Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Telehiv

Sider: [1] 2 3 ... 83
1
Her styres det etter innfallsmetoden, helt uten konsekvensanalyse, lønnsomhetsvurdering, levetidsbetraktning eller påvirkning fra miljøer med kompetanse på det aktuelle temaet som skal gjennomføres. Vi har skattebetalernes penger i ryggen, og vi driter i hva dere mener.

Du skulle ikke tro at dette faktisk kan være så hjerteskjærende sant om et politisk "parti" i 2017, men så er det heller ikke noe parti men en samling bortskjemte borgerbarn som i vår klimadårskaps tid har fått tilgang til den offentlige godteposen som andre har jobbet inn for dem. Helt til de faktisk har klart å bedrive så mye nasjonal selvskading sammen med SV og Venstre at der ikke lenger er penger igjen til å betale for selskapsleken deres.
Her skal nemlig politianmeldes og anlegges sak mot alt fra norsk oljeutvinning (den minst forurensende og mest sikkerhetsomfattede oljeutvinning i verden) til en stakkars jordbærdyrker som prøvde å redde stumpene av åkeren sin fra et massivt skjæreangrep ved å henge opp ei dau skjære han hadde fanget i ei rottefelle. Han fikk 15.000 i bot.

PS: Men hvor er logikken? Skal man ikke anlegge sak mot produsenten av rottefellen også, og ikke minst: De som bruker dem til å fange rotter med? For når man oppfører seg som en rotte begynner man vel etter hvert å kjenne at fella nærmer seg for en sjæl også?


2
Og så titter vi litt bak sykkelfasaden til Lan:
Lan kjøres nå stort sett rundt i en råflott miljøversting, med piggdekk og privatsjåfør. Byrådets transporttjeneste er nemlig utstyr med to Audi A8 bensinbiler.
Leasingkostnaden er på nesten 17.000 kroner per måned per bil. En bil som hos forhandler koster godt og vel én million kroner før ekstrautstyr.
Hva med en Tesla uten piggdekk i stedet, som virvler opp mindre svevestøv enn limousinene hun cruiser rundt i?
Uansett, det har minket veldig med sykling etter vinterkulda slo til, sånt overlater berta til småfolket, seff.
Unnskyldningen? Sikkerhetshensyn....


Nå får du snart holde fred, Lan, jeg er oppe i dobbel dose blodtrykksmedisin nå

Link: https://www.nettavisen.no/na24/mdg-lan--kan-ikke-sette-min-egen-sikkerhet-til-side/3423391522.html



4
Enker og faderløse, småbarnsforeldre og halte og lamme som ikke uten videre klarer å sykle treåringen 18 km til barnehagen en gråkald februarmorgen går mot en tung tid i Oslo, for "Det grønne skiftet" fortsetter i samme destruktive og selvskadende tralten som folk bare stilltiende kneler for:
- Passeringer i bomringen vil fra 1. mars 2018 koste 43 kroner for bensinbiler og 48 kroner for dieselbiler (32 kroner i dag).
- Og etter planen skal prisen økes i rushtidene til 53 kroner for bensinbiler og 58 kroner for dieselbiler.

Kort sagt: 
- Enda en dreining av bompenge-straffeskruen mot dem som er avhengig av bil for å få giort jobben sin og samtidig få anbrakt barna i barnehagen.

Men kollektivtilbudet må da tilby en kompensasjon for dette landveisrøveriet, vel? Å nei du, her skal du straffes for din "klimalojalitet" så det holder:
- Dyrere(!) buss for dem som setter bilen hjemme
- Dyrere(!) bane for dem som setter bilen hjemme

Når jeg syns blodtrykket mitt blir for lavt, tar jeg bare en kvikk påminner om at MDG-Lan fløy til Tyskland for å motta miljøpris:



5
Lundin hadde ikke "behov for å lære norske leverandører en lekse" og brukte vettet i stedet:

Lundins utbygging av Edvard Grieg-feltet med hovedsakelig bruk av norske leverandører har en helt annen track record enn skandaleoppdragene utenlands, bl.a. flere levereranser fra Korea som Norge hadde mestret fint om de hadde blitt valgt. I en artikkel fra TU i 2015 kan man lese litt om hva Lundin sa om det intelligente i å gjøre ting i Norge versus Korea:

"Lundin forteller Teknisk Ukeblad at de hadde tilbud fra to store koreanske verft, og forklarer hvorfor de valgte som de gjorde.
– Ikke levert i tide
– De koreanske verftene kunne ikke vise noen troverdig gjennomføringsplan, inkludert engineering, innkjøp, samt ferdigstilling og uttesting av anlegget, sier prosjektdirektør i oljeselskapet Lundin Norway, Bjørn Sund.
– For øvrig har ingen EPC-leveranser fra Korea – så langt – blitt levert i tide, sier han videre.
Lundin Norway har tidligere vært svært eksplisitte i sine strategiske valg rundt tildeling av kontrakter for Edvard Grieg-prosjektet. Og det har ikke inkludert koreanske verft."


https://www.tu.no/artikler/lundin-hadde-to-korea-tilbud-pa-edvard-grieg-derfor-valgte-de-norsk/222388



Nødvendige spørsmål er:
- Hva i huleste er årsaken til at Statoil igjen og igjen har oversett denne kritiske viten og slik påført det norske samfunn enorme tap?
- Og nå: Hvor lenge har man tenkt å la Statoil få fortsette å lyve bort hva bransjen visste om dette - og hadde advart dem om - lenge før de begynte å undergrave norsk industri med å spille storkarer i utlandet?
- Hvor lenge har man tenkt å la Statoils kamuflering av reelle tap i utlandet, bl.a. Nord-Amerika, ikke få komme skikkelig fram i offentligheten?
- Hvor lenge har vi råd til å la et slikt selskap få lov å sitte med ca. 80% av verdikjeden på sokkelen parallelt med at partiene MDG, SV og Venstre - i tillegg til at de i ren Christine Meyer-stil forsøker å dekke til hvordan innvandrerbasert sosial dumping er i ferd med å smadre vår arbeidstrygghet - gjør sitt beste for å ødelegge vår mest sentrale næring som er helt sentral i å vedlikeholde vår velferdsstat?
- Når skal disse ulærde men høymoralske og selvrettferdige klimaslynglene i Norge lære at verden vil etterspørre olje i mange tiår til, der norsk olje vil være den minst miljøskadelige av det som vil bli tilbudt?
Kort sagt: Hvorfor skal et knippe bortskjemte borgerbarn i Oslofjordbotnen - med støtte i alliansepartnerne i mainstream media - få lov å undergrave vett og forstand i norsk næringsliv og dermed hele vår sosiale konstruksjon som vi har kjempet fram gjennom mange generasjoner?

For ordens skyld: Slik gikk det med ferdigstillelsen av Edvard Grieg foretatt av de "dyre" norske leverandørene:

- Plattformdekket til Edvard Grieg ble levert til operatøren Lundin Norge AS 15. april, nøyaktig som avtalt da kontrakten ble signert tre år tidligere.
- Mandag 6. juni forlot den siste modulen til Edvard Grieg-plattformen Kværners verft på Stord.
- Plattformdekket var så ferdig når det ble slept ut at det satte en ny standard: Ferdigstillelse av så mye arbeid som mulig ved kaien reduserer behovet arbeid offshore til en mye høyere kostnad.
- igjen viste norske leverandører at et sluttprodukt er mer enn timetelling, det er bl.a. å finne en mer intelligent og innovativ måte å gjøre ting på etter hvert som konkurransekravene øker. Akkurat slik vi nylig har sett med Mariafeltet.

Selvsagt vil Ptil (tilsynsmyndighetene) alltid måtte finne noe å rette på før en plattform settes i drift, typisk er at man kommer med noen påpekninger og forbedringsforslag til tekniske støttesystemer (elsystemet osv.). Men igjen, her var det norske oppsettet slik at man med langt mindre kostnader enn på de katastrofale utenlandsløsningene kunne gå inn i et oversiktlig system og utbedre greit og effektivt.

Mer om denne saken: http://www.kvaerner.no/toolsmenu/Media/New-media-page/Edvard-Grieg-plattformen-setter-en-ny-standard-for-ferdigstillelsesgrad-/





 
 

6
Generelt / Sv: Kunstig intelligens
« på: 17.11.2017, 10:57:21 »
Jeg syns Emeritusen var spenstig og høytflyvende her, jeg - og han utelot til og med sine ellers hyppig tilbakevendende stråmenn mot oss dannede skeptikere. Det trender bra. Emeritusen må ha vært i direkte godlune.
Vel, med et lite unntak for at han fikk inn et nytt stikk til Ellestad, men å få fjernet Ellestad fra tinninglappen til Emeritusen er vel like umulig som å lære Eystein Jansen gravitasjonslovene. Så det må få lov å passere upåtalt. 

så kjør gjerne debatt om kunstig intelligens - som sannsynligvis blir den ressurs som vil muliggjøre å avsløre klimahypen for godt før personlige alarmismepreferanser forpurrer fysikken enda en gang. Godt Chomsky ikke skjønner det, i alle fall.

7
Et lite addendum:
Siden du ikke lenger vil ha råd til å betale de nye bompengesatsene i Oslofjordbotnen i kombo med de nye fossilbilavgiftene men likevel må komme deg et sted det ikke går bane, så får det bli taxi da. Det er mer høyverdig fossilstoff, antar jeg?
Men ooopss, visste dere at nå er bompengesatsene lagt inn i taxiregningen selv om du ikke passerer en eneste bomstasjon på turen?
Du får bare finne deg i at du må betale stadig mer til MDG fordi du er en skitten umoralsk CO2-prustende jævel som i det hele tatt prøver å bevege deg rundt i samfunnet.

Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/forbrukerombudet/prishopp-paa-taxi-regningen-legger-inn-oekte-bompengetakster/a/24188486/?expId=df-86-de499907&varId=df-86-de499907

8
I skyggen av Christine Meyers faglige selvskading i SSB med forsøk på å mørklegge utfallsrommene for framtidig samlet arbeidskrafttilstand i kongeriket, slik at etatene ikke lenger kunne brukt byrået til noe nyttig hvis hun ikke hadde blitt stoppet - hun vil tydeligvis ha den vanlige unyttige "forskerklikken" kaffelattelallende her også, slik vi ser på de skakkjørte samfunnsfagene på universitetet som ingen gidder å lytte til lenger (i alle fall ikke nå, etter at Frank'en døde) tillater jeg meg å risse opp hvor selvskadingen nå akselerer mest ute i Europa og her hjemme: Sosial dumping med påfølgende nedbryting av velferdssamfunnets kjernetropp: Den godt utdannede middelklassen.
Hvis dette får fortsette i dagens tempo vil det bli det moderne velferdssamfunnets død i løpet av noen få tiår.

Men dette er noe som synes å trenge uendelig sent inn i tinninglappene til de mest bortskjemte borgerbarna ute i Europa så vel som hos de selvskadende kvasiraddisene her hjemme, nemlig at de lever i en villfarelse om at de vil kunne beholde sin velfødde status både lenge og vel samme hvor mye de jobber med å bryte ned de næringsveier som betaler for parasitttilværelsen deres.


Norsk samfunnsselvskader som i valgkampen greit fastslo at "staten skal selvsagt betale for at vi legger ned oljen"

Å nei du, EUs frie flyt av arbeidskraft er et uforstått fenomen hos slike hønsehjerner - og at den sosiale dumping dette medfører nå er stadig mer sentralt i å knuse middelklassen i de europeiske landene: Stadig større arbeidstakergrupper som trodde de besatte middelklassetrygghet i sine respektive land befinner seg fortumlet og tilsidesatt mens de ser EUs frie flyt av arbeidskraft sørge for at man rimelig uhemmet kan kjøre sosial dumping fra de EU-landene der folk er villig til å jobbe billigst. De må snart finne seg i å jobbe for halv lønn eller stå uten arbeid.

Sør for Alpene der jobbtryggheten er lavest, får du ute i distriktene nå kjøpt de flotte og tradisjonsrike husene til den tidligere middelklassen for småpenger, mens de prøver å holde det gående inne i storbyenes nye filleproletariatområder på stadig mer innskrenkede arbeidsmuligheter som ennå ikke er tatt av sosiale dumpere fra lavkostlandene og/eller er union bustet ned til flaskepanting.

De ute i Europa som ikke har skjønt hva som har skjedd med nedbrytingen av middelklassen helt siden Ronald Reagans (Midt-Vestens gårdbrukere lever nå stort sett fra hånd til munn) og Maggie Thatchers tid (når så du en britisk turist i Norge sist?!), og tror dette ikke kan skje "her", får bare fortsette å tro at de får fortsette å være middelklasse også i fortsettelsen. I USA der "utviklingen" er kommet lengst er middelklassen som kjent nå omtrent utradert gjennom union busting og sosial dumping; folk har ikke råd til å sende ungene på høyere skole, de har ikke råd til fullverdig helseforsikring, osv. Nå tror de forvirrede ofrene at Trump er løsningen - jeg får ubehagelige historiske assosiasjoner. I restaurasjonsbransjen har man i stor grad sluttet å betale ansatte lønn i det hele tatt, de må leve av tips eller sulte. 

Eller spør danskene, dvs. de som forstår hvorfor halve Jyllands eiendommer nå er fraflyttede og står med store plakater: "Til salg": EUs ensidige kostnadskrav til billigst mulig mat, om så den skal bestå av 80% penicillin, 10% næringsstoffer og 10% matsminke, driver den gamle danske landmand fra gård og grunn, som det lenge har skjedd i USA.

Og her hjemme danser kvasiraddisene ikke bare komplett uansvarlig og uvitende rundt klimagullkalven,
men tror sosial dumping er "anvendt humanisme til støtte for trengende utlendinger".

Men denne dagens totalt stivnede og ideologisk forskrudde venstreside er jo bare stokk reaksjonær i sin konsekvens: De aksepterer nå at alt deres forfedre og -mødre har slåss fram av sivilisasjon de siste par hundre år kan brytes ned av arbeidsinnvandring som slippes løs på samfunnet i stadig økende skala. Mens kvasiraddisene i sin mondene bortskjemthet tror de utøver en "dyp og solidarisk forståelse" for grundig omskjæring av kvinner og annen innført høykultur, for å si det sånn. Vi snakker her om selvskaderne i alt fra SV via nøtte-casene i MDG til mentalt ubalanserte og sterkt forspiste Venstre.

Disse selvskaderne tror nemlig også i essens at EU er "solidarisk", "radikalt" og "den utviklingskurs vi må følge" og er følgelig patetisk handlingslammet rundt sine kaffelattekopper i Oslofjordbotnen, mens storkapitalen gnir seg i hendene så det svir langt inn i sjela på dem som forstår hva som er i ferd med å skje: Da LO undersøkte byggebransjen i Oslofjordbotnen i sommer fant de at ca. 80% var utlendinger som arbeidet ulovlig/uten godkjente arbeidstillatelser, og selvsagt langt, langt under tariff. Men er det noen som gjør noe? Den selverklærte venstresiden med sine hvite hender har jo aldri vært på en byggeplass og forakter dessuten arbeidsfolk så det holder.

Men alle er ikke selvskadende oslofjordbotn-idioter ennå: Ute på Sotra i Hordalands skjærgård råder "Kjetting-Jan", og han vil ikke ha denne driten, hør bare hva han sier:

«Kjetting-Jan» kansellerte ordre da kunden ikke ville benytte norsk arbeidskraft:
- Jeg hadde heller dumpet kjetting på sjøen.




Sotra Anchor & Chain som ledes av Jan Vindenes, også kjent som «Kjetting-Jan», leverte nylig inn et anbud på kjetting og installering til et Bergen-basert selskap. Vindenes fikk tilslag på anbudet, men valgte å trekke det tilbake da nevnte selskap bare ville ha kjettingen, og heller hente arbeidskraft i utlandet.
- Jeg er opptatt av at vi skal bruke norsk arbeidskraft i Norge. Vi tilbød både utstyr og arbeidskraft i milliontilbudet, men kunden ville bare ha «kjettingen» og i stedet bruke innleid, billig utenlandsk arbeidskraft til installasjon og modifisering av slepearrangement til en rigg som skal slepes utenlands. Det er helt uaktuelt for oss, og da droppet vi like godt hele leveransen, sier han, og legger til:
- Jeg hadde heller dumpet kjetting på sjøen.
Den norske kunden må dermed til utlandet for å tak i utstyret som Vindenes kunne levert.
- Vi selger en pakke der utstyret, kompetansen og arbeidskraften henger sammen. Jeg synes det er viktig at vi strekker oss langt for å sysselsette vår egen hjemlige arbeidskraft, sier Vindenes.


Folkens, som gammel handlingsorientert kraftsosialist som alltid ser etter hva hele folket kan leve trygt og godt av, og forhåpentligvis ikke enda en sleip og ryggesløs opportunist av kvasiraddistypen, mener jeg det er bare å kaste muffer og diademer høyt i været for "Kjetting-Jan" og håpe at flere tar poenget etter hvert.

     

9
Baseball,
jeg antar du sikter til operatørselskapene når du viser til årsaker som "dårlig planlegging, for dårlig dokumentasjon og for dårlig spesifisering". I så fall kan vi være nokså enige om den siden. Dyktige norske leverandører, for eksempel Aker, Aibel, Kværner samt Kongsbergmiljøene særlig innen subsea har tradisjonelt hatt svært dyktige engineeringmiljø som har kompensert for operatørselskapenes manglende evne til å produsere tilfredsstillende prosjektspec'er. For uerfarne Statoils kjempeutbygginger på 80- og 90-tallet var dette gull verdt, fra condeep-tiden til diverse tekniske innovasjoner rundt både flytende utbygginger og subsealøsninger. Problemet var at Statoil etter hvert begynte å tro det var deres fortjeneste at det gikk så bra med prosjektene deres der hovedentreprenørene var norske. Da de dro utenlands med sine største prosjekter fikk de virkeligheten rett i trynet (slik de har fått satsingen sin bl.a. i Nord-Amerika i trynet av lignende grunner):
- utenlandske verft kunne ikke norske sokkelkrav og standarder slik at masse måtte gjøres om (hehe, jeg var f.eks. innblandet i evalueringen av en overskridingsstudie for få år siden der asiatene bygde køyene på 1,80 for de trodde det var greit....)
- asiatene klarer selvsagt ikke å "reparere" dårlige spec'er fra den andre siden av kloden med en helt annen organisasjonskultur, slik de norske leverandørene har reddet ræva på dårlige operatørselskapsspec'er i de par-tre tiårene foran
- de norske selskapene er i en helt annen klasse mht. å våge å gå direkte i dialog med operatørselskapene (oppdragsgiverne) og påpeke ting som er uholdbare og/eller innovasjoner som kan foretas. Erfaringene er at asiatene bare bygger etter det de får, de anser det som en stor fornærmelse å begynne å "irettesette" oppdragsgivers kravspec'er. I stedet holder de munn og gjør det de tror er best. Det har vist seg å gå veldig galt siden de ikke kjenner forvaltningsregimet de bygger mot.

Dette bare som noen kommentarer til hvorfor det sjelden er lurt å ikke ta med norske eksperter på norske utbygginger. Dette dreier seg ikke om hva asiater kan klare på egen hånd, det er ofte imponerende nok, men hva slags problemer man får når de skal bygge mot noe de ikke mestrer på den andre siden av jorden, og til dels inkompetente company men (oppdragsgivers representanter) kommer i fly for å se til dem.... been there, seen that  8)


 
   

10
Og nå får vi håpe at det snart ryddes opp i det nærmest nasjonalsvikende idiotiet med å sende svære nasjonale verdier til utlandet:


Aasta Hansteen (oppe til venstre), Goliat (oppe til høyre), Martin Linge (nede til venstre) og Edvard Grieg (nede til høyre) er blant prosjektene som har blitt evaluert i Rystad-rapporten. Flere av prosjektene er bygget ved Hyundai Heavy Industries (i midten).

NORSKE SKREKK-OLJEPROSJEKTER I ASIA
Skrekktallene fra Asia-prosjektene viser at de har kostet fellesskapet svært mye. Nå er saken som kjent tatt til olje- og energiministeren, som forhåpentligvis begynner å styre litt mer aktivt i særlig statsselskapets egne underliggende preferanser. For problemet er jo at Statoil er børsnotert både i USA og Norge, og rent formelt kan ikke myndighetene da legge seg tydelig opp i sitt eget selskap - en børsnotering som derfor må være i klar strid med intensjonene i norsk petroleumslovgivning (der statsforvaltningen skal sikre jevn og stødig vekst og sysselsetting av norsk industri, osv.). Men både børsnotering av Statoil og fusjonen Statoil/Hydro som i tillegg delte restene av havarerte Saga var jo et rent politisk megalomant kupp av Helge Lund og Eivind Reiten der sittende statsminister måtte late som han ikke visste før det var for sent. Her har økonomiske historikere mye godt å grave i i tiårene framover...
   
Bakgrunnen til at statsråden må inn i bildet er rapporten som ble offentliggjort av Rystad Energy for en måneds tid siden, der det kom fram at sju oljeprosjekter som har blitt bygget ved asiatiske verft de siste årene har fått en merkostnad på 70 milliarder kroner. Denne merkostnaden er fordelt på de involverte aktører mht. kostnadsoverskridelser, forsinkelser/lengre gjennomføringstid samt verditap knyttet til produksjonsavbrudd relatert til kvalitetsproblemer på plattformdekket. Norsk Industri og bransjeleder for olje og gass, Runar Rugtveit, synes f.eks. ikke rapporten fra Rystad er spesielt lystig lesning: "Vi hadde en rapport i 2014. Konklusjonene da var litt snillere enn de som foreligger nå når fasiten er her" sa han da Rystad la fram skrekktallene nå.

Statoils hemmelige Korea-milliarder:
Statoil skal ha betalt hemmelige milliarder til koreanske verft for å få jobben gjort som avtalt. Les om det her:
https://www.tu.no/artikler/statoil-skal-ha-betalt-hemmelige-korea-milliarder-dette-kan-koste-oss-alle-svaert-mye-penger/396731

Statoil har for øvrig i flere sammenhenger kokt opp en historie om at norsk industri ikke hadde kapasitet i de periodene prosjektene ble tildelt, noe som er delvis unnaluring: Minst to av Asia-prosjektene ( i alle fall Gina Krog og Ivar Aasen) lå godt til rette for Kværner og Aibel.

Norge må våge å stå mer opp for egen industri:
Runar Rugtvedt er bransjeleder for olje og gass i Norsk Industri, og han sier for eksempel at oljebransjen er nødt til å gjøre flere ting i tiden som kommer når nye prosjekter skal settes ut. Blant annet peker han på at norske og utenlandske aktører må konkurrere på like vilkår:
– Kontraktsstrategiene må ikke gå i disfavør av våre miljøer. Vi er veldig opptatt av at de norske miljøene ikke havner i en dårligere konkurransesituasjon, sier han.

Rugtvedt peker på at det også må tas reelle evalueringer av tilbud.
– Da må man for eksempel legge inn ekstrakosten ved å følge opp prosjekter i Asia, ekstrakost på transporttid og ekstrakost på å følge opp underleverandører i Asia, samt at HMS må evalueres på en helt annen måte. Det har vært svært mange kvalitetsavvik der nede, sier han.

Dette bare som noen eksempler på at blåbukken har fått passe havresekken altfor lenge i norsk oljeforvaltning. Jeg savner de gamle strategene som gjorde nasjonale mirakler for oss på 60- og 70-tallet. Hadde vi ikke hatt disse, hadde vi fort endt som Storbritannia etter 50 år med oljeindustri: Ikke ei krone på bok.
Vi har ca. 8.000 milliarder kroner fordi vi, i alle fall inntil de senere årene før vi begynte med de selvskadende utførslene av oppdrag til utlandet, har forvaltet vårt pund med nasjonal intelligens, og ikke latt internasjonale hauker loppe oss til skinnet, som er regelen for oljeproduserende land.

11
Johan Castberg er et kjempefelt, operert av Statoil. Her har vi fått denne meldingen om hovedutbyggingsløsningen:

Milliardavtale havnet i Asia: Skroget til produksjonsskipet som skal på Johan Castberg-feltet vil bli bygget i Singapore.
 

12
I mange år har vi sett de største utbyggerne på norsk sektor - med Statoil i spissen - skusle bort svære milliardbeløp på å rute viktige utbygginger til utlandet (særlig Asia og Midt-Østen) i stedet for til våre hjemlige leverandører. Argumentet har vært at norske selskaper er for dyre. En halvape i Statoilledelsen som jeg snakket med for noen år siden mente at man "trenger å lære norske utbyggingsleverandører en kostnadsleksjon", og det kunne gjøres ved å sette ut mer til utlandet. Vårt eget statsselskap har sjokkerende nok i en årrekke (toppet med Helge Lund-blårussepoken) altså stått i spissen for å underminere våre verdensledende leverandører akkurat i den fasen de trengte å få vise hva de var gode for.

Resultatet vet vi: Skandaløse overskridelser på både kostnad og tid, hinsides dårligere enn det vi med sikkerhet vet norske leverandører ville klart når sluttstrek settes.

I stedet for Statoil med kontroll over 80% av verdikjeden på norsk sokkel (for øvrig usunt mye og ødeleggende for leverandørene i seg selv) og som selvsagt skulle vært den sentrale støttespiller for norsk leverandørindustri måtte det utenlandske selskaper til for å synliggjøre hvor dyktig og kostnadseffektiv norsk leverandørindustri faktisk er på feltutbygginger på alle plan, eksempelvis:
- svenske Lundin har vist innsikt i dette og lyktes med tungt norskbaserte utbygginger
- tyske Wintershall er det siste, og kanskje mest lysende eksempelet på hva som kan oppnås når norske leverandørhoder slår seg sammen og får anledning til å bruke samlet evne til nytenkning, effektivisering og løsningsinnovasjon: Mariafeltet 

Om Mariafeltet
- Utvinnbare reserver for Maria-feltet var først anslått til 23,3 mill Sm3 oe. (standard kubikkmeter oljeekvivalenter) olje, 1,9 mill. Sm3 oe. gass og 3,0 mill Sm3 oe. NGL (Natural Gas Liquids). Under utbyggingen er anslagene gradvis økt, også pga. ytterligere vellykket produksjonsløsning.
- Feltet med en lønnsom utbygging vil altså skape store verdier for fellesskapet.
- De forventede investeringene knyttet til utbyggingen var opprinnelig på 15,7 milliarder kroner. Sluttsummen ble hele 3,7 mrd. kroner billigere, vi skal se på årsakene nedenfor.

Mariafeltes elegante og ressurs- og kostnadsvennlige tilknytning av en subsealøsning til nærliggende infrastruktur:


Norske leverandører
Viktige kontrakter ble tildelt Aibel i Haugesund, FMC Kongsberg Subsea, Subsea 7 (herunder fra deres anlegg på Vigra) og Reinertsen (Trondheim)
- Rettighetshaverne i utvinningstillatelsen er Wintershall (operatør, 50 prosent.), Petoro (30 prosent) og Centrica (20 prosent).

Utbyggingsmodellen er optimalt miljø- og ressursvennlig: Subsealøsning tilknyttet etablert infrastruktur
Den suverene løsningen der man slipper å bruke kostbare/forurensende overflatefartøy av FPSO-typen ble utpønsket i samarbeid med utvalgte norske leverandører, og framforhandlet (tøff, men vellykket prosess) med de nærliggende installasjonene, er lønnsom på 30 dollar/fat. Hadde man satt også dette bort til Asia med en konvensjonell/fantasiløs overflateløsning hadde ikke feltet vært lønnsomt på dagens oljepris - før de høyst forventede overskridelsene og bruddene på byggeforskriftene hadde begynt å tikke inn...   

Hva oppnådde man med å bruke norske leverandører?
Nå kan vi som kjenner norsk leverandørindustris faktiske styrke godte oss i flg erfaringer uttrykt av Oljedirektoratet i dag:

- Oljedirektoratet melder at samtykke er gitt oppstart av Maria-feltet i Norskehavet.
- Utbyggingen kommer i drift nesten ett år før opprinnelig plan.
- Kostnadene er reduserte og anslaget oljereserver er økt litt.
- Produksjonsstarten skjer i desember. Dette er om lag 10 måneder tidligere enn opprinnelig plan som var fjerde kvartal i 2018.
- Et godt gjennomført prosjekt og raske og effektive boreoperasjoner har bidratt til dette
- Oljedirektoratet er godt fornøyd med utviklingen av Maria-prosjektet, sier Kalmar Ildstad, underdirektør i Oljedirektoratet for utbygging og drift i Norskehavet.

Det tyske oljeselskapet Wintershall - som er et selskap i BASF-gruppen - er altså operatør for Maria-feltet. Investeringskostnadene er snaut 12 milliarder kroner, mens estimatet i Plan for utbygging og drift (PUD)var på 15,7 milliarder kroner. I mai i år uttalte Winthershall at framdriften i Maria-prosjektet var så god at selskapets konserndirektør Mario Mehren regnet med oppstart i første halvdel av 2018. Framdriften gikk ennå raskere enn konsernsjefen så for seg.


   
 

13
Høykulturen i Nord-Europa i den varme bronsealderen:
I Sør- og Midt-Norge dateres bronsealderen til tidsrommet 1700‒500 f.Kr., med en eldre (1700‒1100 f.Kr.) og en yngre (1100‒500 f.Kr.) del. I Nord-Norge brukes betegnelsen tidlig metalltid om tidsrommet fra 2000 f.Kr. til 300 e.Kr. Det varme og meget gunstige klimaet i Nord- Europa og ikke minst viktig for Nordens utvikling i bronsealderen skapte en teknologisk høykultur vi på noen områder knapt klarer å etterligne i dag: Det er funnet 54 lurer støpt i bronse i arkeologiske funn fra bronsealderen i Nord-Europa, enten hele eller i fragmenter. Fire av funnene er fra Norge; de to beste bevarte fra Revheim på Jæren og to andre på Rossum i Gran, Oppland. Et av mest fullkomne parene er altså funnet i Norge. De ble funnet i en myr på gården Revheim i Rogaland.


Dette er et par danske lurer

Metallurger forstod først hvor avanserte bronselurene var
Hver bronsealderlur krevde støping av opp til tretten presist formede og tilpassede deler. Dagens messingkopier er lagd av plater som loddes sammen. I bronsealderen brukte man derimot den kompliserte cire perdue-teknikken (= tapt voks) med bruk av bivoks. Ved moderne forsøk på rekonstruksjon har man ikke fått til et instrument like perfekt som de 3 000 år gamle originalene, f.eks paret som ble funnet i Tellerup på Fyn, som det også er gjort innspillinger med.

Det fabelaktige solvognfunnet ved Trundholm i Danmark



Trundholmsvognen (Solvognen) er et dansk nasjonalklenodium – et enestående bronsealderfunn utformet i bronse og gull. Solvognen er en hulstøpt figur, bestående av en hest som trekker en stor vertikal skive som kan tolkes som et symbol for solen. Solskiven er belagt med gull på den ene siden, og har fine sirkelformede mønstre. Både hest og skive har hemper som det har vært trukket snorer gjennom. Hesten og skiven står på restene av seks hjul. På den måten utgjør figuren en «solvogn», og blir derfor ofte betegnet som Solvognen. Figuren er datert til eldre bronsealder – ca. 1350 f.Kr.
Solvognen ble funnet den 7. september, 1902 i Trundholm mose i Odsherred, Nord-Sjælland i forbindelse med den første pløyningen av området. Finneren, Frederik Willumsen, brakte hjem funnet, og lot sønnen leke med hesten, i den tro at figuren bare var et gammelt leketøy. Solvognen var imidlertid skadet allerede i bronsealderen, da den ble lagt ned – sannsynligvis som en offergave i mosen. I 1998 fant man på samme sted flere fragmenter av de seks hjulene på figuren med metalldetektor

Smykke- og brukskunstdesignerne i bronsealderen lå neppe særlig etter dagens?




14
2 innspill her:

1) Var og sjekket ut Osebergskipet i fjor, for første gang siden jeg var barn. Kona lurte på hvorfor i all verden jeg stod og glante så lenge fra endene av skipet. Linjene er helt spinnvilt vakre.
2) Det har aldri vært tvil i mitt hode om at fortiden inneholder mange skatter vi ikke vet om. Alle som forsker på fortiden går liksom ut fra at det har vært en ufravikelig lineær utvikling, og tar ikke mye høyde for at avanserte framskritt kan ha forekommet for så å gå til grunne/forsvinne. Mon tro hvor mange arkeologiske funn som har vært avfeid på feil grunnlag?

Administrator,
takk for dine to oppfølgende tankerekker; du har lest mine tanker om tidens ikke-lineære gang, uforståtte forstand og varierte estetikk!

15
Her kan dere lese litt mer om dette enestående funnet. Som noen av arkeologene sier; de fikk tårer i øynene da de så skjønnheten i hva som avdekket seg:

https://forskning.no/2017/11/forbloffende-detaljert-seglstein-fra-bronsealderen

Og tilbake står spørsmålet: Hvordan klarte de for 3500 år siden å lage noe så nøyaktig uten "moderne" hjelpemidler?
Undervurderer vi fullstendig hvor langt den tidens sivilisasjon og teknologi var kommet?

Sider: [1] 2 3 ... 83