Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Emeritus

Pages: [1] 2 3 ... 10
1
Generelt / Orange Blossom Spesial
« on: 11.10.2019, 19:33:34 »
Dette innlegget burde ha vært skrevet av en helt annen bloggdeltager enn meg. Det de fleste her på bloggen er ikke er oppmerksom på at vi faktisk har en fagmann på amerikansk folkemusikk her på bloggen. Og ikke bare en fagmann, han kan slå i bordet med et hovedfag fra det universitet som den gang kunne mest innen denne fagdisiplinen. Men nå har altså denne bloggdeltageren sendt meg en rekke e-poster som bare tvinger meg til en liten revy over temaet "Orange Blossom Spesial." Og 90% av det jeg skriver er bare en viderefortelling av det jeg har lært av denne fagmannen.

The "Orange Blossom Spesial" er opprinnelig navnet på en jernbanestrekning mellom New York og Miami som den gang som nå er ca. 2.300 km



Det var en ren luksus sak som kun gikk om vinteren og kunne allerede før krigen reklamere med å være den første "all electric" langdistanselinje. Det var det selvsagt ikke da de benyttet dieselelektrisk fremdrift, det de mente var at her var ikke damp og kull involvert, dette var i de dager amerikanerne forstod at elektrisk var fremtiden (og her fikk jeg jaggu inn noe klimarelevant også.)

Så til saken. The Orange Blossom Spesial dannet grunnlag for en sang/melodi med samme navn. Det var denne togstrekningen langt fra alene om. Leadbelly's "Midnight Spesial" er minst like kjent, og der er flere hundre sanger hentet fra jernbane eller spesielle jernbanestrekninger:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_train_songs

Men så var det denne Blossom Spesial, Johnny Cash har en de fleste kjenner;

https://www.youtube.com/watch?v=n4-uoUpN1c4

Men denne er nesten en bløff da det ikke skal være så mye sang i The Orange Blossom Spesial. The Blossom Spesial er først og fremst en instrumental låt, og som etter hvert har blitt en metric på hvor kjapp en er med fela, vi har en søt en her:

https://www.youtube.com/watch?v=eCAFfX_va_I

(sjekk hoftebevegelsene til hun søsteren til høyre)

Vel, der er tusenvis av de på You Tube, men så kom altså denne frekke hovedfagskandidaten med denne e-posten:

Quote
Den ekvilibristiske Dutton-familien har ei dame med ei rumpe jeg tror er helt etter Emeritus smak:

https://www.youtube.com/watch?v=cNukkrzJS9o

Er det noe galt i det også nå da?

Det er garantert stor uenighet om hvem av alle disse versjonen som er best, men alle Orange Blossom fagfolk er enig om at James Last sin versjon er verst (min mor kaller han konsekvent The Last James uten at hun ser den ufrivillige komikken i det)

https://www.youtube.com/watch?v=bTnKDRqWyHY



2
Andre emner enn klima / Tyrkia/Syria, Europa og Brexit
« on: 10.10.2019, 15:08:27 »
Det som nå skjer i Tyrkia/Syria er et glimrende eksempel på hvorfor Brexit og en fragmentering av Europa vil være svært skadelig for nettopp Europa.

Først har vi denne herren:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/10/10/195617560/erdogan-truer-med-a-apne-porten-til-europa

Som truer med å sende 3,5 mill nye muslimer til Europa. Så har vi denne herren:

https://www.axios.com/trump-isis-escapees-syria-turkey-kurds-a74c803c-6b5b-4006-af45-6ff750b29a68.html

som kan fortelle oss at de flere tusen IS krigere som kurderne har i fangeleirer vil stikke til Europa, ikke til USA, så da er det ikke så farlig.

Dette burde Europa hatt kontroll på selv, det gjelder både egne grenser og ikke minst hva slags faenskap USA steller til i våre nærområder for så å velte belastningen over på Europa i form av flyktningestrømmer og infiltrasjon av terrorister. Det "klassiske" Europa har større befolkning og større BNP enn USA, like fullt lar vi oss herje med av Putin, Erdogan og Trump, hadde Europa stått samlet og der en ikke tillot at bl.a. Trump og Putin aktivt går inn for Brexit nettopp for å hemme utviklingen av et selvstendig og sterkt Europa, kunne vi i de minste ha gitt de en smekk i våre umiddelbare nærområder.

Fuck Brexit og de krefter som arbeider for at Europa ikke kan bli herrer i eget hus.

3
Viktige klimatema / Karbonsyklusen for barneskoletrinnet
« on: 29.09.2019, 09:08:52 »
Basert på en forklaringen funnet på Naturvernforbundets hjemmesider mener Translator ikke bare å ha avslørt meg, men han slår virkelig på stortromma og tar med Naturvernforbundet, IPCC og resten av verden i samme slengen:

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=1310.msg10058#msg10058

https://naturvernforbundet.no/sporsmal-og-svar-om-klima/13-vare-co2-utslipp-utgjor-en-minimal-del-av-atmosfaren-article36369-3927.html

Quote
Cirka 750 gigatonn CO2 går gjennom det naturlige karbonkretsløpet hvert år. Utslippene fra forbrenning av fossilt brennstoff og industrielle prosesser var i 2014 på 35,9 gigatonn CO2. Avskoging bidrar med enda noen gigatonn, men mengden blir liten sammenlignet med det naturlige kretsløpet. Men: CO2 akkumuleres i atmosfæren. Rundt 40 prosent av det vi slipper ut tas opp i en av de naturlige prosessene. Resten blir værende i atmosfæren, og bidrar dermed til økt global oppvarming.   

Av dette konkluderer vårt lokale klimageni:

Quote
Tallet 410 ppm omfatter alle karbondioksidmolekyler som finnes i atmosfæren. Omregnet til tonn blir det 3202 gigatonn CO2. Ingen bestrider dette. Hvert år tilføres det 750 gigatonn (750 milliarder tonn) CO2 til atmosfæren totalt, hvorav 36 gigatonn fra kull, olje og gass. Tror du ikke på tallene? Vel, da tror du vel ikke på Naturvernforbundet heller?   

og

Quote
Men hvordan kan "resten" (dvs. 60 %) av CO2 "bli værende i atmosfæren" når atmosfæren allerede har nådd 410 ppm i løpet av fire år med tilførsel av CO2? Det er jo fysisk umulig! For at nivået skal være (tilnærmet) konstant må den da også tømmes på fire år. Det vil si at CO2-utslipp ikke oppholder seg i atmosfæren mer enn fire år.   

Ja hvordan er det mulig at atmosfæren blir tilført 750 Gt hvert år som til alt overmål "blir værende i atmosfæren," på ti år skulle det jo bli 7500 Gt, eller mer enn det doble av de ca. 3000 Gt som befinner i atmosfæren? Har CO2 den egenskapen at det bare forsvinner sporløst og blir borte for alltid?

Når slike oppsiktsvekkende funn blir gjort, ville de fleste lene seg litt tilbake og tenke seg om. En kunne stille seg selv spørsmålet:

Quote
Er det mulig at jeg, som så ofte før har tatt feil i de mest grunnleggende spørsmål har misforstått noe? Har jeg kanskje lest feil? Burde jeg ha sjekket dette bedre før jeg utbasunerer at jeg nok en gang har tatt knekken på IPCC?

La vi begynne med det helt elementære, fra hvor har Translator at disse 750 Gt som blir tilført atmosfæren hvert år og "blir værende i atmosfæren?"

Jo det har han herfra (Naturvernforbundets forklaring for kids:)

Quote
Cirka 750 gigatonn CO2 går gjennom det naturlige karbonkretsløpet hvert år.   

Det står ingenting om at disse 750 Gt blir tilført atmosfæren og blir værende der. Det som beskrives er at den samlede mengde CO2 som sirkulerer gjennom hele biosfæren på ett år, er på ca. 750 Gt, altså det som utveksles mellom hav, atmosfære, jordsmonn, planter etc. i løpet av ett år.

Og når det til alt overmål står svart på hvitt at disse 750 Gt "går gjennom det naturlige kretsløpet hvert år." Hvordan kan en da greie å konkludere med at dette endog blir "blir værende i atmosfæren?"

Her er et diagram over karbonkretsløpet utarbeidet av det amerikanske energidepartementet, diagrammet viser den hurtige karbonsyklusen som viser bevegelsen av karbon mellom land, atmosfære og hav i milliarder tonn per år. Gule tall er naturlige strømmer, mens rød er menneskelige bidrag og hvitt indikerer lagret karbon, dette har jeg hentet fra Wikipedia.



4
Andre emner enn klima / Føtrste smak av ansvarspuverisering
« on: 11.09.2019, 20:02:10 »
Forsvaret har de siste årene vært ansvarlig for to svært alvorlige ulykker. For noen år siden kjørte det helt nye Hercules flyet "Siv" rett inn i toppen på Sveriges høyeste fjell og tok med seg fem liv og verdier til langt over en milliard kroner. Den siste kjenner vi alle og smakebiter av granskningsrapporten begynner nå å lekke ut slik at det norske folk skal være forberedt;

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/09/11/195609909/marinen-mener-de-vet-arsaken-til-helge-ingstad-ulykken


Quote
– Det har vært en kjede av faktorer. En lang rekke hendelser som sammen førte til at det gikk som det gikk. Det er noe vi også kjenner igjen fra andre store ulykker, sier marinesjef Rune Andersen på Haakonsvern til avisa.
Nå ruller de ut flere tiltak for å forhindre nye ulykker innen de seks ulike feltene: Sikkerhetskultur, navigasjon, dokumentasjon, kompetansestyrking, teknisk trygghet og håndtering av avvik.     

Helt uenig, og her er det en gammel sjømann som utaler seg (som om det skulle bety noe.) De kan gjerne forsøke å skylde på losen på tankbåten, de kan skylde på trafikksentralen på Fedje, men denne ulykken som koster det norske samfunn minst 10 milliarder kroner skyldes at ansvarshavende offiser på broen ikke har gjort jobben sin, sannsynligvis fordi han ikke hadde tilstrekkelig trening og/eller hadde de personlige egenskaper til å håndtere situasjonen. Punktum.

Og hvorfor trekker jeg inn Siv? Jo, fordi der hadde vi litt av samme situasjon der fem offiserer inklusiv sjefen for hele skvadronen (han var ikke ansvarshavende, han var bare med i cockpiten) skulle fly "taktisk," de skulle leke seg og se hvor nær toppen av Kebnekaise de kunne komme, men så møtte de kraftige neddragende strømmer rett før toppen som gjorde at de ikke sneiet toppen som planlagt, men kjørte inn i fjellet rett under toppen. Men for all del, sos det inn i svenske flygeledere og annet tyt. Det hører med til historien at de visst nok ikke hadde kart som viste hvor høy Kebnekaise var:

https://www.klassekampen.no/article/20190322/ARTICLE/190329989

Men bare ro dere ned, alt ordner seg:

Quote
Forsvarsstaben skriver også at «Luftforsvaret har de siste årene jobbet målrettet med å forberede sitt styringssystem og prosesser, med fokus på organisering, ansvar og styringslinjer. Oppfølgingen gitt i revisjoner og tilsyn følges opp for å sikre effektiv drift og operasjoner på en forsvarlig og sikker måte».     

Jeg glemte forresten å lime inn noe fra den seks år nyere Helge Ingstad saken:

Quote
Nå ruller de ut flere tiltak for å forhindre nye ulykker innen de seks ulike feltene: Sikkerhetskultur, navigasjon, dokumentasjon, kompetansestyrking, teknisk trygghet og håndtering av avvik.

5
I strengen "Rockefeller" har Translator innledet med følgende;

Quote
  Ta denne videoen som en oppvarming. Det er en propagandafilm laget på 1950-tallet:

https://www.bitchute.com/video/zB7Z6WfUGVAy/     

Filmsnutten gjengir ca. ett minutt av filmen The Unchained Goddess av Frank Capra (tre Oscars for beste regissør) fra 1958. Filmen er en av fire populærvitenskapelige filmer Capra gjorde for The Bell Company som bl.a. ble benyttet som skoleundervisning i USA. Filmen varer en knapp time og omhandler kort og godt været, hvordan vinder, regn og snø oppstår, hvordan været måles og registreres og en liten snutt om hva computere i fremtiden kan bety for meteorologene. Kort og godt en glimrende film som passer godt for enhver klimainteressert som vil benytte en time å lære mer.

https://www.youtube.com/watch?v=sqClSPWVnNE

Anbefales!

På slutten av filmen tas opp spørsmål som geoengineering, om det eksempelvis er mulig å styre banen til tropiske cykloner, eller om en kan varme opp Hudson Bay ved hjelp av kjernekraft. I den forbindelse er muligheten for AGW også nevnt og det på det vitenskapelige nivå en hadde 1958.

Og den denierslasken som har klipt til dette, lar Translators snutt begynne etter at spørsmålet om å varme opp Hudson Bay med kjernekraft er stilt og vitenskapsmannen svarer:

Quote
These are extremely dangerous questions since with our present knowledge we would have no idea what would happen

Deretter går han over på AGW:

Quote
Even now, man may be unwittingly changing the world's climate through the waste products of its civilization. Due to our releases in factories and automobiles every year of more than six billion tons of carbon dioxide, which helps the air absorb heat from the sun, our atmosphere may be getting warmer.

And is that bad, the question gets asked?:

Well, it's been calculated a few degrees rise in the Earth’s temperature would melt the polar ice caps. And if this happens, an inland sea would fill a good portion of the Mississippi valley. Tourists in glass bottom boats would be viewing the drowned towers of Miami through 150 feet of tropical water. For in weather, we’re not only dealing with forces of a far greater variety than even the atomic physicist encounters, but with life itself.

Altså en 100% riktig gjengivelse av den vitenskapelige forståelsen anno 1958 der
Quote
...man may be unwittingly changing the..

Så nå har altså disse svenske dårene med Translator som nyttig men intetanende idiot fått Capras glimrende populærvitenskapelige arbeider til å bli en "propagandafilm fra 50 - tallet?" Og det i samme åndedrag det fremsettes inntil margen syke påstander om manipulasjon? Det er for i helvete disse denierslaskene som aldeles skamløst klipper, limer og seriebløffer nettopp for å manipulere.

6
Aktører og hendelser / Petter T. - The Platinium Member
« on: 02.07.2018, 22:49:05 »
For knappe tre år siden kunne en lese her på forumet om en ny kilde til klimavitenskap. Hans navn var David Evans, han hadde visst veldig mange eksamener eller "grades," og var å ferd med å innføre et paradigmeskifte i klimasaken, ja faktisk i hele naturvitenskapen:

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=314.0

Han var/er gift med Jo Nova, en australsk klimaslufse som senest i dag ble omtalt her på forumet;

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=580.msg8666#msg8666

De to har en ting til felles. De har aldri gitt ut noe klimavitenskapelig, de er uhyre enkle å avsløre, og er gjennomgående uredelige. Men viktigst av alt, de lever faktisk av å nære den mest stupide og lettlurte del av klimaaktivistene, og da snakker jeg om denieraktivstene. Jo Nova er skamløs nok til stadig å be om pengebidrag for det vrøvlet hun sender ut, og hun spiller på de mest enkle og selvavslørende metoder, de metoder bare hard core deniers ikke er i stand til å forstå. Eksempelvis denne;



Her får Petter T., Geir Aaslid og Ellestad drivstoff til sine totalt crackpot tanker om hvordan verden virker. Vi står overfor en verdensomspennende aksjon der alle fra General Electric via Deutche Bank til alle FN organ og all verdens regjeringer har rottet seg sammen for å føre en liten klikk deniers bak lyset. Vi snakker her om personer totalt uten selvinnsikt som tror alle verdens finansinstitusjoner, industrivirksomheter og internasjonale organisasjoner er rigget for å lure de ca. 754 crackpot deniers som finnes i verden.

Og hvem står bak og nærer dette tøvet? Jo, bl.a. her og fru Evans, de store idealister som sannsynligvis er totalt dysfunksjonelle i enhver annen arbeidssammenheng. Ikke bare lever de av dette, i 2015 lovet Evans 20 fagfelle vurderte artikler som skulle snu klimavitenskapen på hodet, men som selvfølgelig alle glimrer med sitt fravær. De har faktisk tatt dette helt ut;

http://www.coolfuturesfundsmanagement.com/

Et fond etablert på Cayman Islands der "deltagerne" er rettsløse, (ja, jeg har lest vilkårene.) Her kan all verdens idioter velge mellom fem former for medlemskap, bronse, sølv, gull, platina og diamant;

https://www.gofundme.com/t72gmpng

alt varierende fra en kostnad på USD 25 til 10.000.

De har pr. dags dato - etter snart tre års bedragerier - fått inn USD 129.633 som jeg banner på de har brukt opp etter hvert som pengene har kommet inn. Det siste bidraget er fra en Dave Vought som har donert $ 75 for en måned siden, og han hadde valget mellom et par nye sko eller å bruke sine siste grunker på Jo Nova og David Evans ondsinnede faenskap. Og hva får en tilbake for disse investeringene, jo:

Quote
Ordinary citizens of the world are normally excluded by the politically correct nanny state from observing or participating in the world of high finance, as this remains the exclusive domain of wealthy 'sophisticated' investors. Cool Futures Funds Management also offers you the opportunity of 'participating' by having a window seat - next to the pilot of the Cool Futures Hedge Fund, as we execute our Plan.   

Så her kan enhver klimaidiot som ellers føler seg som en taper, for den nette sum av $25 få et vindussete, rett ved siden av Jo Nova og David Evans, og selv bli en sofistikert klimainvestor med en lysende fremtid.

Og denne klimaslufsa lager plakater der hun beskylder resten av verden for å ha økonomiske motiver i klimasaken.

Hvor lettlurt og hjernedød er det mulig å bli, før det blir et samfunnsansvar å tilkalle myndighetene?





7
Aktører og hendelser / Publiseringsindustriens nakkegrep
« on: 08.04.2018, 17:01:49 »
Translator har bedt meg ta opp dette temaet. Jeg er ikke i stand til å gi en bedre innledning enn dette;

https://www.theguardian.com/science/2017/jun/27/profitable-business-scientific-publishing-bad-for-science

Denne industrien - som stort sett er eiet privat, av ulike investeringsselskaper eller av stiftelser - har gjennomgående en enorm fortjeneste. Men det som er mest fasinerende er at de ikke har de kostnader alle annne publiserinsgvirksomhet har.

Selve forskningen betales stort sett av det offentlige og utføres av vitenskapsmenn og kvinner som har lavere lønninger enn det deres utdannelse ok kompetanse vanligvis skulle tilsi. � bli forsker i Norge er ikke særlig attraktivt fra et økonomisk ståsted. Hvis en legger inn at i hvert fall de fleste som får anledning og finansiering til å ta doktorgrader i naturvitenskapelig fag like gjerne kunne ha blitt leger, har de elendig betalt før de eventuelt når et nivå der de kan begynne å velge og vrake, men da snakker vi i hvert fall om minst 10 - 15 års hardt arbeid, mens en medisinstutent kan bli fastlege etter at par - tre år å lett dra in 1,5 innenfor vanlig arbeidstid.

Endog reviwerne er i de aller fleste tilfeller ubetalt. � fagfellevurdere anses som en del av den generelle vitenskapelige virksomheten og betaling for dette redaksjonelle arbeidet er ikke vanlig før en oppnår redaktørstatus (alstå assistent editor) som de fleste journaler har mange av. Så i motsetning til all annen publiserinsgvirksohet blir nesten alt arbeidet betalt av andre, stort sett det offentlige.

Vel, dette var en kort innledning. Det viktigste; at der i praksis ikke er noe som heter post review - altså at artiklene blir målt og testet etter en tid der en ser om artikkelen tåler tidens tann, kan vi snakke om senere.

8
Aktører og hendelser / Monckton erklærer seier
« on: 03.04.2018, 10:02:56 »
Lord Monckton har nå gått ut i WUWT og erklært seier da han mener å kunne fastslå at TCR er 1,25C og ECR på 1,45C

https://wattsupwiththat.com/2018/03/30/game-over/

En TCR på 1,25C er bare et par tiendeler lavere enn det den norske NorESM modellen indikerer, men en forskjell på TCR og ECR på 0,2C synes unprecedented og Monckton har uansett ikke noen peiling på dette. Han har vist nok bare stjålet Curry and Lewis og pyntet på det med litt egne tanker, se kommentarene, særlig fra Nick Stokes.

Den samme Monckton gikk like hardt ut for noen år siden og hevdet med basis i et paper av Lindzen om at klimasensitiviteten var på 0,7C. Monckton har altså doblet anslaget og mener nå at klimasensitiviteten er på 1,45C, eller 0,05C lavere enn målet satt i Parisavtalen. At han likevel erklærer seier og hevder at "The Game is over," sier vel mer om Monckton enn om klimavitenskapen.

Dette er jo den rene klimaalarmisme som kun matches av Exxon et al., som i rettsaken på vestkysten av USA nå har erklært seg stort sett enig med IPCC og det vitenskapelig grunnlaget for klimaforskningen. Der er ikke mange støttespillere igjen for de som hevder at CO2 bare er livets gass og ikke har noen nevneverdig betydning for klima.


9
Generelt / Acer
« on: 21.03.2018, 19:07:10 »
Min første PC var en Acer, men jeg har nå forstått at dette er noe helt annet. Jeg så Dagsnytt 18 der Rasmus Hansen talte sterkt for, og Marit Arnestad motsatt. Jeg har ikke satt meg inn i dette men har i hvert fall registrert et fenomen;

He's back:




https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/21/195381838/stores-harde-linje-i-acer-saken-vekker-uro-i-ap


10
Andre emner enn klima / Listhaugs begrensning
« on: 10.03.2018, 17:21:56 »
Sylvi Listhaug har nådd å bli justisminister, men er det slutt nå? Slutt i den forstand at hun ikke kan nå toppen? Jeg er redd for det selv om jeg gjerne skulle ha sett at hennes ellers grunnleggende gode instinkter skulle gi henne den muligheten;

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qn7d30/selvopptatt-og-destruktivt

https://www.dagbladet.no/kultur/politikk-som-ren-sminke/69594794

Og hvis noen skulle tro at jeg mener at fremmedkrigere som har kjempet for eksempelvis IS ikke skal fratas pass og statsborgerskap, så er det feil.

Listhaug angriper rettsstatens fundament. Det er ikke nødvendig Ã¥ være jurist for Ã¥ være justisminister, selv om ni av ti historisk har vært det. Men før hun legger inn Facebook innlegg bør hun kanskje konferere med de tradisjoner og prinsipper hun er satt til Ã¥ vÃ¥ke over. 

11
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/18/195364504/her-bor-sjaforene-i-ukevis

Norsk transportnæring har i flere år blitt rævkjørt av ulik utenlandsk konkurranse. Men nå har også EU begynt å reagere på dette, bl.a. er det fastslått at sjåførene skal ha bosted utenfor lastebilene i forbindelse med langhvilen.

Det siste jeg leste var at polske sjåfører nå ikke lenger fant dette yrket økonomisk interessant, så under dekke av et en i Polen manglet arbeidskraft skulle de begynne å importere fillipinske lastebilsjåfører for å kjøre innen E�S området. Jeg antar at de skal bo i bilene i seks måneder i strekk, gjerne tre mann i hver bil utstyrt med et par sekker ris slik at de kan kjøre kontinuerlig.

Det er også ille på en del byggeplasser, men på lengt nær slik som tilstanden i lastebilbransjen. En samlet aksjon av Arbeidstilsynet, Vegvesenet og Politiet med bistand fra �kokrim kunne ha ryddet opp i dette på et blunk. Metoden er;

- send ut varsel på alle språk om hva som er lovlig og ikke
- hvilke reaksjoner som vil bli ilagt ved ulike grader av overtredelser, i alvorlige tilfeller beslag og inndragning av kjøretøyet og dette uavhengig av eier - dette er mulig hvis det gjøres på rette måten
- slå til

Noen slike aksjoner og angsten er spredd.


12
Alle som er våkne, slå på NRK 2 - ingen tvil nå! Vi snakker om to timers skjel av høyeste klasse!

13
Viktige klimatema / Er koks et alternativ på kort sikt?
« on: 27.12.2017, 23:37:26 »
Hvor mange her på forumet vet hva koks er?

http://koks.no/

I min oppvekst benyttet vi knapt nok ved. Oppvarmingen skjedde stort sett ved elektriske panelovner. Disse holdt i syv av årets 12 måneder, men når det virkelig ble kaldt ble jeg sendt ned i koksbingen for å hente koks.

Koks er et videreforedlet kullprodukt. Det ble kjøpt i sekker, en sekk inneholdt ca. 200 liter, eller 2 hl. Og en slik sekk holdt lenge. Jeg leser at koks er langt mer miljøvennlig enn ved. Der er nesten ingen luftpartikler av koks, nå skal Bergen og Oslo forby vedovner, ikke på grunn av CO2, men på grunn av alle SV'erne som vil sitte å føle seg myke og miljøriktige ved å fylle byens atmosfære med CO2 nøytralt brensel, og samtidig gjør byen ulevelig for hele den norske langrennseliten og de øvrige borgere som har et snev av astma.

Min mormor var en stor koksfyrer. Koks er ekstremt energirikt i forhold til vekt. Hun la akkurat innpå nok kl. 23 om kvelden til at der var en liten lunk kl. 07 neste morgen. Da åpnet hun et spjeld, dreide et par omdreininger på risten, så blusset det opp igjen, så et par skeier med ny koks og det var varmt i timevis. Det var nesten ikke noe avfall, kun litt aske som ble tatt ut i den nederste luken. Og dette kunne gjøres mens kaminen var i full drift.

Vel, jeg kan ikke huske å ha sett koks i bruk på minst 25 år. Koks ble erstattet av oljefyrer og annen elendighet på 60 og 70 tallet. Men jeg husker det enda som noe av det koseligste og effektive varmekilde evah!

Er det noen som føler seg kallet til Ã¥ skrive et innlegg pÃ¥ Forskning.no og markedsføre koks kontra ved? Jeg tør pÃ¥stÃ¥ at det hadde vært en glimrende illustrasjon pÃ¥ mange av tÃ¥pelighetene ved dagens klimadebatt.     

14
Andre emner enn klima / Jeg foreslår en idrettsintifada
« on: 20.12.2017, 21:59:17 »
Jeg har et avslappet forhold til idrett. Jeg har aldri drevet det til noe selv og ser fotball hvis Norge er i VM, og liker vinteridrettene.

Jeg har en svoger som nå nærmer seg femti. Han har spilt fotball i de lavere divisjoner siden 16 års alderen, han ble endog solgt for kr. 25.000,- i attenårsalderen, inflasjonsjustert utgjør det prisen på en tilårskommen negerslave. Selv i dag er han god nok til å spille i 5. divisjon hvis det lokale laget er i beit for en spiss.

I minst 25 år har han trenet minst ett, og til tider opp mot tre lag i gutte og jenteseriene. Han benytter egen bil til og fra treninger, hver eneste uke i disse årene har et par-tre kvelder gått med til dette. I helgene kjører han til og fra kamper, betaler bensin og fergebilletter selv. Kort sagt, han er en av de mange titusen som holder norsk idrett i sving, og hvis en skulle regne dette om i timer og økonomi, hadde norsk idrett kollapset.

Så dukker disse glansrævhølene i NFF opp. Hundretusener til vin og middag. Fire millioner til First House. Kr.45.000,- for en teambulidingsseanse på Lillestrøm for 11 personer. Og Bjørn Dæhli har mottatt 12.500,- i konsulenthonorar for å la seg intervjue på Skavlan. Den oppblåste fjotten �ge Fjørtoft skal etter sigende ha mottatt nær to millioner for å ha snakket med sitt enorme nettverk i politikk og næringsliv.

Hvor blir det av raseriet og trangen til det totale opprør, oder;  Wollt ihr den totalen Krieg?

Vi skulle ha opprettet en nasjonal folkedomstol der de presidenter og personer som har ledet frem til denne utviklingen ble fremstilt på rekke og rad og måtte forsvare seg og forklare hva i helvete de har drevet med. Eier de ikke skam i livet? Hva består dine frivillige bidrag av? Kort sagt en gapestokk etter moderne mønster.

Jeg velger meg frivillig som aktor, jeg skal med den største glede betale både stabsbistand, reise, kost og losji av egen lomme. Jeg skulle ha fått Roland Freisler til å fremstå som en koselig puddel.

 

 


15
Energi og miljø / Sjøtransport
« on: 11.12.2017, 20:51:02 »
Vel , Gentlemen (her er vel ingen Ladies på dette forumet) nå har BBS og jeg kranglet om noe så ubetydelig som terminologien omkring lagring av elektrisk kraft, og dette har skjedd mens den egentlige nyheten har druknet.

Og nyheten er at norsk leverandørindustri og norske rederier er i ferd md å revolusjonere kort og mellomlang sjøfarts ferdsel. Og dette har gått i et tempo som slår omtrent alt vi har sett tidligere av paradigmeskifter.

Første væruavhengige teknologi var som kjent kull og dampmaskinen. Blandt de første som tok dette i bruk i Norge var Fjord1, riktignok under firma Nordre Bergenhus Amts Dampskibe i 1858. Men med en sammenhengende historie fra sitt opprinnelige navn, via Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane til det ble fusjonert med MRF (Møre og Romsdal Fylkesbåter) i 2001 (etter en masse mellomspill,) til Fjord1.

Første dampskip var to bortimot like baater, DS «Framnæs» og DS «Fjalir»,

https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Fjalir»_(1858)

de var kjøpt i England men ble vedlikeholdt i Bergen og bidro til å lære bergenserne hvordan de skulle bygge baater. Disse ble begge kjøpt inn i 1858 og trafikkerte fjordene til etter andre verdenskrig - rundt 1947 - vi snakker her om knappe 100 år. Men hvor ble det av de?

Fjalirs historie er rimelig sikker, den ble solgt til noen trøndere i 1940 og gikk der under navnet "Brandasund," deretter hadde den en broged historie og ble til slutt hugget opp av Brødrene Anda i Stavanger i 1951, etter 92 års tjeneste på kysten.

Men hva med med DS "Framnæs?" Den var i Fylkesbaatane sin tjeneste helt frem til 1951 - ogsÃ¥ den i en periode pÃ¥ 92 Ã¥r, og det  i samme rederi som skal være en verdensrekord. Deretter forteller historien lite, det er bare opplyst at den ble solgt til Belgia for opphugging. Og nÃ¥ begynner det virkelig Ã¥ bli spennende; der er sterke og overbevisende skildringer, ja nærmst religiøse myter, om at den da 92 Ã¥r gamle Framnæs var i sÃ¥ god forfatning nÃ¥r den ankom til Belgia for hugging, at den overlevde og deretter ble ble solgt til Congo og fortsatt gikk noen Ã¥r pÃ¥ Congoflodens nedre del som lokalbÃ¥t. Om dette er det tallrike beretninger, og det har opp gjennom Ã¥rene vært snakket om Ã¥ utstyre en ekspedisjon for Ã¥ finne den. En ting er sikkert, om den storryen er riktig ligger Framnæs i ferskvann, og i Congo driver de ikke med skipsopphugging.

Vel, hvor var jeg, jo teknologisk forståelse og fremtidsrettethet i det mest tilbakestående fylket vi har, nemlig Sogn og Fjordane. Dette var stygt sagt, men jeg tar meg store friheter siden jeg er halvt Fjording selv (BBS; ikke hesterasen, men etnisk bakgrunn.)

Så var krigen slutt, Fjord1 kjøpte opptil flere fregatter som ble bygget om, marsjfarten steg, men det tok fortsatt et døgn fra distriktslegen hadde konstattert blindtarm, til en ble opperert i Bergen.

Så kom katamaranene, jeg hadde en fantastisk aften på Fjordglytt sent på syttitallet mellom Vadheim og Bergen, siden KD.com på alle måter er et anstendig organ kan jeg ikke si så mye om selve aftenen, men her er et bilde av baaten;

https://no.wikipedia.org/wiki/MS_«Fjordglytt»#/media/File:MS_Fjordglytt_Fylkesbaatane_Byfjorden_(000000).jpg

Deretter fikk vi Komandøren, en revolusjon mht katamaranteknologi, og denne var endog til dels utviklet i fylket;

https://no.wikipedia.org/wiki/MS_«Kommandøren»_(1990)#/media/File:MS_Kommand%C3%B8ren_Fjord1_Fylkesbaatane_(091901).jpg

Etter den tid har Br. Aa i Hyen - en bakevje i Nordfjord - utviklet nye katamaraner med et drivstofforbruk og effektivitet som resten av verden ikke forstår en dritt av;

http://www.braa.no/

Og hvem var først ute med LNG i stor stil?

https://no.wikipedia.org/wiki/Fjord1#/media/File:MF_Bergensfjord.JPG

LNG er nå et gjesp og veldig aliminnelig og kjedelig.

Hva er da mer naturlig med et nytt kvantesparng? Der en tar kraften fra elvene som velter seg ned helt gratis og kommer seg både over og ut fjorden.

Jeg tør påstå at det vi har sett de siste par - tre årene savner sidestykke i vår teknologiske historie. BBS har selvsagt rett i at MF Ampere har hatt mange landligger fordi de ikke var fulladdet nok til å tilfredsstille SD's harde krav. Men hvilken teknologi har virket fra dag en. Ampere er en så enorm suksess at samtlige fergeselskap i Norge nå kjører på denne teknologien.

De har fått støtte fra både ENOVA, Forskningsrådet m.m. Men hva så? Det sombegynner å sildre ned over ryggen på styrene i fergeselskapene er at elektrisk fremdrift - og det helt uavhengig av støtte - er langt bedre bedriftsøkonomi enn de tradisjonelle dielsefergene. Og det er det jeg har forsøkt å formidle og det er denne revolusjonen vi bør følge md på. Dette har skaket bransjen slik at endog Color Line begynner å lure på om dette er noe mellom Kristiansand og Hirtshals, eller endog lengre seilinger. Og dette har skjedd på tre år etter at Ampere åpnet ballet;

https://www.tu.no/artikler/verdens-storste-hybridskip-160-meter-langt-og-plass-til-2000-passasjerer/368127

Og denne baaten er allerede kontrahert og skal bare yte en halvtime, og dette stort sett i havn, men de har tydligvis større ambisjoer;

http://www.passengership.info/news/view,color-line-and-norled-join-partners-to-create-new-electric-system_50060.htm



Pages: [1] 2 3 ... 10