Tungvekterne Happer og Lindzen tar bladet fra munnen om klimajukset

Started by Telehiv, 21.07.2022, 08:50:43

Previous topic - Next topic

Telehiv

Vi snakker om to av verdens ledende vitenskapsmenn på sine fagfelt:
- William Happer er Professor of Physics, Emeritus, Princeton University.
- Richard Lindzen er Professor of Earth, Atmospheric, and Planetary Sciences, Emeritus,
Massachusetts Institute of Technology

Begge er altså blitt prof. emeritus og frykter ikke som yngre forskere å få sin karriere ødelagt ved å insistere på at en mer etterrettelig praksis må reetableres for klimaforskningen. De har nylig lagt ut den sterkt kritiske artikkelen "SEC Statement by Richard Lindzen and William Happer" med undertittelen
Comment and Declaration on the SEC's Proposed Rule
"The Enhancement and Standardization of
Climate-Related Disclosures for Investors"

Lenke til det korte statementet: https://co2coalition.org/publications/16417/
Hele artikkelen (som alle klimadebatterende bør lese!): https://co2coalition.org/wp-content/uploads/2022/06/Happer-Lindzen-SEC-6-17-22.pdf

En lettlest innfalsvinkel til den nye kritikken av lurvete klimavitenskap finner man bl.a. i en artikkel i Daily Sceptic med overskriften "Top Climate Scientists Slam Global Warming "So-Called Evidence" as "Misrepresentation, Exaggeration and Outright Lying"

Som man forstår; de to svinger slegga så det ljomer i de halvmørke klimakorridorene, jfr. ingressen hos Daily Sceptic som sier klart fra om hva de to ønsker å fortelle offentligheten om dagens "klimaforskning":

"Two top-level American atmospheric scientists have dismissed the peer review system of current climate science literature as "a joke". According to Emeritus Professors William Happer and Richard Lindzen, "it is pal review, not peer review". The two men have had long distinguished careers in physics and atmospheric science. "Climate science is awash with manipulated data, which provides no reliable scientific evidence," they state."

De som har fulgt klimadebatten nøye vil huske at de samme klanderverdige forholdene ble påpekt av Wallace et al i 2017, og påminnet om i Happer og Lindzens utspill nå:

"Particular scorn is poured on global surface temperature datasets. Happer and Lindzen draw attention to a 2017 paper by Dr. James Wallace and others that elaborated on how over the last several decades, "NASA and NOAA have been fabricating temperature data to argue that rising CO2 levels have led to the hottest year on record". The false and manipulated data are said to be an "egregious violation of scientific method". The Wallace authors also looked at the Met Office HadCRUT database and found all three surface datasets made large historical adjustments and removed cyclical temperature patterns. This was "totally inconsistent" with other temperature data, including satellites and meteorological balloons, they said. Readers will recall that the Daily Sceptic has reported extensively on these issues of late and has attracted a number of somewhat footling 'fact checks'."


Lenke: https://dailysceptic.org/2022/07/11/top-climate-scientists-slam-global-warming-so-called-evidence-as-misrepresentation-exaggeration-and-outright-lying/

frankolsen

Bra fanget opp Telehiv  ;)
Oppfordrer deg Telehiv, og de andre her inne, igjen å delta i klimadiskusjonen på Diskusjon.no og Fridiskusjon.no  :)
Å skrive noe her på det som mer og mer minner om, unnskyld uttrykket, et ekkokammer har ingenting for seg. Det er veldig få brukere her inne og de som er her er stilltiende samtykkende i det dere skriver så det har veldig lite for seg.
På de to andre foraene, og særlig på Diskusjon.no, er det i alle fall et par håndfuller klimareligiøse som hadde hatt godt av litt fakta å bryne seg på  :D
Oppfordrer dere også til å bruke samme nick som her inne selv om jeg bare gjør det på Diskusjon.no selv  :D
På Fridiskusjon er jeg Xpoolman som jeg var på VGD som jo ble ødelagt og "lagt ned" for et år siden.   

translator

Quote from: frankolsen on 21.07.2022, 13:12:45Bra fanget opp Telehiv  ;)
Oppfordrer deg Telehiv, og de andre her inne, igjen å delta i klimadiskusjonen på Diskusjon.no og Fridiskusjon.no  :)
Å skrive noe her på det som mer og mer minner om, unnskyld uttrykket, et ekkokammer har ingenting for seg. Det er veldig få brukere her inne og de som er her er stilltiende samtykkende i det dere skriver så det har veldig lite for seg.
På de to andre foraene, og særlig på Diskusjon.no, er det i alle fall et par håndfuller klimareligiøse som hadde hatt godt av litt fakta å bryne seg på  :D
Oppfordrer dere også til å bruke samme nick som her inne selv om jeg bare gjør det på Diskusjon.no selv  :D
På Fridiskusjon er jeg Xpoolman som jeg var på VGD som jo ble ødelagt og "lagt ned" for et år siden. 

Som ny administrator på dette forumet (sammen med ContTrari1) vil jeg kommentere dette.

Du har nok rett i at den som vil krangle med de klimareligiøse vil finne lite "underholdning" her inne. Men hva er egentlig poenget med det? Vi vet jo alle sammen nå (slik var det ikke for ti år siden, i dette forumets begynnelse) at klimaproblemet er konstruert fra starten av krefter som verken har interesse for klima eller jordens fremtid. De som fortsatt lever eller later som de lever i den villfarelsen er fullstendig uinteressert i saklig kunnskap eller så er de frivillige eller betalte nettroll som er der for å provosere og avlede oppmerksomheten når du forsøker å få til en saklig debatt.

Vi har hatt slike på dette forumet også. Jeg kan jo bare nevne en viss Emeritus. Jeg husker han skrev i sitt aller første innlegg at han ønsket "å gi oss motstand" og motstand (hvis den hadde vært saklig) har jeg ingen problemer med, men mye av det var bare mobbing og hån av andre medlemmer. Han fikk herje fritt i årevis slik at vi mistet kanskje 2/3 av forumets seriøse deltagere (og det var antagelig også hensikten).

Derfor, la oss ha et forum der vi kan ha en SAKLIG debatt hvor det er lov å respektere hverandre selv når vi er uenige. La oss jobbe for et forum hvor vi kan lære ting av hverandre, ikke slå hverandre i hodet med argumenter. Det er slett ikke noe ekkokammer.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

frankolsen

Quote from: translator on 21.07.2022, 20:08:23Som ny administrator på dette forumet (sammen med ContTrari1) vil jeg kommentere dette.

Du har nok rett i at den som vil krangle med de klimareligiøse vil finne lite "underholdning" her inne. Men hva er egentlig poenget med det? Vi vet jo alle sammen nå (slik var det ikke for ti år siden, i dette forumets begynnelse) at klimaproblemet er konstruert fra starten av krefter som verken har interesse for klima eller jordens fremtid. De som fortsatt lever eller later som de lever i den villfarelsen er fullstendig uinteressert i saklig kunnskap eller så er de frivillige eller betalte nettroll som er der for å provosere og avlede oppmerksomheten når du forsøker å få til en saklig debatt.

Vi har hatt slike på dette forumet også. Jeg kan jo bare nevne en viss Emeritus. Jeg husker han skrev i sitt aller første innlegg at han ønsket "å gi oss motstand" og motstand (hvis den hadde vært saklig) har jeg ingen problemer med, men mye av det var bare mobbing og hånd av andre medlemmer. Han fikk herje fritt i årevis slik at vi mistet kanskje 2/3 av forumets seriøse deltagere (og det var antagelig også hensikten).

Derfor, la oss ha et forum der vi kan ha en SAKLIG debatt hvor det er lov å respektere hverandre selv når vi er uenige. La oss jobbe for et forum hvor vi kan lære ting av hverandre, ikke slå hverandre i hodet med argumenter. Det er slett ikke noe ekkokammer.



Hehe, ja jeg husker godt Emritus  ;D
Og ja, jeg skjønner tankegangen din, men jeg synes det blir litt kjedelig å bare presentere sannheten, som vi jo kjenner like godt alle her inne, uten å møte "motstand" i det hele tatt.
Men det er nå bare slik jeg føler det :-)
Nå har jeg ikke vært her inne på ei stund men stikker nok innom av og til for å se om det er noe "liv"  ;D
Lykke til videre !

translator

Jeg skrev egentlig dette i innlegget over, men siden du allerede har svart:

Jeg skjønner også at noen av oss må ta "krigen" på andre forum eller kommentarfelt (de som fortsatt er åpne), men bruk dem heller til å rekruttere til vårt forum. Forslag: Skriv fyldige innlegg her, og henvis til dem når du skriver kortere innlegg på andre forum. Da får vi en vinn-vinn-situasjon:
1. Saklig diskusjon her.
2. Du slipper å bruke unødvendig krutt for å forklare idioter (unnskyld uttrykket),
3. De som leser innleggene dine på andre forum og er genuint interesserte kan bli lokket til å lese resten her, og kanskje blir noen av dem fremtidige bidragsytere på forumet.  :-)
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

Quote from: translator on 21.07.2022, 20:22:30Jeg skrev egentlig dette i innlegget over, men siden du allerede har svart:

Jeg skjønner også at noen av oss må ta "krigen" på andre forum eller kommentarfelt (de som fortsatt er åpne), men bruk dem heller til å rekruttere til vårt forum. Forslag: Skriv fyldige innlegg her, og henvis til dem når du skriver kortere innlegg på andre forum. Da får vi en vinn-vinn-situasjon:
1. Saklig diskusjon her.
2. Du slipper å bruke unødvendig krutt for å forklare idioter (unnskyld uttrykket),
3. De som leser innleggene dine på andre forum og er genuint interesserte kan bli lokket til å lese resten her, og kanskje blir noen av dem fremtidige bidragsytere på forumet.  :-)


Støtter translators konstruktive og forumbyggende tanker her.
Målet må være å beholde de beste elementene her (begrunnede startinnlegg med seriøs dokumentasjon som inviterer mer til saklig debatt enn rene troserklæringer og utveksling av skjellsord), og derfra forsøke å øke interessen for forumet hos reelt klimainteresserte.

Jeg har sjekket innom både Diskusjon.no og Fridiskusjon.no, men finner disse to forumene veldig annerledes enn klimadebatt.com. Med innlegg på (ofte) bare noen få linjer - uten henvisning til faktisk forskning men med stor overbevisning uansett ståsted - blir det fort mye overfladisk kjekling og lite substans. Og dermed altfor god anledning til trolling uten å kunne kreve trollet til ansvar.
Jeg vil samtidig presisere at de som tidligere har skrevet her på klimadebatt.com framstår som de mest seriøse på disse forumene, la nå det være sagt. 

Jeg syns vi skal være litt mer ambisiøse på klimadebatt.coms vegne, og ikke slutte å trekke fram reelle, ja selv omfattende, faglige debatter i trådene våre. Vi har mange gode eksempler på dette på forumet.
Kan ikke se at det blir et ekkokammer.