressekonferanse kl 1300, og de første kvalmende bortforklaringene der det skal legges det vanlige tåketeppet over idiotnivået de har levert igjen.


 
99
Viktige klimatema / Sv: DET ER SOLEN!
« Nyeste innlegg av Telehiv 05.11.2018, 09:43:49 »
Ja, og Page nevner her koblingen mellom sol- og temperatursykluser: 60 ± år, og enda mer markert i historiske faser, 1000-års syklusen.
Stadig flere forskere tør nå å legge fram data som understøtter dette, dvs. til fortrengning for den overdrevne CO2-sensitiviteten, der økt CO2-nivå de siste 100 år bare sammenfaller med temperaturøkning et par tiår i perioden 1970-90-årene. 
Og falsifiseres flatt så sent som i tiårene etter krigen, der vi hadde nedkjøling i kombinasjon med signifikant CO2-økning.
100
Viktige klimatema / Sv: DET ER definitivt SOLEN!
« Nyeste innlegg av PetterT 05.11.2018, 09:32:02 »
The Millennial Turning Point – Solar Activity and the Coming Cooling
by Dr. Norman Page
https://wattsupwiththat.com/2018/11/02/the-millennial-turning-point-solar-activity-and-the-coming-cooling/

IPCC mener variasjon i sol-"konstanten" total sol-innstråling TSI på 0,1 W/m2. Målinger viser 10 - 20 ganger mer, og stemmer med naturlig global oppvarming og variasjon i skydekke.  Alt dette ignoreres av politiske IPCC hvor politisk utnevnte representanter overstyrer tekstene til forskerne (som heller ikke er objektive).

The coming cooling: Usefully accurate climate forecasting for policy makers
Norman J Page,
First Published February 10, 2017 Research Article
https://doi.org/10.1177/0958305X16686488

Abstract
This paper argues that the methods used by the establishment climate science community are not fit for purpose and that a new forecasting paradigm should be adopted. Earth’s climate is the result of resonances and beats between various quasi-cyclic processes of varying wavelengths. It is not possible to forecast the future, unless we have a good understanding of where the earth is in time in relation to the current phases of those different interacting natural quasi periodicities. Evidence is presented specifying the timing and amplitude of the natural 60 ± year and, more importantly, 1000 year periodicities (observed emergent behaviors) that are so obvious in the temperature record. Data related to the solar climate driver are discussed and the solar cycle 22 low in the neutron count (high solar activity) in 1991 is identified as a solar activity millennial peak and correlated with the millennial peak – inversion point – in the RSS temperature trend in about 2004. The cyclic trends are projected forward and predict a probable general temperature decline in the coming decades and centuries. Estimates of the timing and amplitude of the coming cooling are made. If the real climate outcomes follow a trend which approaches the near term forecasts of this working hypothesis, the divergence between the IPCC forecasts and those projected by this paper will be so large by 2021 as to make the current, supposedly actionable, level of confidence in the IPCC forecasts untenable.
Sider: 1 ... 8 9 [10]