Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - frankolsen

Pages: [1] 2 3 ... 8
1
Nå får vi bare håpe at Lance ikke blir liggende fast så lenge at den kan risikere å bli skrudd ned.
Men hvis den risikoen oppstår vil de nok bli berget ut av isbryter før det går skikkelig gæli.
Dette går nok bra  :D
Lance "har vært ute en vinterdag før" den; ligget fastfrosset i isen en hel vinter ca 120 km nordøst for der den ligger nå:
https://www.nordlys.no/na-er-lance-fast-i-isen/s/5-34-67479

2
Hva var det egentlige poenget med denne ekspedisjonen?
Det var å bevise at det var mulig å gå tvers over isdekket på grunn av "den dramatiske reduksjonen" det har vært av is de siste tiåra.....
Vel, isen har ikke minket de siste 12 åra, og i år er det mer is ved/rundt Svalbard enn det har vært på 20 år.

3
Lance ligger igjen dønn frosset fast i isen på 82 grader 20 minutter nord, ca 100 km fra iskanten.
Polfarerne kom seg om bord i natt, og fikk seg en velfortjent biff.
Det er 2,5 meter tjukk is i området, minus 25 grader har ført til at råkene har frosset igjen.
Værmeldinga varsler om fortsatt 20-25 minus men lite vind framover.
Ekspedisjonslederen håper de skal komme seg ut på egen hånd, men innser at det blir vanskelig.
https://direkte.vg.no/nordpolen_ousland/videos/189174

4
Jeg tipper Lance blir liggende der den er til uti juni eller juli neste år :-)

Jeg ser for meg to redningsaksjoner nå:

2) Uthenting av Lance med innleid isbryter (hvis ikke blir den nok, som frankolsen frykter, stående der til neste sommer)

"Kronprins Haakon" ligger like øst for dem, antakelig i påvente av å måtte trå til  ;D
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:23.7/centery:81.7/zoom:5

5
Fra i morgen ettermiddag og fram til fredag morgen er det meldt stiv kuling fra øst i området.
Dette vil da stue isen skikkelig sammen, noe som sannsynligvis vil gjøre det umulig for Lance å flytte seg en eneste meter.
Fra fredag og utover meldes kun bris, men vesentlig kaldere vær, med ned til minus 25 grader.
Da fryser det kjapt til.
Jeg tipper Lance blir liggende der den er til uti juni eller juli neste år :-)

6
Skråblikk / Re: Ousland og Horn hentes ut: Lance har snudd.
« on: 01.12.2019, 13:46:46 »
De er altså ikke hentet ut enda.
De har fremdeles 300 km igjen til iskanten.
De har mat til 5. desember, og tre andre eventyrere, blant dem Alexander Gamme, skal begynne å gå mot dem med ekstra forsyninger.
Det er det tidligere forskningsskipet "Lance" som skal opp og hente dem ved iskanten, men seilbåten slår følge den også.
"Lance" forlot Tromsø i dag tidlig, og vil trenge et par døgn opp.
https://www.nrk.no/troms/ousland-ma-hentes-ut-med-forskningsskip-1.14795587
Etter å ha forsert noen få nautiske mil innover i en råk i havisen så har nå Lance snudd.
Råken de fulgte svingte for langt vestover, og de skal nå prøve å finne en annen råk lenger øst.
Dersom ikke dette lykkes ganske raskt må sannsynligvis Ousland og Horn hentes med helikopter.
De har kun mat fram til torsdag, og med ca 150 km igjen til iskanten når de nok ikke fram dit innen den tid.
Alternativt skulle jo Gamme og en kamerat gå dem i møte innover isen, men de har nå ikke kommet seg avgårde ennå, så nå begynner det å haste litt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70148B/lance-maa-snu-i-isen-kjoerer-tilbake

7
Nåvel.
Strømkablene til Tyskland og England er ikke ferdige ennå, den til Tyskland vil være ferdig i desember neste år, mens den til England vil være ferdig i 2021.
Etter at tysklandskabelen blir ferdig er det vel ikke behov for noe mer over Skagerrak, det er jo allerede 4 kabler over der.
Dersom det er behov for mer utveksling mellom Sør-Norge og Sverige så blir det sikkert bygget flere linjer der også,
men med fallende kraftproduksjon i Sverige så er det vel ikke interessant for oss med det første.

8

I 2018 gjennomførte verdens største containerrederi en prøveseilas av historisk signifikans. MS Venta Maersk gikk gjennom NØ-passasjen

https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:5568438/mmsi:219115000/imo:9775763/vessel:VENTA_MAERSK

I år har flere Kinesiske skip gått gjennom, og det kinesiske rederiet Cosco har nå regulære ruter gjennom NØ passasjen og synes ikke å ha noen planer om å dempe denne virksomheten:

https://www.heavyliftpfi.com/sectors/cosco-sets-sail-via-northeast-passage/

http://en.coscoshipping.com/
Det er nok dessverre stor fare for at dette var det siste året på veldig lenge at gikk an å gå gjennom NØ-passasjen uten isbryter.
Vi vil nok se helt andre isforhold de neste 4-5 tiåra vil jeg tro.
Men, den som lever får se :-)

9
De er altså ikke hentet ut enda.
De har fremdeles 300 km igjen til iskanten.
De har mat til 5. desember, og tre andre eventyrere, blant dem Alexander Gamme, skal begynne å gå mot dem med ekstra forsyninger.
Det er det tidligere forskningsskipet "Lance" som skal opp og hente dem ved iskanten, men seilbåten slår følge den også.
"Lance" forlot Tromsø i dag tidlig, og vil trenge et par døgn opp.
https://www.nrk.no/troms/ousland-ma-hentes-ut-med-forskningsskip-1.14795587

10
Viktige klimatema / Re: JO DET ER SOLEN, OG HAVET !
« on: 17.11.2019, 17:04:37 »
Sitat frankolsen:

 Roy Spencer er jo selv glassklar på at temperaturene stiger, og stiger raskere enn tidligere. Han har i løpet av de siste årene justert trenden fra 0,11 C/tiår til 0,13 C/tiår?

 "global temperatur,"

Havet, Emeritus, varmen som har lagret seg i havet.
Og tregheten som jeg tidligere har vist til.
Det står jo tydelig at den grafen som jeg viser i innlegget mitt lenger oppe gjelder kun atmosfæren, uten havet.
Og atmosfæren varmes jo raskere opp enn havet ved mer solinnstråling, og avkjøles også raskere igjen når den økte solinnstrålinga avtar.
Derfor viser temperaturen i atmosfæren en svak fallende trend på slutten av denne kurven, fra ca 2012-2013.
Havet kommer nok etter, men det tar nok fremdeles litt tid.


11
Media og politikk / Re: Snøen vi aldri blir kvitt
« on: 17.11.2019, 15:20:10 »
Når har 1980 og 1990 tallet blitt varmere,[/b] og i så fall i forhold til hva? Åtti og nittiårene var jo for svingende adskillig kaldere enn i dag, men du har rett i at åtti og nitti årene var adskillig varmere enn deler av 50 - årene, praktisk talt hele 60 - åren og 70 årene. Se selv:



Det eneste jeg ser av denne grafen er at vi hadde en varmeperiode på ca. 10 år sentret rundt 1935 og at det i det store bildet deretter bare har blitt varmere. Skulle det være et snev av realiteter bak disse 30/60 års syklene skulle vi i så fall ha en ny varmetopp (1935 + 60) i 1995. Jada, det var rekordvarmt tidlig i 1990 årene, men i de etterfølgende 30 år har det blitt ca. 0,7 C varmere.

Hypotesen din er ettertrykkelig falsifisert av moder natur, eller skal vi heller begynne å snakke om 90 års sykler, eller hva med å innføre en "lag?"

Nå er det vel slik at snøen som regel kommer om vinteren.
Da er det vel på sin plass å bruke grafen for vinteren tenker jeg:


12
Viktige klimatema / Re: DET ER SOLEN!
« on: 17.11.2019, 10:11:55 »

Dette var skrevet i november 2011, alstå for ganske nøyaktig "otte" år siden. Temperaturen har åpenbart steget og det selv om en setter en stor strek over 15/16 El Ninoen. Her erkjenner en av de få Klimarealister som faktisk har litt å fare med at IPCC har "vurderet riktig."

Har dere tenkt å tilstå snart, eller hvilke Komiske Ali historier har vi i vente de neste "otte" årene?
Tja, har temperaturen egentlig steget i det hele tatt siden 1998 da ?
Det ser faktisk ikke slik ut:
http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/UAH-global-LT-land-minus-ocean-1.jpg

13
Viktige klimatema / Re: DET ER SKYENE !!!!
« on: 11.11.2019, 19:41:18 »


Hvordan vil Klimarealistene forklare at solen nå er på sitt svakeste på mange tiår, OHC stiger, SAT stiger, TLT stiger, mer og mer is smelter, kort og godt hele biosfæren akkumulerer energi - hvorfor?.

Er der en ny teori på trappene, dess svakere sol dess varmere klode?

Forklar dette slik endog et barn kan forstå.
Treghet kjære Emeritus, treghet.

Kloden er ganske stor, og er dekket med veldig mye vann.
Vann som ble varmet ganske så kraftig opp i perioden 1960 til 2010, da det globale skydekket hadde en dropp på inntil 2 %.
Varmen som da ble akkumulert i havet ligger der enda, men er nå i ferd med å svekkes.
Så i løpet av de neste 30-40 åra vil den globale temperaturen sakte men sikkert synke igjen.

14
Aktører og hendelser / Norges feilslåtte elbilpolitikk
« on: 10.11.2019, 08:35:52 »
Den danske miljøvernministeren Dan Jørgensen refset den norske elbilpolitikken under et pressemøte i København nylig.

- Det er antakelig en av de dyreste politiske virkemidlene som noensinne er brukt til å oppnå en X mengde med CO2-reduksjon, sa Jørgensen.
Norsk elbil-politikk innebærer subsidier til elbil-eiere i form av lavere skatter og avgifter. Men Jørgensen mener disse fordelene er kun økonomisk overkommelig for Norge på grunn av oljeinntektene.

- Det er enklere for dem fordi de har pengene. Hvor kommer disse pengene fra? Olje, sa han.

Dermed trekker han tilsynelatende fram paradokset med at Norge bruker inntekter fra en «klimafiendtlig» næring til å finansiere «klimavennlige» politiske tiltak.

https://www.nettavisen.no/nyheter/dansk-klimaminister-refser-norsk-elbil-politikk/3423875881.html


15
Andre emner enn klima / Re: Helge Ingstad
« on: 09.11.2019, 18:13:27 »
Aftenposten har en god animasjon;

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qlQM6/dommen-etter-fregatthavariet-for-uerfaren-besetning-for-daarlig-kommunikasjon-trafikksentralen-paa-land-oversaa-krigsskipet

Jeg fulgte med pressekonferansen i går og årsaken til ulykken er uhyre enkel: En inkompetent vaktsjef og en inkompetent marine.

Siden dette var 24/7 antar jeg at jeg på disse 13 - 14 månedene sto på broa ca. (5 timer X 400 dager) 2000 timer. Hvor mange vaktsjefer i marinen har like mange timer?


På TV2-nyhetene i går kom det jo fram at vaktsjefen som var på broa under ulykken var den av de seks personene der som hadde lengst fartstid, med hele 3 måneder.
Det kom også fram at gjennomsnittsalderen på dem på broa var hele 22,4 år.....

Dette er intet mindre enn en gedigen skandale.
Hvem i all verden setter en slik gjeng til å navigere en svær fregatt i god fart i stummende mørke i en fjord med tett trafikk, også trafikk av tankskip med hundre tusen tonn olje om bord... ???

Her lukter det hoderulling lang vei.

Pages: [1] 2 3 ... 8