Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Baseballstick

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« på: I dag kl. 09:25:34 »
En kondensator er altså dårligere egnet til frittstående energilagring enn konvensjonelle batterier.
Men om den har energitilførsel, kan den likevel lagre mye energi.
Som den igjen kan avgi på vesentlig kortere tid enn et batteri.

Er vi enige om denne oppsummeringen?
Og om det faktisk skulle vise seg at vi er enige, er du da i stand til å se hva utfordringen på strømferga var?
Fergas batterier ble ladet fulle på nattestid, men batteriene holder likevel ikke til en driftsdag.
Batterier på ferga må derfor etterfylles raskest mulig ved hvert eneste landligge, mens bilene kjører av og på.

Vi kan oppsummere problemstillingen på følgende måte:

Tilgjengelig strømforsyning på fergekai er ikke tilstrekkelig, det etterfylles for lite strøm til fergas batterier ved hvert landligge.
Tilgjengelig strømforsyning på fergekai kan imidlertid brukes til å lade en batteribank kontinuerlig i hvert av fergas anløpspunkter, sånn at denne batteripakken har kapasitet til å lade fergebatteriene hurtigere enn strømnettet klarer, mens ferga ligger til kai.
Men en batteribank klarer heller ikke å avlevere den nødvendige energimengden tilstrekkelig raskt.
Ferga går fortsatt tom for strøm ift driftsplan.
Hvordan kan vi løse dette?

Hmm, finnes det en teknisk innretning som lagrer elektrisk energi på samme måte som et batteri, men som avleverer denne energien vesentlig raskere?
Og kan vi i så fall bygge en bank med denne type tekniske innretninger?
Og om vi skulle få til dette, hvordan skal maskinisten på ferga forklare dette til enhver idiot som måtte finne på å spørre om hvordan dette fungerer?

Kan vi så gå til den sensasjonelle opplysningen om at du faktisk har vært borti noe som i følge deg selv ikke finnes, nemlig en kondensatorbank?
Hvorfor tror du det ble brukt en kondensatorbank i stedet for en batteribank?

Skikkelig nyttig diskusjon dette, jeg føler at jeg er i ferd med å lære noe nytt her nå.  ::)

2
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« på: 11.12.2017, 09:35:07 »
Huff, dette var ille. Tenk å bli så grundig avslørt som inkompetent.

Men mens du er i gang, hva er forskjellen på batteri og kondensator? Ikke nødvendigvis den fysiske oppbyggingen, jeg tenker mer egenskaper knyttet til lagring av energi og utlading av energi? Dette har jeg alltid lurt på, og nå som jeg har en fagmann i diskusjon øyner jeg en mulighet for å lære noe nytt.

 :)

3
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« på: 10.12.2017, 14:38:59 »
http://www.fornybar.no/andre-teknologier/elektrisitetslagring/superkondensatorer

Sa ikke maskinisten på favorittferga di noe om dette da, Emerutiss? Du som later som du er veldig oppdatert på dette, burde jo vite at ferga ikke engang var første fremkomstmiddel som benytter kondensatorbanker...?

4
Aktører og hendelser / Årets klimafjott
« på: 10.12.2017, 09:08:24 »
Forumets svar på Dame Edna foreslo en kåring, men var ikke i stand til å lage den selv. Jeg tar ansvar, som vanlig. Og forventer ingen annen takk enn underholdningsverdien. :)

5
Media og politikk / Sv: Snø i Texas er ikke dagligdags
« på: 10.12.2017, 09:03:15 »

Unnskyld meg, men har vi en nært forestående prisutdeling benevnt "Klimafjott of The Year?"

Bra forslag, jeg skal se om det er mulighet for det i dette forumet.  :)

6
Media og politikk / Snø i Texas er ikke dagligdags
« på: 09.12.2017, 22:44:32 »
https://weather.com/storms/winter/news/2017-12-08-unusual-south-texas-snow-winter-storm-benji

For to år siden snødde det i Guangdong, sør i Kina. Det var første gang på 156 år. Ingen vestlige medier fant det verdt å nevne fenomenet, til tross for at disse delene av Kina er såpass frostfrie at folk har uisolerte vannrør utendørs på blokkene og vaskemaskiner utendørs på verandaen. Det ble en dyr affære for mange husverter som leverer boenhet inklusiv hvitevarer.

Men varmerekorden i Shanghai lengre nord tidligere samme år ble behørig omtalt, til tross for at den var på desimalnivå og uten samme skadeomfang. Faktisk uten skadeomfang i det hele tatt.

Det er interessant at folk ikke ser hva som er vesentlig, og ikke.

7
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« på: 09.12.2017, 22:34:40 »
Ser ikke ut til at emerutissen har tenkt å kommentere fakta her, han surrer seg i stedet inn i fremmedord han ikke behersker for å flytte fokus bort fra egne misoppfatninger.

Ganske enfoldig fyr, emerutissen. Også har han tydeligvis større tillitt til en maskinist på en ferge han selv tidligere beskrev som uten maskinist, enn han har till undertegnede. Men det er egentlig veldig forståelig. Jeg har jo bare konstruert deler av nødløsningen som reduserte antall driftsstanser, så min kompetanse på dette er nok ubetydelig sammenlignet med den opphøyde maskinisten som egentlig ikke trengs.

8
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« på: 09.12.2017, 20:18:32 »
https://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator_(elektrisk)

Når læreren på enkelte grunnkurs for yrkesfag på videregående skole skal forklare hva en kondensator er, sammenligner han gjerne med et batteri. Høres ut som maskinisten på ferga vurderte emerutissens realkompetanse som noe innsnevret, og for øvrig hadde helt rett.

9
Energi og miljø / Sv: Biofuel-bløffen
« på: 09.12.2017, 17:57:05 »
I Brasil kjøres det på etanol. Landet har stort potensiale for dyrket mark, og om arealet ikke utnyttes til lovlige produkter blir det utnyttet til ulovlige... Så enkelte områder på vår jord er egnet for biodrivstoff, man kan ikke skjære alle over en kam basert på egen uvitenhet. Men i Norge er biodrivstoff nok en idiotisk tanke, besluttet og forsøkt gjennomført av idioter og velgerne deres. Helt som dieselfavoriseringen vi har sett i flere tiår, alle med logisk sans og 4 i matte/fysikk på ungdomsskolen har sett at dette bærer galt av sted.

Skjønnmalingen av batteriferger fra emerutissen er selvsagt også helt feil, og nok et eksempel på lett gjennomskuelig cherrypicking. Det har vært rekordmange innstilte overfarter med batterifergen, og for å omgå problemet med treg lading har det blitt montert store kondensatorbanker på begge ferjeleier. Høyspentnettet lader kondensatorbankene kontinuerlig, sånn at kondensatorbankene kan putte store mengder strøm inn på fergas batteripakke mens biler kjører av og på mellom hver eneste ankomst og avgang. Men alle som har litt teknisk innsikt, vet at denne type mellomlagring av energi har et betydelig tap. Og batteriene er heller ikke konstruert for såpass intensiv lading, og dette vil gå utover levetiden på batteriene. For ikke å snakke om prisen for denne utprøvingen og ekstra energiforbruket, som gjør at økonomien i prosjektet ikke lenger opplyses i media. Men dette er selvsagt ikke av interesse for de nyfrelste, de skal jo male prikker og danse.

I Trondheimsfjorden har vi også ferjer. Og i miljøets tegn må man jo prøve på å avskaffe dieselfergene der også. Gassdrift ble løsningen. De velfungerende gamle fergene ble kjørt til andre samband på Møre, også fikk vi gassferger her. Ingeniørene glemte dessverre at gass har mindre virkningsgrad, så fergene innstilles over 30% tidligere enn de forrige måtte når vinden kommer inn fra feil side. Også har vi ikke gassanlegg som er dimensjonert for forbruket her i Trøndelag, så fem semi-tankbiler går i skytteltrafikk til Østlandet for å forsyne fergene med gassen som trengs. Ingen av klimaregnestykkene jeg har sett i media har tatt med utslippene fra frakting av gass når man skal vise samlet oppnådd miljøbesparelse ved å bytte til gassferger.

Kort sagt, man må være veldig idealistisk mellom skylappene for å tro at dette har noe for seg.


10
Energi og miljø / Sv: Utviklingen i sol- og vindenergi
« på: 06.12.2017, 07:42:32 »
Begge disse uttalelser er utpregede ekstreme høyre standpunkter som ikke vil lede til noe bedre samfunn.

Og her bekrefter du at du ikke har skjønt noe som helst, enda en gang.

Det mest fundamentale i samtlige teorier om samfunnsøkonomi, er bærekraftighet. Dog med forbehold om Karl Marx, han er den eneste som ikke er så veldig opptatt av dette. Og dermed har vi vel identifisert emerutissens hovedkilde for inspirasjon.

De aller, aller fleste skjønner at det blir feil, eller rett og slett ikke bærekraftig, at Norge betaler sine offentlig ansatte bønder så mye for maten at det lønner seg å dra til utlandet for å kjøpe den. De aller, aller fleste skjønner også at hovedårsaken til at det har blitt sånn, er venstresidens ensidige fokus på høyere lønn hvert eneste år, som har gjort Norge til verdens dyreste produksjonsland. Om venstresiden hadde vært intelligente nok til å kreve økt kjøpekraft, ville Norge fortsatt hatt et konkurransedyktig industrimiljø og et landbruk med mindre grad av subsidiering samt færre offentlig ansatte bønder.

Og vi ville hatt et samfunn som reagerte når pressen holder fiasko på Mongstad, kostnader ved innvandring og manglende global oppvarming skjult for leserne. I stedet har vi et samfunn der staten kan gjøre helt som den vil, uten at det får konsekvenser.

Helt som drømmescenariet fra Marx, mannen som ble født fattig men forsørget av velstående venner som arvet rikdommen etter sine gründerforeldre. Marx, som aldri hadde en jobb, aldri hadde et styreverv, aldri gjorde noe som helst annet enn å på mange måter bli verdens første NAV-er. Litt av et forbilde, men prinsipptrekkene er ikke til å ta feil av.

11
Energi og miljø / Sv: Utviklingen i sol- og vindenergi
« på: 05.12.2017, 22:49:40 »

Subsidiering og særbehandling fører til stagnasjon i næringslivet.  Dårlige bedrifter blir holdt kunstig i live.
All industri må behandles likt.  Da vil de innovative og kreative selskapene vinne i lengden med positivt bidrag til samfunnet.

Helt korrekt.

Vi har allerede verdens mest subsidierte landbruk. Hvor mange flere offentlige ansatte har vi egentlig råd til?

12
Sitat
En ny studie sier at miljøfartsgrensen innført i Oslo koster samfunnet mange millioner kroner, men at effekten er lik null.

http://e24.no/bil/miljoevern/miljoefartsgrense-koster-millioner-har-ingen-effekt/24180721

Sitat
Antall innsjøer med oksygenfritt bunnvann som følge av veisalting har økt fra 18 til 28 i løpet av fem år. Regjeringen vil ha nye regler for få ned veisaltbruken.

http://www.nationen.no/samferdsel/flere-innsjoer-skadd-av-veisalt-de-siste-fem-arene/

Det er mangel på helhetlig tankegang i alle ledd. Vi betaler milliarder på ting som ikke har målbar effekt, samtidig som vi ikke gidder å engasjere oss på åpenlys, dokumentert idioti og miljøkriminalitet i egen, norsk naturfauna. Om MdG mente alvor kunne de tatt tak i det som betyr noe, det som er målbart og som har dokumentert effekt.

Men det er mere moro å kjøre limo på prikkete veier, knis knis.

13
Ny forskning / Flere isbjørner
« på: 23.11.2017, 09:11:10 »
Hørte på Trøndelagsradioen på tur til jobb i dag.

"Også en gladsak, det er flere isbjørner på Svalbard enn på flere tiår! Forskerne er overrasket, men tallene er klare! Videre til været..."

Sjekker nettaviser når jeg kommer på jobb. Nei, ingenting. Kun dette:

Sitat
Forskerne frykter at økningen i antall isbjørn er midlertidig. En rekke endringer i Arktis-naturen som følge av oppvarming og issmelting vil gjøre det stadig tøffere for bjørnene.

Forskerne ser at gravide binner ikke lenger kommer seg til øyer, som alltid har vært viktige yngleområder, fordi det ikke er sjøis om høsten.

https://www.aftenposten.no/viten/i/1kP00Q/Flere-isbjorner--men-Arktis-snus-pa-hodet

Hvor lenge kan nyheter vinkles sånn før folk gjennomskuer dette? Har vi fortsatt ikke kommet lengre enn det vi "var helt sikre på" i 2005?

https://www.aftenposten.no/norge/i/0G3LE/Isbjornen-truet-av-utryddelse

Det er rart at folk ikke våkner. Det er rett og slett for mange folk med skylapper der ute, som aldri er i stand til å ta innover seg realitetene. Synd men sant.

14
Hun skal ha skryt for å kjøre bensinbil med mindre lokalforurensning enn tilsvarende dieseldyr.

Men jeg finner gateprikkene ganske beskrivende for hele MdG. Jeg ser for meg at "noen" i MdG har fått en fiks ide om å male grønne prikker prikker i gata. Hele gjengen hopper henrykt opp og ned mens de fniser og ler. Også bestiller de oppdraget utført hos en venn av en venn, uten å sjekke hva slags malingstype som anbefales, om det anbefales preparering av malingsflate i forkant, hvilken påføringstype som gir best resultat og uten å sjekke priser hos alternative leverandører. Det eneste kriteriet er fargen, den skal være grønn.

What could possibly go wrong, som de sier på TopGear?

Denne tenkemåten går igjen på alle forslag fra MdG. Her styres det etter innfallsmetoden, helt uten konsekvensanalyse, lønnsomhetsvurdering, levetidsbetraktning eller påvirkning fra miljøer med kompetanse på det aktuelle temaet som skal gjennomføres. Vi har skattebetalernes penger i ryggen, og vi driter i hva dere mener.

Og hipsterne hopper henrykt opp og ned mens de fniser og ler. De vet faktisk ikke bedre, stakkar.

15
Flott at Oslofolka tok en for laget og gjorde dette eksperimentet. Nå har resten av landet sett hvor galt det bærer av sted, så nå trenger vi ikke prøve det.

Sider: [1] 2 3 ... 8