Quote from: translator on 17.04.2025, 10:40:56NRK melder i dag at Trump-administrasjonen har stanset byggingen av en av vindmølleparkene utenfor New York:
QuoteUSAs innenriksminister Doug Burgum har beordret stans i all byggeaktivitet ved Equinors havvindpark Empire Wind 1.https://www.nrk.no/urix/trump-administrasjonen-stanser-equinor-prosjekt-1.17386186
Vindmølleparken, som ligger utenfor New York, skulle gi elektrisitet til rundt 500.000 husstander.
Equinor fikk tillatelse til prosjektet i 2024, og i januar i år kunngjorde Equinor at de hadde fått på plass 3 milliarder dollar i finansiering.
Byggingen startet i 2024, og prosjektet var forventet å stå ferdig i 2027.
Quote from: translator on 26.11.2024, 00:35:06CO2 i den konsentrasjon vi finner i luften er ufarlig, men å grave den konsentrert ned i bakken, slik våre politikere ønsker, kan være veldig farlig. CO2 i høye konsentrasjoner er nemlig giftig siden den er en tyngre gass enn oksygen. Det betyr at et utslipp av store mengder konsentrert CO2 vil fortrenge oksygen over store områder. Man vil rett og slett bli kvalt. Dette skjedde ved Nyos-sjøen i Kamerun i 1986. Et naturlig utslipp av konsentrert CO2 fra denne kratersjøen førte til at ca. 1800 mennesker og tusenvis av husdyr døde av oksygenmangel i en radius på over 20 kilometer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Nyos_disaster
QuoteStockholm Exergi ska bygga åtta lagringstankar för koldioxid i Värtahamnen. Om gasen läcker ut blir den livsfarlig i den höga koncentrationen. Därför ska ljud- och ljuslarm varna vid en olycka och gasen släppas ut över vattnet mot Lidingö.
– Vi är väldigt oroade. Studierna som är gjorda är otillräckliga för att bedöma faran, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande i Lidingö stad.
Stockholm Exergi ska om tre år börja fånga in 800 000 ton koldioxid per år. Koldioxiden ska göras om till flytande form och förvaras i berggrunden i Nordsjön.
Uppdraget är en del i regeringens strategi att satsa 36 miljarder på koldioxidlagring. Stockholm Exergi gick vinnande ur den första auktionen och får 20 miljarder av Energimyndigheten.
QuoteKonkurser i fleng:
Er det slutt for hydrogenbilene før det har startet?
«Det blir vanskeligere og vanskeligere å se hva som skal snu trenden for hydrogenbilene», skriver nyhetstjenesten Bloomberg.
I en fersk artikkel skriver Colin McKerracher, som leder Bloombergs analyseteam på fremtidens transportsektor (BloombergNEF), at «en voksende liste med konkurser blant produsenter av hydrogendrevet tungtransport indikerer at syklusen er i ferd med å ta slutt».
Hydrogen har gjentatte ganger vært lansert som energibæreren som kan sikre en utslippsfri fremtid for hele transportsektoren.
Oppstartsselskaper som Nikola, Hyzon Motors, Quantron og Hyvia har imidlertid endt i konkurs.
Quote from: bøvelen on 13.04.2025, 09:52:37Flere brannfarlige batterier.
Batteriene er så farlige at området bevoktes med droner
Leste dette på NRK i morges:
https://www.nrk.no/ostfold/har-sperret-av-et-omradet-med-farlige-elbilbatterier-1.17380669
QuotePolitiet har gått ut med sterke advarsler etter det ble klart at en stor mengde elbil-batterier står lagret på et industriområde i Spydeberg. Området er nå sperret av for alminnelig ferdsel, og Øst politidistrikt advarer publikum mot å oppsøke området fordi det er forbundet med stor fare for alvorlig personskade eller død dersom kassene med høyspenningsbatterier berøres eller flyttes på.
Politiet er i dialog med kommunen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om håndtering og sikring av batteriene. Det som er underlig med denne saken, er at lagringen har pågått over lang tid. Dette fremgår etter et møte mellom nødetatene og Indre Østfold kommune fredag. Ifølge Smaalenenes Avis måtte ordfører Saxe Frøshaug og varaordfører Kathrine Hestø Hansen haste avgårde til et oppvaskmøte på brannstasjonen. Hvordan kan noe sånt skje?
Drivbatteriene på elbiler består gjerne av tusenvis av små litiumbaserte batterier, som kobles sammen til pakker på 200 til 500 kilo med en spenning på 400 til 800 volt, og inneholder også kompliserte kjølesystemer. Denne typen batterier er sårbare for feil bruk og interne kortslutninger, og er ikke bare enormt kostbare: De har de uheldige bieffekten at de blir utslitt med årene, og magasinerer opp oksygen internt. Derfor er slike batteribranner svært eksplosive og volatile, og nær umulige å stoppe, slukke eller sikre i ettertid.
Du kan jo se et filmopptak fra hendelsen og spørre deg selv om du vil bo ved siden av et slikt anlegg? Vann kan bare kjøle ned brannen, og som alle vet kan forurenset vann også kortslutte strøm og gjøre vondt verre. Dermed fokuserer brannvesenet på at brannen ikke sprer seg til omkringliggende bygninger, og passer på at publikum ikke kommer i nærheten av røyken som er svært giftig. Innbyggere i nærheten ble evakuert, og andre ble bedt om å holde vinduer og dører lukket.
Likevel skal altså disse batteriene drive både skip, ferger, lastebiler, gravemaskiner, biler og hele samfunnet gjennom gigantiske batteribanker i den grønne fremtiden – fordi kunnskapsløse politikere har bestemt det, uten at fagfolk har evnet å stoppe dem.