Nyeste innlegg

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Media og politikk / Sv: Snø i Texas er ikke dagligdags
« Nyeste innlegg av Emeritus 10.12.2017, 11:14:54 »
Den mest plagsomme og trøttende form for klimadebatt er alle disse værmeldingene. Det settes nesten hver en eneste dag en rekord ett eller annet sted i verden.

Det som er interessant ut fra et klimasynspunkt, er om det er noe mønster i disse rekordene. Blir det eksempelvis oftere mellom varmerekordene i Shanghai?

https://www.washingtonpost.com/news/capital-weather-gang/wp/2017/07/21/the-worlds-most-populated-city-shanghai-just-had-its-hottest-day-in-recorded-history/?utm_term=.9c0bb57ab505

"The Chinese city, which has more people than any in the world, has tracked temperatures since 1872. Friday’s temperature extreme fits into a recent pattern of increasing hot weather. “Shanghai is getting hotter — the previous record of 40.8 [Celsius] was set only in 2013, and eight of the 12 highest temperatures reached over the past century were recorded in the last five years, according to the city weather bureau,” the AFP reported.

Men heller ikke dette sier noe sikkert om AGW eller det naturlige klimaet i Shanghai, det er eksempelvis trolig at den enorme økningen i den økonomiske aktiviteten de siste 20 - 30 år spiller en rolle her.

Skal slike værmeldinger ha noen som helst klimatologisk interesse må de settes i system, er det eksempelvis en økning i antallet varmerekorder på steder der en har hatt lange målingeserier og der en kan være rimelig trygg på at det måles det samme i dag som for 100 år siden, tilsvarende vil gjelde for kulderekorder.


12
Aktører og hendelser / Årets klimafjott
« Nyeste innlegg av Baseballstick 10.12.2017, 09:08:24 »
Forumets svar på Dame Edna foreslo en kåring, men var ikke i stand til å lage den selv. Jeg tar ansvar, som vanlig. Og forventer ingen annen takk enn underholdningsverdien. :)
13
Media og politikk / Sv: Snø i Texas er ikke dagligdags
« Nyeste innlegg av Baseballstick 10.12.2017, 09:03:15 »

Unnskyld meg, men har vi en nært forestående prisutdeling benevnt "Klimafjott of The Year?"

Bra forslag, jeg skal se om det er mulighet for det i dette forumet.  :)
14
Media og politikk / Sv: Snø i Texas er ikke dagligdags
« Nyeste innlegg av Emeritus 10.12.2017, 01:25:18 »
Sitat BBS;

Sitat
https://weather.com/storms/winter/news/2017-12-08-unusual-south-texas-snow-winter-storm-benji

For to år siden snødde det i Guangdong, sør i Kina. Det var første gang på 156 år. Ingen vestlige medier fant det verdt å nevne fenomenet, til tross for at disse delene av Kina er såpass frostfrie at folk har uisolerte vannrør utendørs på blokkene og vaskemaskiner utendørs på verandaen. Det ble en dyr affære for mange husverter som leverer boenhet inklusiv hvitevarer.

Men varmerekorden i Shanghai lengre nord tidligere samme år ble behørig omtalt, til tross for at den var på desimalnivå og uten samme skadeomfang. Faktisk uten skadeomfang i det hele tatt.

Det er interessant at folk ikke ser hva som er vesentlig, og ikke.

Unnskyld meg, men har vi en nært forestående prisutdeling benevnt "Klimafjott of The Year?" I så fall vil jeg ha et ord med i laget.

Innlegget fra BBS er selv for hans standard usedvanlig tåpelig, jeg har sett mer enn nok skeptikerinnlegg av typen "og nå har det snødd i tre dager og jeg har måkt og måkt og så sier Michael Mann at snø er noe som hører fortiden til."

BBS overgår seg selv, enda en ny fantasi, eller en såkalt BBSF. La vi ta denne først;

Sitat
For to år siden snødde det i Guangdong, sør i Kina. Det var første gang på 156 år. Ingen vestlige medier fant det verdt å nevne fenomenet, til tross for at disse delene av Kina er såpass frostfrie at folk har uisolerte vannrør utendørs på blokkene og vaskemaskiner utendørs på verandaen. Det ble en dyr affære for mange husverter som leverer boenhet inklusiv hvitevarer.

http://www.chinadaily.com.cn/china/2016-01/25/content_23227268.htm

http://www.bbc.com/news/world-asia-china-35398855

Jeg må bare spørre, har BBS en egen værstasjon i Guangdong, ja endog et eget nettverk av husverter som rapporterer om alle skader på hvitevarer. Han vet jo dette uten at det er rapportert i vestlige media. Men som vanlig tar han feil, rekorden var ikke 156 år, men 67 år. Og det var bl.a. rapportert i BBC som vel skulle kvalifisere til "vestlige media." Og da antar jeg at resten av historien om de dyre hvitevarene er like feil, eller la vi kalle det en BSSF, fritt inspirert av Tony Heller.



15
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« Nyeste innlegg av Emeritus 10.12.2017, 00:07:26 »
Jeg har gitt deg fakta, du fortsetter å øse fra følelseslivet ditt.

Pkt. 1: Hvilke fremmedord er det jeg ikke har kontroll over? "Kondensatorbank?" Forsøk å google "kondensatorbank" og hva finner du? Først en tysk Youtube video og deretter en omtale av en Hi-Fi forsterker med en "...mye større kondensatorbank, og dermed langt bedre dynamikk og kontroll."

Men som synonym for "batteri" glimrer "konensatorbank" med sitt fravær;

http://www.startsiden.no/sok/?q=kondensatorbank

For snart femti år siden bygde en kamerat og jeg hver vår forsterker - ingen stor suksess - og jeg vet hva en kondensator er i dagligtale, og dette selv om jeg ikke gikk på elektrolinjen på yrkesskolen. Og som nevnt; jeg har aldri hørt hverken batteriene på fergen eller batteriene på land omtalt som "kondensatorer," hverken av maskinistene eller i de tallrike artiklene om MF Ampere bl.a. i TU, et fagblad for ingeniører;

https://www.tu.no/artikler/batterifergen-far-ikke-nok-effekt-ma-sta-over-avganger-hver-dag/223345

Her omtales en;

"....en batteribank på 350 kWh på hver kai. Disse lades via det vanlige høyspentnettet.

– Dette er ikke ideelt. Det beste ville være å få høyspenning rett til ladepunktet, sier Breivik.
Norled har en liste over 40 fergestrekninger som kan egne seg for batteriferger. Lavik-Oppedal sto først på 23. plass på lista, nettopp på grunn av for dårlig tilgang på effekt."

Så den eneste konklusjonen leserne på KD.com og jeg kan trekke ut av dette, er at du driver og finner på ting igjen. Du kan trygt omtale det om bord i fergen og batteripakken på land som "batterier." På alle måter er dette en fordel for deg, utstrakt bruk av "nyord" eller neologismer, er en av de klareste varselslamper for schizofreni.

Pkt. 2; Hovedproblemet på Oppedal - Lavik er allerede nevnt under pkt. 1. Oppedal hadde ikke veiforbindelse før i 1992 og har et uhyre svakt nett. Laviks største strømforbruker er enten gamlehjemmet eller Kommunehuset, begge steder mangler industri av enhver art, en middels bygd med litt industri vil ha kapasitet på 1000 kW ekstra effekt uten store omleggninger. Det var derfor Lavik - Opedal kom langt ned på listen over samband det var gunstig å elektrifisere. Men dette vil ordne seg på sikt. Det går tre ferger på dette sambandet, to diesel pluss MF Ampere, når det er installert 1000 kW ekstra effekt på hver side kan alle tre gå på elektrisk drift og nettet være belastet i stor deler av døgnet siden en ferge vil ligge til lading og da blir det økonomi for nettselskapet også. Kraft er der mer enn nok av, ledningsnettet går i øyeblikket bare feil vei, eller rettere, det må ha en liten avstikker fra de enorme kraftresurssene bl.a. i Stølsheimen som styres inn mot Bergen.

Pkt. 3: Denne setningen er uforståelig;

"Ganske enfoldig fyr, emerutissen. Også har han tydeligvis større tillitt til en maskinist på en ferge han selv tidligere beskrev som uten maskinist, enn han har till undertegnede. Men det er egentlig veldig forståelig. Jeg har jo bare konstruert deler av nødløsningen som reduserte antall driftsstanser, så min kompetanse på dette er nok ubetydelig sammenlignet med den opphøyde maskinisten som egentlig ikke trengs."

At jeg er enfoldig kan jeg leve med, men forklar i så fall hva enfoldigheten i mine innlegg består av, i stedet for å bløffe som du hele tiden holder på med. At jeg stoler mer på en maskinist, enn deg, en mann som har arbeidet med dette i tre år, kjenner detaljene og til alt overmål er levende interessert, kunnskapsrik og meddelsom kan du ikke kritisere meg for. Jeg har faktisk til gode å se spor av kompetanse fra deg, annet enn vedvarende manglende perseptive evner.   

For det første har jeg ikke beskrevet fergen som uten maskinist, det jeg har opplyst er at de knapt har behov for maskinist av den enkle grunn at arbeidsmengden og kompleksiteten i arbeidet på MF Ampere er en bagatell i forhold til en tradisjonell ferge. Og det er ikke nødvendig å ha en maskinist ombord for hverken å lade eller å lese av hvor mange kWt der er på batteriet, dette leses av direkte fra broen, jeg har sett det selv. Og ladingen er automatisk ved hjelp av norsk nyutviklet teknologi. Det skjer normalt ved induksjon, men de kan også koble direkte som backup.

https://www.tu.no/artikler/revolusjonerende-norsk-system-fortoyer-og-lader-skip-i-en-operasjon/276497

Jeg skal ikke sverge på at dette er installert enda på Oppedal og Lavik, men en del av systemet - vakuumfortøyning - ble første gang testet på dette sambandet og har virket bra.

For det andre lurer jeg på hvilken nødløsning du har konstruert, hva er det du finner på nå igjen, at der var lav kapaistet på begge sider var jo klart før sambamdet ble bygget.

For det tredje er du til og med kritisk til gassferger, noe som nå har vært i drift i 10 år og som jeg for min del opplever som en suksess. Kommer tankbilene med gass virkelig fra Østlandet? Har dere trøndere ikke en gang tilgang på gass, noe hele sokkelen oversvømmes av? Jeg håper dere har mat og ved til jul.

Staaakar; Hadde du levd for hundre og femti år siden, banner jeg på at du hadde sagt noe i retning av at; ja disse kullførte skipene kommer til å gå på grunn og drepe tusener fordi de går tom for kull og at seil er det eneste farbare. For 90 år siden hadde du fordømt overgangen fra kull til olje. For 70 år siden hadde du insistert på at den eneste driftsform for lokomotiver var kull og at diesel var fandens oppfinnelse. Og i dag greier du ikke en gang å erkjenne at gass er OK for fergedrift og at vi er midt inne i en revolusjon som hele næringen omfavner knyttet til elektrisk drift. Hva er det du forstår så mye bedre enn sjefen for ett av de største fergeredierier i landet;

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Fjord1-sjefen-Vi-ser-ingen-diesel-ferger-i-Norge-innen-fem-aar

Og skal du svare på dette, forsøk å høyn nivået ut over rene barnehagekarakteristikker.

 


16
Media og politikk / Snø i Texas er ikke dagligdags
« Nyeste innlegg av Baseballstick 09.12.2017, 22:44:32 »
https://weather.com/storms/winter/news/2017-12-08-unusual-south-texas-snow-winter-storm-benji

For to år siden snødde det i Guangdong, sør i Kina. Det var første gang på 156 år. Ingen vestlige medier fant det verdt å nevne fenomenet, til tross for at disse delene av Kina er såpass frostfrie at folk har uisolerte vannrør utendørs på blokkene og vaskemaskiner utendørs på verandaen. Det ble en dyr affære for mange husverter som leverer boenhet inklusiv hvitevarer.

Men varmerekorden i Shanghai lengre nord tidligere samme år ble behørig omtalt, til tross for at den var på desimalnivå og uten samme skadeomfang. Faktisk uten skadeomfang i det hele tatt.

Det er interessant at folk ikke ser hva som er vesentlig, og ikke.
17
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« Nyeste innlegg av Baseballstick 09.12.2017, 22:34:40 »
Ser ikke ut til at emerutissen har tenkt å kommentere fakta her, han surrer seg i stedet inn i fremmedord han ikke behersker for å flytte fokus bort fra egne misoppfatninger.

Ganske enfoldig fyr, emerutissen. Også har han tydeligvis større tillitt til en maskinist på en ferge han selv tidligere beskrev som uten maskinist, enn han har till undertegnede. Men det er egentlig veldig forståelig. Jeg har jo bare konstruert deler av nødløsningen som reduserte antall driftsstanser, så min kompetanse på dette er nok ubetydelig sammenlignet med den opphøyde maskinisten som egentlig ikke trengs.
18
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« Nyeste innlegg av Emeritus 09.12.2017, 21:41:26 »
Hør her lille venn.

For det første bør du i det minste greie å lime inn en link til wikipedia som virker. For det andre har jeg hørt om kondensatorer tidligere, men aldri at noen kaller batteripakkene på fergeleiene som "kondensatorer," de benevnes batterier. Og det finner du i enhver artikkel bl.a. i TU som har mange artikler om MF Ampere. Hva læreren din på videregående fant det nødvendig å uttrykke på en forenklet måte overfor deg, slik at du skulle forstå ting, er overhode ikke en standard som bør overføres på resten av samfunnet.

En kondensator - elektrisk - virker kortsiktig, gjerne noen millisekunder - og er overhodet ikke et synonym for batteri. 

https://skolediskusjon.no/kompendier/fysikk/elektrisitet/kondensator

Så er BBS ute igjen med følelseslivet sitt;

"For ikke å snakke om prisen for denne utprøvingen og ekstra energiforbruket, som gjør at økonomien i prosjektet ikke lenger opplyses i media. Men dette er selvsagt ikke av interesse for de nyfrelste, de skal jo male prikker og danse."

Mener du på samme måte som at MMS ikke konfronterte Samset med noe han aldri hadde uttalt, og som bare var oppfunnet i ditt hode?

Tror at noen har regnet på dette? Og du snakker om energiforbruk mot diesel kontra elektrisitet som hentes fra elvene i nærheten, og der selv mellomlagringen i det du feilaktig omtaler som "kondensatorer" er en effektivitetsdrøm i forhold til de 30% en oppnår av å benytte dieselens energi til fremdrift.

Nå skal en selvsagt være tilbakeholden når det er hovedleverandøren av teknologien og Bellona som har utført studien;

http://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2015/08/Batteriferger.pdf?__utma=123600408.1524707359.1509516270.1509516270.1512851158.2&__utmb=123600408.1.10.1512851158&__utmc=123600408&__utmx=-&__utmz=123600408.1512851158.2.2.utmcsr=startsiden|utmccn=(organic)|utmcmd=organic|utmctr=elektriske%20ferger%20%C3%B8konomi&__utmv=-&__utmk=132011791

Men her er i hvert fall en økonomisk beregning som alle og enhver kan bestride eller å være uenig i. Og nå vil jeg gjerne ha en tilsvarende rapport fra deg  som viser det motsatte.

Følelseslivet ditt kan du holde for deg selv, jeg vil ha facts, data og beregninger.

19
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« Nyeste innlegg av Baseballstick 09.12.2017, 20:18:32 »
https://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator_(elektrisk)

Når læreren på enkelte grunnkurs for yrkesfag på videregående skole skal forklare hva en kondensator er, sammenligner han gjerne med et batteri. Høres ut som maskinisten på ferga vurderte emerutissens realkompetanse som noe innsnevret, og for øvrig hadde helt rett.
20
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« Nyeste innlegg av Emeritus 09.12.2017, 18:35:51 »
BBS, før jeg svarer på innlegget ditt der du hevder at;

"....for å omgå problemet med treg lading har det blitt montert store kondensatorbanker på begge ferjeleier. Høyspentnettet lader kondensatorbankene kontinuerlig, sånn at kondensatorbankene kan putte store mengder strøm inn på fergas batteripakke mens biler kjører av og på mellom hver eneste ankomst og avgang. Men alle som har litt teknisk innsikt, vet at denne type mellomlagring av energi har et betydelig tap."

ber jeg om at du vennligst forklarer hva de mener her. Hva er en "kondensatorbank" som er montert på disse to fergeleiene, jeg må tydelig ha blitt feilinformert av maskinisten på Ampere. Han forklarte at der på hver side av fjorden var satt opp to 400 kWt batteripakker som ble ladet mens fergen går over fjorden og som da øket ladeeffekten slik at de slapp å føre ytterligere effekt til fergeleiene.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 10