Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - frankolsen

#211
Den danske miljøvernministeren Dan Jørgensen refset den norske elbilpolitikken under et pressemøte i København nylig.

- Det er antakelig en av de dyreste politiske virkemidlene som noensinne er brukt til å oppnå en X mengde med CO2-reduksjon, sa Jørgensen.
Norsk elbil-politikk innebærer subsidier til elbil-eiere i form av lavere skatter og avgifter. Men Jørgensen mener disse fordelene er kun økonomisk overkommelig for Norge på grunn av oljeinntektene.

- Det er enklere for dem fordi de har pengene. Hvor kommer disse pengene fra? Olje, sa han.

Dermed trekker han tilsynelatende fram paradokset med at Norge bruker inntekter fra en «klimafiendtlig» næring til å finansiere «klimavennlige» politiske tiltak.

https://www.nettavisen.no/nyheter/dansk-klimaminister-refser-norsk-elbil-politikk/3423875881.html

#212
Quote from: Emeritus on 09.11.2019, 10:32:56
Aftenposten har en god animasjon;

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qlQM6/dommen-etter-fregatthavariet-for-uerfaren-besetning-for-daarlig-kommunikasjon-trafikksentralen-paa-land-oversaa-krigsskipet

Jeg fulgte med pressekonferansen i går og årsaken til ulykken er uhyre enkel: En inkompetent vaktsjef og en inkompetent marine.

Siden dette var 24/7 antar jeg at jeg på disse 13 - 14 månedene sto på broa ca. (5 timer X 400 dager) 2000 timer. Hvor mange vaktsjefer i marinen har like mange timer?


På TV2-nyhetene i går kom det jo fram at vaktsjefen som var på broa under ulykken var den av de seks personene der som hadde lengst fartstid, med hele 3 måneder.
Det kom også fram at gjennomsnittsalderen på dem på broa var hele 22,4 år.....

Dette er intet mindre enn en gedigen skandale.
Hvem i all verden setter en slik gjeng til å navigere en svær fregatt i god fart i stummende mørke i en fjord med tett trafikk, også trafikk av tankskip med hundre tusen tonn olje om bord... ???

Her lukter det hoderulling lang vei.
#213
Så så, i morgen er prisen nede i 60 øre / kWt igjen :-)
#214
Quote from: Emeritus on 03.11.2019, 19:15:31

Hva angår kostnaden for forbrukerne knyttet til elsertifikatene har jeg aldri sett 15 øre/kWt, jeg har derimot sett 1 øre:


Kostnaden for elsertifikater er 4,4 øre pr. kWt:
https://svorka.no/okt-pris-pa-elsertifikater/
#215
Quote from: Emeritus on 31.10.2019, 07:12:43
Kanskje du også skulle forsøke å analysere hvorfor Emeritus så ofte "kverulerer."

Det hevdes at årsaken til opptøyene i Chile skyldes:

Quote........de massive demonstrasjonene der borte (skyldes) misnøye med CO2-avgifter på trikkebilletter og strøm.   

Noe MSM angivelig ikke skriver noe om.

Fra hvor stammer i så fall denne opplysningen? Så langt jeg har fått med meg ble det annonsert en prisøkning fra $ 1,12 til $ 1.16 på metroen i Santiago som ble reversert av myndighetene for mer enn 10 dager siden, men likevel fortsetter opptøyene.

Og alt jeg leser så var denne annonserte prisøkningen bare dråpen som fikk begeret til å flyte over og at det underliggende problemet er enorme økonomiske ulikheter der Chile ligger på topp (eller på bunn om en vil) blant OECD landene.

https://data.oecd.org/inequality/income-inequality.htm

Siden der er så mange lettlurte lesere på KD.com bør en faktisk ikke spre slikt vrøvl. Nå bare venter jeg på at en eller annen Klimarealist påstår at klamydia skyldes økte CO2 avgifter.
Alle som har fulgt litt med i nyhetsbildet de siste to ukene bør ha fått med seg at demonstrasjonene skyldes CO2-avgifter på strøm og overgang til "grønn strøm" på metroen, noe det også ble opplyst om i de første meldingene om demonstrasjoner.
Men det gikk ikke lenge før dette ble fullstendig dysset ned og årsaken til demonstrasjonene ble lagt på alt mulig annet.....
https://www.theepochtimes.com/expensive-climate-policies-sparked-the-chile-riots-just-like-the-yellow-vest-protests-in-france_3127717.html
#216
Chile trekker seg som arrangør av COP 25 som skulle startet i Santiago 2. Desember:
https://www.aftenposten.no/verden/i/2Gg8ar/chile-trekker-seg-som-arrangoer-av-fns-klimakonferanse

Og treffende nok er grunnen til de massive demonstrasjonene der borte misnøye med CO2-avgifter på trikkebilletter og strøm.
Men det sier MSM selvfølgelig minst mulig om.
Hva skal nå Greta finne på der borte ?
#217
Media og politikk / Re: CICERO spår
28.10.2019, 20:55:50
Quote from: Emeritus on 27.10.2019, 08:47:55
Sitat Boris den nye:

QuoteHørte på Dagsnytt i kveld at Cicero spår en mild og våt vinter. Men har de noensinne spådd noe annet? 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/ekspertane-er-samde_-vinteren-i-noreg-blir-mild-og-vat-1.14757899

QuoteHo nemner vinteren 2009/2010 som døme på korleis slike sesongvarsel stemmer godt. Den vinteren var det beinkaldt i Noreg, men også i andre deler av Nord-Europa som til dømes i England. Det hadde også prognosen synt på førehand.   

Og det stemmer i hvert fall. Dette var siste gang vi hadde noe som kan minne om vinter i Bergen der bergenserne - som er aldeles hjelpeløse på vinterføre - satte kjettinger på bakhjulene på sine Saab 900 og ikke kunne forstå hvorfor de ikke kom frem.
Nei, det stemte ikke i 2009/10 Emeritus.
De har vel sjelden bommet så mye på sesongvarselet som de gjorde den gangen.
I oktober 2009 kom varselet som varslet 2-3 grader over normalen i hele Nord-Europa.
Her fra VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ag5zO/vinteren-blir-mild

Og her har vi reaksjonene når de oppdaget at de faktisk bommet med 5-6 grader:
Fra Yr: https://www.yr.no/artikkel/langtidsvarsel-gir-trobbel-1.6954336
Fra statistikker Bernt Lie: http://www.verogvind.net/readmore.asp?readmoreid=2450


Så sesongvarslene bommer de på rett som det er, senest vinteren for 2 år siden, 2017/18, da vi gikk på skøyter på vannene i Sandnes i påsken, og Gandsfjorden var tilfrosset i hele februar og halve mars.

Og dermed var ikke vinteren 2009/10 den siste skikkelige vinteren her vestpå heller :-)
#218
Ny forskning / Rødt kjøtt vs klima
02.10.2019, 00:03:34
Et solid forskerpanel fra Canada, Spania og Polen anbefaler oss nå å fortsette å spise rødt kjøtt i samme mengde som vi alltid har gjort.

"Denne konklusjonen trekker de på bakgrunn av fire nye oppsummeringer av forskningen som finnes på kjøttspising og helse, både når det gjelder kreft, hjerte- og karsykdommer og generell risiko for tidlig død. De mener det spesielt er to trekk ved forskningen på kjøtt og helse som gjør at de ikke kan anbefale å kutte rødt og bearbeidet kjøtt:
For det første er den vitenskapelige dokumentasjonen for en sammenheng mellom kjøttspising og sykdom usikker eller svært usikker.
Og for det andre er de potensielle utslagene på helsa svært små. Altså: selv om kjøttet virkelig øker risikoen for sykdom, er faren for at du skal bli syk bare bitte litt høyere dersom du spiser mer rødt eller prosessert kjøtt."
Hmmmm........
Kan virkelig vitenskapen ha konkludert feil i mange mange år ?
Går det virkelig an ?
https://forskning.no/kreft-mat/du-trenger-ikke-a-kutte-ut-rodt-kjott-for-helsas-skyld-ifolge-ekspertgruppe/1570286

Jeg mener det er nærliggende å tro at dette også kan overføres direkte til "klimavitenskapen":
For det første er den vitenskapelige dokumentasjonen for en sammenheng mellom våre utslipp av CO2 og klimaforandringene usikker eller svært usikker.
For det andre er de potensielle utslagene på klimaet svært små.
Altså: Selv om våre utslipp av CO2 øker den globale temperaturen, er faren for ytterligere økt temperatur bare bitte litt høyere dersom vi fortsetter våre utslipp på dagens nivå, eller endatil øker dem.
#219
Ehhhh bare en liten korreksjon Telehiv:

Prognosene du presenterer gjelder for 850 hPa, altså i en høyde over havet på ca 1500 meter.
Som sedvanlig så spår de, både i november og desember, høyere temperatur enn normalt ved 2 meters høyde:
Ikke fordi jeg tror de får rett, jeg personlig mener jo at vi er på vei inn i en 50-60 år lang kaldere periode, og at kommende vinter blir av det kjølige slaget.
Men jeg mener rett skal være rett når det gjelder å linke til dokumentasjon :-)

November:https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/imagesInd3/euT2mMonInd2.gif

Desember: https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/imagesInd3/euT2mMonInd3.gif

#220
Quote from: Emeritus on 19.09.2019, 21:02:50
Frankolsen, jeg vet ikke hvor du bor og om du ser på lokalnyhetene fra Hordaland på NRK, men det gjør jeg.

Jeg kan meddele at Fylkesutvalget i Hordaland i dag hadde et møte sammen med pendlerne fra Tysnes og at saken er løst, de tillater flere avganger med biodiesel med det resultat at de taper bare en avgang og alle er lykkelige, til og med ordføreren på Tysnes var fornøyd.
Dette var jo hyggelig, og sikkert en god løsning, selv om jeg er meget skeptisk til biodiesel :D
Men er disse nye ferjene hybrider da slik at de kan lades samtidig som de går på diesel, eller er det egne dieselferjer som skal benyttes ?
Nei jeg ser ikke lokalnyhetene fra NRK for Hordaland, jeg bor stort sett i Sandnes.
Men nå oppholder jeg meg på Kreta fram til slutten av oktober.
#221
Quote from: Emeritus on 18.09.2019, 21:55:56
Sorry, men dette tror jeg ikke noe på. Det hele må skyldes at Hordaland Vegkontor eller noen andre inkompetente typer, eksempelvis Vedum, reiser rundt og snakker om noe de ikke har greie på, hvorfor skal en stut fra Hedmark reise rundt å snakke om ferger på Vestlandet?
Vel, du får tro hva du vil, men ruteplanen er nå fastsatt med 5 færre avganger pr. dag.
https://www.stord24.no/slik-vil-skyss-endre-ferjetilbodet-fra-jektevik-og-skjersholmane/
Det sier seg selv at en ferje som har 5 minutter liggetid etter den gjeldende ruteplanen ikke får tid til å lade en del MW batterier på disse 5 minuttene.
Elektriske ferjer kan nok være greit nok, men ikke på samband med så knappe rutetider som her.
#222
Diskusjonen om elferjene i Hardanger raser videre.
Nå er det sambandet Jektevik-Hodnanes-Huglo diskusjonen dreier seg om.
Antallet avganger i morgen og ettermiddagsrushet reduseres kraftig, med en reduksjon på 5 avganger daglig.

Men før valget trodde man at man hadde funnet løsningen:
Ekstraturer på dieseldrift.
Men neida, dersom ferjene skal gå noen turer på diesel så faller statsstøtta bort....
Ganske komisk det hele:

https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262
#223
Quote from: Emeritus on 18.09.2019, 17:04:01




For det første er det som kjent uvitenskapelig å hevde at "The Science is settled" og jeg tviler sterkt på at du finner en slik uttalelse i noen IPCC rapport.

Bare sånn med 95 % sikkerhet.
Eller var det 97  ;D
#224
Quote from: Okular on 18.09.2019, 13:11:07
Quote from: frankolsen on 17.09.2019, 20:42:10Naturgass avgir 57 gram CO2/MJ og er i særklasse det mest miljøvennlige brenselet man kan bruke.

Sidestiller du her faktisk lavere utslipp av CO2 med å være 'miljøvennlig', Frank? Eller mente du 'miljøvennlig' på andre vis ...?
Hehe, for dem som er opptatt av slikt så kan jeg vel hjelpe til med gode tips jeg også  ;D
#225
Quote from: Telehiv on 17.09.2019, 11:04:22
I et annet innlegg her på forumet om mine hjemlige energibehov, der jeg skal tvinges til å gå over fra fossil lett fyringsolje (parafin) til biovarianten innen 2020, har jeg uttrykt bekymring både for
a) om en slik bioløsning (i hovedsak biomasse fra skog) egentlig er noe mer miljø-/klimavennlig?, og
b) hvor trygg man kan være på at dagens forståelse av slike bioløsninger er holdbare over tid?


Å brenne bioenergi gir et nesten like stort utslipp av klimagassen CO2 som brenning av kull. Regnet per megajoule (MJ) energi er utslippet av CO2 ved forbrenning av flis 103 gram – mot 108 gram fra kull og 74 gram fra lett fyringsolje

I innlegget ditt om oljefyren anbefaler jeg deg å gå over til gassfyring.
Naturgass avgir 57 gram CO2/MJ og er i særklasse det mest miljøvennlige brenselet man kan bruke.
I alle land i Europa utenom i Norge selvfølgelig :-)