Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - translator

#1
Flott at du starter denne tråden, Telehiv! Jeg så i kveld på en svensk partilederdebatt (Agenda) at energiminister og partileder for kristeligdemokratene (KD) Ebba Busch forsøkte å ta opp dette, men ble umiddelbart avbrutt og avfeid av en motdebattant og programlederne.

https://www.svtplay.se/video/86dorzr/agenda/partiledardebatt-med-for--och-eftersnack?video=visa&position=7471 (2h05min ut i sendingen)
#2
Quote from: translator on 17.04.2025, 10:40:56NRK melder i dag at Trump-administrasjonen har stanset byggingen av en av vindmølleparkene utenfor New York:

Nå har også Document en artkkel om dette. Jeg går rett til kommentarfeltet. Polemiker skriver:

Dette vil spare det norske folk (igjennom sitt eierskap i Equinor) for ytterligere milliarder i tap. Så lang skal de ha investert 2 milliarder dollar, men det potensielle tapet ville blitt ekstremt mye mer.

Norske politikere i AP, H og øvrige sosialistpartier vil naturligvis aldri innrømme at Trump har reddet Equinor og dets aksjonærer fra et gigantisk tap. Astrup fra Høyre mener Støre-regjeringen må på banen for å få gjennomført denne galskapen.

Om de amerikanske subsidiene blir trukket tilbake, vil ikke prosjektet være lønnsomt, men bli et uuttømmelig kilde til tap i uoverskuelig fremtid. Om norske politikere nå finner ut at Norge skal subsidiere dette greiene, bør det være duket for rettssaker eller Riksrett mot ansvarlige politikere.


https://www.document.no/2025/04/17/1026406/
#3
Her er et eksempel på hva Trump-administrasjonen kjemper mot:

Justisminister Pam Bondi kunngjør at føderale myndigheter går til rettssak mot Maine fordi delstaten avviser et pålegg om å forby biologiske gutter og menn å delta i kvinneidrett og få tilgang til kvinners garderober.


(det holder å se de første seks minuttene)
#4
NRK melder i dag at Trump-administrasjonen har stanset byggingen av en av vindmølleparkene utenfor New York:

QuoteUSAs innenriksminister Doug Burgum har beordret stans i all byggeaktivitet ved Equinors havvindpark Empire Wind 1.
Vindmølleparken, som ligger utenfor New York, skulle gi elektrisitet til rundt 500.000 husstander.
Equinor fikk tillatelse til prosjektet i 2024, og i januar i år kunngjorde Equinor at de hadde fått på plass 3 milliarder dollar i finansiering.
Byggingen startet i 2024, og prosjektet var forventet å stå ferdig i 2027.
https://www.nrk.no/urix/trump-administrasjonen-stanser-equinor-prosjekt-1.17386186

NRK synes nok dette er trist, men jeg synes det er en VELDIG GOD NYHET, ikke minst for miljøet da vi ennå bare begynner å ane hva slags negative konsekvenser slike vindturbiner har for livet i havet. Heia Trump!
#5
Etter å ha sett "debatten" på Document mellom Vebjørn Selbekk og Hans Rustad sist fredag, har jeg lyst til å komme med noen kommentarer.

https://www.document.no/2025/04/11/trump-krigen-nar-rustad-moter-selbekk-smeller-det/

Selbekk er en modig mann. Vi husker ham fra karikatur-striden og han har hatt mange gode innspill i den norske samfunnsdebatten. Jeg husker særlig godt et radioprogram på NRK for mange år siden der han fikk en hel time til å spille musikk og prate uforstyrret (litt på samme måte som det svenske "Sommarpratarna"). Han er ikke kjedelig å høre på og hans analyser er som regel meget gode!

Derfor er ikke Selbekk og Rustad så uenige som det kunne høres ut som i Document-programmet. Det er bare det at de er så veldig uenige på de punktene der de er uenige: på synet på Trump, og om Ukraina. Selbekk viser til hendelsene 6. januar 2021 og har kjøpt narrativet om at dette var et "opprør" som Trump sto bak. Her er det opplagt mangel på kunnskaper om hva som faktisk skjedde. Det er vanskelig å argumentere saklig når virkelighetsoppfattelsen er så totalt forskjellig, men Rustad kunne prøvd seg med en tilsynelatende mer ydmyk tone ved å stille spørsmålet: "Hvis det skulle komme frem at Trump ikke sto bak hendelsene 6. januar, [men at det derimot var en felle mot Trump og MAGA iscenesatt av demokratene og deres støttespillere i maktapparatet,] vil du da endre ditt syn på Trump og hans demokratiske sinnelag?" Svaret fra Selbekk ville nå vært helt avgjørende for om det er grunnlag for videre debatt.

Selbekk sier at han egentlig er republikaner, at hans store helt var Ronald Reagan, at han støttet Mitt Romney i valget i 2012 og ikke Obama. Her burde Rustad lyttet bedre; da kunne han parert med noe omtrent som dette:

"Ok, hvis du støttet Romney, så ville du antagelig støttet en type som Mike Pence fremfor Trump i 2024 [vi kan tenke oss Selbekk ville vært enig i dette] Vel, du husker kanskje at Pence sa under den første nominasjonsdebatten [på X ledet av Tucker Carlsson], at han mente grensene til Ukraina var viktigere enn USAs grense i sør. Da var han allerede ferdig i republikanske velgeres øyne, og like etter trakk han sitt kandidatur. En langt større utfordrer til Trump kunne vært Floridas populære guvernør Ron DeSantis, men DeSantis ville ikke snakke om 2020-valget. Derfor gjorde også han seg sjanseløs mot Trump, fordi republikanske velgere vet at det foregikk mye rart i det valget, enten de opplevde det selv eller de hadde det fra familiemedlemmer eller andre bekjente. De vil at 2020-valget skal granskes slik at de eventuelt skyldige får sin straff eller iallfall blir fratatt sine posisjoner, og de vil ha en slutt på Ukraina-krigen som i realiteten er en stedsfortrederkrig mellom NATO og Russland. Dette var viktige grunner til at de stemte på Trump. Dine synspunkter er altså ikke forenelig med den politikken som det store flertallet av republikanske velgere ønsker. Og du sier at Trump ikke er demokratisk? Kanskje du heller skulle stille deg spørsmålet om hvorfor de stemte på ham?"

Det var godt å se at Selbekk og Rustad avsluttet i en god tone. Selbekk sier han ønsker å være en alliert, og det kan han nok bli med tiden.

#6
SVTs nyhetsprogram Rapport sendte denne uken et innslag fra den muslimske "enklaven" Hamtramck utenfor Detroit i Michigan. Budskapet var at muslimene i store mengder stemte på Trump ved presidentvalget i 2024 fordi de misliker sterkt Biden-administrasjonens "skoleprogrammer" (altså DEI-politikken) og er nå meget fornøyd med at Trump er i ferd med å avvikle dem. Derfor vil de fortsatt støtte Trump, selv om de uenig med ham om Gaza. "Trump mener egentlig ikke alvor med det han sier om Gaza", ble det sagt av en av dem som ble intervjuet i innslaget.

Jeg finner ingen aktuelle artikler om dette, men SVT var i Hamtramck før valget også:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/han-ar-den-muslimske-borgmastaren-som-stottar-donald-trump
#7
Quote from: translator on 26.11.2024, 00:35:06CO2 i den konsentrasjon vi finner i luften er ufarlig, men å grave den konsentrert ned i bakken, slik våre politikere ønsker, kan være veldig farlig. CO2 i høye konsentrasjoner er nemlig giftig siden den er en tyngre gass enn oksygen. Det betyr at et utslipp av store mengder konsentrert CO2 vil fortrenge oksygen over store områder. Man vil rett og slett bli kvalt. Dette skjedde ved Nyos-sjøen i Kamerun i 1986. Et naturlig utslipp av konsentrert CO2 fra denne kratersjøen førte til at ca. 1800 mennesker og tusenvis av husdyr døde av oksygenmangel i en radius på over 20 kilometer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Nyos_disaster

Som et apropos til dette kom det frem på Swebbtv i ukens samtale mellom programleder Michael Wilgert og Lars Bern at beboerne på Lidingö utenfor Stockholm frykter lekkasje fra et slikt CCS-anlegg skal sette liv og helse i fare.

https://swebbtv.se/w/5GRSY7NxgfPVX3q9R9vvdD (etter ca. 1 time)

Etter litt leting fant jeg en artikkel på SVT om saken:

QuoteStockholm Exergi ska bygga åtta lagringstankar för koldioxid i Värtahamnen. Om gasen läcker ut blir den livsfarlig i den höga koncentrationen. Därför ska ljud- och ljuslarm varna vid en olycka och gasen släppas ut över vattnet mot Lidingö.

– Vi är väldigt oroade. Studierna som är gjorda är otillräckliga för att bedöma faran, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande i Lidingö stad.

Stockholm Exergi ska om tre år börja fånga in 800 000 ton koldioxid per år. Koldioxiden ska göras om till flytande form och förvaras i berggrunden i Nordsjön.

Uppdraget är en del i regeringens strategi att satsa 36 miljarder på koldioxidlagring. Stockholm Exergi gick vinnande ur den första auktionen och får 20 miljarder av Energimyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lagrad-koldioxid-kan-lacka-ut-m-toppen-pa-lidingo-valdigt-oroade
#8
Det var NAF-menighetsbladet Motor som først skrev om skandalen med Jaguar e-pace-batteriene. Nå skriver de også kritisk om hydrogenbiler (som muligens utgjør en enda større brannfare enn batteribiler):

QuoteKonkurser i fleng:
Er det slutt for hydrogenbilene før det har startet?

«Det blir vanskeligere og vanskeligere å se hva som skal snu trenden for hydrogenbilene», skriver nyhetstjenesten Bloomberg.

I en fersk artikkel skriver Colin McKerracher, som leder Bloombergs analyseteam på fremtidens transportsektor (BloombergNEF), at «en voksende liste med konkurser blant produsenter av hydrogendrevet tungtransport indikerer at syklusen er i ferd med å ta slutt».

Hydrogen har gjentatte ganger vært lansert som energibæreren som kan sikre en utslippsfri fremtid for hele transportsektoren.

Oppstartsselskaper som Nikola, Hyzon Motors, Quantron og Hyvia har imidlertid endt i konkurs.

https://www.motor.no/aktuelt/er-det-slutt-for-hydrogenbilene-for-det-har-startet/312861
#9
Quote from: bøvelen on 13.04.2025, 09:52:37Flere brannfarlige batterier.
Batteriene er så farlige at området bevoktes med droner
Leste dette på NRK i morges:


https://www.nrk.no/ostfold/har-sperret-av-et-omradet-med-farlige-elbilbatterier-1.17380669

Kent Andersen har akkurat publisert en kommentar til ovennevnte. Her er en KORT sammenfatning:

QuotePolitiet har gått ut med sterke advarsler etter det ble klart at en stor mengde elbil-batterier står lagret på et industriområde i Spydeberg. Området er nå sperret av for alminnelig ferdsel, og Øst politidistrikt advarer publikum mot å oppsøke området fordi det er forbundet med stor fare for alvorlig personskade eller død dersom kassene med høyspenningsbatterier berøres eller flyttes på.

Politiet er i dialog med kommunen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om håndtering og sikring av batteriene. Det som er underlig med denne saken, er at lagringen har pågått over lang tid. Dette fremgår etter et møte mellom nødetatene og Indre Østfold kommune fredag. Ifølge Smaalenenes Avis måtte ordfører Saxe Frøshaug og varaordfører Kathrine Hestø Hansen haste avgårde til et oppvaskmøte på brannstasjonen. Hvordan kan noe sånt skje?

Drivbatteriene på elbiler består gjerne av tusenvis av små litiumbaserte batterier, som kobles sammen til pakker på 200 til 500 kilo med en spenning på 400 til 800 volt, og inneholder også kompliserte kjølesystemer. Denne typen batterier er sårbare for feil bruk og interne kortslutninger, og er ikke bare enormt kostbare: De har de uheldige bieffekten at de blir utslitt med årene, og magasinerer opp oksygen internt. Derfor er slike batteribranner svært eksplosive og volatile, og nær umulige å stoppe, slukke eller sikre i ettertid.

Du kan jo se et filmopptak fra hendelsen og spørre deg selv om du vil bo ved siden av et slikt anlegg? Vann kan bare kjøle ned brannen, og som alle vet kan forurenset vann også kortslutte strøm og gjøre vondt verre. Dermed fokuserer brannvesenet på at brannen ikke sprer seg til omkringliggende bygninger, og passer på at publikum ikke kommer i nærheten av røyken som er svært giftig. Innbyggere i nærheten ble evakuert, og andre ble bedt om å holde vinduer og dører lukket.

Likevel skal altså disse batteriene drive både skip, ferger, lastebiler, gravemaskiner, biler og hele samfunnet gjennom gigantiske batteribanker i den grønne fremtiden – fordi kunnskapsløse politikere har bestemt det, uten at fagfolk har evnet å stoppe dem.

https://www.document.no/2025/04/13/den-gronne-kollapsen-xxi-ingen-rutiner-for-a-oppevare-eksplosive-bilbatterier/
#10
QuoteJaguar var et bilmerke mange nordmenn ikke hadde noe særlig forhold til, inntil det lille luksusmerket lanserte elbilen Jaguar I-Pace.

Totalt ble det solgt 7762 Jaguar I-Pace i Norge fra 2018 til 2024, da produksjonen opphørte.

På 2019-modellen og delvis på 2020-modellen ble det brukt batterier fra produsenten LG som i ettertid viste seg å være brannfarlige.

I utgangspunktet skulle alle bilene få nytt batteri. Men på grunn av mangel på batterier, og ekstrem lang ventetid, gikk Jaguar-importøren til det uvanlige og kostbare skrittet å la kundene få velge mellom å vente på nye batterier, eller å selge bilen tilbake til Jaguar.

Kunder som valgte en ny Jaguar eller Land Rover, fikk gjerne en høyere innbyttepris enn kunder som gjorde et rent salg til importøren.

I Norge valgte 130 å selge bilen tilbake, mens 140 valgte å vente på nytt batteri. Pris på tilbakekjøp har blitt beregnet ut fra bilenes markedsverdi, utbedringskostnaden, og etter forhandlinger med kundene.

Det samme har skjedd i resten av verden. Bare i USA er nesten 3000 biler kjøpt tilbake.

https://www.motor.no/aktuelt/130-nyere-jaguarer-vrakes/311595
#11
QuoteJaguaren til Christoffersen var en av totalt 270 biler solgt i Norge som har den brannfarlige batteritypen. En av de andre bilene var eid av Hilde Britt Melbye i Bærum.

– Det var en dårlig opplevelse å ha den bilen, sier hun til Motor.

En stund etter kjøpet fikk hun beskjed om at batteriet er brannfarlig, og at hun ikke kan lade bilen helt fullt.

– Det kanskje aller verste var å få et brev fra importøren om at det er farlig å lade bilen i garasjen eller i nærheten av huset, og at hvis det begynner å brenne, er det egentlig vårt ansvar, sier Melbye.

I ett år gikk hun og ventet på nytt batteri, inntil hun fikk inngå en avtale med importøren om at de kjøpte bilen tilbake av henne for 290.000 kroner.

Deretter ble den fraktet til bilopphuggeren «Bil1Din» på Røyken i Asker.

https://www.motor.no/aktuelt/130-nyere-jaguarer-vrakes/311595
#12
Drammens Tidende har i dag en artikkel om 130 ca. fem år gamle elbiler av typen Jaguar e-pace som må vrakes fordi de er brannfarlige. Jeg gjengir hele artikkelen da den er bak betalingsmur:

QuoteOver hundre nyere elbiler må vrakes: – Glad jeg ble kvitt den

Årsaken får eksperten til å reagere.

ASKER: Rundt 130 Jaguar I-Pace fra 2019 og 2020 skal nå vrakes på grunn av brannfarlige batterier, ifølge motor.no.

Rundt 100 av bilene står allerede hos bilopphoggeren Bil1Din i Røyken

– Jeg er glad jeg ble kvitt bilen, sier en av eierne som opplevde at bilen tok fyr.

Bilene kostet rundt én million kroner da de var nye, og vrakingen vekker reaksjoner hos blant annet NAF

– Ikke heldig
Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener det er uheldig at såpass nye og kostbare biler må skrotes.

– Det er ikke heldig at relativt nye biler må vrakes fremfor å repareres, sier Sødal til Motor.

Ifølge bilprodusenten dreier det seg om en feil med fremdriftsbatteriene som kan føre til overoppheting og i verste fall brann.


Det er ikke heldig at relativt nye biler må vrakes fremfor å repareres, mener NAF.

– Kjempeinitiativ
Daglig leder Anders Greftegreff i Bil1Din kaller prosjektet et «kjempeinitiativ» og mener det legger til rette for bærekraftig gjenbruk.

Nå skal selskapet demontere bilene og selge enkelte deler videre, ifølge Greftegreff.

Bilene er kjøpt opp fra importøren for en hemmelig sum. Omtrent 100 står hos Bil1Din i Røyken, mens resten er sendt til Bil1Dins anlegg i Namdalen.

https://www.dt.no/over-hundre-nyere-elbiler-ma-vrakes-glad-jeg-ble-kvitt-den/s/5-57-2596360

edit: Bladet Motors artikkel om saken er enda fyldigere ser jeg: https://www.motor.no/aktuelt/130-nyere-jaguarer-vrakes/311595
#13
Energi og miljø / Re: Batteriskandalene
26.02.2025, 22:36:59
Northvolt har aldri produsert et eneste batteri, med de har gitt inntrykk av at de gjør det, fortelles i en ny SVT-dokumentar:

QuoteUppdrag granskning · Northvolts vision om en helt igenom svensk batteriproduktion oberoende av Kina har lockat miljardinvesteringar. Nu kan Uppdrag granskning visa att de aldrig lyckats producera ett enda av de utlovade batterierna.
I de batterier som lämnat fabriken, och som nu sitter i Scanias el-lastbilar, är den mest väsentliga beståndsdelen importerad från Kina.

Att producera ett helt batteri under ett och samma tak, det som ingen annan europeisk industri lyckats med, är Northvolts idé. Redan innan ett batteri har synts till lägger BMW en jätteorder. Företaget får finansiering från Europeiska investeringsbanken och flera pensionsförvaltare.

I offentligheten låter det som att Northvolt faktiskt producerar de utlovade, helsvenska batterierna. Men inne på fabriken är man inte i närheten av att lyckas.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/helsvenska-batterier-har-aldrig-lamnat-northvolts-fabrik

https://www.svtplay.se/video/KDvMrWb/uppdrag-granskning/var-ar-batterierna

Dokumentaren "Var är batterierna?" (Hvor er batteriene?) ble sendt på svensk tv i kveld.

Edit: Saken følges opp av Swebbtv:

Bedrägeriet i Skellefteå avslöjas nu även i SVT Uppdrag Granskning.

Uppdrag Granskning kom idag, den 26 februari, med ett program där de har konstaterat att Northvolt är en stor bluff och att det inte har producerats ett enda batteri i Northvolts fabrik i Skellefteå.
https://swebbtv.se/w/hMgHK7DLB6ccey3guubgM5
#14
Her har du gjort et formidabelt gravearbeid Telehiv, ikke minst med å finne informasjon fra ulike kilder! Dette fikk meg til å tenke på den private e-posten jeg fikk sensurert for et par år siden:

QuoteReiner Fuellmichs intervju med Calin Georgescu, en tidligere FN-direktør fra Romania. Han forteller om råttenskapen i FN og sammenvevingen med World Economic Forum, hvordan de som jobber for «systemet» blir privilegert på alle mulige måter, mens resten av befolkningen skal betale for dem og faktisk skal leve dårlige liv preget av frykt (for klimaendringer, pandemier osv.) fordi den som lever i frykt stiller ikke kritiske spørsmål og er dermed lettere å kontrollere. Dette er et STERKT intervju med en tidligere insider som jeg virkelig anbefaler deg å lytte til!

https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=1512.msg16024#msg16024

I dag sitter intervjueren fengslet i Tyskland (basert på falske anklager) og intervjuobjektet er altså mannen som lå an til å vinne det annullerte presidentvalget i Romania, som USAs visepresident J. D. Vance viste til i den allerede berømte talen sin.

https://truthsummit.substack.com/p/reiner-court-day-40-interview-katja-woermer
https://www.document.no/2025/01/13/kupp-i-romania-forfatningsdomstolen-annullerer-2-valgrunde/ 

#15
Energi og miljø / Re: Hydrogenskandalene
19.01.2025, 14:11:31
Gled deg ikke for tidlig:

QuoteBatterigalskapen er snart over i Norge, men det er bare å gjøre seg klar for hydrogengalskapen. Nå planlegges også en gigantisk hydrogenfabrikk i Kvinesdal: Kvina Energy Park har inngått samarbeid med industrigasselskapet Linde og det norske hydrogenselskapet Hydrogen Pro for å planlegge, bygge og drifte den hypotetiske hydrogenfabrikken. Den skal være i drift innen utgangen av 2028, hvis ting går etter «store visjoner og hårete mål», men dét kommer neppe til å skje.

I desember 2023 bevilget Statnett 500 megawatt til industriprosjektet (det tilsvarer forbruket til 250.000 norske husstander) som skal produsere rundt 80.000 tonn grønt hydrogen på årsbasis. Mye av hydrogenet vil trolig bli omdannet til rundt 360.000 tonn ammoniakk årlig, til gjødselproduksjon og som drivstoff i maritim sektor. Energitapet dette vil resultere i, er det ingen som vil snakke om. Like lite som de vil snakke om prisene disse produktene vil få, eller den ekstreme risikoen ammoniakk og hydrogen representerer for samfunnet.

https://www.document.no/2025/01/18/na-skal-ogsa-kvinesdal-bli-en-hydrogengigant/

Edit: "Polemiker" har et interessant innlegg (i kommentarfeltet):

QuotePolemiker for en dag siden
Sarons Dal menigheten kan nok se frem til en splitter ny gigant hall som de kan bruke i sine sommerstevner om noen år.

Det er vel først og fremst innen skipsfart at hydrogen og ammoniakk kan være aktuelt som drivstoff, spesielt for kysttrafikken. Det lar seg vel neppe gjennomføre uten enten massive skatter (Co2 avgift) og massive subsidier. Trolig begge deler.

Hydrogen kan lages på mange måter, men det det er snakk om her er vel Grønn Hydrogen. Dvs. hydrogen laget med elektrolyse. Da vil det enten være behov for platina og iridium eller yttrium. Problemet er at disse er ekstremt sjeldne og svært kostbare. Dessuten blir de produsert i svært politisk ustabile land. (Sør-Afrika, Russland), medfører enorme natur inngrep, forurensing og energiforbruk. Er gjerne bare et par gram per tonn masse.