Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - stjakobs

#1
Nå ligger det en artikkel om dette på websiden til Avisa Nordland. Dessverre kommer denne avisa nå bare ut på papir tirsdag, torsdag og lørdag. "Papirutgaven" de øvrige dagene er kun på nett. Derfor er det ofte at kritikk av klimakirken ikke leses av de som kun leser på papir.

Lenke til artikkelen --> https://www.an.no/ccs-carbon-capture-and-storage-er-ekstraordinart-energikrevende/o/5-4-2087986
#2
Jeg spurte Microsofts KI:
"Hvor mye ekstra energi må benyttes om et anlegg skal benytte CCS-prosess?"

Svaret var:
"For å benytte CCS (Carbon Capture and Storage) i et anlegg, kreves det en betydelig mengde ekstra energi. Estimater viser at CCS kan øke energiforbruket med 15-40% avhengig av prosessen og teknologien som brukes. Dette tilfeller fordi CCS involverer flere energikrevende prosesser som å fange, transportere og lagre karbondioksid (CO2)"
#4
Dette er ganske interessant. Jeg oversatte noe om dette fra Wattsupwiththat og sendte til Avisa Nordland. De har foreløpig lagt det ut på webutgaven:

Deltakerne ved klimatoppmøtet i Baku fortviler nå






Lenke til originalen
#5
2. november godkjente Albertas regjerende United Conservative Party (UCP) en resolusjon som delvis sa:

"CO2 er et næringsgrunnlag for alt liv på jorden ... Jorden trenger mer CO2 for å støtte liv og for å øke planteavlingene, som begge bidrar til helse og velstand [sic] for alle Albertanere."


Et UCP-medlem som talte for resolusjonen sa:


"I følge CO2-koalisjonen har høyere CO2-nivåer ført til sunnere avlinger og forbedret matsikkerhet over hele verden."


Resolusjonen anbefalte at regjeringen i Alberta skulle:


- Forlat Net Zero-mål
- Fjern betegnelsen på CO2 som forurensning
- Erkjenne at CO2 er et grunnleggende næringsstoff for alt liv
  på jorden



lenke --> https://co2coalition.org/2024/11/05/albertas-ruling-party-embraces-co2-notorious-co2-coalition-credited/
#6
"Diktatoren" i Ottava krever at olje- og gasselskaper skal kutte karbonutslipp med en tredjedel i løpet av de neste åtte årene. Guvernøren i ALberta, Danielle Smith, er rasende.




Se også https://globalnews.ca/news/10849688/carbon-emissions-cap-oil-gas-canada/
#7
I cfdeksperten.no kan man lese:

QuoteGrønne aksjer: 2024 guide til grønne aksjeinvesteringer
I denne guiden kan du lese om hvordan du investerer i grønne aksjeselskap som bidrar til et bedre miljø og klima, samt konkrete tips til mulige grønne aksjer å investere i.

Der står også:

QuoteFram til relativt nylig så disse grønne  / miljøvennlige aksjene ut til å bare skulle fortsette sin himmelferd, -men i mai 2021, etter en periode hvor aksjemarkedet i større grad har vendt blikket mot såkalte verdi aksjer (aksjeselskaper som er godt etablerte, og som over tid har hatt god inntjening) har trenden for mange av ESG aksjene snudd. I dag (mai 2022) har en rekke av disse nye miljøvennlige ESG / grønne aksjene som i all hovdsak er notert på Euronext Growth indeksen på Oslo Børs (tidligere Mercur Market) nylig opplevd at det i større grad har blitt fokusert på faktisk inntjening, noe som har medført betydelige kursfall for så godt som samtlige av disse grønne aksjene;

grønnfall.JPG



Lenke --> https://cfdeksperten.no/gronne-aksjer/


#8
Energi og miljø / Re: Hydrogenskandalene
09.10.2024, 12:27:02
I dag har Document.no denne overskriften: "Tysk stålgigant vurderer å droppe «klimavennlig» omstilling" (bak betalingsmur)

Det dreier seg om at det kriserammede tyske industri-konsernet ThyssenKrupp vurderer å kansellere alle prosjekter for «klima-vennlig» omstilling av stål-produksjonen som involverer bruk av hydrogen istedenfor kull, viser interne dokumenter som insidere har lekket til Handelsblatt.

Lenke til Handelsblatt
#9
Energi og miljø / Re: Hydrogenskandalene
08.10.2024, 14:47:57
Bergensavisen har i dag en artikkel om:

"Equinors storsatsing på hydrogen er avlyst"


Quote- Et stort tap for Vestlandet, sier næringspolitisk
sjef i Bergen Næringsråd Tom-Christer Nilsen.

Vyene var store, men nå forblir hydrogeneventyret et eventyr.
Equinor har skrinlagt arbeidet med å etablere storskala
hydrogenproduksjon i Norge og transport via rørledningssystem
til Tyskland.

Tidligere i år skrev BA om prosjektet, der målet var å bygge
en hydrogenfabrikk enten på Kollsnes eller Mongstad, og å
eksportere såkalt blått hydrogen gjennom rør til Tyskland.
Utredningsarbeidet som da pågikk var resultatet av en
energiavtale som ble inngått mellom Norge og Tyskland i begynnelsen av 2023.

Satt ut i livet ville prosjektet betydd mange arbeidsplasser
og verdiskapning i bergensdistriktet. Men usikkerheten er for
stor til at Equinor går videre med arbeidet.

– Avgjørelsen er basert på et totalvurdering, men det er klart at kostnad er en del av det bildet, sier pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold i Equinor til BA. Eidsvold trekker også frem et manglende ramme- og regelverk for nye verdikjeder for hydrogen.

Det gjør det vanskelig å få på plass langsiktige, kommersielle
avtaler med sluttbrukere.

– Tanken var å skape en ny verdikjede, men det er ikke et eksisterende marked for hydrogen i dag. Vi klarer ikke å få på plass kommersielle avtaler, sier Eidsvold.

Skuffet

Optimismen var stor da samarbeidet mellom Norge og Tyskland
ble presentert. Blant annet hadde konsernsjef Anders Opedal
i Equinor store forhåpninger.
– Dette er en mulighet for å bygge hydrogenindustri i Norge,
der hydrogen også kan brukes i den hjemlige industrien,
sa Opedal.

En annen som hadde store forhåpninger til hydrogensatsing
på Vestlandet, var næringspolitisk sjef Tom-Christer Nilsen
i Bergen Næringsråd.

– Det vil være strategisk viktig og essensielt for regionen, sa
han til BA i februar. I dag er det en skuffet Nilsen
som kommenterer hydrogenhavariet.

– Det er et stort tap at vi ikke får realisert storskala hydrogenproduksjon i regionen vår, sier han nå.

Tre hovedgrunner

Han trekker frem tre hovedgrunner til at hydrogen kan bli
en viktig næringsvei på Vestlandet når oljeindustrien etter
hvert blir redusert.

● Hydrogen kan bli et nytt eksportprodukt når bensin og diesel skal erstattes i det grønne skiftet.
● Bergen havn, inkludert Mongstad, er området med flest skipsbevegelser i Norge,og det er dermed her det største markedet er.
● Infrastrukturen på Northern Lights i Øygarden,der det allerede eksisterer en rørledning som frakter fanget CO2 ut på
norsk sokkel.

Han har forståelse for at en investeringen på mange titalls
milliarder ikke er mulig når en eventuell fremtidig hydrogenindustri mangler et ramme- og regelverk. Han mener et slikt må på plass så raskt som mulig.

– Regjeringen bør haste frem et regelverk for hydrogen, sier
Nilsen til BA.

Om Equinors hydrogeninitiativ på Vestlandet er satt på hold,
går en videre med andre deler av energisamarbeidet med den
tyske energigiganten RWE. Et av sporene BA forstår blir fulgt,
er å bytte ut Mongstad og Kollsnes med lokaliteter i Nederland
og Belgia.
Konkret betyr det at hydrogenfabrikker med CO2-fangstanlegg
for storskala produksjon blir etablert i disse landene
og forsynt med naturgass fra norsk sokkel. Deretter blir
fanget CO2 fraktet tilbake til norsk sokkel og injisert på havbunnen.

Nilsen kaller en slik løsning for en «norsk kortslutning».
– Det er typisk norsk. Norge har tradisjonelt vært en stor
eksportør av råvarer og importert ferdigproduktene. Nå er
det på tide at vi sikrer oss en større del av verdikjeden og
verdiskapningen, sier han, og legger liten skjul på at han mener både verdikjede og verdiskaping i ny, grønn industri må
legges til Vestlandet.

– Store verdier i olje- og gassnæringen er skapt på Vestlandet
opp gjennom de siste femti årene. Nå må myndighetene sørge
for at Vestlandet har en fremtid også når oljeindustrien blir redusert.
Hvis vi skal nå klimamålene, er omstillingsbehovet enormt,
sier Tom-Christer Nilsen


Også i artikkelen:

fakta.JPG
#10
Jeg har sendt inn klage til Kringkastingsrådet. Jeg benyttet også store deler av den teksten du hadde skrevet.

Saksnummer KRA0030850.

De sier også følgende:

QuoteHva skjer med min henvendelse?
Din henvendelse er i utgangspunktet lagt inn i dokumentene til møte 24.10.2024 . Ikke alle henvendelser blir diskutert på møtene i rådet, men alle blir lest av rådets medlemmer og ledelsen i NRK.


Jeg avsluttet forøvrig klagen slik:

"NRK bør snarest gå ut med en beklagelse der de viser til at de har drevet med direkte misvisende klimaskremsels-propaganda.

Jeg anbefaler at NRK legger ned klimaredaksjonen. Den driver og skremmer opp folk med dikt og fanteri."

#11
Kveldsnytt i NRK, fredag 6. september var ute med den gamle bløffen om at Tuvalu synker.

Lenke --> https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/sesong/202409/episode/NNFA23090624

Dikt og fanteri, men det hjelper antagelig ikke å klage til Kringkastingsrådet.
#12
Avisa Nordland:

Tjue selskaper går sammen om en ambisiøs plan for veiene i Nord-Norge.

Artikkelen er bak betalingsmur.

Quote– Det etableres allerede hydrogenkorridorer for lastebiler i sør. Nå skal vi jobbe for å forlenge de nordover, og starter med Trondheim – Bodø.

Det sier Axel Klafstad, leder for forretningsutvikling i selskapet GreenH, i en pressemelding.

Selskapet skal i løpet av 2026 ferdigstille et hydrogenanlegg i Bodø, som skal levere hydrogen til Torghatten Nords ferger mellom Lofoten og Bodø. Anlegget vil produsere mer grønt hydrogen enn det fergene trenger, noe som gir muligheter for andre bruksområder.

– Teknologien utvikler seg raskt og nå kommer det lastebiler på hydrogen til Norge, men foreløpig er planene langt mer konkrete for Sør-Norge enn i nord. For å få lastebilene på veiene i nord er vi avhengige av et sterkt næringslivssamarbeid, og ambisiøse politikere lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Klafstad.

Flere er med

På årsmøtet like før sommeren ble det besluttet at GreenH tar over administratorrollen i bedriftsnettverket Arctic Hydrogen Corridor. Samarbeidet består av selskaper fra hele verdikjeden som fremmer utviklingen av hydrogen, og styres av en styringsgruppe bestående av sju bedrifter.

Kunnskapsparken Bodø er leid inn som prosjektleder for nettverket.

– Det er en unison enighet blant selskapene om tett og tillitsfullt samarbeid, på tross av at noen av selskapene også er konkurrenter. Vi håper å få med oss enda flere transportører og vareeiere, spesielt innen dagligvare og eksport. GreenH overtar koordineringen av samarbeidet, og blir ny kontraktspartner i neste søknadsrunde, sier Klafstad.

Over 20 medlemmer er med i samarbeidet, som nå skal forberede en søknad om finansiering av arbeidet.

– Det er en unison enighet blant selskapene om tett og tillitsfullt samarbeid, på tross av at noen av selskapene også er konkurrenter. Vi håper å få med oss enda flere transportører og vareeiere, spesielt innen dagligvare og eksport. GreenH overtar koordineringen av samarbeidet, og blir ny kontraktspartner i neste søknadsrunde.

100 lastebiler

På årsmøtet like før sommeren vedtok selskapene følgende hovedmål:

100 hydrogendrevne lastebiler på veien eller i bestilling i løpet av 2026 med virkeområde Trondheim og nordover
10 hydrogendrevne anleggsmaskiner levert eller i bestilling i løpet av 2026 med virkeområde Trondheim og nordover
Det ble også satt en rekke delmål, deriblant å etablere fyllestasjoner og øke kunnskapen om hydrogen som bidragsyter for grønn omstilling.

– Jeg har stor tro på dette samarbeidet. Arctic Hydrogen Corridors mål passer fint med vår strategi om lokal produksjon og forbruk. Som leder for hydrogenanlegget i Bodø vil jeg være en aktiv del av dette nettverket og bidra til å skape en sammenhengende infrastruktur for produksjon og fylling i hele Nord-Norge, sier Petter Bertheussen, regionleder for GreenH Nord-Norge.

Bedrifter som er med:

bedrifter.JPG


Spennende tider. Denne eksplosive produksjonen skal foregå et stenkast fra Widerøes hovedkontor og hangar.


Lenke: https://www.an.no/bygger-stort-anlegg-i-bodo-na-lanserer-de-nye-planer/s/5-4-2012048
#13
hetebølge.JPG

Det er Dagbladet som kan informere om dette

QuoteEnkelte dager har termometeret passert hele 28 grader over normale temperaturer.

Ifølge direktør for det britiske meteorologiske instituttet MetDesk er de uvanlige temperaturene en del av en urovekkende trend.

Stoffet er vel egentlig hentet fra The Guardian

Noen få dager med høyere temperaturer enn -30 grader C - så skal hele innenlandsisen i Antarktis smelte? Hvem tror på slike eventyr?
 
#14
QuoteHer står så mange råtne interesser på spill at Vance neppe vil overleve som VP-kandidat fram til valget.

Ja, det er en måte å betrakte dette på.

Jeg er imidlertid mer optimistisk. Med mindre sumpen får til et vellykket attentat på Trump, skulle det ikke forundre meg at disse to parhestene endelig kan begynne for alvor å rulle tilbake det grønne skiftet. Når disse starter, vil de få følge av konservative Pierre Poilievre fra Canada, som åpenbart kommer til vinne neste valg der.

Dette kan gå fort når det først setter i gang.
#15
Scott Adams on X:

Watching Democrats wake up to how badly their own team has been gaslighting them about Biden is the entertainment of the decade.

If I were Trump, I would remind Democrats their own side lied to them to the point of generational party destruction.

And not just lies about Biden.

We've been living in a Democrat-made hoaxocracy for at least 7 years. Fine People Hoax, Drinking Bleach Hoax, J6 insurrection hoax, "Suckers and losers" hoax, and so much more.

Trump is a "salesman." His hyperbole is designed to be productive, as in getting to a deal.

Democrat persuasion is a different animal. Gaslighting is pure evil. We need to stop comparing "fact checks" by counting the NUMBER of them. Instead, compare the TYPE.

Trump might say his economy was better than you remember. But Biden tells you Hitler is rising.

Those are not equivalents. One is selling. The other is gaslighting.

449246291_10226166275887570_7910466066462560324_n.jpg