Klimadebatt

Klimadebatt => Energi og miljø => Topic started by: Telehiv on 16.04.2018, 10:19:14

Title: Statoil med ny idiotsatsing i utlandet: Mariner i britisk sektor
Post by: Telehiv on 16.04.2018, 10:19:14
Statoil har en skrekkelig historie med rent blÃ¥russpregede feilsatsinger i utlandet, som tok helt av under Helge Lund. Mest kjent er de amerikanske gigatapene i hundremilliarders klassen. Mindre kjent er en rekke andre, svære feilsatsinger pÃ¥ flere kontinenter, bl.a. i Afrika og Sentral-Asia. Grunnet pinlig svakt journalistnivÃ¥ i Norge har Statoil gang etter gang kunnet trekke seg ut av svære tapsprosjekter uten Ã¥ fÃ¥ den kritiske omtale hos norske media og politikere som burde fulgt i kjølvannet. Og dessverre har ogsÃ¥ alle de senere regjeringer latt blÃ¥russen i Statoil ture fram med det ene dÃ¥rlig funderte tapsprosjektet etter det andre i utlandet. Jeg kunne snakket om disse flausene i dagevis, men det fÃ¥r ligge. NÃ¥ begynner man imidlertid Ã¥ se litt mer av hva Statoil har rotet seg bort i nÃ¥ - helt unødvendig, siden de har bedre prospekter pÃ¥ norsk sokkel de heller kunne fÃ¥tt i gang: Marinerfeltet pÃ¥ britisk sokkel. Med svært lite miljøvennlig oljekvalitet.   

Man er derfor i ferd med å konkludere slik i noen oppslag i dag:

"Statoil har brukt 55 mrd. på lite lønnsom klimaversting"

(https://www.dn.no/article6102342.ece/ALTERNATES/article_page_752/0a18265e4f58cb38ea9ebdfb5ba2113f)
Utbyggingen av Mariner-feltet på britisk sokkel er et av de mest kompliserte Statoil noensinne har satt i gang med

Statoil har lenge massert pressen med samme leksa som da de feilregnet fullstendig på "asfaltfeltene" i USA, jfr. hva TU skrev for omtrent ett år siden:
"I over 30 år har forskjellige oljeselskap jobbet for å få ut oljen på Mariner-feltet på britisk side av Nordsjøen. Problemet har vært at de om lag 250 millionene fat olje har vært så tung og seig, at flere har vært nødt til å gi opp. Men Statoil klarte å knekke koden. Tidligere i mai ble de første modulene til plattformdekket lastet ombord på Dockwise Forte, og er nå på vei til Nordsjøen."

Både politikere og media må snart stille selskapet noen spørsmål:
- hvorfor kan dere ikke la være å gå løs på slike prosjekter, som har mye lavere lønnsomhet enn felt dere har tilgang til på norsk sokkel, og som uansett vil tiltrekke seg negativ oppmerksomhet fra miljøorganisasjonene?
- hvorfor klarer dere ikke å kvitte dere med denne selvskadende tendensen til å alltid måtte til utlandet - IKKE MINST � INNG� KATASTROFALE KONTRAKTER SOM NORSKE LEVERAND�RER VILLE GJORT FOR HALVE KOSTNADEN OG P� RETT TID - for å vise at dere har "knekket koder", osv.? Hittil har sånt stort sett gått ut på å knekke nakken....

Her er den mer korrekte virkelighet:
Mer enn halve Norges svært dyktige leverandørindustri er nå kjørt på dunken fordi selskapet i årevis har hentet inn skandaløst dårlige og kostnadsoverskridende kontrakter fra utlandet i stedet. Når alle leveringsskandalene fra utlandet ikke lenger var til å komme forbi, har de begynt å bruke norske leverandører igjen. Etter at halve næringen er ruinert og en enorm mengde know-how er rasert og/eller spilt over til utenlandske konkurrenter som på denne måten har fått tilnærmet fritt innsyn i norsk ekspertise.
 
Dette i all korthet, jeg gidder ikke å utmale ytterligere hvor feil det er at styresmaktene har latt Statoil få holde på slik altfor lenge.
Kan bare kort legge til at den meningsløse kostnadssløsingen med å komme opp med nytt navn - åpenbart kun for å fjerne "stat" i navnet, er bare ytterlig et pinlig eksempel på en frigang de aldri skulle fått lov å holde på med.

PS: Og hvor bestilte Statoil modulene til Mariner? Joda, i Korea.....
Title: Sv: Statoil - folkets oljeselskap?
Post by: Telehiv on 25.04.2018, 08:24:28
Statoil stadig mer fokusert på å snike midler unna statens beskatning
Statoil var opprinnelig 100% statseid, og hadde ingen motiver for å lure staten for rettmessige skatteinntekter. Etter børsnotering i New York og nedsalg til private investorer, er den norske stat fremdeles hovedaksjonær med en eierandel på 67 prosent som forvaltes av Olje- og energidepartementet. Men etter børsnoteringen har vi sett et stadig økende preg av at Statoil synes å prioritere å være løpegutt mer for private, utenomstatlige interesser enn den norske stat:

1) Statoil ble i slutten av februar varslet av norske myndigheter om en endring i ligningen til selskapet som kan føre til en skatteregning på cirka 500 millioner dollar, eller om lag 4 milliarder kroner. Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken. Statoil omtaler nå i Q1-regnskapet den mulige skatteregningen i en note i kvartalsresultatet. Statoil skriver at skatteregningen handler om hvorvidt kostnader til forskning og utvikling skal allokeres under skattereglene for drift offshore. Bak disse tallene ligger et banalt forsøk på å unndra skattemidler fra den norske stat. Altså fra deg og meg.

2) Tidligere i år omtalte DN en annen sak som synes å være langt mer alvorlig mht. å prøve å lure seg rundt beskatning til den norske stat:
Statoil sammen med Statkraft kan ende opp med en skatteskjerpelse i milliardklassen. Denne kom som følge av at de statseide selskapene har brukt belgiske internbanker og med det spart milliarder av kroner. DN tar opp igjen temaet i dag ifm kvartalsframleggingen og skriver:
"I flere år betalte selskapene svært lav skatt av sine overskudd i Belgia, der begge selskaper hadde opprettet internbanker: Statkraft Treasury Center og Statoil Coordination Center."

Og videre:
"Ved hjelp av disse internbankene flyttet de to største statskontrollerte energiselskapene ut store deler av sin egenkapital og kuttet skatteregningen med milliardbeløp. Statkraft oppgir i sitt siste regnskap at selskapet har fått et foreløpig varsel om en skattesmell på fire milliarder kroner for årene 2008 til 2014. Statoil oppgir ikke noe beløp i sin omtale av forhåndsvarselet om skattesmell for årene 2012 til 2014."

Tenk over det dere leser her:
Statsselskapet Statoil (som nå for øvrig prøver å fjerne ordet "stat" i selskapsnavnet) har opprettet "internbank" i Belgia (når får vi høre om andre land også?) for å lura unna skatt som skulle gått til sin egen eier, den norske stat.

Håper noen forstår alvoret i hva denne utskliende utviklingen betyr?
Og at noen med litt vett igjen i vår forvaltning nå finner det nødvendig å stille spørsmålet: Hvor langt skal denne ødingen av norske fellesverdier gå før det må gripes inn?


Title: Sv: Statoil bør takke Lundin og norske leverandører for vellykket Johan Sverdup
Post by: Telehiv on 02.05.2018, 11:26:49
Bare en kort tilleggskommentar om det oljeselskapet som har vært mest entydig positiv om å bruke norske leverandører til norsk sokkel:
Svenske Lundin Petroleum.
Nå meldes at selskapet har den absolutt laveste løftekosten pr. fat av sammenlignbare selskaper.
Fra før vet vi at det koster bare halvparten av britisk sektor å løfte et fat olje på norsk sokkel.
Og i denne klassen er altså Lundin best. Fordi de alltid insisterer på å bruke mest mulig norske leverandører som sikrer at man kommer i mål på tid og kost. Uten latterlig kostbare etterøvelser for å redde feilslåtte Asia-prosjekter. Slik Statoil og andre har driti seg ut på i årevis nå.

(http://www.akerbp.com//wp-content/uploads/2014/02/feltsenter_JS-1024x689.png)
Gigantfeltet Johan Sverdup på Utsirahøyden vest for Karmøy vil etter hvert utgjøre 40% av norsk oljeproduksjon

Merk også dette: Takket være Lundins betydelige eierandel i det Statoil-opererte kjempefeltet Johan Sverdrup klarte man å sikre en noenlunde anstendig andel norske leveranser. Og dermed også et vellykket utviklingsprosjekt. Hadde Statoil fått styre dette alene hadde vi trolig allerede hatt en stortingshøring på Asia-overskridelser.

Lundins CEO svarer Bloomberg her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/Lundin-Petroleum-melder-om-rekordlave-kostnader

Litt mer om Johan Sverdup:
Aker-systemet har ogsÃ¥ hatt flere hender inne her, og utbyggingen av pÃ¥gÃ¥ende fase 2 forløper ogsÃ¥ etter planen. Ved full feltutbygging med en femte plattform i feltsenteret og økt landstrømkapasitet, vil produksjonskapasiteten være oppe i 660 mbopd. Den økte landstrømkapasiteten vil ogsÃ¥ forsyne de omkringliggende feltene pÃ¥ Utsirahøyden: Ivar Aasen, Edvard Grieg og Gina Krog. Feltet skal etter planen være fullt utbygget i fjerde kvartal 2022. Ut fra tid og volum pÃ¥ slike prosjekter forstÃ¥r man sikkert hvorfor jeg pukker pÃ¥ at norske leverandører mÃ¥ prioriteres. Ikke av sjÃ¥vinisme, men av økonomisk fornuft: Norsk sektor er blitt sÃ¥ kostnadseffektiv grunnet de norske leverandørenes til dels fabelaktige medvirkningsvilje i Ã¥ utvikle intelligente kombi-løsninger, gjenbruksløsninger, osv., optimaliseringer det har vist seg Ã¥ være hinsides Ã¥ oppnÃ¥ med Ã¥ sette vilkÃ¥rlige byggeelementer til Asia. 
   



Title: Re: Statoil med ny idiotsatsing i utlandet: Mariner i britisk sektor
Post by: Telehiv on 14.05.2020, 20:22:20
Ikke for å skryte, men her på kd.com har jeg tatt opp Statoil/Equinor-skandalene i årevis, her et eksempel fra over 2 år siden.
Der jeg spesifikt viser til "de amerikanske gigatapene i hundremilliarders klassen", jfr. åpningslinjen i trådstarten.
At DN først nå som første avis kommer med disse skandalene er kanskje den største skandalen av alle?

Dessverre er leseverdigheten på denne over to år gamle tråden skjemmet av et teknisk problem som gjorde at gamle innlegg ikke gjengis med norsk tastatur lengre.

Men dette burde holde lenge til å vise at bl.a. en rekke oljeindustrikyndige folk (ikke bare meg, men også mange andre med gode kontakter helt til topps i oljeindustrien) har visst hva Statoil/Equinor har dummet seg ut med i utlandet i snart to tiår, og hvordan disse tapene har ført til at de har sviktet sin sysselsettingsoppgave på norsk sokkel slik kravet til stabil drift er nedfelt i intensjonene til norsk petroleumslovgivning.

I stedet har de, uten at myndighetene har løftet en finger, drevet over halvparten av norsk leverandørindustri (om aldri så verdensledende) til ruin, særlig siden forrige oljenedtur for 5-6 år siden.

Det er ikke bare Equinorledelsen som må stilles ansvarlige her, også en rekke sentrale politikere som har latt dette skje - særlig ifm. børsnoteringen i USA i 2001 og den "armlengdes avstand"-politikken man deretter har fulgt. Som har medført at selskapet har fått øde mye mer enn de 200 milliard kronene man tror man har oppdaget så langt - noen som har litt mer innsikt i oljeøkonomi enn DN bør gå inn nå, de vil trolig måtte legge til 100 milliard kroner til. Man kan nemlig ikke bruke de omskrivningene som er foretatt rundt utenlandssatsingene siste tiåret, der overskuddet fra norsk sokkel har blitt brukt til å skjule langt mer enn de 200 milliardene man foreløpig har tilstått. Noen bør snarest også sjekke med Helge Lund bl.a. hva som skjedde med selskapets verdier i gigafeltet utenfor Angola som ble byttet bort ifm med hans nye jobb etter Statoil/Equinor-eventyret? Det fantes ikke en eneste kyndig nok politiker eller pressemann til å forstå hva som ble sølt vekk av norske eierinteresser bare der.

Dette bare i all korthet. Tiden er inne for at myndighetene tar ansvar og skaffer seg oversikt over disse skandalene nå.
Ikke minst den raserte norske leverandørindustrien fortjener det skal de noengang komme seg videre etter Equinors vettløse skvising av norsk sokkel for å dekke over egne tap i utlandet.




 
     
Title: Re: Statoil med ny idiotsatsing i utlandet: Mariner i britisk sektor
Post by: PetterT on 15.05.2020, 08:56:45
Telehiv sitat:
"Tiden er inne for at myndighetene tar ansvar og skaffer seg oversikt over disse skandalene nå."

Jeg tror ikke vi har "myndigheter" som er i stand til å rydde opp. De har kun hysterisk fokus på klima og bærekraft.  Tapt er tapt, og nå står oljefondet for tur til å bli tappet til alt er tapt.  Politikere og myndigheter er ikke i stand til å holde fingrene fra honningkrukken.  Det er ikke håp.
Ikke noe "hope in the hanging snore. Fishing snore, you know." Sitat tatt fra Nils Arne Eggen.
Title: Re: Statoil med ny idiotsatsing i utlandet: Mariner i britisk sektor
Post by: ConTrari1 on 15.05.2020, 09:28:18
Quote from: PetterT on 15.05.2020, 08:56:45
Telehiv sitat:
"Tiden er inne for at myndighetene tar ansvar og skaffer seg oversikt over disse skandalene nå."

Jeg tror ikke vi har "myndigheter" som er i stand til å rydde opp. De har kun hysterisk fokus på klima og bærekraft.  Tapt er tapt, og nå står oljefondet for tur til å bli tappet til alt er tapt.  Politikere og myndigheter er ikke i stand til å holde fingrene fra honningkrukken.  Det er ikke håp.
Ikke noe "hope in the hanging snore. Fishing snore, you know." Sitat tatt fra Nils Arne Eggen.


"Gjort er gjort og spist er spist.
Har du spist kake hele dagen,
får du veldig vondt i magen."
Title: Re: Statoil med ny idiotsatsing i utlandet: Mariner i britisk sektor
Post by: Ex-administrator on 15.05.2020, 21:53:22
Heldigvis har de ikke mistet fantasien når det gjelder hva de kan ødsle penger på:
Equinor har bestemt seg – vil investere i CO2-lager (https://www.rbnett.no/ntb/innenriks/2020/05/15/Equinor-har-bestemt-seg-%E2%80%93-vil-investere-i-CO2-lager-21844450.ece)