Klimadebatt

Klimadebatt => Energi og miljø => Topic started by: Telehiv on 30.10.2017, 07:58:34

Title: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Telehiv on 30.10.2017, 07:58:34
Alle er vel enige om at elbiler i tett trafikkerte byer rent luftteknisk må oppleves som en bedre lokal miljøløsning enn eksosutslipp fra fossilbiler. Men: Klimafykene som mener CO2 er det eneste problemet her i verden, ser i det samlede miljøregnskapet ikke ut til å ha så mange MILJ�-poenger med sin storslagne subsidiering for at folk skal skifte til elbil. For et annet, og mer komplekst forhold er ikke bare de faktiske CO2-utslippene ifm. elbilbatterienes livsløpssyklus - men også de samlede miljøproblemer, fra tilvirking til skroting. En artikkel i Svenske Teknikens Värld fokuserer imidlertid typisk nok bare på CO2-elementet: "Sett till utsläpp under tillverkningsprocess och driftutsläpp kan det vara så att det är mer skonsamt för miljön att behålla din gamla bil, enligt ny forskning".

Denne grafen viser CO2-utslipp for elbiler over definerte tidsrom:

(http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2016/05/aob-miljobov-700x457.jpg)

Men hvor er grafen for samlet kjemikalie- og giftstoffregnskap?! Når også dette regnes inn, hva blir det reelle miljøavtrykket for elbiler da?

Link til artikkelen: http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

IVL Svenska Miljöinstitutets studie
Den grundigste kilden til disse "CO2-poengene" er IVL Svenska Miljöinstitutet, som har gjort en studie pÃ¥ oppdrag fra svenske Energimyndigheten og Trafikverket. Men ogsÃ¥ her gÃ¥r det altsÃ¥ i "green house gas emissions" mens det samlede miljøregnskapet (les: reelt miljøskadelige giftstoffer og kjemikalier m.m.) havner i periferien. 
Link til studien: http://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede9559/1496046218976/C243+The+life+cycle+energy+consumption+and+CO2+emissions+from+lithium+ion+batteries+.pdf

Steigans kommentar:
Steigan skrev om det samme i sommer: https://steigan.no/2017/07/31/svensk-rapport-elbilenes-batterier-er-klimaverstinger/

Kort sagt: Det gjenstår mye arbeid også med elbiler før man kan erklære de samlede miljøutfordringer som løst. Og som vanlig: Når CO2-hysterikerne er på banen tapes det reelle og SAMLEDE miljøperspektivet raskt av syne, i iveren etter å frelse verden fra karbondjevelen.
 
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Telehiv on 30.10.2017, 08:18:52
Merk at jeg har gjort noen oppfølgende presiseringer på teksten etter at første versjon ble lagt ut i farten, så sjekk dette før evt. kommentarer.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Baseballstick on 30.10.2017, 08:37:19
Ingen som har sett fasilitetene hos kinesiske batteriprodusenter fremhever elbiler som miljøbiler med mindre de har økonomisk interesse av å gjøre nettopp det.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 30.10.2017, 10:00:34
Så, så, nå må dere ikke være så bakstreverske og negative, se heller på mulighetene;

https://elbil.no/ombygd-triumph-gt6-elektrisk-estetikk-pa-hoyt-niva/

Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Telehiv on 30.10.2017, 10:38:21
Quote from: Emeritus on 30.10.2017, 10:00:34
Så, så, nå må dere ikke være så bakstreverske og negative, se heller på mulighetene;

https://elbil.no/ombygd-triumph-gt6-elektrisk-estetikk-pa-hoyt-niva/

Hehe, jeg "bakstreversk og negativ"?! Neida, bare miljøbevisst. Uten CO2-indusert hjerneskade.

PS: Den dagen jeg hører dildo-summingen av en skjendet TR6 skli ekkelt opp under baken på meg langs en landevei dedikert til sporty cab-kjøring med tilhørende sensuell lyd fra eksosen, velger jeg meg første dødssikre stup og kaster meg ut i glemselen...
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 30.10.2017, 10:54:45
Vel, vi får se. Jeg har nå sendt en e-post til dette firmaet for å høre hva de skal ha for å elektrifisere en 1988 MB 300SE som jeg har stående lagret siden 2004. I valget mellom å høre en svak summing, og å lytte etter neste tannhjul som knirker, og som det koster titusener å skifte, er valget enkelt. Jeg skal rapportere hvis jeg får svar.

PS; på litt sikt regner jeg med at du får kjøpt lydanlegg der du kan legge inn den motorlyden du vil ha, og endog variere litt avhengig av sinnstemning, da kan du velge mellom en rå V8er, en kjapp knitrende MG, eller min drøm, lyden av noen seriekoblede EMD's

https://www.youtube.com/watch?v=wkTn9PzdKLk
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Telehiv on 30.10.2017, 11:11:23
Quote from: Emeritus on 30.10.2017, 10:54:45
Vel, vi får se. Jeg har nå sendt en e-post til dette firmaet for å høre hva de skal ha for å elektrifisere en 1988 MB 300SE som jeg har stående lagret siden 2004. I valget mellom å høre en svak summing, og å lytte etter neste tannhjul som knirker, og som det koster titusener å skifte, er valget enkelt. Jeg skal rapportere hvis jeg får svar.

Vel, hva du vil gjøre med en MB 300 fra 1988 er jo ikke noe stort bilhistorisk overgrep. Men mitt forhold til Triumph er vel for deg som om noen satte inn en dildomotor i en 1936 Mercedes-Benz 540 K Special Roadster. Tror du baronesse Gisela von Krieger hadde gjort det, og deretter fått $11,770,000 for den?

(http://blogs-images.forbes.com/hannahelliott/files/2012/07/111usxethis1.jpg)

Link: https://www.youtube.com/watch?v=WlMYnAYExyk
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Ex-administrator on 30.10.2017, 12:24:43
Har ikke fått lest linkene, men fra før er det påfallende at mange slike miljøsammenlugninger (sic) ikke tar med miljøpåvirkningen fra leting, utvinning og distribusjon av fossilt drivstoff.

Nest etter at elbiler gjør underverker for lokal luftkvalitet i byer, er den største fordelen for meg at man ikke trenger bensinstasjoner, tanker, tankbiler, tankbåter, raffinerier osv.

Merk: jeg er en ihuga tilhenger av vannkraft, atomkraft (og elbil). Og eier elbil selv. Det er fantastisk på alle mulige måter unntatt rekkevidde. Og det kommer.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Telehiv on 30.10.2017, 12:43:35
Quote from: Administrator on 30.10.2017, 12:24:43
Har ikke fått lest linkene, men fra før er det påfallende at mange slike miljøsammenlugninger (sic) ikke tar med miljøpåvirkningen fra leting, utvinning og distribusjon av fossilt drivstoff.
Nest etter at elbiler gjør underverker for lokal luftkvalitet i byer, er den største fordelen for meg at man ikke trenger bensinstasjoner, tanker, tankbiler, tankbåter, raffinerier osv.
Merk: jeg er en ihuga tilhenger av vannkraft, atomkraft (og elbil). Og eier elbil selv. Det er fantastisk på alle mulige måter unntatt rekkevidde. Og det kommer.

Jeg ble litt humoristisk en stund rundt gamle ærverdige sportsbiler, som selvsagt ikke kan/bør rives ut av sin motorhistoriske sammenheng.
Men like selvsagt har du rett, og som ogsÃ¥ jeg pÃ¥peker innledningsvis: Tette bymiljøer bør ha som mÃ¥l Ã¥ ha minst mulig eksosspyende biler, sÃ¥ snart som mulig. 
Men løsningen -  før elbilene har funksjonell rekkevidde/ladehastighet/ladetilgang ute i den arbeidende verden - er selvsagt ikke Ã¥ forhÃ¥ndsskatte i hjel fossilbiler som trengs til mer enn Ã¥ kjøre rundt i Oslo med, bl.a. komme seg til og fra arbeid ute i distriktene der offentlige transportmidler ikke strekker til. Men at folk driver med ærlig arbeid ute i det ganske land er nok ikke sÃ¥ lett Ã¥ se fra kaffelatteslendriankrakken til MDG-syndromistene i Oslofjordbotnen.

Og det er helt rett at fossilutvinning og distribusjon har et langt og stedvis miljøbelastende fotavtrykk. Men her skiller altså ikke elbil- og batteriindustrien seg så mye mer positivt ut, med til dels mer alvorlig gift- og kjemikaliebruk selv om en holder de tåpelige CO2-regnskapene utenfor, jfr. en rekke studier på dette. Heldigvis sluttet vi med blytilsetninger i bensinen før vi alle gikk under i takt med Romerriket der eliten sies å ha blitt påført omfattende og hjerneskadende blyforgiftninger fra bly de både tilsatte vinen (for at den skulle bli perlende) samt som tetningsmiddel i vannrørene til overklassen.

Og som jeg ofte har sagt før, ingen har foreløpig sett en skjøteledning etter et jetfly, som CO2-hysterikerne bruker til sine klimakonferanser. Betalt av andres bompenger og CO2-avgifter, mens de cruiser rundt i oversubsidierte elbiler med digitalt kaffelattestativ.

Poenget mitt er at her må det utvises skjønn og sunn fornuft før vi bedriver så mye samfunnsmessig selvskading at MGD-erne må begynne på arbeid for å kunne holde seg med økomaten og moteklærne sine (de fleste er nok imidlertid arvinger etter gamle miljøgriser som har drevet og kjørt med fossilbil til arbeid i 40 år for å holde de kravstore ungene stangen).
   

 
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Baseballstick on 30.10.2017, 14:46:57
Quote from: Administrator on 30.10.2017, 12:24:43
Nest etter at elbiler gjør underverker for lokal luftkvalitet i byer, er den største fordelen for meg at man ikke trenger bensinstasjoner, tanker, tankbiler, tankbåter, raffinerier osv.

Lufta i Trondheim en vindstille vårdag på tampen av vinteren er mye verre enn lufta i Hong Kong. Dette kan enkelt verifiseres på appen Plume Air Report, som gir mulighet til å følge real time luftkvalitet i mange byer rundt i verden.

Hvordan er dette mulig, er spørsmålet som møter meg når jeg ikke bare fremmer påstanden men også dokumenterer den. "Vi ser jo bilder i avisa fra Hong Kong der folk går med munnbind?" Jada, det forekommer at folk bruker munnbind i Hong Kong, og i andre kinesiske byer. Men det ble mest brukt under fugle- og svineinfluensa, som kinesiske myndigheter brukte for alt det var verdt for å vise at alt er ikke bare solskinn og fuglesang i vestlige land heller. Kinesere rister bare på hodet og ler om du spør om munnbindet skyldes luftstøv. Munnbind brukes mot sykdommer og i de varmeste periodene når gassene fra delvis åpne kloakkanlegg lukter verst.

Hvordan kan det så ha seg at lufta i Trondheim er verre? Jo, det skyldes noe så enkelt som at kineserne har dieselforbud i byene. Alle busser, taxier og lastebiler kjører på gass. De aller fleste biler som ikke går på gass, går på bensin. Og du ser børste/spyle-biler overalt, som faktisk fjerner støvet. I tillegg bygges det inn spyledyser i veiene, så man kan dempe støvet med å skru på vann noen minutter ved behov.

I Norge innfører vi bompenger, men folk har ikke alternativer så de må kjøre likevel. Og ikke nok med det, de rødgrønne oppfordret jo folk til å kjøre dieselbil siden vi i Norge skulle redde verden fra "menneskeskapt global oppvarming". Det innføres avgift på piggdekk, men isføre med vann oppå isen rundt Trondheimsfjorden gjør at folk må ha piggdekk likevel. Alternativet er kjetting. Også har vi en og annen spyle/børstebil, men de brukes ikke. Når tørrværet kommer og støvet flyr fritt, ser vi på forsidene at lufta er helt for jævlig og at avgiftene må økes. Ingen protesterer, for man ser jo at snørra er svart når man snyter seg, så noe må helt klart gjøres.

Så da blir det sånn da? Vi betaler mer og mer i avgifter, samtidig som lufta blir bare verre og verre. Og ingen klarer å se selvmotsigelsene.

Det er typisk norsk å tro at avgifter renser lufta.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: translator on 30.10.2017, 16:14:24
Mens en elbil-"motor" kun trenger ca 200 deler for Ã¥ settes sammen, hovedsakelig elektroniske komponenter, trenger en forbrenningsmotor ca 1000 deler.  Derfor vil en overgang til elbiler ha dramatiske konsekvenser for bil- og ikke minst leverandørindustrien i bilproduserende land. Tysk TV sendte i forrige uke denne reportasjen, vel verdt Ã¥ fÃ¥ med seg hvis du har tyskkunnskapene i orden (trykk pÃ¥ UT sÃ¥ blir programmet tekstet pÃ¥ tysk). Første besøk er hos Mercedes i Stuttgart.

http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage-Dokumentation/Macht-e-mobil/Das-Erste/Video?bcastId=799280&documentId=47134698
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 30.10.2017, 18:58:15
Sitat Administrator;

"Merk: jeg er en ihuga tilhenger av vannkraft, atomkraft (og elbil). Og eier elbil selv. Det er fantastisk på alle mulige måter unntatt rekkevidde. Og det kommer."

Hvis du ikke umiddelbart demper dine alarmistiske tendenser og tilbøyeligheter blir det snart åpnet en ny tråd her på forumet;

"Administrator - Skeptikeren som snudde ? eller var han ikke skeptiker likevel?"

Her på forumet skal en helst ha kulldrevet vaskemaskin, og hvis det var teknisk mulig å lage en kulldrevet vibrator, hadde et stort flertall insistert på at dette var det eneste tilfredsstillende.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 30.10.2017, 19:07:46
Sitat Translator;

"Mens en elbil-"motor" kun trenger ca 200 deler for å settes sammen, hovedsakelig elektroniske komponenter, trenger en forbrenningsmotor ca. 1000 deler."

Og endog det er en sannhet med modifikasjoner. En el-bil har ikke gearkasse, og hvor mange finnes i den? Men langt viktigere er ikke hvor mange deler, men hvor mange deler som beveger seg mot hverandre og skaper friksjon og som legger igjen milliarder av smÃ¥ partikler som sliter pÃ¥ alle de andre delene. Og Otto - motorene er endog bygget slik at den ikke har ett, men to systemer som bringer alle disse milliarder smÃ¥ sandpapirpartiklene rundt omkring, kjølevannspumpen og oljepumpen. 
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 30.10.2017, 19:45:48
Sitat Telehiv;

"Vel, hva du vil gjøre med en MB 300 fra 1988 er jo ikke noe stort bilhistorisk overgrep. Men mitt forhold til Triumph er vel for deg som om noen satte inn en dildomotor i en 1936 Mercedes-Benz 540 K Special Roadster. Tror du baronesse Gisela von Krieger hadde gjort det, og deretter fått $11,770,000 for den?"

� klusse med en 540K er omtrent like smakfullt som å ta Gokstadskipet ut av Vikingskipshuset på Bygdøy og sette på en flybrigde, gjerne kombinert med en egen karaoke avdeling der japanske turister kan synge "I am Sailing" av Rod Stuart.

En MB 300 SE fra 1988 er en av W126 variantene Daimler Benz bygde fra ca. 1979 til 1992 og som er bygget i over en million eksemplarer i ulike varianter. Min har nå stille i 13 år og er deretter uberørt av menneskehender. Og den inneholder faktisk en liten gjenstand jeg byttet med deg for ca. 18 år siden. Når jeg kjøpte bilen hadde den installert mobiltelefon med holder, mikrofon og det hele, men forrige eier hadde tatt med seg telefonen. Og da byttet vi telefon, du fikk min gamle Motorola, og jeg fikk din Ericsson som passet i holderen der jeg kjøpte nytt deksel* og det matchet med treverket i W126'en som hadde betegnelsen "Burled Walnut."

*Dette var i de tider vi skiftet deksel og trodde vi kom i buksen pÃ¥ damene hvis vi hadde riktig deksel pÃ¥ mobiltelefonen.   
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Baseballstick on 31.10.2017, 08:52:26
Oslo kommer ikke til å oppleve forbedret luftkvalitet selv om mengden biler i sentrum reduseres med to tredeler. �rsaken er selvsagt rødgrønn politikk, der målet ikke er å forbedre lufta men å øke inntektene gjennom å straffe bilistene.

Byregjeringen har fjernet flere hundre parkeringsplasser. Som et resultat av dette blir man sluppet av i nærheten av der man har et ærend, også sirkulerer bilen med sjåfør inntil ærend er utført og man plukkes opp igjen. God miljøpolitikk?

Der man tidligere kunne stå parkert i fem timer, og deretter forlenge parkeringstiden ytterligere om møtet fortsatt ikke var ferdig, må man nå ut etter max to timer. Og man kan ikke bare forlenge parkeringstiden. Neida, nå må bilen fysisk flyttes før man kan innvilges to nye timer. Dette medfører at man må kaldstarte motoren og kjøre rundt til man har funnet ny parkeringsplass opptil tre-fire ganger ekstra i løpet av en normal møtedag i tigerstaden. God miljøpolitikk?

Alle med et minimum av normal teknisk innsikt vet at det er kaldstartene som forurenser mest, spesielt med diesel. Så dette nye parkeringssystemet er genialt! Selv om trafikkmengden i hovedstaden synker til under en tredel av dagens nivå, vil luftkvaliteten fortsatt være like elendig. Dermed kan man fortsatt rettferdiggjøre bompenger, rushtidsavgift, miljøavgifter, piggdekkavgift og alle andre ekstraordinære avgifter den jevne nordmann har tro på skal føre til renere byluft.

Verden vil bedras. Det går sikkert an å få tall på dette også fra Sosialistisk Sentralbyra, om ønskelig.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Telehiv on 31.10.2017, 13:49:11
Nå sies det at VW holder igjen på produksjonen av elbiler fordi de mener batteriene ikke er konkurransedyktige nok før i 2020.
Link til artikkel om saken, der dere også finner en link til nye batterivarianter:
http://www.side3.no/motor/derfor-holder-produsentene-tilbake-elbilene/3423385367.html

Denne figuren viser kostnadsforholdet mellom batterisystemer og -celler, der det antas at selve "systemet" relativt sett vil komme prismessig bedre ut i årene framover:

(https://drp-images.nettavisen.no/images/article/2017/10/30/3423385397/1/900/4352394.jpg)

Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Baseballstick on 31.10.2017, 15:12:49
I Midt-Norge betaler vi fortsatt en lokal særavgift ved navn "forhøyet forbruksavgift" på strøm for å holde forbruket nede. Dette begrunnes med at tungindustrien på Møre er såpass kraftkrevende at landsdelen har underkapasitet på strøm, og derfor må importere mye kullkraft fra øst.

Dette betyr at for hver eneste miljøvennlige bensinbil som erstattes av elbil i Midt-Norge, må vi importere mere kullkraft. Likevel har elbiler samme subsidieringsnivå i Midt-Norge som i resten av landet. Det samme gjelder for øvrig også subsidiering av varmepumper. For hver eneste Watt fra vedovn som erstattes av oppvarming med varmepumpe her i denne landsdelen, øker behovet for/importen av kullkraft. Men klimafanatikerne oppfordrer både trøndere og møringer til å både kjøre og fyre elektrisk, av miljøhensyn.

Du snakker om skylapper. Folk demonstrerer sin uvitenhet gang på gang på gang.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 01.11.2017, 06:22:49
Sitat BBS;

"I Midt-Norge betaler vi fortsatt en lokal særavgift ved navn "forhøyet forbruksavgift" på strøm for å holde forbruket nede. Dette begrunnes med at tungindustrien på Møre er såpass kraftkrevende at landsdelen har underkapasitet på strøm, og derfor må importere mye kullkraft fra øst."

Ble ikke 420 kV linjen fra Fardal til �rskog satt i drift i fjor? Vi mangler ikke elektrisk kraft i Norge, men et linjenett som kan fordele den der den trengs og akkurat dette regionale problemet tror jeg nå er løst.

Når det gjelder strengens hovedspørsmål, hvem av fossilbiler og el - biler som slipper ut mest CO2 under hele livsløpet, så er her mange regnestykker og eksempler, her er ett;

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185

El biler er normalt mer CO2 krevende å bygge, bl.a. batteripakken brenner av mye. Men så kommer det jo inn en rekke variabler. Tesla har vel som realistisk mål at all kraft til produksjonen skal komme fra fornybart, og da vil dette endre på regnestykket i forhold til en tysk fossil bil som er bygget på kullkraft.

Men i det store bildet vil en el - bil i løpet av livsløpet slippe ut langt mindre CO2 enn en fossil bil. Dersom bilen lades pÃ¥ fornybar, er el - bilen CO2 nøytral etter noen ti - tusen km. Og her er nÃ¥ flere Tesla S som har passert 200.000 km pÃ¥ samme batteripakke. Kun der kraftforsyningen er tungt avhengig av fossile brensler vil el - bilen og fossil bilen slippe ut omtrent like mye, i følge rapporten ovenfor bor  66% av amerikanere pÃ¥ steder med en energimix der el -bilen vil forurense mindre. I Norge er dette tallet selvsagt 100%, og her er det ikke tvilsomt at en elektrifisering av landeveis trafikk og eksempelvis ferger har mye for seg.

Vi begynner nå å få litt erfaring, Ampere har vært i drift i snart tre år og har gått en distanse tilsvarende tre ganger rundt ekvator. Gitt at dette var et pilotprosjekt vil jeg si at suksessen er enorm. Der var visse driftsproblemer i begynnelsen da der ikke var tilstrekkelig med effekt på land for å lade raskt nok, men det er nå løst ved at det er satt opp batteripakker som samler strøm mens det ikke lades. Fergen er for øvrig laget av aluminium og basert på erfaringer fra elektrisk drift generelt, vil dette være en langt mindre vedlikeholdskrevende ferge enn en tradisjonell dieseldrevet.

Det vi ser her er kort og godt et lite kvantesprang som viser at der ikke er noen motsetninger med å tenke miljøvennlig og økonomisk på samme tid, i tillegg kommer at den som er først ute, skaffer seg et teknologiforsprang som utvikler lokal industri, altså en vinn/vinn/vinn.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Fjord1-sjefen-Vi-ser-ingen-diesel-ferger-i-Norge-innen-fem-aar

https://www.tu.no/artikler/storeslem-for-siemens-leverer-batterier-til-alle-verdens-elektriske-ferger/350934
Title: Sv: CO2-utslipp for elbil og gammel bil
Post by: Emeritus on 01.11.2017, 22:02:41
OK, da fikk jeg svar, jeg fikk ingen pris, men fikk vite hva det koster å ta opp en MGA;

"Greetings and thank you for contacting us xxxxx,

Your project sounds like an interesting one, and youâ??ve certainly got a substantial sedan to work with there.

We established e-Drive Retro in 2015 with the vision to deliver The Worldâ??s Finest Collectible EVâ??s. We firmly believe that these will be the first EVâ??s which grow in value over time and represent the most iconic sports cars of the 1950â??s â?? 70â??s. We will be exhibiting at the eCar Expos in Gothenburg (Nov 10-12) and Stockholm (Nov 17-19) where we can show you our technology & artistry in-person and we can answer your questions directly.

In order to give you further context about e-Drive Retro and what weâ??re offering already, Iâ??ve attached a brief Spec Sheet (in case you havenâ??t downloaded it from our website) which shares some of the details regarding our forthcoming MGA-EV Roadster, the first of our Limited Edition Series products. These are actual 1959 MGA Roadsters which we source, fully nut & bolt restore, and lovingly EV Transform along the way, using our proprietary multi-step process and flexible EV Architecture. The result is an amazing rebirth of true classics. We offer these cars on a fully turn-key basis, starting at â?¬150,000 (VAT & transport, etc. excluded) with a 6-9 month order lead-time.

In addition to this first series of turn-key cars, we are also, of course interested in bespoke engagements involving specific EV Transformations of interest to customers individually. We are not talking about adapting some variation on the low-end off the shelf DIY Kits which you may have seen online. Ours is a true Systems Engineering approach.

There are many factors that affect the potential budget for such engagements, including:
- Type (weight, original displacement, etc.) and condition of the donor vehicle
- The available supply-chain of restoration parts for the Mark/Model/Year, etc.
- Customer goals for the EV system, including power, performance, range, seasonality of driving, etc.
- Desired accessories and enhancements (e.g. our fully custom-tailored designer interiors, AC, Power Steering/Brakes, EV Winterization, etc.)
- Desired timeframe and any regulatory considerations

We specifically focus on the classic cars of the 1950â??s â?? 70â??s for several reasons. Beyond the unique styling and designs of that era, there are also practical considerations to be concerned with in the EV transformation of more recent cars. For example, with your MB W126, there are many onboard electro-mechanical systems which can require costly maintenance, and consume power, as well as a number of safety and management systems which are deeply integrated into the proprietary engine management system onboard.  EV conversion of cars of this era and newer also come under a much more extensive level of technical inspection for registration. The requirement that all the original onboard systems remain fully functional (e.g. native ABS, airbags, hydro-pneumatic or magnetic active suspension elements, safety sensors, etc.)  can be problematic because we would be removing the entire original drivetrain along with all its controls and sensors. This seems a potentially costly and protracted engagement, so we would want to discuss your specific expectations and goals for the project before making claims about our being the most appropriate source for your project.

Please review the attached info, and letâ??s arrange for an exploratory phone call, at your convenience, to discuss the process and goal-setting around a professionally engineered EV Transformation for a classic that will fulfill your EV dreams!
- Michael"

Jeg tror han overdriver kompleksiteten på en W126 300 SE, den har stort sett standard 60 - 70 talls mekanikk, omtrent som en Pagode. Vanlige fjærer og lite elektronikk i forhold til dagens tilsvarende modeller. Den har blokkeringsfrie bremser (w126 var den første som hadde dette som standard) ellers kommer jeg ikke på noe annet mikk makk. Hadde det vært en full spec 560 som inneholdt mye av det som kom på andre biler 10 - 15 år senere, ville det ha stilt seg annerledes. This is doable, but � 150.000?


Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 08.11.2017, 18:52:52
Så tilbake til det litt mer seriøse om el-biler. Jeg hadde en diskusjon på Wahls blogg om busser og der en debattant snakket varmt om Trolleybusser. Som innflyttet bergenser bor jeg i den eneste vesteuropeiske byen som frem til for noen år siden hadde trolleybuss. Før hadde vi mange linjer, nå har vi bare en igjen - Landås linjen - som de egentlig har lyst å legge ned av kostnadsmessige hensyn, men det vil vel neppe skje. Særlig etter at en rekke Vesteuropeiske byer de siste tiårene igjen har begynt å bygge Trolleybusslinjer. Men de er jævlig dyre å holde, bl.a. med den konsekvens at Landås linjen ofte blir trafikkert av dieselbusser i helgene da de ikke ser det kostnadsmessig forsvarlig å ha 24/7 vakthold på linjenettet.

Vel, jeg vil ikke se bort fra at Landås linjen også forsvinner som Trolley linje og at den siste Trolley buss blir satt på Bergens Tekniske Museum sammen med de Skodaene som trafikkerte nettet når jeg kom til byen.

Dette ser kort og godt jævlig smart ut;

http://www.volvobuses.no/content/dam/volvo/volvo-buses/markets/norway/our-offering/buses/Volvo-7900-Electric-Brochure-NO-2016.pdf

Og kineserne kjenner sin besøkelsestid;

https://e24.no/bil/det-groenne-skiftet/byd-satser-i-europeiske-byer-naa-faar-oslo-kinesiske-elbusser/24177465

Kineserne har altså bygget en egen fabrikk i Ungarn for å dekke det europeiske markedet, hva byr de meg? Kanskje Trump skal åpne en fabrikk i Albania for å bygge kullfyrte damp busser.

Dette kommer som bare faen, om ti år tipper jeg at dieselbussene er mer eller mindre borte fra bybildet. De dieselbussene som er helt nye i dag, blir nok fortsatt benyttet i den verste rushtrafikken, og da vil vi høre fra to - åringene; pappa, hvorfor bråker den bussen så mye?
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler og dagens Tesla nyheter
Post by: Emeritus on 17.11.2017, 18:51:19
Jeg skriver nyheter in flertall. Godt forhåndsannonsert og mange ganger utsatt presenterte i dag Tesla tre nye modeller.

En ny roadster - 1-100 på under 2 sek, 0 - 162 på litt over 4 sek, for øvrig skulle den knuse alt av konkurrenter inkludert Bugatti Veyron med en liste pris på 10 - 12 mill. og rekkevidde på over 1000 km.

En tung trekkvogn, den kan holde 100 km/t i 5% stigninger og akselererer uendelig raskere enn en dieselbil, sliter ikke bremser da bremsingen skjer ved å regenerere elektrisk kraft tilbake til batteriene. Og rekkevidden er 800 km ved tung last på høyhastighets hovedveier.

Og til slutt lettere lastebil, typisk i Ategoklassen til nærdistribusjon og lignende. Her fikk jeg ikke med meg noe data, men det er sikkert imponerende.

Vel, hvis 75% av dette er sant og prisen ikke er himmelsk, så tror jeg enda en barriere er brutt.

Elon Musk har ikke holdt på langt nær av det han har lovet. Men Tesla S som nå har vært på markedet i fire år og fungerer sommer som vinter, den har hatt en del bugs og andre barnesykdommer. Men batteripakken og drivlinjen synes stabil. Der er nå flere norske Tesla S som har passert 200.000 km på en batteripakke, og de bare fortsetter.

Jeg har ikke lagt ved noen linker, nettet er allerede fulle av gjengivelser.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 17.11.2017, 22:31:07
Her er den første kritiske og kompetente artikkelen jeg har funnet om dagens Tesla nyhet;

https://www.greentechmedia.com/articles/read/tesla-electric-semi-truck-toughest-musk#gs.=R7huW0

Mesteparten av det som ellers finnes på nettet er ukritiske hyllester og uten mye informasjonsverdi.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler og dagens Tesla nyheter
Post by: Baseballstick on 18.11.2017, 10:47:01
Quote from: Emeritus on 17.11.2017, 18:51:19
Men Tesla S som nå har vært på markedet i fire år og fungerer sommer som vinter, den har hatt en del bugs og andre barnesykdommer. Men batteripakken og drivlinjen synes stabil.

QuoteTesla har hatt noen innkjøringsproblemer i sitt andre største marked. Blant annet var det i vinter ladeproblemer under null grader. Den svært populære modellen har også vært rammet av flere bilbranner.

En rekke eiere av Teslas flaggskip, Model S, beskriver i diskusjonstråden «Driver unit failure» på Elbilforum, diskusjonsforumet Elbilforum omfattende motorproblemer og motorhavarier.

Flere opplyser at de har måttet bytte «drive unit» to ganger. Dette er drivlinjen i bilen; elmotor, inverter (vekselretter) og girkasse.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-med-store-motorproblemer-i-norge/a/23340013/

Emeritusen fremstår igjen som dårlig oppdatert. Det får da være måte på å pynte brura.
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 18.11.2017, 11:58:56
Sitat BBS:

QuoteEmeritusen fremstår igjen som dårlig oppdatert. Det får da være måte på å pynte brura.

Og BBS er som vanlig frikoblet fra realitetene og ute av stand til å gjengi sine motdebattanters standpunkter riktig.

Tesla kom opp fra ingenting for fire - fem år siden og har vist at elektriske personbiler er et alternativ til den tradisjonelle fremdriftslinjen. Tesla skal konkurrere mot en 125 år gammel teknologi der de tradisjonelle bilfabrikanter fortsatt sender ut biler som har større problemer enn Tesla, og det etter 100 år i bransjen.

http://www.nytimes.com/2008/05/18/automobiles/collectibles/18RUST.html

Eller hva med M272 motoren til Mercedes, etter 125 år i bransjen greier de ikke å lage en sprocket i registerkjedesystemet som en gang holder 80.000 km og som det koster kr. 50.000,- å fikse;

http://teknikensvarld.se/mercedes-tickande-bomb-121869/

Og i motsetning til GM og Mercedes har Tesla tatt sine relativt små problemer fullt ut på egen kappe, og der kundene får erstatningsbiler under repprasjon.

Alt er relativt, ting må utvikles og teknologien må forbedres. Men uansett hvilken målestokk en benytter, må man være direkte uredelig for ikke erkjenne at Musks inntreden på arenaen representerer et enormt kvantesprang i måten å tenke bil og fremdrift på.

Den artikkelen du limer inn er nå tre år gammel - snakk om å være oppdatert - og disse problemene skal etter det jeg vet stort sett være løst, dette i motsetning til problemene med M272 motoren. Prøv å få Bertel O. Steen til å ta det på egen kappe, jeg har forsøkt.

Har er opplysningen om problemet på https://www.tocn.no/tesla-ordliste/

QuoteDU â?? Drive Unit
Motoren på bilen. På bakhjulsdrevne biler sitter denne på bakakslingen. På firehjulsdrevne biler finnes det en drive unit foran også. På enkelte eldre biler har man vært nødt til å bytte denne. Noen få har byttet på grunn av driftsstans, de fleste for å forebygge en eventuell driftsstans.

   
Title: Sv: CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!
Post by: Emeritus on 15.12.2017, 19:46:35
Petter, gjør som du vil, men jeg forslår at du flytter de tre innleggene over på denne strengen.

Jeg finner dette temaet svært interessant, og som det bør være mulig å ha en sivilisert og sakelig debatt om.