Jeg tar det for gitt at du aldri har hatt noe med et oljeselskap å gjøre bortsett fra å fylle bensin.
Norsk oljeindustri er dyr og ineffektiv, ikke bare fordi oljen vår er vanskelig å komme til.
Norske selskaper har et enormt byråkrati. Prøv å få penger ut av Statoil. Det tar nesten et år og må godkjennes av en haug med instanser før en regning kan betales.
Bare noe så banalt enkelt som å laste en palle på en bil tar mer enn 30 min på samtlige av de store oljeselskapene. Og det involverer minst 3-4 personer.
De små private bedriftene fikser det på 5 min og med en person.
I Norge bygger man alltid dyrt og flott. Det gir lang levetid og lave vedlikholdskostnader. På Britisk sektor velger man tradisjonelt billigere mekaniske løsninger som er mer arbeidskrevende og har høyere vedlikeholdskostnader.
HMS byråkratiet i norsk olje industri er enormt. Betydelig større enn nødvendig. Nesten en tredel av de ansatte jobber med papirflytting, ikke produksjon.
I flere Norske selskaper er det ulovlig å gå med varm kaffe, ulovlig å gå i trapper uten å holde seg i rekkverket og man må alle parkere ved å rygge inn i parkeringslommen.
Vi har laget oss så ineffektive og dyre at straks en nordmann har tatt i noe som helst her på berget så er vi utkonkurert av østen.
Og går vi tilbake til pallen igjen så kommer det ut ikke mindre enn 10 A4 ark pr palle hvis det er fast gods. Er det flytende og farlig snakker vi 30-40 A4 ark på engelsk og norsk.
Og manglet et norskt ark blir hele driten returnert igjen.
Greier vi å kutte kosnadene med 25% vil vi være særdeles attraktive. Nordsjø olje er av bedre kvalitet enn den fra �sten. Greier vi derimot ikke å kutte kostnader fortjener norsk oljeindustri å dø! Det er nemlig mye daukjøtt som kan skjæres bort.
Norsk oljeindustri er dyr og ineffektiv, ikke bare fordi oljen vår er vanskelig å komme til.
Norske selskaper har et enormt byråkrati. Prøv å få penger ut av Statoil. Det tar nesten et år og må godkjennes av en haug med instanser før en regning kan betales.
Bare noe så banalt enkelt som å laste en palle på en bil tar mer enn 30 min på samtlige av de store oljeselskapene. Og det involverer minst 3-4 personer.
De små private bedriftene fikser det på 5 min og med en person.
I Norge bygger man alltid dyrt og flott. Det gir lang levetid og lave vedlikholdskostnader. På Britisk sektor velger man tradisjonelt billigere mekaniske løsninger som er mer arbeidskrevende og har høyere vedlikeholdskostnader.
HMS byråkratiet i norsk olje industri er enormt. Betydelig større enn nødvendig. Nesten en tredel av de ansatte jobber med papirflytting, ikke produksjon.
I flere Norske selskaper er det ulovlig å gå med varm kaffe, ulovlig å gå i trapper uten å holde seg i rekkverket og man må alle parkere ved å rygge inn i parkeringslommen.
Vi har laget oss så ineffektive og dyre at straks en nordmann har tatt i noe som helst her på berget så er vi utkonkurert av østen.
Og går vi tilbake til pallen igjen så kommer det ut ikke mindre enn 10 A4 ark pr palle hvis det er fast gods. Er det flytende og farlig snakker vi 30-40 A4 ark på engelsk og norsk.
Og manglet et norskt ark blir hele driten returnert igjen.
Greier vi å kutte kosnadene med 25% vil vi være særdeles attraktive. Nordsjø olje er av bedre kvalitet enn den fra �sten. Greier vi derimot ikke å kutte kostnader fortjener norsk oljeindustri å dø! Det er nemlig mye daukjøtt som kan skjæres bort.