QuoteMidt under det største teknologiske skiftet i bilhistorien – fra en global bilpark med forbrenningsmotorer til introduksjonen av elektriske biler – skjer en rokering av penger, produksjon og prestisje uten sidestykke i den internasjonale bilindustrien.
Det som ikke nevnes med ett ord av dette batteribil-elskende menighetsbladet (men "menigheten", som er norske bileiere, elsker ikke batteribiler!) er at europeisk bilindustri har satt benkrok på seg selv takket være våre udugelige, klimafrelste politikere:
QuoteSom et ledd i EUs strategi for full overgang til elbiler fra 2035 har unionen innført regler som krever at de gjennomsnittlige CO2-utslippene fra nye biler blir stadig lavere. Grensen er i øyeblikket på 95 gram pr. kilometer, men i 2025 skal den settes ned til 81.
Siden bensin- og dieselbiler slipper ut mer enn 120 g/km, må bilprodusentene selge en stor og økende andel elbiler for å overholde unionens regler for gjennomsnittlig utslipp, og lykkes de ikke med det, skal de ilegges saftige bøter.
Forbrukerne har imidlertid ikke endret adferd i tråd med EUs veikart for elektrifisering av bilparken. Ikke bare har salget av biler stagnert, men folk kjøper ikke flere elbiler, og dermed risikerer bilindustrien et dobbelt svingslag: reduserte salgsinntekter fra kundene, og økte utgifter til bøter fra EU. Nedleggelsen av bilfabrikker og leverandørselskaper i Europa er da også allerede i full gang.
https://www.document.no/2024/12/04/eu-overveier-a-droppe-boter-til-bilprodusenter-som-ikke-selger-nok-elbiler/