Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Emeritus

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 140
31
Sitat Translator;

"Regner du forresten John Christy blant disse 100 prosentene?"

Ja, åpenbart;

http://archive.fortune.com/2009/05/14/magazines/fortune/globalwarming.fortune/index.htm

"It is scientifically inconceivable that after changing forests into cities, turning millions of acres into farmland, putting massive quantities of soot and dust into the atmosphere and sending quantities of greenhouse gases into the air, that the natural course of climate change hasn't been increased in the past century."

Hva med denne;

http://archive.fortune.com/2009/05/14/magazines/fortune/globalwarming.fortune/index.htm

"We just said that human effects have a warming influence, and that's certainly true."

Eller denne:

"In any case, it is fairly well agreed that the surface temperature will rise about 1°C as a
modest response to a doubling of atmospheric CO2 if the rest of the component processes
of the climate system remain independent of this response"

https://web.archive.org/web/20110313075757/http://republicans.energycommerce.house.gov/Media/file/Hearings/Energy/030811/Christy.pdf

So little John for sure agrees that we are on a path to some form of Geoengineering. (siste setningen var min)

Sitat Translator;

"Vet du egentlig hvor mange prosent CO2 utgjør av atmosfæren?"

Ja. Den regnes eller oppgis ikke i prosent, men i ppm - parts per million - og den har vært rimelig stabil de siste 10.000 år, rundt 280 ppm, for så å begynne å stige for ca. 160 år siden og ligger i dag på ca. 400 ppm. Og her har en del KD.ere og Klimarealsiter en enorm utfordring som kan deles i to enkeltutfordringer.

Den første: Målingene til Beck som bl.a. smørselgeren Ellestad har markedsført, er at CO2 nivået i de siste 200 år har fluktuert mellom 600 og 239 (nå bare dikter jeg opp tallene da jeg ikke gidder å være presis, men mine eksempler ligger omtrent der såpeselgeren vil ha de) mens etter at Keelingmålingene begynte tidlig på femtitallet begynte plutselig CO2 å oppføre seg rasjonelt, de hoppet ikke opp og ned med flere hundre ppm på et par tiår, men steg gradvis og konsistent i takt med de antropogene utslipp. Så til de som hevder at vi ikke vet hvordan CO2 oppførte seg og var representert i atmosfæren før Keeling begynte å måle den, har altså tillagt CO2 molekylet ikke bare skjellige evner, men også evne til å tenke strategisk siden straks CO2 ble målt med høy vitenskapelig presisjon, sluttet CO2 med disse hundrevis av PPM hoppene over et par tiår.

Og den andre darling for dere CO2 illiterate er denne; CO2 utgjør jo så lite at det umulig kan ha noen betydning, HA, HA, HA - disse vitenskapsidiotene vil ha oss til å tro at en endring fra 280 ppm til 400 ppm skal ha noen som helst betydning - vel med unntaket av for plantelivet da, for der har jo mer CO2 en kjempevirkning for blomstene, blomstene elsker jo CO2, og hvem vil ta maten fra blomstene slik klimafjotten Giæver uttrykte det - men betydning for klimaet på jorden? Er du idiot, mener du i fullt alvor at en 40% stigning i CO2 nivået i atmosfæren har noen virkning?

Vel, så lenge temperaturene fortsetter å stige, og dette samtidig med at solen går mot sitt svakeste på lang tid, atmosfæretrykket er omtrent det samme og det ikke blir avdekket et enorm atomreaktor i Stillehavets dyp, skal en i hvert fall være temmelig enfoldig og sta for i hvert fall ikke å vurdere om CO2 kan ha noe med dette å gjøre.


32
Og hvem er en av de sterkeste talsmenn for geoengineering?

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2010/12/the-danger-of-cosmic-genius/308306/

Freeman Dyson er jo en av skeptikerens største helter, men han er grunnleggende mainstream, stiller ingen grunnleggende spørsmål ved drivhusteoriene eller AGW - teorien, men vil løse det med geoengineering. Den artikkel jeg har limt inn inneholder ikke mye detaljer, men jeg har sett andre intervjuer der han bl.a. mener at smeltingen av Antarktis - en risiko han ikke bestrider - lett kan løses av "man."

For øvrig minner jeg om at ikke 97%, men 100%, av klimaforskere og andre vitenskapsmenn som ikke er lagt i reimseng eller vimser omkring og kaster sine defecater rundt seg, er enige om at vi for tiden gjennomfører et prosjekt som utvilsomt innebærer geoengineering i større eller mindre skala, nemlig å endre atmosfærens sammensetning.

33
Ikke helt presist, artikkelen ble antatt og publisert men så ble den "debuked" av noen andre.

Her er den publiserte artikkelen til Jacobson et al (2015);

http://www.pnas.org/content/112/49/15060

Og her er the rebutal fra Clack et al (2016);

http://www.pnas.org/content/114/26/6722.full

Dette er for så vidt ikke en liten detalj, da det er det samme forlaget, PNAS, som har gitt ut begge artikler og Jacobson er så sår at han har saksøkt forlaget også.

Dette er åpenbart noe helt annet enn Mann sine søksmål mot Steyn og Ball der Mann ble beskyldt for bevisst og overlagt "scientific misconduct," påstander både Steyn og Ball har trukket tilbake da de vet at de ikke greier å føre bevis for de, de beskytter seg nå bak den generelle ytringsretten og at de i et så politisk betent tema må ha lov til å benytte sterke karakteristikker.

Men i tilfellet Jacobson saksøkes det altså fordi en artikkel angriper riktigheten av en annen artikkel der påstanden er at den første er feil. Noe som selvsagt aldri vil nå frem, men hvorfor da saksøke?

Kanskje de vil ha en dom som hevder at de har rett likevel og vil altså ha domstolene til å bli The Ultimate Peer Review organ som med rettskraftig virkning for all fremtid skal avgjøre hva som er vitenskapelig riktig og ikke?

Lykke til.

34
Ny forskning / Sv: UAH 6 publisert
« på: 04.11.2017, 17:12:16 »
Hva er real HadCRUT?

Og med fare for å fremstå som en idiot, hva mener du med at "Alt synes å være akkurat som det skal."

Hvis du skal forklare sammenhengen mellom overflate og LT så tas det i mot med takk, men slik jeg leser både Spencer og Christy forstår de ikke helt hva som skjer.

35
Ny forskning / Sv: UAH 6 publisert
« på: 03.11.2017, 13:16:32 »
Jeg er helt sikker på at du vet at jeg vet at UAH ikke måler overflate men LT, derfor er det så uendelig komisk at denne serien - som sammen med RSS er den desidert mest justerte serien av de alle - er den eneste som aksepteres av Watts og Klimarealistene som ujuksifisert. Og det gjelder som nevnt bare UAH, RSS falt i unåde når siste versjon kom, da hadde Mears i følge Aaslid gitt etter for presset.

Og Hadcrut4 viser ingen kjøling med mindre trender nå skal bedømmes på halvårsbasis;



Siden 2000 har denne serien øket med ca. 0,3C helt i overensstemmelse med trenden på ca. 0,165C/decade.

Komikken er at Watts ikke bare hopper fra UAH til HadCRUT4, men endog finner en høyst uoffisiell og ikke peer reviewed variant utarbeidet av Clive Best der han har benyttet en helt annen metode, nemlig triangulering, som så presenteres med overskriften;

"Global temperature continues to cool"


Og dette dagen før den ellers foretrukne UAH melder om rekordvarme. Og for the record, det er ikke jeg, men Watts og Aaslid som nå i årevis har spådd kulde eller at vi skal tilbake til "pausen." Jeg foreholder meg til alle serier, alle har sine svakheter og styrker og måler til dels ulike områder både vertikalt og horisontalt, og jeg har ikke grunnlag for å hevde at noen er justert på uredelige måter, og alle serier vil ved årets slutt sannsynligvis plassere 2017 blant eller svært nær de fire varmeste år sammen med 2014, 2015 og 2016.

36
Ny forskning / Sv: UAH 6 publisert og noe som ikke stemmer?
« på: 03.11.2017, 07:48:25 »
UAH for oktober kom i går og Spencer lurer selv på hva som skjer;

http://www.drroyspencer.com/2017/11/uah-global-temperature-update-for-october-2017-0-63-deg-c/#comments

September 17 var den varmeste september i UAH's serie og de fleste antok at det var en freak måned der det bl.a. ble spekulert i om de mange ekstremværhendelsene en hadde hatt (orkanene) spilte en rolle, en spekulasjon Spencer selv ikke trodde mye på. Så kom oktober som rykket opp til hele 0,63, ikke bare er det den desidert varmeste oktober noensinne, men en av de seks syv varmeste månedene som bare slås av toppmånedene i 98 og 17 Ninoene. Oktober 17 ligger bare vel 0,1 bak den varmeste måneden i 98 Ninoen, og vel 0,2 under den varmeste måneden i fjorårets Nino.

UAH har nå blitt så varm at Watts har begynt å se til HadCRUT;

https://wattsupwiththat.com/2017/11/01/global-temperature-continues-to-cool/

Overskriften "Global temperature continues to cool" var kanskje ikke så velvalgt siden Watts i likhet med Aaslid anser UAH som den eneste saliggjørende, og dette samtidig som vi har to månedsrekorder på rad. Det hører også med til historien at det ikke er HadCRUT Watts omtaler, men en "triangulated" versjon av serien som ikke fagmannen Clive Best har utarbeidet.

Det er ingen som kan forklare dette, RSS er enda ikke kommet, men også den var høy i september. Så det eneste spenningsmomentet som gjenstår nå, er om Geir Aaslid skal ha sin vanlige presentasjon av UAH der det ikke har vært noen "signifikant" oppvarming de siste 20 år.

https://okulaer.files.wordpress.com/2017/07/uahv6-gl-tlt-07-2017.png

Grafen er utarbeidet av Okular, siste data er juli 2017, trenden har en kommafeil, den er 0,127C/decade.



37
Energi og miljø / Sv: CO2-utslipp for elbil og gammel bil
« på: 01.11.2017, 22:02:41 »
OK, da fikk jeg svar, jeg fikk ingen pris, men fikk vite hva det koster å ta opp en MGA;

"Greetings and thank you for contacting us xxxxx,

Your project sounds like an interesting one, and you’ve certainly got a substantial sedan to work with there.

We established e-Drive Retro in 2015 with the vision to deliver The World’s Finest Collectible EV’s. We firmly believe that these will be the first EV’s which grow in value over time and represent the most iconic sports cars of the 1950’s – 70’s. We will be exhibiting at the eCar Expos in Gothenburg (Nov 10-12) and Stockholm (Nov 17-19) where we can show you our technology & artistry in-person and we can answer your questions directly.

In order to give you further context about e-Drive Retro and what we’re offering already, I’ve attached a brief Spec Sheet (in case you haven’t downloaded it from our website) which shares some of the details regarding our forthcoming MGA-EV Roadster, the first of our Limited Edition Series products. These are actual 1959 MGA Roadsters which we source, fully nut & bolt restore, and lovingly EV Transform along the way, using our proprietary multi-step process and flexible EV Architecture. The result is an amazing rebirth of true classics. We offer these cars on a fully turn-key basis, starting at €150,000 (VAT & transport, etc. excluded) with a 6-9 month order lead-time.

In addition to this first series of turn-key cars, we are also, of course interested in bespoke engagements involving specific EV Transformations of interest to customers individually. We are not talking about adapting some variation on the low-end off the shelf DIY Kits which you may have seen online. Ours is a true Systems Engineering approach.

There are many factors that affect the potential budget for such engagements, including:
- Type (weight, original displacement, etc.) and condition of the donor vehicle
- The available supply-chain of restoration parts for the Mark/Model/Year, etc.
- Customer goals for the EV system, including power, performance, range, seasonality of driving, etc.
- Desired accessories and enhancements (e.g. our fully custom-tailored designer interiors, AC, Power Steering/Brakes, EV Winterization, etc.)
- Desired timeframe and any regulatory considerations

We specifically focus on the classic cars of the 1950’s – 70’s for several reasons. Beyond the unique styling and designs of that era, there are also practical considerations to be concerned with in the EV transformation of more recent cars. For example, with your MB W126, there are many onboard electro-mechanical systems which can require costly maintenance, and consume power, as well as a number of safety and management systems which are deeply integrated into the proprietary engine management system onboard.  EV conversion of cars of this era and newer also come under a much more extensive level of technical inspection for registration. The requirement that all the original onboard systems remain fully functional (e.g. native ABS, airbags, hydro-pneumatic or magnetic active suspension elements, safety sensors, etc.)  can be problematic because we would be removing the entire original drivetrain along with all its controls and sensors. This seems a potentially costly and protracted engagement, so we would want to discuss your specific expectations and goals for the project before making claims about our being the most appropriate source for your project.

Please review the attached info, and let’s arrange for an exploratory phone call, at your convenience, to discuss the process and goal-setting around a professionally engineered EV Transformation for a classic that will fulfill your EV dreams!
- Michael"

Jeg tror han overdriver kompleksiteten på en W126 300 SE, den har stort sett standard 60 - 70 talls mekanikk, omtrent som en Pagode. Vanlige fjærer og lite elektronikk i forhold til dagens tilsvarende modeller. Den har blokkeringsfrie bremser (w126 var den første som hadde dette som standard) ellers kommer jeg ikke på noe annet mikk makk. Hadde det vært en full spec 560 som inneholdt mye av det som kom på andre biler 10 - 15 år senere, ville det ha stilt seg annerledes. This is doable, but € 150.000?



38
Sitat BBS;

"I Midt-Norge betaler vi fortsatt en lokal særavgift ved navn "forhøyet forbruksavgift" på strøm for å holde forbruket nede. Dette begrunnes med at tungindustrien på Møre er såpass kraftkrevende at landsdelen har underkapasitet på strøm, og derfor må importere mye kullkraft fra øst."

Ble ikke 420 kV linjen fra Fardal til Ørskog satt i drift i fjor? Vi mangler ikke elektrisk kraft i Norge, men et linjenett som kan fordele den der den trengs og akkurat dette regionale problemet tror jeg nå er løst.

Når det gjelder strengens hovedspørsmål, hvem av fossilbiler og el - biler som slipper ut mest CO2 under hele livsløpet, så er her mange regnestykker og eksempler, her er ett;

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185

El biler er normalt mer CO2 krevende å bygge, bl.a. batteripakken brenner av mye. Men så kommer det jo inn en rekke variabler. Tesla har vel som realistisk mål at all kraft til produksjonen skal komme fra fornybart, og da vil dette endre på regnestykket i forhold til en tysk fossil bil som er bygget på kullkraft.

Men i det store bildet vil en el - bil i løpet av livsløpet slippe ut langt mindre CO2 enn en fossil bil. Dersom bilen lades på fornybar, er el - bilen CO2 nøytral etter noen ti - tusen km. Og her er nå flere Tesla S som har passert 200.000 km på samme batteripakke. Kun der kraftforsyningen er tungt avhengig av fossile brensler vil el - bilen og fossil bilen slippe ut omtrent like mye, i følge rapporten ovenfor bor  66% av amerikanere på steder med en energimix der el -bilen vil forurense mindre. I Norge er dette tallet selvsagt 100%, og her er det ikke tvilsomt at en elektrifisering av landeveis trafikk og eksempelvis ferger har mye for seg.

Vi begynner nå å få litt erfaring, Ampere har vært i drift i snart tre år og har gått en distanse tilsvarende tre ganger rundt ekvator. Gitt at dette var et pilotprosjekt vil jeg si at suksessen er enorm. Der var visse driftsproblemer i begynnelsen da der ikke var tilstrekkelig med effekt på land for å lade raskt nok, men det er nå løst ved at det er satt opp batteripakker som samler strøm mens det ikke lades. Fergen er for øvrig laget av aluminium og basert på erfaringer fra elektrisk drift generelt, vil dette være en langt mindre vedlikeholdskrevende ferge enn en tradisjonell dieseldrevet.

Det vi ser her er kort og godt et lite kvantesprang som viser at der ikke er noen motsetninger med å tenke miljøvennlig og økonomisk på samme tid, i tillegg kommer at den som er først ute, skaffer seg et teknologiforsprang som utvikler lokal industri, altså en vinn/vinn/vinn.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Fjord1-sjefen-Vi-ser-ingen-diesel-ferger-i-Norge-innen-fem-aar

https://www.tu.no/artikler/storeslem-for-siemens-leverer-batterier-til-alle-verdens-elektriske-ferger/350934

39
Sitat Petter T;

"15 ppm menneskeskapt CO2 i atmosfæren har null, nix, nada målbar effekt på global temperatur."

Den påstanden er det ikke mulig å være uenig i. Jeg tipper at en slik variasjon i CO2 nivå, langt vil underby AMO, NOA og ENSO variasjonene, altså den vil fullstendig drukne i de naturlige variasjonene havet byr på, og ikke vil være målbar. Og da har jeg ikke engang nevnt solen og andre variabler.

MEN, i det lille jeg har lært har CO2 og dens syklus, så  har konsentrasjonen i mellomistidene ligget på 260 - 300 ppm, og under istidene ned mot 180 ppm, noe som har truet en del plantearter.

Og CO2 konsentrasjonen har de siste tusen år - velg selv mellom 8000 år eller 4000 år - lagt omkring 280 ppm, litt pluss og litt minus, slik som GMSL har variert litt pluss og minus rundt null de siste fem - seks tusen år. CO2 i variasjonsbildet 260 - 300 ppm, GMSL i bildet pluss minus et par meter.


Så Petter T, hvorfor begynte CO2 å øke samtidig som vi begynte å fyre av kull, gass og olje for ca. 150 år siden - et fantastisk sammentreff av tilfeldigheter?

Helt konkret, hvorfor begynte da CO2 nivået å øke signifikant for ca. 150 år siden, fra rundt 280 ppm til dagens i overkant av 400 ppm?

40
For de som husker tilbake er en hypotese ingen hypotese med mindre den kan falsifiseres. For AGW - hypotesen er den falsifiserbare delen ganske enkel, hvis det blir kaldere uten at det kommer en supervulkan eller andre omstendigheter som drastisk endrer på klimasystemet slik vi har sett det de siste tusen årene, så er AGW - hypotesen død. Og selv om det blir varmere hele tiden, så vil vel bare et fåtall her på forumet hevde at AGW - hypotesen er verifisert. Men nå er temaet som A2 har bedt meg åpne på en annen streng. Er Jelbring - hypotesen falsifiserbar, og i så fall hvordan.

Her er originalartikkelen:


http://ruby.fgcu.edu/courses/twimberley/EnviroPhilo/FunctionOfMass.pdf

41
Sitat A2;

"For å kunne svare deg på det så må jeg nesten vite hva du tror at du forstår."

Rett fra levra, tror du at Mueller egentlig har spilt et falskt spill hele tiden, han har hele tiden vært CAGW, men for å oppnå kredibilitet så måtte han bl.a. slakte Mann og en del andre kjepphester for deretter å kunne motta USD 500' fra Kockbrødrene for å starte BEST?

Og bare så det er nevnt; jeg er personlig overbevist at Mueller er full av seg selv og at han til tider fremstår som en slags Kristus som har som mål å forene verdens onde krefter. Men jeg tror likevel at resultatene av forskningens hans ikke er fiklet med og at han har satt sammen et rimelig anstendig team som har gjort sitt beste.

Når det gjelder Jelbring så kan jeg godt starte en ny streng, alt jeg spør om er om Jelbrings hypotese er falsifisererbar, og i så fall med hva?


42
Sitat Telehiv;

"Vel, hva du vil gjøre med en MB 300 fra 1988 er jo ikke noe stort bilhistorisk overgrep. Men mitt forhold til Triumph er vel for deg som om noen satte inn en dildomotor i en 1936 Mercedes-Benz 540 K Special Roadster. Tror du baronesse Gisela von Krieger hadde gjort det, og deretter fått $11,770,000 for den?"

Å klusse med en 540K er omtrent like smakfullt som å ta Gokstadskipet ut av Vikingskipshuset på Bygdøy og sette på en flybrigde, gjerne kombinert med en egen karaoke avdeling der japanske turister kan synge "I am Sailing" av Rod Stuart.

En MB 300 SE fra 1988 er en av W126 variantene Daimler Benz bygde fra ca. 1979 til 1992 og som er bygget i over en million eksemplarer i ulike varianter. Min har nå stille i 13 år og er deretter uberørt av menneskehender. Og den inneholder faktisk en liten gjenstand jeg byttet med deg for ca. 18 år siden. Når jeg kjøpte bilen hadde den installert mobiltelefon med holder, mikrofon og det hele, men forrige eier hadde tatt med seg telefonen. Og da byttet vi telefon, du fikk min gamle Motorola, og jeg fikk din Ericsson som passet i holderen der jeg kjøpte nytt deksel* og det matchet med treverket i W126'en som hadde betegnelsen "Burled Walnut."

*Dette var i de tider vi skiftet deksel og trodde vi kom i buksen på damene hvis vi hadde riktig deksel på mobiltelefonen.   

43
Sitat Translator;

"Mens en elbil-"motor" kun trenger ca 200 deler for å settes sammen, hovedsakelig elektroniske komponenter, trenger en forbrenningsmotor ca. 1000 deler."

Og endog det er en sannhet med modifikasjoner. En el-bil har ikke gearkasse, og hvor mange finnes i den? Men langt viktigere er ikke hvor mange deler, men hvor mange deler som beveger seg mot hverandre og skaper friksjon og som legger igjen milliarder av små partikler som sliter på alle de andre delene. Og Otto - motorene er endog bygget slik at den ikke har ett, men to systemer som bringer alle disse milliarder små sandpapirpartiklene rundt omkring, kjølevannspumpen og oljepumpen. 

44
Sitat Administrator;

"Merk: jeg er en ihuga tilhenger av vannkraft, atomkraft (og elbil). Og eier elbil selv. Det er fantastisk på alle mulige måter unntatt rekkevidde. Og det kommer."

Hvis du ikke umiddelbart demper dine alarmistiske tendenser og tilbøyeligheter blir det snart åpnet en ny tråd her på forumet;

"Administrator - Skeptikeren som snudde ? eller var han ikke skeptiker likevel?"

Her på forumet skal en helst ha kulldrevet vaskemaskin, og hvis det var teknisk mulig å lage en kulldrevet vibrator, hadde et stort flertall insistert på at dette var det eneste tilfredsstillende.

45
Vel, vi får se. Jeg har nå sendt en e-post til dette firmaet for å høre hva de skal ha for å elektrifisere en 1988 MB 300SE som jeg har stående lagret siden 2004. I valget mellom å høre en svak summing, og å lytte etter neste tannhjul som knirker, og som det koster titusener å skifte, er valget enkelt. Jeg skal rapportere hvis jeg får svar.

PS; på litt sikt regner jeg med at du får kjøpt lydanlegg der du kan legge inn den motorlyden du vil ha, og endog variere litt avhengig av sinnstemning, da kan du velge mellom en rå V8er, en kjapp knitrende MG, eller min drøm, lyden av noen seriekoblede EMD's

https://www.youtube.com/watch?v=wkTn9PzdKLk

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 140