Fantasi eller virkelighet?
https://nikolamotor.com/one
Den klassiske trekkvognen er vel nå snart 100 år gammel. En stor ottomotor koblet via en clutch og gearkasse rett på bakakselen. Dette nye konseptet er ikke karbonfritt, men benytter samme kombinasjonen som et diesellokomotiv med en dieselgenerator som gir strøm til banemotorene, men dette er teknologi som er for tungt og sannsynligvis for kostbart for en standard trekkvogner. I tillegg til generatoren, er der en batteripakke tre ganger så stor som en Tesla S som gjør det mulig å kjøre distanser fullelektrisk. Men kanskje det viktigste; den kan gjenvinne den energi som ellers går opp i varme i nedoverbakker og ved oppbremsing. Det er en gassturbin med en generator som er den egentlige kraftkilden, og gassturbinen kan plasseres uavhengig av drivverk etc. siden kraftoverføringen skjer via elektriske kabler. Så vidt jeg vet er gassturbiner mest energieffektive når de kjører på et bestemt turtall, dette i motsetning til en dieselmotor som har god energieffektivitet noen hundre omdreininger pluss/minus. Dette kompenseres ved at gassturbinen slår seg på og av avhengig av behov, og de benytter batteripakken som buffer. Hvis denne blir en realitet vil den bli et kjært syn på vestlandsveiene, med sine 2000 hk vil den ikke sinke annen trafikk på fjelloverganger og i annet kupert terreng.
https://nikolamotor.com/one
Den klassiske trekkvognen er vel nå snart 100 år gammel. En stor ottomotor koblet via en clutch og gearkasse rett på bakakselen. Dette nye konseptet er ikke karbonfritt, men benytter samme kombinasjonen som et diesellokomotiv med en dieselgenerator som gir strøm til banemotorene, men dette er teknologi som er for tungt og sannsynligvis for kostbart for en standard trekkvogner. I tillegg til generatoren, er der en batteripakke tre ganger så stor som en Tesla S som gjør det mulig å kjøre distanser fullelektrisk. Men kanskje det viktigste; den kan gjenvinne den energi som ellers går opp i varme i nedoverbakker og ved oppbremsing. Det er en gassturbin med en generator som er den egentlige kraftkilden, og gassturbinen kan plasseres uavhengig av drivverk etc. siden kraftoverføringen skjer via elektriske kabler. Så vidt jeg vet er gassturbiner mest energieffektive når de kjører på et bestemt turtall, dette i motsetning til en dieselmotor som har god energieffektivitet noen hundre omdreininger pluss/minus. Dette kompenseres ved at gassturbinen slår seg på og av avhengig av behov, og de benytter batteripakken som buffer. Hvis denne blir en realitet vil den bli et kjært syn på vestlandsveiene, med sine 2000 hk vil den ikke sinke annen trafikk på fjelloverganger og i annet kupert terreng.