Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Telehiv

#1
Energi og miljø / Re: Vindkraftskandalene
20.09.2024, 08:50:27
Etter hvert som den kostbare og ulønnsomme vindkraft-elendigheten rammer selskap etter selskap, og stanser helt opp der myndighetene ikke lenger vil subsidiere som lovet, er det stadig flere oljeselskaper som nå våger å flagge at de kutter planlagte vindsatsinger og flytter fokuset tilbake på olje og gass.



Energy News melder nå at:

"Oil Giant BP Ditches Wind Energy, Emphasizes Oil And Gas Over Offshore Projects"

Lenke: https://climatechangedispatch.com/oil-giant-bp-ditches-wind-energy-emphasizes-oil-and-gas-over-offshore-projects/
#2
Batteribilsalget i Europa fortsetter å stupe der subsidiene reduseres. Nå er det ikke bare Tysklands bilprodusenter som skriker alarm, nå snakker vi om en generell omsetningskrise i hele EU (mens billige kinesiske varer fortsetter å ekspandere):

Registrering av nye biler i EU stupte 18,3 prosent i august sammenlignet med året før.
- Tyskland ledet an fallet med en nedgang på 27,8 prosent,
- Frankrike ned 24,3 prosent, og
- Italia falt 13,4 prosent, skriver Den europeiske bilprodusentforeningen (ACEA).

Her er noen flere detaljer om hvor det grønne skiftet er iferd med å sende EU på disse områdene:

I Tyskland falt elbilsalget med hele 68,9 prosent til rett over 27.000 nyregistrerte elbiler i august.
Nedgangen er delvis drevet av den tyske regjeringen som reverserte flere av godene knyttet til firma-elbiler. Dermed var fjorårets måling mye høyere før insentivene forsvant, ifølge Bloomberg.
I oversubsidierte Norge var det i sammenligning totalt en oppgang på 0,3 prosent, mens elbilsalget steg 13,3 prosent år-over-år.

Tyskland har ellers opplevd to uker med forferdelige næringslivsnyheter nå - den grønne selvskadingen bare fortsetter, og utsiktene blir bare verre:

Ekstremt pessimistiske forventninger
Budskapet fra bilindustrien i Tyskland er tydelig:
- Volkswagen, Europas største bilprodusent, har skrotet avtaler og vurderer å stenge fabrikker på grunn av svak etterspørsel.
- BMW varsler lavere inntjening, delvis på grunn av svakt elbilsalg.
- «Tysklands økonomi får ikke fart, både forbrukere og investorer holder igjen. Geopolitiske spenninger og voldelige konflikter tynger stemningen,» skriver Constantin Gall, EYs mobilitetsleder for Vest-Europa, til Bloomberg.
- «Stemningen i bilindustrien forverrer seg raskt», sa Anita Wölfl, bransjeekspert ved det tyske Ifo-instituttet, til Bloomberg. «Ekstremt pessimistiske forventninger for de kommende seks månedene.»

Når begynner den norske grønne selvskadingen å ikke kunne bortforklares?
Opp mot dette står vår hjemlige Støre og forkynner at her på berget skal det faktisk kjøres enda sterkere på med det samme dysfynksjonelle Energiewende-rælet som allerede har sendt EU ut i en økonomisk og finansiell hengemyr.
Men om dette lar seg stanse/skadebegrense ved å skifte til en Høyre-regjering er vel ikke akkurat åpenbart?
Begge alternativer dilter jo like sanselløst etter EUs selvskading.

Lenke: https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/19/8181714/elbilsalget-i-tyskland-er-i-fritt-fall

#3
Vi advarte ikke uten grunn:

Aker Horizons markedsverdi er nå ned over 90 prosent - unge Røkke fratrer
Aker Horizons består av datterselskapene Aker Carbon Capture, Mainstream Renewable Power, Aker Asset Development og SuperNode.
Sjefsbyttet kommer etter store verdifall i Aker Horizons, særlig på grunn av Mainstream Renewable Power som har hatt problemer med kraftprosjekter i Chile.


GÅR AV: Kristian Røkke, Aker Horizons. Ivan Kverme

Enorme emisjoner mens milliardene har strømmet ut
Da Aker tok selskapet på børs i 2021 ble det hentet 4,6 milliarder, og en ny milliard i en rettet emisjon i november samme år. På toppen var selskapet verdt nesten 30 milliarder kroner. I dag står aksjekursen i 2,5 kroner, hvilket gir en børsverdi på 1,7 milliarder kroner.
Aker eier 67,25 prosent av Aker Horizons som betyr aksjer for 1,15 milliarder kroner.

Lenke: https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/17/8180423/rokke-gar-av-som-aker-horizons-sjef
#4
Energi og miljø / Re: Batteriskandalene
16.09.2024, 19:01:43
Vi får vel ta en skandale til mens vi er i farta. Document kan fortelle at:

"Også Hreinn batterifabrikk er slått konkurs, men bare skattebetalerne har tapt"
"I rekken av batterifabrikk-kollapser har vi kommet til Hreinn i Fredrikstad. (grønne selskap har alltid visjonære tullenavn) Så sent som i februar i 2023 lovet lederen for selskapet at det skulle bygges batterifabrikk i en nyetablert næringspark i Plankebyen, og Vow Green Metals og Østfold Avfallssortering var også interessert. Hele 500 arbeidsplasser ble brukt som gulrot foran klimakåte politikere for å utløse velvillighet og subsidier."

Lenke: https://www.document.no/2024/09/16/ogsa-hreinn-batterifabrikk-er-slatt-konkurs-men-bare-skattebetalerne-har-tapt/
#5
Energi og miljø / Re: Vindkraftskandalene
16.09.2024, 10:38:28
Det grønne sammenbruddet kan også leses ut av dramatiske børsfall
De grønne feilsatsingene med svære negative utslag for næringslivets og husholdningenes økonomi begrenser seg selvsagt ikke bare til vindkraft.
Konsernsjef Anders Lenborg i fornybarselskapet Cloudberry har f.eks. overfor E24 listet en rekke grønne tilbakeslag i det siste:

- Yara setter på vent prosjektet for å erstatte gass med grønn ammoniakk i Porsgrunn
- Statkraft bremser satsinger på hydrogen og havvind
- Solcelleutbyggeren Otovo sier opp 166 av 366 ansatte
- Batteriselskapet Freyr varsler en signifikant nedbemanning
- Equinor vil styre unna havvindprosjekter og vurderer nedbemanninger i segmentet
- Det svenske batteriselskapet Northvolt skal si opp folk
- Vattenfall setter det svenske havvindprosjektet Kriegers Flak på pause
- Ørsted har droppet ptx-prosjektet Flagship One
- Osv.

#6
Energi og miljø / Re: Batteriskandalene
16.09.2024, 10:29:02
Quote from: translator on 10.09.2024, 20:26:16Og i dag kom Kent Andersen med denne (anbefaler å lese hele artikkelen):

QuoteLøftene om titusenvis av arbeidsplasser i norske batterifabrikker trumfer alle kontrollrutiner og risikovurderinger. Og disse «visjonene» er litt av et mysterium i seg selv, for utenlandske batterifabrikker er svært automatiserte, og batteriene er nær uberørt av menneskehånd. Det er ikke bare kostnadskutt som ligger bak dette, men også at batteriproduksjon slett ikke er mekanisk industri, slik mange tror, men heller kjemisk industri med mange faremomenter og som avhenger av høy presisjon. Jo færre mennesker som er involvert, desto bedre.

Alt dette peker mot det samme som det pekte mot i Mo i Rana: Det blir ingen batterifabrikk i Orkland, men heller ingen krav om å betale tilbake tilskuddene fra skattebetalerne. Det har aldri vært noe forretningsmessig grunnlag for Støres «grønt ondustriløft 2.0», foruten at offentlige støtteordninger gir verdiløse AS-er aksjeverdier som tiltrekker seg investorer og politiske hønsehjerner som ønsker å bli rundlurt. Klimapolitikken skaper ikke innovasjon, det er en svindelgenerator. Les oppskriften her hvordan du også kan bli søkkrik på klimahysteriet.

https://www.document.no/2024/09/10/batterifabrikken-valinor-i-orkland-med-brakssuksess-eller-ikke/

I dagens Finansavisen (dessverre bak betalingsmur - OPPDATERING: iNyheter har lagt ut åpen artikkel, se nederst) kommer First Fondenes fornybarekspert Ole André Hagen med en ren slakt av de norske batterieksessene, og sier:

"Utsiktene for å kunne tjene penger på en ny batterifabrikk er nesten en matematisk umulighet"


KRITISK: Ole André Hagen i First Fondene mener det er lite sannsynlighet for at et nytt batterieventyr kommer fra Norge. Foto: Iván Kverme

Lenke: https://www.finansavisen.no/energi/2024/09/15/8179084/fornybarekspert-slakter-det-norske-batterieventyret
iNyheter: https://inyheter.no/16/09/2024/fornybarekspert-slakter-det-norske-batterieventyret-umulig-a-tjene-penger/
#7
Energi og miljø / Re: Vindkraftskandalene
16.09.2024, 09:46:32
Nettavisen melder at Bransjenettstedet Europower har regnet på den planlagte utbyggingen i de to prosjektene som Regjeringen nylig hadde høring på: Vestavind F (Utsira Nord) og Vestavind B (inkludert det som Equinor kalte Trollvind). Konklusjonen er skremmende:

Hvordan vil 400 milliarder nye kroner i vindkraftsubsidier smake for norske skattebetalere?


KJEMPEDYRT: Bransjenettsted har regnet på kostnadene for regjeringens havvindeventyr. Men ministeren vil ikke svare.
Foto: Gorm Kallestad


Lenke: https://www.nettavisen.no/okonomi/flytende-havvind-i-norge-kan-koste-staten-nar-400-milliarder/s/5-95-2016102
#8
Selvskadingen rundt klimagalskapen er nå snart altomfattende på alle samfunnsområder, og er i ferd med å bryte ned alminnelig vett og forstand i hele den vestlige verden.


ILLUSTRASJON: Begravelse i den norske kirke. Bisettelse for kremasjon med jordpåkasting i kirken. Prest, kiste og blomster i Havstein kirke. Modellklarert til redaksjonell bruk. Foto: Gorm Kallestad / NTB

I Steinkjer kommune er krematoriet nødt til å begrense seg til 200 kremasjoner årlig, fordi det bruker fyringsolje og ikke har utslippsrensing.
Det fører til at fra og med slutten av august, er man nødt til å sende avdøde helt til Trondheim og tilbake igjen. Det er 24 mil med bil.
Bisettelser ved krematorier i Norge varierer i pris fra gratis til en kostnad på noen tusen kroner. I Steinkjer kommune har det kostet 2500 kroner å bli bisatt ved kremasjon.
Men nå er prisen langt over 10.000 kroner, kan nettavisen Grav24 melde.

Pssst: Er det noen som har spurt om CO2-utslippet den 24 mil lange veien t/r Trondheim med bil vs. den korte stunden i kremasjonsovnen i Steinkjer?! Hvor lenge skal det norske folk finne seg i denne selvskadende galskapen?!

Lenke: https://www.document.no/2024/09/14/miljokrav-familier-ma-punge-ut-naer-fem-ganger-sa-mye-til-kremering/
 
#9
Energi og miljø / Re: Vindkraftskandalene
12.09.2024, 21:15:53
Staten/regjeringen fortsetter å bedrive et enormt selvbedrag om hva offshore vindsatsing vil koste.
I UK har man f.eks. forlengst begynt å innse at kostnadene er minst det dobbelte av hva Støre-regjeringen hevder.


Dette er Hywind Tampen, som foreløpig er blant de største anleggene for flytende havvind i verden. Norge har planer om å bygge ut større anlegg for flytende havvind utenfor Vestlandet utover 2030-tallet, men det er uenighet om hvor mye slike anlegg vil koste og hvor mye statsstøtte det vil kreve.
Foto: Ole Jørgen Bratland, Equinor


E24 skriver om saken nå:
"I forrige uke gikk fristen ut for å gi innspill til en foreslått støtteordning for flytende havvind i flere områder på sokkelen. Flytende havvind er fortsatt umoden teknologi, og er blant de dyreste kraftformene man kan bygge ut, ifølge NVEs anslag.
I et høringsnotat anslår den norske regjeringen at kraftproduksjonen vil koste 124 øre per kilowattime over levetiden fra et flytende havvindprosjekt på norsk sokkel.
Investeringene i et tenkt flytende havvindanlegg anslås til 22 milliarder kroner, mens nettilknytningen anslås til 3,2 milliarder kroner, ifølge regjeringen.
Disse anslagene er altfor optimistiske, skriver en rekke aktører i havvindbransjen i sine innspill til høringen.


Her begynner altså en rekke utbyggingsaktører å protestere. At potensielle utbyggere snakker for sin syke mor og vil ha max støtteordninger (les: våre skattepenger) forstår alle, men bekymringene har forlengt også nådd det man skulle tro er mer uavhengige faginstanser.
Les mer her:

Lenke: https://e24.no/energi-og-klima/i/3Mq3OM/ut-mot-statens-prisanslag-kan-undergrave-hele-satsingen
#10
Sommeren 2009 var Nordøstpassasjen omtrent isfri etter uvanlig sammenfallende smelteforhold og isdrift. Dermed begynte straks media-ståheien med "klimaforskere" i spissen som proklamerte at Nordøstpassasjen var hurtig i ferd med å bli åpen for vanlig sommertrafikk. At man hadde en lignende situasjon under den varme mellomkrigstiden før passasjen raskt frøs skikkelig til igjen etter andre verdenskrig ble ikke tillagt vekt i de nye framskrivningene.   
Her et oversiktbilde for Nordøstpassasjen (rød linje):



Siden vet vi at arktisk havis og Nordøstpassasjen har stabilisert seg og faktisk økt det siste tiåret. Dermed er det blitt stille hos "klimaforskerne" om "den nye åpne hovedveien til Asia", og ingen seriøse rederier vil lenger snakke om å satse på kommersiell sommertrafikk gjennom passasjen. Russerne har de senere årene faktisk måttet trå til med oppgraderte atomisbrytere for å holde passasjen åpen for prioriterte skip med livsnødvendige varer til de isolerte områdene der nord. 
Men nå meldes at russerne er i ferd med å gjøre et tilsynelatende "desperat" forsøk på å forsere passasjen med et ikke-isklasset skip, dvs. LNG-tankeren Everest Energy.



Saken omtales av bransjeledende gCaptain

"In Desperate Move Russia Sends First-Ever Conventional LNG Carrier Through Arctic"
"In a risky move aimed at overcoming Western sanctions Russian LNG producer Novatek dispatched the non-ice class LNG carrier Everest Energy onto the icy waters of the Northern Sea Route. It is the first time a conventional carrier has attempted the route."

"The voyage represents a further escalation of the risk profile of Arctic shipping. Everest Energy does not hold a permit by Russia's Arctic permitting authority, the Northern Sea Route Administration. It is also traveling under a suspended Palauan flag with its P&I insurance status unknown."


Ved å gå inn på MarineTraffic.com kan man faktisk følge fartøyet, som nå befinner seg i østre Karahavet på vei mot Asia:



Et slikt skip skulle selvsagt aldri fått legge ut på en tur gjennom Nordøstpassasjen
Sjansen for å renne inn i farlige isforhold og få revet opp skutesidene er uakseptabelt stor. Heldigvis er det ikke en oljetanker det dreier seg om, men et LNG-skip (flytende naturgass) der miljøskadene ved et forlis vil være mindre alvorlige.
La oss håpe det beste både for mannskap, skip og miljø.

Lenke: https://gcaptain.com/in-desperate-move-russia-sends-first-ever-conventional-lng-carrier-through-arctic/

WUWT kommenterer saken her:
https://wattsupwiththat.com/2024/09/11/a-desperate-run-through-the-northeast-passage/

#11
Energi og miljø / Re: Vindkraftskandalene
11.09.2024, 15:24:41
California: Nye havvindanlegg vil bety 12 ganger dyrere strøm 



De avsindige kostnadene, ulønnsomheten og den endelige strømprisen blir på dette stadium selvsagt ikke gjort lett tilgjengelig for skattebetalerne i California, som vil få hele galskapen tredd ned over hodet. WUWT skriver at:
- "California has adopted a target of 25,000 MW of floating offshore wind generation capacity. Of course, the cost is never mentioned, so here is a rough estimate to get the ball rolling."

David Wojick og CFACT har nemlig regnet på det, og resultatet er sjokkerende:
- "The floating wind startup price is almost 12 times the regular price of electricity. Floating wind is a crazy policy, even by California's crazy standards."

Les hele regnestykket her:
 https://wattsupwiththat.com/2024/09/11/californias-trillion-dollars-floating-wind-fantasy/
#12
Energi og miljø / Re: Batteriskandalene
10.09.2024, 12:22:30
Quote from: translator on 10.09.2024, 00:15:42Gigantfabrikken Nortvolt har bygget nord i Sverige stenger (delvis) ned. De stenger også ned en fabrikk i Canada.

QuoteAnalys · Northvolt bränner så pass mycket pengar löpande att bolaget nu ser botten av kassan. Det finns inte heller någon drös av investerare som vill fylla på den.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/northvolt-ser-botten-av-kassan

QuoteEn del av fabriken i Skellefteå stängs och personal varslas om neddragningar. Northvolt står inför ekonomiska utmaningar och nu görs stora förändringar inom företaget. Det meddelade batterijätten på måndagen.

Cirka 300 personer, motsvarande 10 procent av bolagets anställda i Skellefteå, jobbar i den delen av fabriken som berörs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/beskedet-fran-northvolt-kommer-att-saga-upp-personal

Om ikke den økonomiske krisen hos Northvolt er ille nok, pågår det som kjent også politiundersøkelser og analyser rundt 4 nylige dødsfall blant de ansatte på fabrikken i Skellefteå.
Man frykter at de kan relateres til bl.a. giftstoffer i produksjonen. Ut fra flere oppslag i saken har mange av de ansatte uttrykt stor uro rundt dette.
La oss nå bare håpe at man ikke får en giftskandale oppå alle de andre miserene.
 
Lenke: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polisen-om-utredningen-kring-oklara-dodsfallen-i-skelleftea-kartlagger-de-sista-veckorna 
#13
Energi og miljø / Re: Vindkraftskandalene
09.09.2024, 23:38:19
Ooopps, det begynte visst å blåse:

https://twitter.com/i/status/1832684253949092127

#14
Energi og miljø / Re: Batteriskandalene
08.09.2024, 19:00:51
Dette skal grønngærningene putte inn i flyene våre også...

Lenke: https://www.finansavisen.no/industri/2024/09/08/8177100/kraftig-batteribrann-i-sverige
#15
Quote from: stjakobs on 07.09.2024, 16:03:19Jeg har sendt inn klage til Kringkastingsrådet. Jeg benyttet også store deler av den teksten du hadde skrevet.

Saksnummer KRA0030850.

De sier også følgende:

QuoteHva skjer med min henvendelse?
Din henvendelse er i utgangspunktet lagt inn i dokumentene til møte 24.10.2024 . Ikke alle henvendelser blir diskutert på møtene i rådet, men alle blir lest av rådets medlemmer og ledelsen i NRK.


Jeg avsluttet forøvrig klagen slik:

"NRK bør snarest gå ut med en beklagelse der de viser til at de har drevet med direkte misvisende klimaskremsels-propaganda.

Jeg anbefaler at NRK legger ned klimaredaksjonen. Den driver og skremmer opp folk med dikt og fanteri."



stjakobs,
dette er flott av deg, og helt nødvendig for å bidra til å hindre at slik feilaktig klimaalarmisme får fortsette videre.
NRKs ledelse må bli gjort oppmerksom på at sånne brudd på journalistisk redelighet registrereres av stadig flere.